COMPUTER MATHEMATICS SYSTEMS IN STUDENTS’ LEARNING OF "INFORMATIСS"

  • Taras P. Kobylnyk Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University, Drohobych
  • Ulyana P. Kogut Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv
Keywords: bachelor of informatics, disciplines of informatics, computer mathematics systems, Maple, Mathematica, Matlab, Maxima, MathCAD, Sage

Abstract

The article describes the general characteristics of the most popular computer mathematics systems such as commercial (Maple, Mathematica, Matlab) and open source (Scilab, Maxima, GRAN, Sage), as well as the conditions of use of these systems as means of fundamentalization of the educational process of bachelor of informatics. It is considered the role of CMS in bachelor of informatics training. It is identified the approaches of CMS pedagogical use while learning information and physics and mathematics disciplines. There are presented some tasks, in which we must carefully use the «responses» have been received using CMS. It is identified the promising directions of development of computer mathematics systems in high-tech environment.

Author Biographies

Taras P. Kobylnyk, Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University, Drohobych
PhD (pedagogical sciences), associate professor of the Department of computer science and computational mathematics
Ulyana P. Kogut, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv
postgraduate student

References

Аладьев В. З. Программирование в пакетах Maple и Mathematica: Cравнительный аспект / Аладьев В. З., Бойко В. К., Ровба Е. А. — Гродно : Гродненский госуниверситет, 2011. — 518 с.

Алексеев Е. Р. Scilab: Решение инженерных и математических задач / Алексеев Е. Р., Чеснокова О. В., Рудченко Е. А. — М. : ALT Linux ; БИНОМ. Лаборатория знаний, 2008. — 269 с.

Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти / В. Ю. Биков. — К. : Атіка, 2009. — 684 с.

Дьяконов В. П. MATHEMATICA 5.1/5.2/6.0. Программирование и математические вычисления / Владимир Павлович Дьяконов. — М. : ДМК Пресс, 2006. — 576 c.

Дьяконов В. П. MatLab 6.0/6.1/6.5/6.5 + SP1 + Simulink 4/5. Обработка сигналов и изображений / Владимир Павлович Дьяконов. — М. : СОЛОН-Пресс, 2004. — 592 с.

Дьяконов В. П. Компьютерная математика. Теория и практика / Владимир Павлович Дьяконов. — М. : Нолидж, 2001. — 1296 с.

Жалдак М. І. Педагогічний потенціал комп’ютерно-орієнтованих систем навчання математики // Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. пр. — К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2003. — Вип. 7. — С. 3–16.

Жалдак М. І. Математика з комп’ютером : посібник для вчителів. — 2-ге вид. / Жалдак М. І., Горошко Ю. В., Вінниченко Є. Ф. — К. : НПУ імені Драгоманова, 2009. — 282 с.

Капустина Т. В. Теория и практика создания и использования в педагогическом вузе новых информационных технологий на основе компьютерной системы Mathematica : дисс. … доктора пед. наук : 13.00.08, 13.00.02 / Тетьяна Васильевна Капустипа. — М., 2003. — 257 с.

Клочко В. І. Застосування новітніх інформаційних технологій при вивченні вищої математики у технічному вузі : навч.-метод. посіб. / В. І. Клочко. — Вінниця : ВДТУ, 1997. — 300 с.

Компьютерная математика: Символьные и алгебраические вычисления / [пер. с англ.]; под ред. Б. Бухбергера, Дж. Коллинза, Р. Лооса. — М. : Мир, 1986. — 392 с.

Кремінь В. Г. Освіта в структурі цивілізаційних змін: актуальні проблеми // Управління освітою, 2011. — №2(254). — С. 3–5.

Львов М. С. Концепція програмної системи підтримки математичної діяльності / Львов М. С. // Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. пр. — К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2003. — Вип. 7. — С. 36–48.

Парфьонова Н. Д. Нові підходи до використання вільно поширюваної системи комп'ютерної математики MAXIMA у навчанні функцій комплексної змінної // Електронне фахове видання. Інформаційні технології і засоби навчання. — 2012. — № 1 (27). — Режим доступу до журналу : http://journal.iitta.gov.ua.

