THE READINESS OF FUTURE TEACHER OF INFORMATICS TO CAREER GUIDANCE ON IT-SPECIALTY AS A PEDAGOGICAL PROBLEM
PDF (Ukrainian)

Keywords

preparation of future teachers of informatics
professional orientation of pupils
career guidance
IT-specialty
readiness of the teacher of informatics for career guidance
components of the readiness for professional orientation work

How to Cite

[1]
Ponomarova N. О., “THE READINESS OF FUTURE TEACHER OF INFORMATICS TO CAREER GUIDANCE ON IT-SPECIALTY AS A PEDAGOGICAL PROBLEM”, ITLT, vol. 59, no. 3, pp. 168–178, Jun. 2017, doi: 10.33407/itlt.v59i3.1614.

Abstract

In today's realities, the problem of preparing future teachers to career guidance with pupils is of particular importance. The article is devoted to clarifying the essence of the readiness of future teachers of informatics to work career guidance of pupils on IT-specialty. The article disclosed the content of the main components of the same readiness: motivational, cognitive, practical-activity and reflective components. In the content of each of the components is selected the invariant part (base, independent of the subject of specialization of teachers and areas of career guidance) and variable part (which takes into account the specific of subject area "Informatics" and the features of IT- industry as a sphere of career guidance).The detected specificity of these components should become a basis for the further justification and development of the practically demanded model of preparation of the future teacher of informatics to career guidance of pupils on IT-specialty.
PDF (Ukrainian)

References

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.kharkivosvita.net.ua/ files/Rozv_osviti.pdf. Дата звернення: Квіт. 09, 2017.

Н. Пономарьова, «Відбір абітурієнтів на ІТ-спеціальності в Україні: стан і проблеми», Наукові записки. Серія: проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти, т. 10, № 3, с.131-137, 2016.

Г. Шліхта, «Стан підготовки майбутніх вчителів інформатики до профорієнтаційної діяльності із старшокласниками», Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка, № 8, с. 63–66, 2008.

Проект стандарту вищої освіти. 014.09 Середня освіта (Інформатика) (бакалавр). [Електронний ресурс]. Доступно: http://mon.gov.ua/activity/education/reforma-osviti/naukovo-metodichna-rada-ministerstva/proekti-standartiv-vishhoyi-osviti.html. Дата звернення: Квіт. 09, 2017.

А. Муратова, «Профориентация учащихся: зарубежный опыт». [Електронний ресурс]. Доступно: www.cls-kuntsevo.ru/portal_proforientir/prof_obuch_uchashihsya_zarubezgom_zarub _opit.php. Дата звернення: 7 травня 2017 р.

С. Толстогузов, «Опыт профориентационной работы за рубежом», Образование и наука, №.1(120), с. 151–165, 2015.

Career Guidance. A Handbook For Policy Makers. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.oecd.org/edu/innovation-education/34060761.pdf. Дата звернення: Квіт. 09, 2017.

Н. Олефіренко, Підготовка майбутніх учителів початкової школи до проектування дидактичних електронних ресурсів. Харків, Україна: ХНПУ імені Г.С.Сковороди, 2014..

І. Чорна, « Формування психологічної готовності майбутнього вчителя до профорієнтаційної роботи у школі», автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. псих. наук, НПУ імені М.П.Драгоманова, Київ, Україна, 2003.

Д. Завітренко, «Формування в майбутніх вчителів технологій готовності до професійної орієнтації учнів основної школи», автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук, КДПУ імені Володимира Вінниченка, Кіровоград,Україна, 2013.

А. Пшеничнов, «Формирование готовности к профориентационной работе с учащимися у студентов педагогического вуза», дис. канд. пед. наук , ГОУ ВПО «Шуйский государственный педагогический университет», Шуя, Россия, 2009.

М. Чумак, «Рівні сформованості готовності до профорієнтаційної роботи з учнями загальноосвітніх навчальних закладів в умовах профілізації навчання та методи їх визначення». [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/soc_gum/znpkp_ped/ 2012_18/r2/p2_16.pdf. Дата звернення: Квіт. 09, 2017.

Л. Курочкина, «Формирование готовности будущего педагога к деятельности классного руководителя по педагогическому сопровождению профессионального самоопределения старшеклассников», дис. канд. пед. наук, ФГБОУ ВПО «Марийский государственный университет», Йошкар-Ола, Россия, 2015.

Б. Утегенова, «Педагогические условия формирования готовности будущих учителей к профориентационнои работе в школе», автореф. дис. на соискание учен. степ. канд. пед. наук, Челябинский государственный университет, Челябинск, Россия, 1993.

О. Негрівода, «Підготовка майбутніх учителів до професійно орієнтаційної роботи зі старшокласниками», автореф. дис. на здобуття вчен. ступ. канд. пед. наук, ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського», Одеса, Україна, 2012.

К. Віаніс-Трофименко, «Мотивація педагога як умова зростання професійної компетентності», у Педагогічні шляхи реалізації загальноєвропейських цінностей у системі освіти України, К. Віаніс-Трофименко, Ред. Харків, Україна: Стиль-Издат, 2005, с. 36–42.

