DEVELOPMENT AND USAGE OF THE ELECTRONIC VIDEO RESOURCES FOR EDUCATIONAL PURPOSES
PDF (Ukrainian)

Keywords

distance learning
mobile learning
electronic educational video resources
video tutorial
video lesson
video lecture
video course

How to Cite

[1]
Y. M. Hlynsky, D. V. Fedasiuk, and V. A. Riazhska, “DEVELOPMENT AND USAGE OF THE ELECTRONIC VIDEO RESOURCES FOR EDUCATIONAL PURPOSES”, ITLT, vol. 58, no. 2, pp. 67–78, Apr. 2017, doi: 10.33407/itlt.v58i2.1580.

Abstract

This article discusses the theoretical foundation, the creation and implementation of the electronic educational video resources (EEVR) in the example of the development and the usage of the collection of video tutorials in event-driven programming theme, which is studied in the framework of the subject "Informatics" by students of many specialties. It offers some development of the existing conceptual and categorical apparatus concerning EEVR development. It is alleged that the video tutorials allow you to automate the process of learning, redistribute instructional time for the benefit of students' independent work, to provide classroom release time for the teaching of the theoretical issues of the course that is aimed at improving the fundamental nature of training. Practical recommendations for the development of the effective EEVR, which may be useful for the authors of e-learning courses for students of different forms of training are proposed.
PDF (Ukrainian)

References

Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 1060 від 01.10.2012 «Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/go/z1695-12.

Биков В. Ю., Лапінський В. В. Методологічні та методичні основи створення і використання електронних засобів навчального призначення // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2012. – № 2. –

С. 3–6.

Манжула А. М. До питання класифікації ЕОР. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://sites.google.com/site/creativepedagogics/eor.

Биков В. Ю. Проект положення про електронні освітні ресурси / В. Ю. Биков, М. П. Шиш¬кіна,

Г. П. Лаврентьєва, В. М. Дем’яненко, В. В. Лапінський, Ю. Г. Запо¬рожченко, М. В. Пірко // Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України., 2013. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1041.

Наказ Міністерства освіти і науки України № 1061 від 01.09.2016 «Про внесення змін до Положення про електронні освітні ресурси». [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://document.ua/pro-vnesennja-zmin-do-polozhennja-pro-elektronni-osvitni-res-doc283978.html.

Федасюк Д. Сертифікація електронних навчальних видань вищого навчального закладу /

Д. Федасюк, Н. Гоц, М. Микийчук // Інноваційні комп'ютерні технології у вищій школі: матеріали 7-ої науково-практичної конференції, 17–19 листопада 2015 року. – Львів : Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2015. – С. 48–54.

Глинський Я. М., Відливаний В. М. Мій другий VBA-проект. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.youtube.com/watch?v=FSPNMgpt7BE.

Семеріков С. О., Теплицький І. О. Теоретичні та методичні осно¬ви фундаменталізації навчання інформатичних дисциплін у вищій шко¬лі // Тео¬рія та методика нав¬чання математики, фізики, інфор-ма¬ти¬ки: збір¬ник нବу¬¬кових праць. – Вип. VIII.: в 3-х томах. – Кривий Ріг : Вид. відділ НметАУ, 2010. – Т. 3 : Теорія і методика навчання інформатики. – С. 223–239.

Поліщук О. П., Теплицький І. О., Семеріков С. О. Перспективи фун¬¬¬да¬мента¬лізації шкільного курсу інформатики // Тео¬рія та методика нав¬чання математики, фізики, інфор¬ма¬ти¬ки: збірник нବу¬¬кових праць. – Вип. X.: в 3-х томах. – Кривий Ріг : Вид. відділ НметАУ, 2012. – Т. 3 : Теорія і методика навчання інформатики. – С. 126–131.

Соловьев Н. Обзор программы oCam – программы для записи видео с экрана. [Елект¬ронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v = ulI6c5i6Av0.

Хмелев К. Как записывать видео бесплатно с программой oCam. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=qPCUHMj7mgk.

Елесеев М. Объясняю на моем примере как записывать видео с экрана с помощью Camtasio Studio. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=TXy-Wi_rR8A.

