DIDACTIC ASPECTS USING TECHNOLOGY OF VIZUALIZATION IN EDUCATIONAL PROCESS OF SECONDARY SCHOOL
PDF (Russian)

Keywords

technology of visualization
didactic aspects
training process
secondary school
information and communication technologies

How to Cite

[1]
L. I. Bilousova and N. V. Zhyteneva, “DIDACTIC ASPECTS USING TECHNOLOGY OF VIZUALIZATION IN EDUCATIONAL PROCESS OF SECONDARY SCHOOL”, ITLT, vol. 40, no. 2, pp. 1–13, Apr. 2014, doi: 10.33407/itlt.v40i2.1017.

Abstract

The article is devoted to the theoretical justification of the use of technologies of visualization in the learning process at secondary school. Cognitive aspects of the use of visualization of learning material were specified. It was shown that visualization of the educational information implemented on the basis of the modern information and communication technologies, acquires new qualities which significantly extend the sphere of its productive use in the educational process. Didactic potential of technologies of visualization is disclosed through the prism of the classical principles of learning, which can be implemented at a higher level, that creates conditions for improving the efficiency of the educational process.
PDF (Russian)

References

Структура ИКТ-компетентности учителей. Рекомендации ЮНЕСКО 2011. — 116 с. URL : http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214694.pdf.

Магалашвили В. В. Ориентированная на цели визуализация знаний / Магалашвили В. В., Бодров В. Н. // Международный журнал «Образовательные технологии и общество». — 2008. — Том 11. — №1. — С. 420–433. — URL : http://ifets.ieee.org/russian/depository/v11_il/html/11htm.

Фрумкин К. Г. Откуда исходит угроза книге / К .Г. Фрумкин // Знамя. — 2010. — № 9. — URL : http://magazines.russ.ru/znamia/2010/9/.

Психологическая наука в России XX столетия: проблемы теории и истории / под ред. А. В. Брушлинского. — М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 1997. — 576 с.

Садовская И. Л. К вопросу о классификации и структуре методов обучения / И. Л. Садовская // Материалы сайта «Государственный научно-исследовательский институт информационных технологий и телекоммуникаций». — 2011. — URL : http://www-old.informika.ru/text/magaz/pedagog/pedagog_11/kvok.html.

Рапуто А. Г. Визуализация как неотъемлемая составляющая процесса обучения преподавателей / Рапуто А. Г. // Материалы конференций. Российская академия естествознания. — 2010. — № 5. — С. 138–141. — URL : http://www.rae.ru/meo/pdf/2010/05/2010_05_77.pdf.

Ата-Мурадова Ф. А. Отражение и эволюция мозга / Ата-Мурадова Ф. А. // Вопросы философии. — 1976. — № 3. — C. 77–78.

Славин А. В. Наглядный образ в структуре познания / А. В. Славин. — Москва : Политиздат, 1971. — 271 с.

Абдеев Р. Ф. Философия информационной цивилизации / Абдеев Р. Ф. — М. : ВЛАДОС, 1994. — 336 с. : 58 ил.

Калмыкова З. И. Продуктивное мышление как основа обучаемости /З. И. Калмыкова. — М. : Педагогика, 1981. — 200 c.

Лаврентьев Г. В. Инновационные обучающие технологии в профессиональной подготовке специалистов / Лаврентьев Г. В., Лаврентьева Н. Б., Неудахина Н. А. — Барнаул : Изд-во Гос. Ун-та, 2002. — 146 с. — URL : http://www.twirpx.com/file/384026/.

Неудахина Н. А. Разработка когнитивных визуальных моделей учебной информации для активизации мышления студентов втуза / Н. А. Неудахина, О. С. Родя // Ползуновский вестник. — 2006. — № 3. — С. 156–164. — URL : http://elib.altstu.ru/elib/books/Files/pv2006_03_2/pdf/156neud.pdf.

Арнхейм Р. В защиту визуального мышления / Р. Арнхейм // Новые очерки по психологии искусства / пер. с англ. — М. : Прометей, 1994. — ББК 88.4 А84 — 352 с.

Далингер В. А. Когнитивно-визуальный подход и его особенности в обучении математике / В. А. Далингер // Электронный научный журнал «Вестник Омского государственного педагогического университета. — 2006. — URL : http://www.omsk.edu/article/vestnik-omgpu-151.pdf.

Полякова Е. В. Визуализация как эффективный метод представления информации в сознании человека / Е. В. Полякова // Альманах современной науки и образования. — Тамбов : Грамота, 2012. — № 4 (59). — C. 180–181. — ISSN 1993-5552. — URL : www.gramota.net/materials/1/2012/4/57.html.

Шагилова Е. В. Оптимизация и визуализация образовательного процесса средствами ИТ технологий / Шагилова Е. В., Якомаскин В. В. // Официальный сайт московского государственного областного социально-гуманитарного института. — 2011. — URL : http://www.informatika.mgosgi.ru/files/conf2011/7/Shagilova.pdf.

Брянцева Г. В. Візуалізація навчального матеріалу з комп’ютерної графіки за допомогою асоціативних зображень-образів / Г. В. Брянцева // Освіта Донбасу. — 2006. — № 6. — URL : http://alma-mater.lnpu.edu.ua/magazines/osvita-donbas/Osvita_Donbasu_2011_6.pdf.

Башмаков М. И. Развитие визуального мышления на уроках математики / Башмаков М. И., Резник Н. А. // Математика в школе. — 1991. — № 1. — С. 4–8.