Г. Парховнюк, «Компоненти готовності майбутнього вчителя інформатики до профорієнтаційної діяльності зі старшокласниками». [Електронний ресурс]. Доступно: http://vuzlib.com.ua/articles/book/27497-Komponenti_gotovnost%D1%96_majjbut/1.html. Дата звернення: Квіт. 09, 2017.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

National Strategy for Education Development in Ukraine for 2012-2021. [Online]. Available: http://www.kharkivosvita.net.ua/ files/Rozv_osviti.pdf. Accessed on: Apr 9, 2017. (in Ukrainian)

N. Ponomarova, «The selection of entrants for IT-profession in Ukraine: state and problems», Naukovi zapysky. Seriya: problemy metodyky fizyko-matematychnoyi i tekhnolohichnoyi osvity, vol.10, no. 3, pp. 131-137, 2016. (in Ukrainian)

H. Shlikhta, «State of training of future teachers of informatics to professional orientation activities with senior pupils», Naukovi zapysky Ternopil's'koho natsional'noho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatyuka. Seriya: Pedahohika, no. 8, pp. 63-66, 2008. (in Ukrainian)

The Project of Standard of Higher Education. 014.09 Secondary Education (Informatics) (BA). [Online]. Available: http://mon.gov.ua/activity/education/reforma-osviti/naukovo-metodichna-rada-ministerstva/proekti-standartiv-vishhoyi-osviti.html. Accessed on: Apr 9, 2017. (in Ukrainian)

A. Muratova, « Professional orientation of students: foreign experience», [Оnline]. Available: http://www.cls-kuntsevo.ru/portal_proforientir/prof_obuch_uchashihsya_zarubezgom_zarub_ opit.php. Accessed on: Apr 9, 2017. (in Russian).

S. Tolstohuzov, « Career guidance experience abroad», Obrazovanye y nauka, vol. 1 (120), pp. 151–165, 2015. (in Russian)

Career Guidance. A handbook for policy makers. [Online]. Available: http://www.oecd.org/edu/innovation-education/34060761.pdf. Accessed on: Apr 9, 2017. (in English)

N. Olefirenko, Preparation of primary school teacher to design e-learning resources. Kharkiv, Ukraine : KhNPU by G.S.Skovoroda, 2014. (in Ukrainian)

I. Chorna, « Formation of psychological readiness of the future teacher to professional orientation activity at school», The abstract of dissertation of PhD in Pedagogical science, NPU imeni M.P.Drahomanova, Kyyiv, Ukraine, 2003. (in Ukrainian)

D. Zavitrenko, « Formation of future teachers of technology readiness for professional orientation of secondary school pupils», The abstract of dissertation of PhD in Psychological sciences, KDPU imeni Volodymyra Vinnychenka, Kirovohrad, Ukraine, 2013. (in Ukrainian)

A. Pshenichnov, « Formation of readiness for the work of professional orientation with students of pedagogical university», dis. of PhD in Pedagogical science, HOU VPO «SHujskij gosudarstvennyj pedagogicheskij universitet», Shuya, Russia, 2009. (in Russian)

M. Chumak, «Levels of formation of readiness for professional orientation work with pupils of secondary schools in the conditions of profiling learning and methods of determination». [Оnline]. Available: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/soc_gum/znpkp_ped/ 2012_18/r2/p2_16.pdf. Accessed on: Apr 9, 2017. (in Ukrainian)

L. Kurochkyna, « Formation of readiness of the future teacher for the activity of the class teacher on pedagogical support of professional self-determination of senior pupils», dis. of PhD in Pedagogical science, FHBOU VPO «Marijskij gosudarstvennyj universitet», Yoshkar-Ola, Russia, 2015. (in Russian)

B. Utehenova, «Pedagogical conditions for the formation of readiness of future teachers for professional orientation work in the school», The abstract of dissertation of PhD in in Pedagogical science, CHelyabinskij gosudarstvennyj universitet, Chelyabynsk, Russia, 1993. (in Russian)

O. Nehrivoda, «Preparing future teachers for professional orientation work with high school students», The abstract of dissertation of PhD in Pedagogical science, DZ «Pivdennoukrayins'kyy natsional'nyy pedahohichnyy universytet im. K. D. Ushyns'koho», Odesa, Ukraine, 2012. (in Ukrainian).

K.Vianis-Trofymenko, «Components of readiness of the future teacher of informatics to professional orientation activities with high school students», in Pedagogical ways to implement the European values in the education system of Ukraine, K. B. Vianis-Trofymenko, Ed. Kharkiv, Ukraine: Styl'-Yzdat, 2005, pp. 36–42. (in Ukrainian)

H. Parkhovnyuk, «Components of readiness of the future teacher of informatics to professional orientation activities with high school students». [Оnline]. Available: https://core.ac.uk/ download/pdf/12082866.pdf. Accessed on: Apr 9, 2017. (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.