ADAPTIVE CAPABILITIES OF KNOWLEDGE TESTING SIMULATION MODEL

Cover Image
Oleksandr M. Alekseev, Olena M. Korol

Abstract

This article describes peculiarities of knowledge test control using a simulation model. The simulation model is based on modern information and communication technologies. At the same time, it relies as much as possible on the traditions of active participation of an examiner in the assessment of students’ learning success. Combination of advantages of computerized testing with mathematical foundations of examiner’s decision-making procedures broadens the field in which test control can be used effectively. The article describes procedures of the simulation model that have adaptive capabilities. It is noted that use of the simulation model reduced the impact of students’ learning environment on the accuracy of testing results.

Keywords

testing; adaptive test control; test formation; simulation model; multilevel control; knowledge assessment



References

Булах І. Є. Створюємо якісний тест : навчальний посібник / І. Є. Булах, М. Р. Мруга. — К. : Майстер-клас, 2006. — 160 с.

Олійник М. М. Тест як інструмент кількісної діагностики рівня знань в сучасних технологіях навчання / М. М. Олійник, Ю. А. Романенко. — Донецьк : Донецький національний університет, 2001. — 83 с.

Downing S. M. Handbook of test development / S. M. Downing, T. M. Haladyna. — Mahwah, N.Y. : L. Erlbau, 2006. — 778 p.

Shultz K. S. Measurement theory in action: case studies and exercises / K. S. Shultz, D. J. Whitney, M. J. Zickar. — New York : Routledge, Taylor & Francis Group, 2014. — 396 p.

Williams D. D. Online assessment, measurement, and evaluation : emerging practices / D. D. Williams, M. Hricko, S. L. Howell. — Hershey, PA : Information Science Pub, 2006. — 343 p.

Ротаєнко П. А. Достовірність комп’ютерного тестування: результати дослідження / П. А. Ротаєнко // Комп’ютер у школі та сім’ї. — 2006. — № 3. — C. 7–11.

Колгатін О. Г. Педагогічна діагностика та інформаційно-комунікаційні технології / О. Г. Колгатін. — Х. : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2009. — 324 с.

Legg S. M. Computerized Adaptive Testing with Different Groups / S. M. Legg, D. C. Buhr // Educational Measurement: Issues and Practice. — 1992. — № 11(2). — P. 23–27.

Osterlind S. J. Differential item functioning / S. J. Osterlind, T. E. Howard. — Thousand Oaks, Calif. : SAGE, 2009. — 87 p.

Smoline D. V. Some problems of computer-aided testing and “interview-like tests” / D. V. Smoline // Computers & Education. — 2008. — Vol. 51. — No. 1. — P. 743–756.

Алексєєв О. М. Імітаційна модель тестового контролю знань і умінь / О. М. Алексєєв, Г. В. Алексєєва // Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : збірник наукових праць. — К : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. — Вип. 7(14). — С. 65–71.

IMS Global Learning Consortium [Электронный ресурс]. — Режим доступа : http://www.imsglobal.org/question. — Загл. с экрана.

Алексеев А. Н. Дистанционное обучение инженерным специальностям / А. Н. Алексеев. – Сумы : Университетская книга, 2005. – 333 с.

Hontangas P. The choice of item difficulty in self adapted testing / [S. Hontangas, V. Ponsoda, J. Olea, S. L. Wise] // European Journal of Psychological Assessment. — 2000. — № 16(1). — С. 3–12.

Goldberg D. E. Genetic algorithms in search, optimization, and machine learning / D. E. Goldberg. — Reading, Mass. : Addison-Wesley, 1989. — 412 p.

Рутковская Д. Нейронные сети, генетические алгоритмы и нечеткие системы / Д. Рутковская, М. Пилиньский, Л. Рутковский. — М. : Горячая линия-Телеком, 2006. — 452 c.

Gerla G. Fuzzy logic: mathematical tools for approximate reasoning / G. Gerla. — Dordrecht, Boston, London : Kluwer Academic Publishers, 2001. — 269 с.

Volkov N. I. Creation of a library of E–manuals for students of mechanical engineering with tests based on fuzzy logic / N. I. Volkov, A. N. Alexeyev, A. N. Kochevsky // Bulletin of the Petroleum and Gas University of Ploiesti. — Ploiesti, 2004. — № 1. — Volume LVI. — P. 42–46.

Alexeyev A. N. Multi–level test control of quality of knowledge by quantitative parameters / A. N. Alexeyev // Computer modeling and new technologies. — Riga, 2007. — № 3. — Volume 11. — P. 43–45.

Урбах В. Ю. Статистический анализ в биологических и медицинских исследованиях / В. Ю. Урбах. — М. : Медицина, 1975. — 295 с.

TenBrink T. D. An educator’s guide to classroom assessment / T. D. TenBrink. — Boston : Houghton Mifflin, 2003. — 55 p.

