FORMING AND EVALUATION OF ICT COMPETENCE OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL STAFF IN CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING TECHNOLOGIES INTRODUCTION
PDF (Ukrainian)

Keywords

competence
ICT competence
distance learning technology
e-learning
assessment of competencies

How to Cite

[1]
N. V. Morze and O. G. Glazunova, “FORMING AND EVALUATION OF ICT COMPETENCE OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL STAFF IN CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING TECHNOLOGIES INTRODUCTION”, ITLT, vol. 32, no. 6, Dec. 2012, doi: 10.33407/itlt.v32i6.758.

Abstract

Readiness of teachers to the use of distance learning technologies requires them to have the appropriate competencies, which is part of the ICT-competence of teachers. It influences their level of professional competence and is one of the primary needs of modern training and self-teaching staff. The aim of this article is to define the content and technologies of forming competence, which provides competent and effective implementation of distance learning technologies. During the research was defined the competence of distance learning technologies, substantiated indicators for their evaluation, approbated method of 360 degrees with using specialized software.
PDF (Ukrainian)

References

Словарь Ожегова С. И. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.slovarik.kiev.ua/ojegov/k/86798.html.

Тлумачний словник з інформаційно-комунікаційних педагогічних технологій: словник / Я. В. Крупський, В. М. Михалевич. — Вінниця : ВДТУ, 2010. — 72 с.

Тлумачний словник сучасної української мови [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.lingvo.ua/uk/Search/uk-uk?searchMode=Interpretations&fromSlovnyk=1.

Головань М. С. Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду // Вища освіта України. — 2008. — № 3. — С. 23–30.

Степаненко С. В. Формування професійних компетенцій у студентів освітньо-кваліфікаційного рівня “магістр” // Теоретичні та практичні підходи до впровадження нового покоління освітньо-професійних програм та навчальних планів підготовки фахівців: шляхи розвитку : зб. мат. наук.-метод. конф. (6–8 лют. 2007 р.). — Ч. 1. — К., 2007. — С. 10–18

Жалдак М. І. Модель системи соціально-професійних компетентностей вчителя інформатики / Жалдак М. І., Рамський Ю. С., Рафальська М. В. // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 2: комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. — 2009. — № 7 (14). — С. 3–10.

Митина Л. М. Психология профессионального развития учителя / Л. М. Митина. — М., 1998. — 150 с.

Савенкова Л. О. Складові професіоналізму викладача вищої школи // Психолого-педагогічні аспекти реалізації сучасних методів навчання у вищій школі : навч. посіб. / Савенкова Л. О., Романова Г. М. / за ред. М. В. Артюшиної, О. М. Котикової, Г. М. Романової. — К., 2007.

Никуличева Н. В. Какими компетентностями должен обладать преподаватель дистанционного обучения и как их сформировать / Н. В. Никуличева // e-LearningPRO. — 2001. — № 9. — С. 1–5.

Пресс И. А. Компетентностно-ориентированная система профессиональной переподготовки преподавателей в области современных информационно-коммуникационных обучающих технологий / И. А. Пресс // e-LearningPRO. — 2001. — № 9. — С. 6–9.

Структура ИКТ-компетентности учителей. Рекомендации ЮНЕСКО Редакция 2.0 [Електронний ресурс] / Организация Объединенных Наций по вопросам образования, науки и культуры (ЮНЕСКО), 2011 г. — Режим доступу : http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214694.pdf.

Зленко А. М. Оцінка працівників методом «360 градусів» [Електронний ресурс] // Економічний вісник університету : [зб. наук. праць Переяслав-Хмельницького держ. пед. ун-ту ім.. Григорія Сковороди]. — 2012. — Вип. 18/1. — Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Evu/2012_18_1/Zlenko.pdf.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.