Опекун А. Как провести вебинар в Google Hangouts. Часть 1.Создание Hangouts встречи. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v= 9fUAMaH35I8.

Попов Е. Как создать и провести видеовстречу через Google Hangouts. Часть 1. Часть 2. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v= XjWiKFmfTK4.

Фимушкин Д. Как сделать вебинар в Google Hangouts. Интерфейс трансляции. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=rBF7LnFXeNs.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

The order of the Ministry of Education, Youth and Sports of Ukraine of 01.10.2012 № 1060 "On approval of the regulation on electronic educational resources": [online]. – Available from: http://zakon.rada.gov.ua/go/z1695-12. (in Ukrainian)

Bykov V.Yu., Lapinsky V.V. Methodological and methodical bases of creation and usage of the electronic educational purposes // Computer in school and family. – 2012. – № 2. – P. 3–6. (in Ukrainian)

Manzhula A.M. On the classification of the EER: [online]. – Available from: https://sites.google.com/site/creativepedagogics/eor. (in Ukrainian)

Bykov V.Yu. The draft regulation on electronic educational resources / V.Yu. Bykov, M.P. Shyshkina, G.P. Lavrent'eva, V.M. Demyanenko, V.V. Lapinsky, J.G. Zaporozhchenko, N.V. Pirko // Institute of Information Technologies and Learning NAPS of Ukraine. 2013: [online]. – Available from: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1041. (in Ukrainian)

The order of the the Ministry of Education and Science of Ukraine of 09.01.2016 № 1061 "On amendments to the regulation on electronic educational resources": [online]. – Available from: http://document.ua/pro-vnesennja-zmin-do-polozhennja-pro-elektronni-osvitni-res-doc283978.html. (in Ukrainian)

Fedasyuk D. Certification of the e-learning editions of the university / D. Fedasyuk, N. Gotz, M. Mykyychuk // Innovative computer technologies in higher education: Proceedings of the 7th Scientific Conference, 17-19 November 2015 – Lviv: Publishing House of the National University "Lviv Polytechnic", 2015 . – P. 48-54. (in Ukrainian)

Hlynsky Ya.M., Vidlyvanyi V.M. My second VBA-project: [online]. – Available from: http://www.youtube.com/watch?v=FSPNMgpt7BE. (in Ukrainian)

Semerikov S.A., Teplickiy I.O. Theoretical and methodological foundations for fundamentalization informatics teaching subjects in high school // Theory and methods of teaching mathematics, physics, computer science, technologies. – Vol. VIII .: 3 volumes – Kr. Righ: Type. Department NMetAU, 2010. – Vol 3: The theory and methodology of science. – S. 223-239. (in Ukrainian)

Polishchuk A.P., Teplickiy I.O., Semerikov S.A. Perspectives of school course fundamentalization // Theory and methods of teaching mathematics, physics, computer science, technologies. – Vol. X: 3 volumes – Kr. Righ: Type. Department NMetAU, 2012. – Vol 3: The theory and methodology of science. – S. 126–131. (in Ukrainian)

Soloviev N. Overview oCam program – a program for recording video from the screen: [online]. – Available from: https://www.youtube.com/watch?v = ulI6c5i6Av0. (in Russian)

Khmelev K. How to record free with video program oCam: [online]. – Available from: https://www.youtube.com/watch?v=qPCUHMj7mgk. (in Russian)

Eleseev M. I’m explaining on my example how to record video screen using Camtasio Studio: [online]. – Available from: https://www.youtube.com/watch?v=TXy-Wi_rR8A. (in Russian)

Opekun A. How to hold a webinar in Google Hangouts. Part 1. Creation Hangouts meeting: [online]. – Available from: https://www.youtube.com/watch?v= 9fUAMaH35I8. (in Russian)

Popov E. How to create and conduct a video call through the Google Hangouts. Part 1. Part 2: [online]. – Available from: https://www.youtube.com/watch?v= XjWiKFmfTK4. (in Russian)

Fimushkin D. How to make a webinar in Google Hangouts. The broadcasting interface: [online]. – Available from: https://www.youtube.com/watch?v=rBF7LnFXeNs. (in Russian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.