THE USE OF PROJECT ACTIVITIES IN THE CONTEXT OF THE APPLICATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AT THE GEOGRAPHY LESSONS
PDF (Ukrainian)

Keywords

innovative technology
information and communication technologies
mini project
educational and research GIS model
teaching and training model

How to Cite

[1]
O. F. Nadtoka and T. S. Martyniuk, “THE USE OF PROJECT ACTIVITIES IN THE CONTEXT OF THE APPLICATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AT THE GEOGRAPHY LESSONS”, ITLT, vol. 50, no. 6, pp. 71–85, Jan. 2016, doi: 10.33407/itlt.v50i6.1280.

Abstract

The article highlights the use of the information environment in the project activities at the geography lessons. Attention is paid to innovative ICT component. The basic directions of using ICT at the geography lessons are highlighted. It is shown that a joint activity of students in the process of learning contributes to a key and objective (geographical) competence. The optimal combination of ICT and technology of mini-projects in the educational process are analyzed. The practical significance of this publication is to demonstrate the algorithm of using the project activity at the geography lessons and to point out the subject peculiarities of activity-based teaching.
PDF (Ukrainian)

References

Даниленко Л. І. Інноваційні пошуки в сучасній освіті [Текст]. / Л. І. Даниленко, В. Ф. Паламарчук. // Київ . Логос, 2004. – 220 с.

Дидактика географії : монографія [Текст]. / [В. М. Самойленко, О. М. Топузов, Л. П. Вішнікіна, О. Ф. Надтока, І. О. Діброва]. – К.: Педагогічна думка, 2014. – 586 с.

Дидактичні засади диференціації навчання в основній школі : монографія / [авт. кол.: Г. О. Васьківська, В. І. Кизенко, С. П. Бондар та ін.] ; [Текст]. за наук. ред. Г. О. Васьківської. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 272 с.:

Доненко О. Створюємо колективний проект[Текст]. / О. Доненко // Завуч (ШС). – 2004. – №2. – С. І5–17.

Евстифеева О. Метод проектов – среда в которой даже «неудачники» обретают силу и уверенность / О. Естифеева, Н. Кучменко [Текст]. // Директор школи Україна. – 2003. – №6. —С. 76–81.

Життєва компетентність особистості: Наук.-метод. посібник [Текст]. // за ред. Л. В. Сохань, І. Г. Єрмакова, Г. М. Несен. – К. : Богдана, 2003. – 520 с.

Жуковський І. Проект – гарант совместных действий [Текст]. / І. Жуковський // Шлях освіти. – 2003. – №3. – С. 60–64.

Козаченко І. З досвіду реалізації змістово-процесуального підходу у навчанні географічних дисциплін у загальноосвітній школі : навчально-методичний посібник [Текст]. / Ігор Козаченко. – Кривий Ріг, 2010. – 68 с.

Концепція географічної освіти в основній школі: проект / Інститут педагогіки НАПН України [Текст]. / [за заг. ред. О. М. Топузов, О. Ф. Надтока, Л. П. Вішнікіна, А. С. Доброскок та ін.]. – К. : Педагогічна думка, 2014. – 30с.

Надтока О. Ф. Зміна ролі вчителя географії в медіасередовищі сучасного навчального заняття [Текст]. / О. Ф. Надтока, Т. С. Мартинюк // Комп’ютер в школі та сім’ї / – 2015. —№2—– С. 30–36

Николина В. В. География. Мой тренажер [Текст]. / Вера Викторовна Николина. – М. : Просвещение, 2007. – 80 с.

Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати [Текст]. / Кремень В. Г. – К. : Грамота, 2005. – 448 с.

Пищик О. В. Інформаційно-комунікаційні технології та сучасний урок. [Текст]. / О. В. Пищик // Педагогічна майстерня. – 2011. – №2. – С. 27–29.

Пометун О. Кроки до демократії: уроки громадянської освіти : [метод. посіб. для позакл. занять] [Текст]. /О.Пометун, Т.Ремех, Е.Ламах. – К. : А.П.Н., 2001. – 127 с.

