INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AT THE MODERN STAGE OF EDUCATIONAL PROCESS

  • Ivan P. Osobov Lugansk National Taras Shevchenko University, Lugansk
Keywords: information and communication technologies, information technology, information technology training

Abstract

The paper focuses attention on the analysis of the role and place of the concept of "information and communication technologies" among the concepts related to technology training. In the article it is analyzed the aspects of nascence of the concept "Information and communication technologies", modern approaches to its identification. The author shows potential and possibility to use ICT at the modern stage of educational process. The paper analyzes the arsenal of modern information and communication technologies, their importance in the development of the potential of students. There are considered conditions of effective functioning of information and communication technologies in educational process. The author discusses possible directions of implementation of informatization in the educational process.

Author Biography

Ivan P. Osobov, Lugansk National Taras Shevchenko University, Lugansk
Assistant of the Pedagogy Department

References

Беспалько В. П. Слагаемые педагогической технологии / В. П. Беспалько. — М. : Педагогика, 1989. — 191 с.

Гендина Н. И. Информационная культура, творчество и креативность выпускника высшей школы в контексте проблем развития человеческого капитала информационного общества / Гендина Наталья Ивановна. Ч. 2 // Информационное общество. — 2009. —№ 1. — С. 57–63.

Гончарова А. Н. Типизация средств современных информационно-коммуникативных технологий по видам информационной деятельности. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://infostudentam.ru/tipizaciya-sredstv-sovremennyx-informacionno-kommunikativnyx-texnologij-za-vidami-informacionnoj-deyatelnosti (13.08.2013). — Заглавие с экрана.

Жалдак М. І. Педагогічний потенціал інформатизації навчального процесу та проблеми його розкриття // Комп’ютер у школі та сім’ї. — 1999. — № 2. — С. 37–40.

Институт развития информационного обществ. [Электронный ресурс]. — Режим доступу : http://www.iis.ru/el-bib. — Заглавие с экрана.

Информационные технологии в образовании : учеб. пособие для вузов / И. Г. Захарова. — [3-е изд., стер.].— М. : Академия, 2007. — 192 с.

Использование информационных информационных и коммуникационных технологий в общем и среднем образовании. Разработка Института дистантного образования Российского университета дружбы народов [Электронный ресурс]. — Режим доступу : http://www.ido.rudn.ru/nfpk/ikt/ikt1.html (10.10.2013). — Заглавие с экрана.

Куняев Н. Н. О развитии правового регулирования информационно-коммуникационных технологий // Юридический мир. — 2010. — № 7. — С. 7–13.

Лаврінець В. Комп’ютерні технології: впровадження в навчальний процесс / Володимир Лаврінець // Освіта. — 2002. — № 18/19 (20–27 берез.). — С. 10.

Морозов А. В. Формирование креативности преподавателя высшей школы в системе непрерывного образования : дисс. … доктора пед. наук : 13.00.08 / Морозов А. В. — М., 2004. — 445 с.

Роберт И. В., Самойленко П. И. Информационные технологии в науке и образовании. — М., 1998. — 178 с.

Социология: Энциклопедия / [сост: А. А. Грицанов, В. Л. Абушенко, Г. М. Евелькин, Г. Н. Соколова, О. В. Терещенко]. — Мн. : Книжный Дом, 2003. — 1312 с.

Шолохович В. Ф. Дидактические основы информационных технологий обучения в образовательных учреждениях : автореф. дисс. ... доктора пед. наук : 13.00.01 / Шолохович В. Ф. — Екатеринбург, 1995. — 48 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bespalko V. P. Terms of educational technology. — Moscow : High school, 1989. — 191 p. (in Russian).

Gendina N. I. Information culture, creativity of high school graduates in the context of the problems of human capital of the development of the information society / N. I. Gendina // Information society. — 2009. — № 1. — P. 57–63 (in Russian).

Goncharova A. N.. Typing means of modern information and communication technologies by type of information activities [online]. — Available from : http://infostudentam.ru/tipizaciya-sredstv-sovremennyx-informacionno-kommunikativnyx-texnologij-za-vidami-informacionnoj-deyatelnosti (13.08.2013) (in Russian).

Zhaldak M. І. Educational potential of information learning process and problems of its disclosure // The computer in the school and family. — 1999. — № 2. — P. 37–40 (in Russian).

The Institute of the Information Society (IIS) [online]. — Available from : http://www.iis.ru (in Russian).

Information technologies in education: Textbook manual for schools / I. G. Zaharova. — Textbook for students of higher educational institutions. — Moscow : IC «Akademia», 2007. — 192 p. (in Russian).

Use of information Information and communication technologies in general and secondary education. Development of the Institute of Distance Education of the People's Friendship University of Russia [online]. — Available from : http://www.ido.rudn.ru/nfpk/ikt/ikt1.html (10.10.2013) (in Russian).

Kunyaev N. N. About the development of legal regulation in the sphere of use of informational-communication technologies // Law and Politics. — 2010. — № 9. — P. 7–13 (in Russian).

Lavrіnec V. Computer technology: introduction in educational process / V. Lavrіnec // Education. — 2002. — № 18/19 (20–27 March). — P. 10 (in Ukrainian).

Morozov A. V. Teacher's Creativity Formation in High School in the System of the Lifelong Education : dis. … d-ra ped. nauk : 13.00.08 / A. V. Morozov. — Moscow, 2004. — 445 p. (in Russian).

Robert I. V., Samoilenko P. I. Information technologies in science and education: textbook for students of pedagogical higher schools. — Moscow : Publishing house of MGPU/, 1998. — 178 p. (in Russian).

Sociology: Encyclopaedia [Text]. / [Compilers: A. A. Gricanov, V. L. Abushenko, G. M. Evelkin, G. N. Sokolova, O. V. Tereshhenko]. — Minsk : Book House, 2003. — 1312 p. (in Russian).

Sholokhovich V. F. Didactic principles of information technologies in education in the educational institutions : avtoref. dis. … d-ra ped. Nauk : 13.00.01 / V. F. Sholokhovich. — Ekaterinburg, 1995. — 48 p. (in Russian).

Published
2014-05-26
Section
Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment