INCLUSION OF SOCIAL NETWORKING SERVICES IN THE EXISTING MODEL OF ORGANIZATION OF STUDENTS’ LEARNING
PDF (Ukrainian)

Keywords

network social services
information-educational environment
information and communication technologies
training

How to Cite

[1]
O. M. Sokolyuk, “INCLUSION OF SOCIAL NETWORKING SERVICES IN THE EXISTING MODEL OF ORGANIZATION OF STUDENTS’ LEARNING”, ITLT, vol. 55, no. 5, pp. 55–66, Oct. 2016, doi: 10.33407/itlt.v55i5.1494.

Abstract

The combination of ICT with pedagogical training technologies promotes to the formation and development of information and educational environment of students' learning, as well as the appearance and development of services of network technologies allows to expand the traditional educational process. Educational practice of networking tools usage, such as social services, is at the stage of formation. In the article the functional features of social Internet services in the context of the information and educational environment development as an environment of social interaction between students and appearance of new ways of their educational and cognitive activities have been investigated. There are highlighted the groups of social networking services and organizational forms of teaching, in which the use of the relevant services is a pedagogically appropriate.
PDF (Ukrainian)

References

Adkins S. S. The worldwide market for self-paced eLearning products and services: 2011–2016 forecast and analysis [Електронний ресурс] / Sam S. Adkins. – USA : Ambient Insight, 2013. – 27 p. – URL: http://www.ambientinsight.com/Resources/Documents/AmbientInsight-2011-2016-Worldwide-Self-paced-eLearning-Market-Premium-Overview.pdf

Future agendas for global education (Global Education Futures) [ Будущее образования: глобальная повестка [Електронний ресурс] / – URL: http://www.edu2035.org/pdf/GEF.Agenda_ru.pdf

http://cdn.nmc.org/media/2015-nmc-horizon-report-he-RU.pdf

NMC horizon report: 2015 Higher education edition [Електронний ресурс]. – Austin : NMC, 2015. – 65 p. – URL: http://cdn.nmc.org/media/2015-nmc-horizon-report-HEEN.pdf

Бунина В.Г. От информационного общества к обществам знания: международные документы об управлении в сфере образования / В.Г. Бунина // Право и управление. XXI век. - 2008 - № 2(7), С. 1- 11.

Воронкин А. С. Анализ перспектив развития информационно-коммуникационных технологий обучения студентов высших учебных заведений / А. С. Воронкин // Образовательные технологии и общество. 2016. № 3 С.620-636.

Воронкин А.С. Социальные сети: эволюция, структура, аналіз / А.С. Воронкин // Образовательные технологии и общество. 2014. №1 С.650-675.

Всемирный доклад ЮНЕСКО «К обществам знания» [Електронний ресурс]. – ЮНЕСКО. 2005 г. http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001418/141843r.pdf

Дворецька Г.В. Соціологія / Г.В. Дворецька. – К.: КНЕУ, 2001. – 286 с.

Интернет в гуманитарном образовании: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Под ред. Е.С. Полат. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2001. – 272 с.

Каптерев А.И. Менеджмент знаний : от теории к технологиям : науч.-метод. пособие. / А.И. Каптерев. М. : Либерия-Бибиинформ, 2005. – 296 с.

Кастельс М. Гапактика Интернет: Размышления об Интернете, бизнесе и обществе / М. Кастельс; Пер. с англ. А. Матвеева nод ред. В. Харитонова. - Екатеринбург: У -Фактория (nри участии изд-ва Гуманитарного ун-та), 2004.- 328 с.

Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / М. Кастельс; пер. с англ.; под науч. ред. О.И. Шкаратана. – М.: ГУ-ВШЭ, 2000. – 608 с.

Кремень В.Г., Биков В.Ю. Категорії "простір” і "середовище”: особливості модельного подання та освітнього застосування / В.Г. Кремень, В.Ю. Биков // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія : наук.- практ. журн. / Харків. держ. політехн. ун-т, Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, Укр. інж.-пед. акад. – Харків: - 2013. - № 2. - С. 3-16.

Кузьмінська О.Г. Учнівська мережева спільнота як середовище набуття компетентностей / О.Г. Кузьмінська // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2011 . – № 6. С. 12– 15.

Лаптев В.В. Профессиональная подготовка в условиях электронной сетевой среды / В.В. Лаптев, Т.Н. Носкова // Высшее образование в России. 2013, № 2, с. 79-83.

Леонтьев В.П. Мобильный Интернет. Компьютерная академия на дому / В.П. Леонтьев. – М.: ОЛМА Медиа Групп, 2008. – 149 с.

Литвинова С.Г. Корпоративна електронна соціальна мережа Yammer як складова хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу / С. Г. Литвинова // Наукові записки. – Випуск 9. – Серія: Проблеми методики фізико– математичної і технологічної освіти. Частина 2. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім.В.Винниченка, 2016. – С. 197-203.

Оспенникова Е. В. Развитие самостоятельности школьников в учении в условиях обновления информационной культуры общества : моногр. : в 2 ч. Ч. 1. Моделирование информационно-образовательной среды учения / Е. В. Оспенникова. – Перм. гос. пед. ун-т. Пермь, 2003

Патаракин Е. Д., Ярмахов Б. Б. Личное учебное пространство ученика в сети электронных коммуникаций / Е. Д. Патаракин, Б. Б. Ярмахов // Шк. технологии : науч. - практ. журн. - 2009. - N 4. - С. 88-93.

Патаракин Е.Д. Социальные сервисы Веб 2.0 в помощь учителю (Учебно-методическое пособие) / Е.Д. Патаракин. – 2-е изд., испр. – М: Интуит.ру, 2007. – 64 с.

Пінчук О. П. Історико-аналітичний огляд розвитку соціальних мережних технологій і перспектив їх використання у навчанні / О. П. Пінчук // Інформаційні технології і засоби навчання, 2015, Том 48, №4, с. 14-34.

Проценко Г.О. Веб 2.0 – нові можливості Інтеренту / Г.О. Проценко // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2007. – № 7. С. 15–19.

Проценко Г.О. Як навчати та вивчати інформатику в сучасних умовах? / Г.О.Проценко // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2010 . – № 2. С. 31– 33.

Скрипкина Ю.В. Новые подходы к развитию коммуникативных компетентностей учащихся: образовательный потенциал социальных сетей и блогов [Електронний ресурс] / Ю.В. Скрипкина // Интернет-журнал "Эйдос".- 2011. - №10. http://eidos.ru/journal/2011/1023-09.htm

Соколюк О.М. Особливості формування інформаційно-комунікаційного середовища навчання фізики / О.М. Соколюк // Наукові записки. – Випуск 9. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної ітехнологічної освіти. Частина 1 . – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка. 2016 – с.264, C. 166-173.

Стародубцев В.А. Социальные медиа в персонализированной образовательной среде / В.А.Стародубцев // Высшее образование в России : науч.- педагогич. журнал. - 2012. - N 4. - С. 108-113.

Шалимов А.Б. Социальные сети как современная образовательная среда / А.Б. Шалимов // «Дискуссия» Ежемесячный научный журнал. - 2013. - № 11 (41). - С. 37-42.

Яковлева И. В., Оспенникова Е. В. Образовательное значение сетевых социальных сервисов / И. В. Яковлева, Е. В. Оспенникова // Педагогическое образование в России. - 2012.- № 5. - С. 118–121.

Яковлева И.В. Методические аспекты модели обучения физике с применением сетевых социальных сервисов/ И. В. Яковлева // Педагогическое образование в России. - 2014. - № 2. - С. 226–230.

Яковлева И.В. Сетевые сервисы и проблема их использования в учебном процессе в средней общеобразовательной школе сервисов / И.В. Яковлева // Вестник ПГПУ. Серия «Информационные компьютерные технологии в образовании». – Пермь: ПГПУ, 2009. – Вып. 5. – С. 159-178.