Проект "Рівний доступ до якісної освіти в Україні" [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/main.php?query=newstmp/2009_1/06_02/5.

Раков С. А. Компьютерные эксперименты в геометрии : учеб. пособие для учащихся по курсу геометрии / Раков С. А., Горох В. П. — Х. : РЦНИТ, 1996. — 175 с.

Рибак С. М. Використання інформаційних технологій навчання у підготовці вчителя фізики / С. М. Рибак, А. М. Сільвейстр // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія : зб. наук. пр. / ред. кол. : М. І. Сметанський. — Вінниця : Діло, 2007. — Вип. 20. — С. 145–151.

Семеріков С. О. Maxima 5.13: довідник користувача / Сергій Олексійович Семеріков; за ред. академіка М. І. Жалдака. — К., 2007. — 48 с.

Співаковський О. В. Теорія і практика використання інформаційних технологій у процесі підготовки студентів математичних спеціальностей : монографія / Співаковський О. В. — Херсон : Айлант, 2003. — 228 с.

Тан К.Ш. Символьный C++: Введение в компьютерную алгебру с использованием объектно-ориентированного программирования : пер. со 2-го англ. узд. / Тан К. Ш., Стиб В.-Х., Харди И. — М. : Мир, 2001. — 622 с.

Триус Ю. В. Комп’ютерно-орієнтовані методичні системи навчання математики : монографія / Юрій Васильович Триус. — Черкаси : Брама-Україна, 2005. — 400 с.

Шишкіна М. П. Фундаменталізація навчання інформатичних дисциплін у сучасному високотехнологічному середовищі / М. П. Шишкіна, У. П. Когут // Інформаційні технології в освіті. — 2013. — № 15. — Херсон : ХДУ. — С. 310–318.

Шокалюк С. В. Основи роботи в SAGE / за ред. академіка АПН України М. І. Жалдака. — К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. — 64 с.

Cha J. ICTs for new Engineering Education / J. Cha, B. Koo. // Policy Brief, February 2011.: UNESCO, 2011, 11 p.

Steinhaus S. Comparison of Mathematical Programs for Data Analysis (Edition 5.03) [Електронний ресурс]. — Munchen/Germany. — 64 p. — Режим доступу : http://www.scientificweb.de/ ncrunch/.

Mathematical Computation with Maple V: Ideas and Applications/ Ed. by T.Lee. — Ontario, Canada: Birkhauser Boston, 1993. — 199 c. — Режим доступу : http://books.google.com.ua/books?id.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Aladev V. Z. Programming packages Maple and Mathematica: Comparative aspect / Aladev V. Z., Boyko V. K., Rovba E. A. — Grodno : Grodno State University, 2011. — 518 p. (in Russian)

Alekseev E. P. Scilab: Address the engineering and mathematical problems / Alekseev E. P., Chesnokov O. V., Rudchenko E. A. — M. : ALT Linux; BINOM. Knowledge Laboratory, 2008. — 269 p. (in Russian)

Bykov, V. Models of Oganizational Systems of Open Education / V. Bykov. — Kyiv : Atika, 2009. (in Ukrainian).

Dyakonov V. P. MATHEMATICA 5.1/5.2/6.0. Programming and mathematical calculations / Dyakonov V. P. — M. : DMK Press, 2006. — 576 p. (in Russian)

Dyakonov V. P. MatLab 6.0/6.1/6.5/6.5 + SP1 + Simulink 4/5. Processing of signals and images / Dyakonov V. P. — M. : SOLON-Press, 2004. — 592 p. (in Russian)

Dyakonov V. P. Computer Mathematics. Theory and practice / Dyakonov V. P. — M. : NOWLEDGE, 2001. — 1296 p. (in Russian)

Zhaldak M. I. The pedagogical potential of computer-based systems of teaching mathematics // Computer-oriented training system. — K. : NPU name M. P. Drahomanova, 2003. — N. 7. — P. 3–16. (in Ukrainian)