Манако А. Ф. ИКТ в обучении: взгляд сквозь призму трансформаций / Манако А. Ф., Синица К. М. // Международный журнал «Образовательные технологии и общество». — 2012. — Том 15. — № 3. — С. 392 — 414. — URL : http://ifets.ieee.org/russian/periodical/V_153_2012EE.html.

Вахтеров В. П. Избранные педагогические сочинения / Вахтеров В. П. — М. : Педагогика, 1987. — 400 c.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Structure of ICT competence of teachers. UNESCO Recommendation 2011 [online]. — 116 s. — Available from: http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214694.pdf. (in Russian)

Magalashvili V. V. Oriented to target of visualization of knowledge [online] / Magalashvili V. V., Bodrov V. N. // International Journal "Educational Technology and Society."— 2008. — Tom 11. — № 1. — S. 420–433. — Available from: http://ifets.ieee.org/russian/depository/v11_il/html/11htm. (in Russian). 3. Frumkin K. G. Where the threat book do [online] / K. G. Frumkin // Flag. — 2010. — № 9. — Available from: http://magazines.russ.ru/znamia/2010/9. (in Russian)

Psychological Science in Russia XX century: problems of theory and history. Ed. A. Bruschlinsky. — Moscow : Publishing House "Institute of Psychology RAS", 1997. — 576 s. (in Russian)

Sadovskaja I. L. On the classification problem and structure of teaching methods [online] / I. L. Sadovskaja // Materials of the site "State Research Institute of Information Technology and Telecommunications." — 2011. — Available from : http://www-old.informika.ru/text/magaz/pedagog/pedagog_11/kvok.html. (in Russian)

Raputo A. G. Visualization as an integral part of the learning process of teachers [online] / Raputo A. G. // Materials of conferences. Russian Academy of Natural Sciences. — 2010. — № 5. — S. 138–141. — Available from : http://www.rae.ru/meo/pdf/2010/05/2010_05_77.pdf. (in Russian)

Ata-Muradova F. A. Reflection and brain evolution / Ata-Muradova F. A. // Problems of Philosophy. — 1976. — № 3. — C. 77–78. (in Russian)

Slavin A. V. Visual image of the structure of knowledge / A. V Slavin. — Moscow : Politizdat, 1971. — 271 s. (in Russian)

Abdeev R. F. The philosophy of information civilization / Abdeev R. F. — M. : VLADOS, 1994. — 336 s.: 58 il. (in Russian)

Kalmykova Z. I. Productive thinking as a basis for learning / Z. I. Kalmikova. — Moscow : Pedagogy, 1981. — 200 s. (in Russian)

Lavrent'ev G. V. Innovative educational technologies in professional training of specialists [online] / Lavrent'ev G. V., Lavrent'eva N. B., Neudahina N. A. — Barnaul : Publisher State University, 2002. — 146 s. — Available from: http://www.twirpx.com/file/384026/. (in Russian)

Neudahina N. A. Development of cognitive visual models of educational information for enhance students' thinking of the technical college [online] / N. A. Neudahina, O. S. Rodja // Polzunovskii Gazette. — 2006. — № 3. — S. 156–164. — Available from : http://elib.altstu.ru/elib/books/Files/pv2006_03_2/pdf/156neud.pdf. (in Russian)

Arnhejm R. In defense of visual thinking / R. Arnheim // New essays on the psychology of art / Per. from English. — M. : Prometheus. — 1994. — BBK 88.4 A84 — 352 s. (in Russian)

Dalinger V. A. Cognitive-visual approach and its features in the teaching of mathematics [online] / V. A. Dalinger // Electronic scientific journal "Herald of Omsk State Pedagogical University. — 2006. — Available from : http://www.omsk.edu/article/vestnik-omgpu-151.pdf. (in Russian)

Poljakova E. V. Visualization as an effective method of presenting information in the human mind [online] / E. V. Poljakova // Almanac of modern science and education. — Tambov : Diploma, 2012. — № 4 (59). — C. 180–181. — ISSN 1993-5552. — Available from : www.gramota.net/materials/1/2012/4/57.html. (in Russian)

Shagilova E. V. Optimization and visualization of the educational process with IT technologies [online] / Shagilova E. V., Jakomaskin V. V. // Official site of the Moscow State Regional Socio-Humanitarian Institute. — 2011. — Available from : http://www.informatika.mgosgi.ru/files/conf2011/7/Shagilova.pdf. (in Russian)

Brjanceva G. V. Visualization training material in computer graphics with image-associative images [online] / G. V. Brjanceva // Education of Donbass. — 2011. — № 6. —Available from : http://alma-mater.lnpu.edu.ua/magazines/osvita-donbas/Osvita_Donbasu_2011_6.pdf. (in Ukrainian)

Bashmakov M. I. Development of visual thinking in mathematics lessons / Bashmakov M. I., Reznik N. A. // Math in school. — 1991. — № 1.— S. 4–-8. (in Russian)

Manako A. F. ICT in learning: a view through the prism of transformations [online] / Manako A. F., Sinica K. M. // International Journal "Educational Technology and Society." — 2012. — Tom 15. — № 3. — S. 392–414. — Available from : http://ifets.ieee.org/russian/periodical/V_153_2012EE.html. (in Russian)

Vahterov V. P. Selected pedagogical works / Vahterov V. P. — Moscow : Pedagogy, 1987. — 400 s. (in Russian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.