INFORMATIVE AND COMMUNICATIVE COMPETENCIES IN THE PROFESSIONAL STANDARDS OF THE CUSTOMS OFFICERS
PDF (Ukrainian)

Keywords

informative competence
informative competency
communicative competence

How to Cite

[1]
O. O. Pavlenko, “INFORMATIVE AND COMMUNICATIVE COMPETENCIES IN THE PROFESSIONAL STANDARDS OF THE CUSTOMS OFFICERS”, ITLT, vol. 10, no. 2, Aug. 2010, doi: 10.33407/itlt.v10i2.41.

Abstract

The correlation between communicative and informative competencies and their role as key competencies in the professional education of the customs officers are proved in the article. The author touches the issue of defining the essence of the concept «the informative competence», «the informative competency», «the communicative competence».
PDF (Ukrainian)

References

Державна програма «Інформаційні та комунікаційні технології в освіті і науці на 2006-2010 роки», затверджена постановою Кабінету Міністрів від 7 грудня 2005 р. № 1153.

Волкова Н. П. Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх учителів до професійно-педагогічної комунікації: Дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04. – Дніпропетровськ, 2006. – 432с.

Мадзігон В. Безперервна освіта: науково-педагогічний аспект // Педагогічна газета. – Липень 2000. – № 7 (73). – Київ: АПН України.

Сучасні тенденції розвитку професійної освіти працівників митних служб України та Німеччини // Діалог культур: Збірник наукових праць / Ред. кол. І. А. Зязюн (голов. ред.), С. О. Черепанова (упоряд. і відп. ред.), Н. Г. Ничкало, С. О. Сисоєва та ін. – Львів: Видавництво «Сполом», – 2003. – Вип. 8. – С. 277–284.

Всесвітня доповідь ЮНЕСКО про комунікацію та інформацію в 1999–2000. — Режим доступу: http://www.polpred.com/free/unesco/2.htm.

Декларація в сфері розвитку європейської політики стосовно використання новітніх інформаційних технологій — Портал Ради Європи. — [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.ednu.kiev.ua. — Заголовок з екрана.

Павленко О.О. Концептуальні підходи до застосування технологій відкритої освіти та дистанційного навчання в системі професійної освіти митників // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання. – Грудень 2008. – № 3(7). – [WWW document]. URL http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em7/emg.html (13 листопада 2008 р.).

Овчарук О. В. Концептуальні підходи до застосування технологій відкритої освіти та дистанційного навчання у зарубіжних країнах та їх роль у процесах модернізації освіти // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання. – Грудень 2006. – № 1. – [WWW document]. URL http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em1/emg.html (19 вересня 2008 р.).

Малицька І. Д. Тенденції розвитку глобальних освітніх мереж (зарубіжний досвід) // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання. – 2008. – № 2 (6). – [WWW document]. URL http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em6/emg.html (19 вересня 2008 р.).

Гріх С. В., Павленко О. О., Франко Н. В. Методичні рекомендації для підготовки до вступних іспитів в Академію митної служби України з напрямку «Економіка і підприємництво» // Дніпропетровськ: АМСУ, 1998. – С. 30–148.

«Порядок вивчення працівниками митних органів України іноземних мов, виплати грошової надбавки за володіння ними та використання їх у роботі», затверджений наказом ДМСУ №100 від 17 лютого 1999 р, С. 19.

Вікіпедія. [Електронний ресурс]. ― 26 лютого 2009. — URL http:// www.ru.wikipedia.org/wiki/ %CA%EE%EC%EF%E5%F2%E5%ED%F6%E8%FF.

Дудник О. В. Формирование коммуникативной компетенции в свете новых требований к образовательному процессу // Компетенции. Персональный сайт «Буквочка». — [Електронний ресурс]. — 2007. — Режим доступу: http:// budud.narod.ru/psu2.html.

Вінник Н. Проблематика концепцій ключових кваліфікацій і компетенцій у професійній освіті //Український центр політичного менеджменту. Соціальна психологія. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http:// www.politik.org.ua/vid/magcontent.php3?m=6&n=80&c=1925.

Барановська О. В. Інформаційна компетенція – ключова компетенція випускника профільної школи // ЦІППО. [Електронний ресурс]. ― 18 грудня 2006. ― URL http://www.cippe.edu.ua/forum/viewtopic.php?t=120&highlight=&sid= 783d986e99a9c663498106...

Гостева И. Н. Формирование информационной компетентности выпускников вуза в рамках непрерывного дополнительного образования // «ИТО-Черноземье-2008» [Електронний ресурс]. ― 2008. ― URL http:// ito.edu.ru/2008/Kursk/III/III-0-5.html.

Дацюк С. Информационная компетентность. [Електронний ресурс]. ― 2008. ― URL http:// www.uis.kiev.ua/~_xyz/competence.html - 21k.

Хуторской А. Ключевые компетенции. Технология конструирования // Народное образование. ― 2003. ― №5.

Васильєва І. Є., Зав’ялова Л. М., Корпусова М. В. Информационная компетенция как культурный и социальный компонент устойчивого развития // XI Всероссийская научно-методическая конференция "Телематика'2004" Секция: C. Информатизация общего среднего и профессионального образования. ИКТ портал: Материалы конференций [Електронний ресурс]. ― 2003–2009. ― URL http:// www.ict.edu.ru/vconf/index.php?a=vconf&c=getForm&d=light&id_sec=144&id_thesis =5801&r=thesisDesc.

Decision (CE) № 624/2007 du Parlement Europeen et du Conseil, du 23 mai 2007, établissant un programme d’action pour la douane la Communaute (Douane 2013) // Journal оfficiel de l’Union Еuropeenne. – 2007. – № L 154. – P. 25–31.

Завіниченко Н. Б. Особливості розвитку комунікативної компетентності майбутнього практичного психолога системи освіти: Дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. – Київ, 2003. – 202с.

Петракова Т. И. Ценностный потенциал базового образования в духовно-нравственном воспитании учащихся. — М., 2002. — 281 с.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.