THE ROLE OF SOCIAL NETWORKS FOR THE ACTIVIZATION THE LEARNING PROCESS OF INFORMATICS FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS
PDF (Ukrainian)

Keywords

educational process
future primary school teacher
information society
informatics
ICT
cloud technologies
social networks

How to Cite

[1]
Kuchakovska H. А., “THE ROLE OF SOCIAL NETWORKS FOR THE ACTIVIZATION THE LEARNING PROCESS OF INFORMATICS FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS”, ITLT, vol. 47, no. 3, pp. 136–149, Jun. 2015, doi: 10.33407/itlt.v47i3.1213.

Abstract

The article analyzes the approaches of the use of social networks in learning processes of informatics; it has been described the didactical possibility of using social networks during the lecture and practical lessons; the results of the questionnaire of students of specialty "Primary education «about the use of social networks in learning activities and in daily life are presented; statistical analysis of the implementation of network services in the educational process is conducted. It is noted that their popularity among young people can open new ways of realization and methods of their use in the learning process of informatics.
PDF (Ukrainian)

References

Биков В. Ю. Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти / В. Ю. Биков // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2 : Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання . – 2010. – №. 9. – С. 9-15. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Nchnpu_2_2010_9_4.pdf.

Биков В. Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти / В. Ю. Биков / Інформаційні технологій і засоби навчання – 2010. – № 1(15). – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em15/emg.html. – Заголовок з екрана

Бодненко Д. Н. The Role of Informatization in the Change of Higher School Tasks: the Impact on the Professional Teacher Competences [Електронний ресурс] / Д. Бодненко // ІКТ в освіті, дослідженнях і промислі: інтеграція, гармонізація та передача знань.: матеріали Міжнародної конференції ICTERI-2013 (Херсон, 19-22 червня, 2013) – Херсонський державний університет, Херсон, Україна. – 2013. – Режим доступу: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.415.8504&rep=rep1&type=pdf.

Головань М. С. Розвиток пізнавальної активності учнів в процесі навчання алгебри і початку аналізу на основі НІТ : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Головань Микола Степанович. – К., 1997. – 177 с.

Жалдак М. І. Педагогічний потенціал впровадження дистанційних форм навчання // Матеріали науково-методичного семінару «Інформаційні технології в навчальному процесі». – Одеса: Вид. ВМВ, 2009. – С. 6-8.

Клименко О. А. Социальные сети как средство обучения и взаимодействия участников образовательного процесса / О. А. Клименко // Теория и практика образования в современном мире: материалы междунар. науч. конф. (г. Санкт-Петербург, февраль 2012 г.). – СПб.: Реноме, 2012. – С. 405-407. www.moluch.ru/conf/ped/archive/21/1799/.

Кучаковская Г. А. Застосування соціальних мереж в навчальній діяльності студентів [Електронний ресурс] / Г. А. Кучаковська / Наукова молодь-2014: матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих учених (11 груд. 2014 р) – Інститут інформаційних технологій та засобів навчання НАПН України, Київ – 2014. – Режим доступу: http://conf.iitlt.gov.ua/Images/Files/G_78_1417539443_file.Kuchakosvka_Soc_78_1417539443_file.mereszi v navchanny_78_1417539443_file.docx.

Кучаковська Г. А. Моделі створення бази знань експертної системи з вибору спеціальності для абітурієнтів вищого навчального закладу [Електронний ресурс] / Г. А. Кучаковська // Освітологічний дискурс. – 2014. – №. 1(5). Режим доступу: http://elibrary.kubg.edu.ua/4127/1/H_Kuchakovska_OD_1%285%29_IS.pdf.

Кучаковська Г. А. (2014) Експертні системи як засіб підвищення ефективності проведення профорієнтаційної роботи [Електронний ресурс] – Інформаційні технології – 2014 : зб. тез I Української конференції молодих науковців, 22–23 трав. 2014 р., м. Київ. С. 31-33. Режим доступу: http://elibrary.kubg.edu.ua/3751/.

Лузан П. Г. Теоретичні і методичні основи формування навчально-пізнавальної активності студентів у вищих аграрних закладах освіти [Текст] : Дис... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Лузан Петро Григорович ; Національний аграрний ун-т. – К., 2004. – 505 арк.

Манькевич Т. В. Аналіз стану дослідження активізації пізнавальної діяльності студентів вищих навчальних закладів [Електронний ресурс] / Т. В. Манькевич // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – 2009. – № 22/23. – Режим доступу: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/832/3/T_%20%D0%9Cankevich.pdf.

Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.

Рейтинг соцсетей: Facebook – первый в мире, а ВКонтакте – в Европе [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://korrespondent.net/business/web/3284321-reitynh-sotssetei-Facebook-pervyi-v-myre-a-vkontakte-v-evrope.

Свойства социальных сетей [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.sd-сompany.su/article/ computers/social.

Спірін О. М. Моделі гармонізації мережних інструментів організації та інформаційно-технологічного підтримування навчально-пізнавальної діяльності [Електронний ресурс] / О. М. Спірін, В. М. Дем’яненко, Ю. Г. Запорожченко, М. П. Шишкіна, В. Б. Дем’яненко // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2012. – № 6 (32). Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/774/580.

Стратегія розвитку інформаційного суспільства в Україні. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-р#n8.

Тверезовська Н. Т. Роль і місце соціальних мереж у формуванні освітньо-інформаційного середовища аграрних університетів / Н. Т. Тверезовська, С. М. Мигович // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія : Педагогіка, психологія, філософія . – 2012. – Вип. 175(3). – С. 291-298. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/nvnau_ped_2012_175(3)__42.pdf.

Фещенко А. В. Социальные сети в образовании: анализ опыта и перспективы развития / Открытое дистанционное образование, №3 (43). 2011 г. – Томск: ТГУ, АСОУ, 2011. – С. 44 – 49.

Яндекс з'ясував, скільки українців сидять у соцмережах [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://tech.obozrevatel.com/news/18765-yandeks-vyiyasnil-skolko-ukraintsev-sidyat-v-sotssetyah.htm.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bykov V. U. Open learning environment and modern networking tools of open education. [online] / V. Bykov/ Scientific journal NEA Dragomanov. Seria 2: Computer-oriented education system/ - 2010.-№9.-p.9-15. – Available from: http://enpuir.npu.ed u.ua/bitstream/123456789/703/1/2.pdf (in Ukrainian).

Bykov V. U. Modern tasks of informatization of education [online] / V. U. Bykov // Information technology and learning tools. – 2010. – №1(15). – Available from: http://lib.iitta.gov.ua/1162/ (in Ukrainian).

Bodnenko D. The Role of Informatization in the Change of Higher School Tasks: the Impact on the Professional Teacher Competences. [online] / D. Bodnenko // Materials of International Conference «ICT in Education, Research, and Industrial Applications: Integration, Harmonization, and Knowledge Transfer» ICTERI – 2013 (Kherson, June 19-22, 2013) Kherson State University, Kherson, Ukraine. – 2013. - Available from: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.415.8504&rep=rep1&type=pdf (in English).

Holovan M. S. Development of cognitive activity of pupils in learning process of algebra and calculus on based on NIT: Dissertation Candidate of Pedagogy: 13.00.02 / Holovan Mykola Stepanovych. – K., 1997. – 177p. (in Ukrainian).

Zhaldak M. I. The pedagogical potential introduction of distance learning // Materials of scientific-methodical seminar «Information technology in the educational process»ю – Odessa: BMB, 2009. – p. 6-8 (in Ukrainian).