Яковлева И.В. Сетевые социальные сервисы как новое средство в работе учителя / И.В. Яковлева // Информационные технологии в образовании. XIX Международная конференция-выставка: Сборник трудов в 3 частях.Ч. III. – М.: МИФИ, 2009. – 112 с.

Яцишин А. В. Застосування віртуальних соціальних мереж для потреб загальної середньої освіти / А.В.Яцишин // Інформаційні технології в освіті. – 2014. – № 19. – С. 119–126.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Adkins S. S. The worldwide market for self-paced eLearning products and services: 2011–2016 forecast and analysis [online] / Sam S. Adkins. – USA : Ambient Insight, 2013.–27p.–Available from: http://www.ambientinsight.com/Resources/Documents/AmbientInsight-2011-2016-Worldwide-Self-paced-eLearning-Market-Premium-Overview.pdf (in English).

Future agendas for global education (Global Education Futures) [online] / Budushhee obrazovanija: global’naja povestka – Available from: http://www.edu2035.org/pdf/GEF.Agenda_ru.pdf

http://cdn.nmc.org/media/2015-nmc-horizon-report-he-RU.pdf (in Russian).

NMC horizon report: 2015 Higher education edition [online]. – Austin : NMC, 2015. – 65 p. – Available from: http://cdn.nmc.org/media/2015-nmc-horizon-report-HEEN.pdf (in English).

Bunina V.G. From Information Society to Knowledge Societies: international documents on the management of education / V.G. Bunina // Pravo i upravlenie. XXI vek. - 2008 - № 2 (7), P. 1-11 (in Russian).

Voronkin A.S. Analysis of the prospects for the development of information and communication technologies of training of students of higher educational institutions / A.S. Voronkin // Obrazovatel’nye tehnologii i obshhestvo. 2016. № 3, P. 620-636 (in Russian).

Voronkin A.S. Social Networks: evolution, structure analysis / A.S. Voronkin // Obrazovatel’nye tehnologii i obshhestvo. 2014. №1, P. 650-675 (in Russian).

UNESCO World Report "Towards Knowledge Societies" [online]. – UNESCO. 2005. - Available from: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001418/141843r.pdf (in Russian).

Dvoretska H.V. Sociology / H.V. Dvoretska. – K.: KNEU, 2001. – 286 p. (in Ukrainian).

Internet in arts education: Textbook. allowance for students. Executive. Proc. institutions / Pod red. E.S. Polat. – M.: Gumanit. izd. centr VLADOS, 2001. – 272 p. (in Russian).

Kapterev A.I. Knowledge Management: from theory to technology: scientific-method. allowance. / A.I. Kapterev. M: Liberija-Bibiinform, 2005. – 296 p. (in Russian).

Kastel’s M. Galaxy Internet: Reflections on the Internet, Business and Society / M. Kastel’s; Per. s angl. A. Matveeva nod red. V. Haritonova. - Ekaterinburg: U -Faktorija (nri uchastii izd-va Gumanitarnogo un-ta), 2004.- 328 p. (in Russian).

Kastel’s M. The Information Age: Economy, Society and Culture / M. Kastel’s; per. s angl.; pod nauch. red. O.I. Shkaratana. – M.: GU-VShJe, 2000. – 608 p. (in Russian).

Kremen V.H., Bykov V.Yu. Categories "space" and "environment": features of model representation and educational use / V.H. Kremen, V.Yu. Bykov // Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia : nauk.- prakt. zhurn. / Kharkiv. derzh. politekhn. un-t, Khark. nats. ped. un-t im. H. S. Skovorody, Ukr. inzh.-ped. akad. – Kharkiv: - 2013. - № 2. - P. 3-16 (in Ukrainian).

Kuzminska O.H. Pupils online community as an environment entry competences / O.H. Kuzminska // Kompiuter u shkoli ta simi. – 2011 . – № 6. P. 12– 15 (in Ukrainian).

Laptev V.V. Training in the electronic network environment / V.V. Laptev, T.N. Noskova // Vysshee obrazovanie v Rossii. 2013, № 2, P. 79-83 (in Russian).

Leont’ev V.P. Mobile Internet. Computer Academy at home / V.P. Leont’ev. – M.: OLMA Media Grupp, 2008. – 149 p. (in Russian).