Новые возможности тестового контроля знаний с использованием программы SSUquestionnaire версии 4.10 [Электронный ресурс]. — Режим доступа : http://test.sumdu.edu.ua. — Загл. с экрана.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bulakh I. E. Creating quality test : textbook / I. E. Bulakh, М. Р. Mruha. — K. : Master–class, 2006. — 160 p. (in Ukrainian)

Oliinyk М. М. Test as an instrument for qualitative diagnostics of the level of knowledge in today’s education technologies / М. М. Oliinyk, Y. А. Romanenko. — Donets’k : Donets’k National University, 2001. — 83 p. (in Ukrainian)

Downing S. M. Handbook of test development / S. M. Downing, T. M. Haladyna. — Mahwah, N.Y. : L. Erlbau, 2006. — 778 p. (in English)

Shultz K. S. Measurement theory in action: case studies and exercises / K. S. Shultz, D. J. Whitney, M. J. Zickar. — New York : Routledge, Taylor & Francis Group, 2014. — 396 p. (in English)

Williams D. D. Online assessment, measurement, and evaluation : emerging practices / D. D. Williams, M. Hricko, S. L. Howell. — Hershey, PA : Information Science Pub, 2006. — 343 p. (in English)

Rotaienko P. A. Reliability of computerized testing: study results / P. A. Rotaienko // Computer in school and in family. — 2006. — №3. — P. 7–11. (in Ukrainian)

Kolhatin О. H. Pedagogical Diagnostics and information-communication technologies / О. H. Kolhatin. — Х. : HNPU named after H.S. Skovoroda, 2009. — 324 p. (in Ukrainian)

Legg S. M. Computerized Adaptive Testing with Different Groups / S. M. Legg, D. C. Buhr // Educational Measurement : Issues and Practice. — 1992. — № 11(2) . — P. 23-27. (in English)

Osterlind S. J. Differential item functioning / S. J. Osterlind, T. E. Howard. — Thousand Oaks, Calif. : SAGE, 2009. — 87 p. (in English)

Smoline D. V. Some problems of computer-aided testing and “interview-like tests” / D. V. Smoline // Computers & Education. — 2008. — Vol. 51, No. 1. — P. 743-756. (in English)

Alexeyev A. N. A simulation model of the test control of knowledge and skills / A. N. Alexeyev, G. V. Alexeyeva // Computer-oriented educational system . — К. : NPU. M. Dragomanov, 2009. — № 7(14) . — P. 65-71. (in Ukrainian)

IMS Global Learning Consortium [online]. — Available from : http://www.imsglobal.org/question. (in English)

Alexeyev A. N. Distance Engineering Learning / A. N. Alexeyev . — Sumy : University Book, 2005. — 333 p. (in Russian)

Hontangas P. The choice of item difficulty in self adapted testing / S. Hontangas, V. Ponsoda, J. Olea, S. L. Wise // European Journal of Psychological Assessment. — 2000. — № 16(1) . — p. 3-12. (in English)

Goldberg D. E. Genetic algorithms in search, optimization, and machine learning / D. E. Goldberg. — Reading, Mass. : Addison-Wesley, 1989 . — 412 p. (in English)

Rutkovskaya D. Neural Networks, Genetic Algorithms and Fuzzy Systems / D. Rutkovskaya, M. Pilinskiy, L. Rutkovskiy. — M. : Hotline Telecom, 2006. — 452 p. (in Russian)

Gerla G. Fuzzy logic: mathematical tools for approximate reasoning / G. Gerla. — Dordrecht, Boston, London : Kluwer Academic Publishers, 2001. — 269 p. (in English)

Volkov N. I. Creation of a library of E–manuals for students of mechanical engineering with tests based on fuzzy logic / N. I. Volkov, A. N. Alexeyev, A. N. Kochevsky // Bulletin of the Petroleum and Gas University of Ploiesti. — Ploiesti, 2004. — № 1. — Volume LVI. — P. 42-46. (in English)

Alexeyev A. N. Multi–level test control of quality of knowledge by quantitative parameters / A. N. Alexeyev // Computer modeling and new technologies. — Riga, 2007. — № 3. — Volume 11. — P. 43-45. (in English)

Urbach V. Y. Statistical Analysis in Biological and Medical Research / V. Y. Urbach. — M. : Medicine, 1975. — 295 p. (in Russian)

TenBrink T. D. An educator’s guide to classroom assessment / T. D. TenBrink. — Boston : Houghton Mifflin, 2003. — 55 p. (in English)

New capabilities of knowledge test control utilizing SSUquestionnaire version 4.10 [online]. — Available from : http://test.sumdu.edu.ua. (in Russian)


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v41i3.1049



Copyright (c) 2014 Oleksandr M. Alekseev, Olena M. Korol


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.