Klymenko O. A. Social networks as a means of learning and interaction between the participants of the educational process [online] / O. A. Klymenko // Theory and practice of education in the modern world: Material International Scientific Conference (Saint Petersburg, February 2012). – SPb.: Renome, 2012. – P.405-405. Available from: www.moluch.ru/conf/ped/archive/21/1799/. (in Russian)

Kuchakovska H. A. The use of of social networks in the educational process of students [online] / H. A. Kuchakovska / Scientific youth – 2014: Material II All-Ukrainian scientific-practical conference of Young Scientists (11 December 2014) - Institute of Information technology and learning tools NAPS of Ukraine, Kyiv – 2014. Available from: http://conf.iitlt.gov.ua/Images/Files/G_78_1417539443_file.Kuchakosvka_Soc_78_1417539443_file.mereszi_v_navchanny_78_1417539443_file.docx (in Ukrainian).

Kuchakovska H. A. The models of the knowledge base expert system for applicants choosing a specialty in high schools [online] / H. Kuchakovska // Osvitolohichnyi dyskurs. – 2014. – №1(5). . – Available from: http://elibrary.kubg.edu.ua/4127/1/H_Kuchakovska_OD_1%285%29_IS.pdf (in Ukrainian).

Kuchakovska H. A. (2014 ) Improving career guidance through the use of expert systems [online] / Information technologies – 2014: All Ukrainian Conference of Young Scientists, May 22-23 2014, Kyiv, p.31-33. – Available from: http://elibrary.kubg.edu.ua/3751/ (in Ukrainian).

Luzan P. H. Theoretical and methodological bases of formation of teaching and learning activities of students in higher agricultural education institutions: dissertation Doctor of Pedagogy: 13.00.04 / Luzan Petro Hryhorovych: National Agricultural University. – K., 2004. – 505 p. (in Ukrainian).

Мankevich T. Analysing the State of Investigating a Cognitive Activity Activization of Higher Educational Institutions Students [online] / T. V. Мankevich // Problems of Engineering and Teacher Education. – 2009. – №22/23. – Available from: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/832/3/T_%20%D0%9Cankevich.pdf (in Ukrainian).

National strategy for education development until 2021. [online] – Available from: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (in Ukrainian).

Rating Social Networks: Facebook - First in the world, and VKontakte - in Europe [online]. – Available from: http://korrespondent.net/business/web/3284321-reitynh-sotssetei-Facebook-pervyi-v-myre-a-vkontakte-v-evrope (in Russian).

Properties Social Networks Students [online] – Available from: http://www.sd-сompany.su/article/ computers/social (in Ukrainian).

Spyryn O. M. Models of harmonizing of network tools of organization and information technological support of learning and cognitive activity [online] / O. Spirin, V. Demyanenko, Y. Zaporozhchenko, M. Shyshkina, V. Demyanenko // Information technology and learning tools. – 2012 - №6(32) . – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/774/580 (in Ukrainian).

Strategy of Information Society Development in Ukraine. [online] – Available from: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-р#n8 ( in Ukrainian).

Tverezovska N. T. Role of social networks in shaping educational and informative environment agrarian universities: Article [online] / S. M. Mugovuch, N. T. Tverezovska // Scientific Bulletin NUBiPseries "Pedagogy, Psychology, Philosophy." – Issue 175, Part 3. – Kyiv, 2012. – Available from: http://www.mnau.edu.ua/ua/02_02_01_10_mygovich.-html#ixzz2wnSKAKKp. – Dateofaccess 25.05. 2014 (in Ukrainian).

Feshchenko A. V. Social networks in education: analysis of the experience and perspectives of development / Open Distance Education. №3 (43) 2011. – Tomsk: TGU, ACOY, 2011. – p. 44-49 (in Russian).

Yandex find out how many Ukrainians sit in social networks [online] – Available from: http://tech.obozrevatel.com/news/18765-yandeks-vyiyasnil-skolko-ukraintsev-sidyat-v-sotssetyah.htm (in Russian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.