FORMING THE ICT-COMPETENCE COMMUNICATION COMPONENT OF THE COMPUTER PROFILE ENGINEERS-PEDAGOGUES
PDF (Ukrainian)

Keywords

ICT
engineer-pedagogue
competency approach
pedagogical purposes taxonomy

How to Cite

[1]
Y. V. Tymoshenko, “FORMING THE ICT-COMPETENCE COMMUNICATION COMPONENT OF THE COMPUTER PROFILE ENGINEERS-PEDAGOGUES”, ITLT, vol. 42, no. 4, pp. 77–84, Sep. 2014, doi: 10.33407/itlt.v42i4.1060.

Abstract

In the article it is investigated the problem of ICT-competence formation of the future computer profile engineers-teachers. It has been analyzed scientific papers that study development issues of information and communication competence of students in the field of ІCT. It is pointed out the need for further development of communication component and suggested to apply for this the B. Bloom's cognitive processes measurement system. Based on the competency approach and improved B. Bloom's pedagogical purposes taxonomy it has been developed a cognitive processes measuring system aiming to form ICT-competence communication component.
PDF (Ukrainian)

References

Бурмакина В. Ф. Большая семерка (Б7). Информационно-коммуникационно-технологическая компетентность: Методическое руководство для подготовки к тестированию учителей / В. Ф. Бурмакина, М. Зелман, И. Н. Фалина. –— М. : Центр развития образования АНХ при правительстве РФ, 2007. — 56 с.

Жалдак М. І. Модель системи соціально-професійних компетентностей вчителя інформатики / М. І. Жалдак, Ю. С. Рамський, М. В. Рафальська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 2: комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. — 2009. — № 7 (14). — С. 3–10.

Зайцева О. Н. Формирование информационно-коммуникационной компетентности в системе уровневого образования [Текст] / О. Н. Зайцева // Проблемы и перспективы развития образования: материалы III междунар. науч. конф. (г. Пермь, январь 2013 г.). — Пермь: Меркурий, 2013. — С. 124–126.

Закон України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 роки» [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://zakon.rada.gov.ua/go/537-16.

Морзе Н. В. Формування й оцінювання ІК-компетентностей науково-педагогічних працівників в умовах впровадження дистанційних технологій [Електронний ресурс] / Н. В. Морзе, О. Г. Глазунова // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2012. — № 6 (32). — Режим доступу до журналу : http://www.journal.iitta.gov.ua.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf.

Павленко М. П. Комп’ютерні мережі : навчальний посібник / М. П. Павленко, В. Г. Хоменко. — Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2011. — 316 с.

Пєтухова Л. Є. Інформатична компетентність майбутнього фахівця як педагогічна проблема / Л. Є. Пєтухова // Комп'ютер у школі та сім'ї. — 2008. — № 1. — С. 3–5.

Спірін О. М. Теоретичні та методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів інформатики за кредитно-модульною системою : монографія / О. М. Спірін; за наук. ред. акад. М І. Жалдака. — Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. — 300 с.

Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики [Електронний ресурс] / О. М. Спірін // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2009. — № 5 (15). — Режим доступу до журналу : http://www.ime.edu-ua.net/em.html.

Anderson L. W. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educationalobjectives / L. W. Anderson, D. R. Krathwohl. — New York : Addison Wesley Longman, 2001. — 302 p.

UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. — Paris : United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2011. — 94 p.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Burmakina V. F. Great Seven (G7). Information and communication technology competence: Methodological guide for test preparation teachers / V. F. Burmakina, M. Zelman, I. N. Falina. —– Moscow : Centr razvitija obrazovanija ANH pri pravitel'stve RF, 2007. — 56 p. (in Russian).

Zhaldak M. I. The model of social and professional competencies of teachers of computer science / M. I. Zhaldak, Yu. S. Rams’kyj, M. V. Rafal’s’ka // Naukovyj chasopys Nacional’noho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriya 2: komp’yuterno-oriyentovani systemy navchannya. —2009. — № 7 (14). — P. 3–10. (in Ukrainian).

Zajceva O. N. Shaping information and communication competence in formal education system [Text] / O. N. Zajceva // Problemy i perspektivy razvitija obrazovanija: materialy III mezhdunar. nauch. konf. (Perm, January 2013). — Perm : Merkurij, 2013. — P. 124–126 (in Russian).

Zakon Ukrayiny «On the Fundamentals of the Information Society in Ukraine in 2007 2015 years». — [Online]. — Available from : http://zakon.rada.gov.ua/go/537-16 (in Ukrainian).

Morze N. V. Forming and evaluation of ICT competence of scientific and pedagogical staff in conditions of distance learning technologies introductions [online] / N. V. Morze, O. G. Glazunova // Informacijni tehnologii' i zasoby navchannja. — 2012. — № 6 (32). — Available from : http://www.journal.iitta.gov.ua (in Ukrainian).

National Strategy for the Development of Education in Ukraine for 2012 2021 [online]. — Available from : http://www.mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf (in Ukrainian).

Pavlenko M. P. Computer Networks: Tutorial / M. P. Pavlenko, V. H. Khomenko. — Donets'k : LANDON-ХХІ, 2011. — 316 p. (in Ukrainian).

Petuhova L. E. Informative competence of a specialist as a pedagogical problem / L. E. Petuhova // Komp'yuter u shkoli ta sim'yi. — 2008. — № 1. — P. 3–5. (in Ukrainian).

Spirin O. M. Theoretical and methodological foundations of professional training of computer science teachers for ECTS [Monograph] / O. M. Spirin; for science eds. Acad. M. I. Zhaldak. — Zhytomyr: Publish. by ZhDU im. I. Franka, 2007. — 300 p. (in Ukrainian).

Spirin O. M. Information and communication and informatic competences as components of the system of professional-specialized competences of informatics teacher [online] / О. М. Spirin // Informacijni tehnologii' i zasoby navchannja. — 2009. — № 5 (15). — Available from : http://www.ime.edu-ua.net/em.html (in Ukrainian).

Anderson L. W. A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educationalobjectives / L. W. Anderson, D. R. Krathwohl. — New York : Addison Wesley Longman, 2001. — 302 p. (in English).

UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. — Paris : United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2011. — 94 p. (in English).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.