Zhaldak M. I. Mathematics computer. Guide for Teachers / Zhaldak M .I., Goroshko M. I., Vinnychenko E. F. — K. : NPU name M. P. Drahomanova, 2009. — 282 p. (in Ukrainian)

Kapustina T. V. Theory and practice of creating and using a pedagogical university of new information technologies on the basis of a computer system Mathematica : diss ... the doctor ped. Sciences : 13.00.08, 13.00.02 / Kapustina T. V. — M., 2003. — 257 p. (in Russian)

Klochko V. I. The use of new information technologies in the study of higher mathematics in technical college : Textbook / Klochko V. I. — V. : VSTU, 1997. — 300 p. (in Ukrainian)

Computer Mathematics: Symbolic and algebraic computation / [translation with English]; ed B. Buchberger. D. Collins, P. Loos. — M. : Mur, 1986. — 396 p. (in Russian)

Kremin V. G. Education in the structure of civilizational change: current problems // Department of Education, 2011. — № 2(254). — P. 3–5. (in Ukrainian)

Lvov M. S. The concept of a software system support mathematical activity / Lvov M. S. // Computer-oriented training system. — K. : NPU name M. P. Drahomanova, 2003. — N. 7. — P. 36–48. (in Ukrainian)

Natalia D. Parfyonova . New ways of the using of the freeware system of computer mathematics Maxima for a study of functions of a complex variable [online] // Information technologies and learning tools. — 2012. — № 1 (27). — Available from : http://journal.iitta.gov.ua. (in Ukrainian)

The "Equal Access to Quality Education in Ukraine" [online]. — Available from : http://www.mon.gov.ua/main.php?query=newstmp/2009_1/06_02/5. (in Ukrainian)

Rakov S. A. Computer experiments in the geometry: Textbook. Allowance for students at the rate of geometry / Rakov S. A., Goroch V. P. — X. : RTSNIT, 1996. — 175 p. (in Russian)

Rybak S. M. The use of information technology education in the preparation of teachers of physics / Rybak S. M. Silveystr A. M. // Scientific Notes. Series: Pedagogy and Psychology : Collected Works. — V. : Dilo, 2007. — N. 20. — P. 145–151. (in Ukrainian)

Semerikov S. O. Maxima 5.13: owner manual / Semerikov S. O. ; edited by Academician Zhaldak M. I. — K., 2007. — 48 p. (in Ukrainian)

Spivakovsky O. V. Theory and practice of using information technology in preparing students mathematical skills : monograph / Spivakovsky O. V. — X. : Ailant, 2003. — 228 p. (in Ukrainian)

Tan K. Sh. Character C++: Introduction to computer algebra using object-oriented programming / Tan K. Sh., Stibolyl W.-H., Hardy I. — M. : Mur, 2001. — 662 p. (in Russian)

Trius U. V. Computer-oriented teaching of mathematics learning: : monograph / Trius U. V. — Cherkasy Gate-Ukraine, 2005. — 400 p. (in Ukrainian)

Shyshkіna M. P. Fundamentalization informatycs training courses in today's high-tech environment / M. Shyshkina, U. Kogut // Information Technologies in Education. — 2013. — № 15. — С. 310–318. (in Ukrainian)

Shokalyuk S. V. Fundamentals SAGE / edited by Academician Zhaldak M. I. — K. : NPU name M. P. Drahomanova, 2008. — 64 p. (in Ukrainian)

Cha J. ICTs for new Engineering Education / J. Cha, B. Koo. // Policy Brief, February 2011.: UNESCO, 2011, 11 p. (in English)

Steinhaus S. Comparison of Mathematical Programs for Data Analysis (Edition 5.03) [online]. — Munchen / Germany. — 64 p. — Available from : http://www.scientificweb.de/ ncrunch/. (in English)

Mathematical Computation with Maple V: Ideas and Applications [online] / Ed. by T.Lee. — Ontario, Canada: Birkhauser Boston, 1993. — 199 p. — Available from : http://books.google.com.ua/books?id. (in English)

Published
2014-04-12
Section
Learning tools in modern pedagogical systems