FACET CLASSIFICATIONS OF E-LEARNING TOOLS
PDF (Ukrainian)

Keywords

e-learning tools
classification
facet method

How to Cite

[1]
O. Y. Balalaieva, “FACET CLASSIFICATIONS OF E-LEARNING TOOLS”, ITLT, vol. 38, no. 6, pp. 41–52, Dec. 2013, doi: 10.33407/itlt.v38i6.926.

Abstract

The article deals with the classification of e-learning tools based on the facet method, which suggests the separation of the parallel set of objects into independent classification groups; at the same time it is not assumed rigid classification structure and pre-built finite groups classification groups are formed by a combination of values taken from the relevant facets. An attempt to systematize the existing classification of e-learning tools from the standpoint of classification theory is made for the first time. Modern Ukrainian and foreign facet classifications of e-learning tools are described; their positive and negative features compared to classifications based on a hierarchical method are analyzed. The original author's facet classification of e-learning tools is proposed.
PDF (Ukrainian)

References

Алексєєв О. М. Відмітні класифікаційні ознаки електронних навчальних видань для інженерних спеціальностей / О. М. Алексєєв // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць. — К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2010. — Вип. 8 (15). — С. 129–134.

Балыкина Е. Н. Классификация компьютерных учебных программ (на примере исторических дисциплин) / Е. Н. Балыкина // Круг идей: Историческая информатика в информационном обществе. Труды VII конф. Ассоциации «История и компьютер». — М. – Барнаул: МГОА-АГУ, 2001. — С. 455–480.

Башмаков А.И. Разработка компьютерных учебников и обучающих систем / А. И. Башмаков, И. А. Башмаков. — М.: ИИД «Филинъ», 2003. — 616 с.

Беляев М. И. Основы концепции создания образовательных электронных изданий (ОЭИ) [Электронный ресурс] / [М. И. Беляев, В. М. Вымятин, С. Г. Григорьев и др.] // Материалы научно-практ. конф. «Основные направления развития электронных образовательных изданий и ресурсов». — Режим доступа : http://www.ict.edu.ru/lib/index.php?a=elib&c=getForm&r=resDesc&d=light&id_res=2347.

Богачков Ю. М. Використання класифікаторів у системах вимірювання рівня навчальних досягнень [Електронний ресурс] / Ю. М. Богачков, П. С. Ухань // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2007. — № 3(4). — Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em4/emg.html.

Классификация / Большая советская энциклопедия : в 30 т. / гл. ред. А. М. Прохоров. — [3-е изд.]. — М. : Советская энциклопедия, 1973. — Т. 12 : Кварнер - Коигур. — 624 с.

Демкин В. П. Классификация образовательных электронных изданий: основные принципы и критерии [Электронный ресурс] : метод. пособие для преподавателей / В. П. Демкин, Г. В. Можаева. — Томск : ТГУ, 2003. — Режим доступа : http://www.ict.edu.ru/ft/003621//index.html.

Зайнутдинова Л. Х. Создание и применение электронных учебников: на примере общетехнических дисциплин / Л. Х. Зайнутдинова. — Астрахань : ЦНТЭП, 1999. — 363 с.

Кривицкий Б. Х. О систематизации учебных компьютерных средств [Электронный ресурс] / Б. Х. Кривицкий // Educational Technology & Society. — 2000. — 3(3). — Режим доступа : http://ifets.ieee.org/russian/depository/v3_i3/html/3.html.

Машбиц Е. И. Психолого-педагогические проблемы компьютеризации обучения / Е. И. Машбиц. — М. : Педагогика, 1988. — 192 с.

Осадчий В. В. Створення електронного підручника: принципи, вимоги та рекомендації : навч.-метод. посіб. / В. В. Осадчий, С. В. Шаров. — Мелітополь : РВЦ МДПУ, 2011. — 120 с.

Про затвердження Порядку надання навчальній літературі, засобам навчання і навчальному обладнанню грифів та свідоцтв Міністерства освіти і науки України: Наказ Міністерства освіти і науки України від 17. 06. 2008 № 537 [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0628-08.

Роберт И. В. Современные информационные технологии в образовании: дидактические проблемы; перспективы использования / И. В. Роберт. — М. : ИИО РАО, 2010. — 140 с.

Современная учебная книга: подготовка и издание / под ред. С. Г. Антоновой, А. А. Вахрушева. — М. : МГУП, 2004. — 224 с.

