BACKGROUND OF ICT EFFECTIVE INTEGRATION INTO BACHELOR EDUCATIONAL PROCESS IN PEDAGOGICAL UNIVERSITY
PDF (Ukrainian)

Keywords

information technology of learning
computer mathematics systems
criteria for software tools selecting
training
bachelor of computer science

How to Cite

[1]
U. P. Kogut, “BACKGROUND OF ICT EFFECTIVE INTEGRATION INTO BACHELOR EDUCATIONAL PROCESS IN PEDAGOGICAL UNIVERSITY”, ITLT, vol. 26, no. 6, Jan. 2012, doi: 10.33407/itlt.v26i6.571.

Abstract

The article analyzes the factors ensuring the effective integration of information technologies in educational process, including the basic advantages and disadvantages of the use of ICT in the learning process. The approaches to classification of the relevant software as for methods, structure and functions in the learning process and requirements to them are presented. The use of computer mathematics systems (CMS) as innovative educational technologies is investigated. Implementation of such systems in the learning process is a factor of improvement of the learning process so there are some recommendations as for increasing the efficiency of their use.
PDF (Ukrainian)

References

Борк А. Компьютеры в обучении: чему учит история / А. Борк // Информатика и образование. – 1990. – № 5. – С. 110–118.

Верлань А. Ф. Інформатика : підруч. [для учнів 10–11 кл. середньої загальноосвітньої школи] / А. Ф. Верлань, Н. В. Апатова. – К. : Форум, 2001. – 255 с.

Вінніченко Є. Ф. Розвиток творчих здібностей старшокласників у процесі навчання інформаційних технологій розв’язування математичних задач : дис. … канд. пед. наук. : 13.00.02 : теорія та методика навчання інформатики / Є. Ф. Вінніченко. – К., 2006. – 234 с.

Габрусєв В. Ю. Зміст і методика вивчення шкільного курсу інформатики на основі вільно поширюваної операційної системи LINUX : дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 : теорія та методика навчання інформатика / Валерій Юрійович Габрусєв. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2003. – 221с.

Горошко Ю. В. Вплив нової інформаційної технології на практичну значимість результатів навчання математики в старших класах середньої школи : дис. ... канд. пед. наук.: 13.00.02 : теорія та методика навчання інформатика / Юрій Васильович Горошко – К. : КДПУ ім. М. П. Драгоманова, 1993. – 103 с.

Жалдак М. І. Проблема інформатизації навчального процесу в школі і в вузі / М. І. Жалдак // Сучасна інформаційна технологія в навчальному процесі: зб. наук. пр. – К. : КДПІ ім. М. П. Драгоманова, 1991. – С. 3–16.

Жалдак М. І. Педагогічний потенціал інформатизації навчального процесу / М. І. Жалдак // Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992–2003 : зб. наук. пр. до 10-річчя АПН України / АПН України. — Ч. 1. — Харків : “ОВС”, 2002. — С. 371–383.

Засоби інформаційно-комунікаційних технологій єдиного інформаційного простору системи освіти України : монографія / В. В. Лапінський, А. Ю. Пилипчук, М. П. Шишкіна [та ін.]; за наук. ред. проф. В. Ю. Бикова. – К. : Педагогічна думка, 2010. – 160 с.

Морзе Н. В. Методика навчання інформатики : навч. посіб.: у 4 ч. /за ред. акад. М. І. Жалдака / Наталія Вікторівна Морзе. – К. : Навч. кн., 2003. – Ч. 1 : Загальна методика навчання інформатики. – 254 с.

Морзе Н. В. Основи методичної підготовки вчителя інформатики : монографія / Наталія Вікторівна Морзе. – К. : Курс, 2003. – 372 с.

Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті // Освіта України. – 2002. – № 6. – С. 3–9.

Основи нових інформаційних технологій навчання : посіб. для вчителів / Ю. І. Машбиць, О. О. Гокунь, М. І. Жалдак, Н. В. Морзе [та ін.]; Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України; Інститут змісту і методів навчання. – К., 1997. – 260 с.

Покришень Д. А. Програмно-педагогічне забезпечення міжпредметних зв’язків інформатики з математикою і фізикою у навчанні майбутніх інженерів : дис. ... канд. пед. наук. : 13.00.02 : теорія та методика навчання інформатики / Д. А. Покришень. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2010. – 240 с.

Раков С. А. Програмно-методичний комплекс DG як крок від традиційної до інформаційної технології навчання геометрії / С. А. Раков, В. П. Горох // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2003. – № 1. – С. 20–23.

Раков С. А. Математична освіта: компетентнісний підхід з використанням ІКТ : монографія / С. А. Раков. – Х. :Факт, 2005. – 360 с.

Триус Ю. В. Комп’ютерно-орієнтовані методичні системи навчання математичних дисциплін: монографія / Ю. В. Триус. – Черкаси : Брама-Україна, 2005. – 400 с.

Шишкіна М. П. Чинники реалізації доступу до електронного навчання в сучасній школі / М. П.Шишкіна // Інформаційні технології і засоби навчання . – 2011. – № 4(24). – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua /index.php/itlt/article/view/502.

Ola Royrvik O. Use of computer algebra systems in Norwegian engineering education / Ola Royrvik O., Hornaes H.P. // International Conference on Engineering Education. Oslo, Norway, August 6–10, 2001. – P. 6E7–12.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.