Lytvynova S.H. Corporate social network Yammer electronic component as a cloud-based learning environment educational institution / S.H. Lytvynova // Naukovi zapysky. – Vypusk 9. – Seriia: Problemy metodyky fizyko – matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity. Chastyna 2. – Kirovohrad: RVV KDPU im.V.Vynnychenka, 2016. – P. 197-203 (in Ukrainian).

Ospennikova E.V. The development of school autonomy in the teaching of updating information in a culture of a society: monograph. : In 2 hours Part 1. Modeling of educational environment teaching. / E.V. Ospennikova. – Perm. gos. ped. un-t. Perm’, 2003(in Russian).

Patarakin E.D., Jarmahov B.B. Private student educational space in the electronic communications network / E.D. Patarakin, B.B. Jarmahov // Shk. tehnologii : nauch. - prakt. zhurn. - 2009. - N 4. - P. 88-93 (in Russian).

Patarakin E.D. Social services of Web 2.0 to help the teacher (teaching manual)/ E.D. Patarakin. – 2-e izd., ispr. – M: Intuit.ru, 2007. – 64 p. (in Russian).

Pinchuk O.P. Historical and analytical review of social networking technologies and prospects of their use in education / O.P. Pinchuk // Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 2015, Tom 48, №4, P. 14-34 (in Ukrainian).

Protsenko H.O. Web 2.0 - the new power of the Internet / H.O. Protsenko // Kompiuter u shkoli ta simi. – 2007. – № 7., P. 15–19 (in Ukrainian).

Protsenko H.O. How to teach and learn science in modern conditions? / H.O. Protsenko // Kompiuter u shkoli ta simi – 2010 . – № 2. P. 31– 33 (in Ukrainian).

Skripkina Ju.V. New approaches to the development of communicative competence of students: educational potential of social networks and blogs [online] / Ju.V. Skripkina // Internet-zhurnal "Jejdos".- 2011. - № 10. - Available from: http://eidos.ru/journal/2011/1023-09.htm (in Russian).

Sokoliuk O.M. Features of formation of information-communication environment of teaching physics / O.M. Sokoliuk // Naukovi zapysky. – Vypusk 9. – Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity. Chastyna 1 . – Kirovohrad: RVV KDPU im. V.Vynnychenka, 2016 – 264 p., P. 166-173 (in Ukrainian).

Starodubcev V.A. Social media in a personalized learning environment / V.A.Starodubcev // Vysshee obrazovanie v Rossii : nauch.- pedagogich. Zhurnal. - 2012. - N 4. - P. 108-113. (in Russian).

Shalimov A.B. Social networks as a modern educational environment / A.B. Shalimov // «Diskussija» Ezhemesjachnyj nauchnyj zhurnal. - 2013. - № 11 (41). - P. 37-42 (in Russian).

Jakovleva I.V., Ospennikova E.V. Educational value of the network of social services / I.V. Jakovleva, E.V. Ospennikova // Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. 2012. № 5. P. 118–121 (in Russian).

Jakovleva I.V. Methodical aspects of physics teaching model, using the network of social services / I.V. Jakovleva // Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii.2014. № 2. P. 226–230 (in Russian).

Jakovleva I.V. Network services and the problem of their use in the educational process in secondary school services / .V. Jakovleva // Vestnik PGPU. Serija «Informacionnye komp’juternye tehnologii v obrazovanii». – Perm’: PGPU, 2009. – Вып. 5. – P. 159-178 (in Russian).

Jakovleva I.V. Networking social services as a new tool in the teacher’s work / I.V. Jakovleva // Informacionnye tehnologii v obrazovanii. XIX Mezhdunarodnaja konferencija-vystavka: Sbornik trudov v 3 chastjah.Ch. III. – M.: MIFI, 2009 (in Russian).

Yatsyshyn A.V. The use of virtual social networks for the purpose of secondary education / A.V.Yatsyshyn // Informatsiini tekhnolohii v osviti. – 2014. – № 19. – P. 119–126 (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.