Субботин А. Л. Классификация / А. Л. Субботин. — М. : ИФ РАН, 2001. — 94 с.

Шишкіна М. П. Класифікація програмних засобів навчального призначення / М. П. Шишкіна // Наукові записки. — Серія : Педагогічні науки. — Вип. 82 (Ч. 2). — Кіровоград : РВВ КДПУ ім. Винниченка, 2009. — C. 286–292.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Aleksyeyev O. M. Distinctive classification characteristics of electronic textbooks for engineering specialties / O. M. Aleksyeyev // Naukovyy chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Series 2. Computer-oriented educational systems. — K.: NPU im. M. P. Drahomanova, № 8 (15). — P. 129–134. (in Ukrainian)

Balykina E. N. Classification of computer training programs (on example of historical disciplines) / E. N. Balykina // Range of ideas: Historical information science in the information society. Proceedings of the VII Conference of the Association «History and Сomputer». — M. – Barnaul: MGOA-AGU, 2001. — P. 455–480. (in Russian)

Bashmakov A. I. The development of computer textbooks and training systems / A. I. Bashmakov, I. A. Bashmakov. — M. : IID «Filin», 2003. — 616 p. (in Russian).

Beljaev M. I. Fundamentals of Concept of educational electronic editions creation [online] / M. I. Beljaev, V. M. Vymjatin, S. G. Grigor'ev // Proceedings of the Conference «The main trends of electronic educational editions and resources». — Available from : http://www.ict.edu.ru/lib/index.php?a=elib&c=getForm&r=resDesc&d=light&id_res=234. (in Russian)

Bogachkov J. Application of qualifiers in the systems of measurement of the level of educational achievements [online] / Bogachkov J., Wuhan P. // Information Technology and Learning Tools — 2007. — № 3(4). — Available from : http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em4/emg.html. (in Ukrainian)

Classification / Bol'shaja sovetskaja enciklopedija : in 30 vol. / editor-in-chief. A. M. Prohorov. — 3rd edition. — M. : Sovetskaja enciklopedija, 1973. — Vol. 12 : Kvarner - Koigur. — 624 p. (in Russian)

Demkin. V. P. The classification of educational electronic editions: the major principles and criteria [online] // V. P. Demkin, G. V. Mozhaeva. — Tomsk : TGU, 2003. — Available from : http://www.ict.edu.ru/ft/003621//index.html. (in Russian)

Zajnutdinova L. H. Сreation and application of electronic textbooks (on example of technical disciplines) / L. H. Zajnutdinova. — Astrakhan, 1999. — 364 p. (in Russian)

Krivickij B. H. About systematization of computer training tools [online] / B. H. Krivickij // Educational Technology & Society. — 2000. — 3(3). — Available from : http://ifets.ieee.org/russian/depository/v3_i3/html/3.html. (in Russian)

Mashbic E. I. Psychological and pedagogical problems of computerization of learning/ E. I. Mashbic. — M. : Pedagogika, 1988. — 192 p. (in Russian)

Osadchyy V. V. Creating electronic textbook: Principles, requirements and recommendations // V. V. Osadchyy, S. V. Sharov. — Melitopol' : RVTs MDPU, 2011. — 120 p. (in Ukrainian)

On Approving the Procedure of provision of stamps and certificates of the Ministry of Education and Science of Ukraine for textbooks, learning tools and training equipment : Order of Ministry of Education and Science of Ukraine of 17.06.2008 № 537 [online]. — Available from : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0628-08. (in Ukrainian)

Robert I. Modern information technologies in education: didactics problems, prospects of their using / I. Robert. — M. :IIO RAO, 2010. — 140 p. (in Russian)

Modern textbook: creation and publication / Pod red. S. G. Antonovoj, A. A. Vahrusheva. — M. : MGUP, 2004. — 224 р. (in Russian)

Subbotin A. L. Classification / A. L. Subbotin. — M.: IF RAN, 2001. — 94 р. (in Russian).

Shyshkіna M. P. The classification of computer-assisted learning tools ./ М. P. Shyshkina // Naukovi zapy`sky`. — Series : Pedagogichni nauky`. — № 82 (Part 2). — Kirovograd: RVV KDPU im. Vynnychenka, 2009. — P. 286–292. (in Ukrainian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.