APPROACHES AND TOOLS FOR QUALITY EXAMINATION OF E-LEARNING TOOLS
PDF (Ukrainian)

Keywords

quality expertise
electronic learning
psychological and educational requirements
ergonomic requirements.

How to Cite

[1]
G. P. Lavrentieva, “APPROACHES AND TOOLS FOR QUALITY EXAMINATION OF E-LEARNING TOOLS”, ITLT, vol. 19, no. 5, Feb. 2011, doi: 10.33407/itlt.v19i5.355.

Abstract

The article highlights the scientific and methodological approaches to quality examination of e-learning tools for general education. There are considered terms of the research, described the essence of the main components and stages of the examination. A methodology for quality estimation tools elaboration is described that should be based on identifying criteria and parameters of evaluation. Complex of psycho-pedagogical and ergonomic requirements that should be used in organizing expertise is justified and the most expedient ways of their implementation are examined.

PDF (Ukrainian)

References

Беляев М. И. Теоретические основы создания образовательных электронных зданий / М.И. Беляев, В. М. Вымятнин, С. Г. Григорьев, В. В. Гриншкун, и др. — Томск: Изд-во Томского университета, 2002.

Вострокнутов И. Е. Инструкция по оценке качества программных средств учебного назначения / И. Е. Вострокнутов, А. И. Галкина. — М.: Госкоорцентр, 2000. — 60 с.

Вострокнутов И. Е. Теория и технология оценки качества программных средств образовательного назначения / И. Е. Вострокнутов. — М.: Госкоорцентр информационных технологий, 2005. — 300 с.

Григорьев С. Г. Об определении учебных электронных программных средств / С. Г. Григорьев, В. В. Гриншкун, С. И. Макаров // В сб. трудов «Информационные технологии в высшем образовании». — М.: Академия нефти и газа, 2001.

Закон України про наукову і науково-технічну експертизу // Відомості Верховної Ради України (ВВР). — 1995 — №9. — С. 56.

Лаврентьєва Г. П. Методичні рекомендації з організації та проведення науково-педагогічного експерименту / Г. П. Лаврентьєва, М. П. Шишкіна. — Київ: ІІТЗН, 2007. — 72 с.

Лапинский В. В. Педагогические требования к цифровым образовательным ресурсам // Современные достижения в науке и образовании: сб. трудов ІІІ Междунар. науч. конф., 16–23 сент. 2009 г., г. Тель-Авив (Израиль). — Хмельницкий: ХНУ, 2009. — С. 163 – 165.

Макаров С. И. Методические основы создания и применения образовательных электронных зданий / С. И. Макаров. – Автореф. дис. … доктора пед. наук. — М., 2003. — 35 с.

Роберт И. В. Теория и методика информатизации образования (психолого-педагогический и технологический аспекты) / И. В. Роберт. — М.: ИИО РАО, 2008. — 274 с.

Шишкіна М. П. Якість програмних засобів навчального призначення: підходи до визначення предмету / М. П. Шишкіна // Науковий часопис національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія №5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. — Випуск 22: збірник наукових праць / за ред. В. П. Сергієнка. — К.: Вид-во НПУ імені M. П. Драгоманова, 2010. — С. 553–557.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.