Шевченко А. Л. Використання ІКТ у сучасній школі [Текст]. / Шевченко А. Л. // Педагогічна майстерня. – 2012. – №3. – С. 2–7.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Danylenko, L. I. Innovative searches in modern education [Text]. / L. I. Danilenko, V. F. Palamarchuk. // Kyiv. Lohos. –– 2004. –– 220 p. (in Ukrainian)

Donenko, O. Creating a new project [Text]. / A. Donenko // Zavuch. – 2004. – №2. – P. I5–17. (in Ukrainian).

Zhukovskyi, I. The project is the guarantor of joint actions [Text]. / Zhukovskyi, I. // Shliakh osvity – 2003. – № 3. – P. 60-64. (in Ukrainian).

Kozachenko, I. The experience of the implementation of content-procedural approach in teaching geographical subjects in secondary school: Textbook [Text]. / Kozachenko, I. – Kryvyi Rih, 2010. – 68 p. (in Ukrainian).

Kremen’, V. G. Education and science in Ukraine – innovative aspects. Strategy. Implementation. Results [Text]. / Kremen’, V. G. – Kyiv : Gramota, 2005. – 448 p. (in Ukrainian).

Nadtoka, O. F., Martyniuk, T. S. The change of the role of a geography teacher in the media sphere of modern geography lesson [Text]. / Nadtoka, O. F., Martyniuk, T. S. // Kompiuter v shkoli ta simii – 2015. – № 2 – 30–36 p. (in Ukrainian)..

Nikolina, V. V. Geography. My trainer [text]. / Nikolina, V. V. – Moskva: Prosvescheniie, 2007. – 80 p. (in Russian).

Pometun, O. Steps to Democracy: Lessons of Civic Education: [method. guide for afterschool activity] [Text]. / Pometun, O., Remekh, T., Lamakh, E. – Kyiv: A.P.N., 2001. – 127 p. (in Ukrainian).

Pyshchyk, O. V. Information and communication technologies and a modern lesson [Text]. / Pyshchyk, O. V. // Pedahohichna maisternia – 2011. – № 2. – P. 27–29 (in Ukrainian).

Shevchenko, A. L. Using of ICT in modern school [Text]. / Shevchenko, A. L. // Pedahohichna maisternia – 2012. – № 3. – P. 2–7 (in Ukrainian).

Samoilenko, V. M. Didactics of geography [Text]. / [Samoilenko, V. M. Topuzov, O. M. Vishnikina, L. P., Nadtoka, O. F., Dibrova, I. O. – Kyiv : Pedagogichna dumka, 2014. –– 586 p. (in Ukrainian).

Sokhan’, L.V. Life Competence of the Individual: scientific-method. guide [Text]. // Sokhan’, L.V., Yermakova, I. G., Nesen, G.H. – Kyiv : Bohdana, 2003. – 520 p. (in Ukrainian).

Topuzov, О. M. The concept of geographic education in the secondary school: project / Institute of Education NAPS of Ukraine [Text]. / [by general. ed. Topuzov, О. M., Nadtoka, O. F., Vishnikina, L. P., Dobroskok, A. S., etc]. – Kyiv : Pedagogichna dumka, 2014 – 30 p. (in Ukrainian).

Vas’kivs’ka, H. O. Didactic principles of differentiation of teaching in secondary school: monograph / [auth. un.: Vas’kivs’ka, H. O., Kyzenko, V. I., Bondar, S. P.]; [Text]. by science. ed. Vas’kivs’ka, H. O. – Kyiv : Pedagogichna dumka, 2012. – 272 p.p. (in Ukrainian),

Yevstifeieva, O. Method of projects is an environment in wchich even "loosers" acquire force and confidence / Yevstifeieva, O., Kuchmenko, N. [Text]. // Dyrektor shkoly – 2003. – №6. – P. 76–81 (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.