USING DISTANCE LEARNING TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS OF MODERN PROGRAMMING LANGUAGES
PDF (Ukrainian)

Keywords

modern programming languages
distance learning technologies
research assignment
21st century skills

How to Cite

[1]
M. A. Umryk and Y. P. Biliai, “USING DISTANCE LEARNING TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS OF MODERN PROGRAMMING LANGUAGES”, ITLT, vol. 41, no. 3, pp. 218–231, Jun. 2014, doi: 10.33407/itlt.v41i3.1062.

Abstract

In the research it was reviewed the use of distance learning technologies in the organization of research tasks while studying modern programming languages. The article contains an example of a training project on the subject "Modern programming languages". The authors argue the necessity of the use of modern information and communication technologies, in particular in modern programming languages distance learning, for the formation of students' 21st century skills that are essential in the process of programming (it is skills such as self-organization and self-discipline, communication skills, teamwork skills etc.). It is pointed out the structural units of the training project in accordance with the use of distance learning technologies. It is described the general characteristics and the use of appropriate methods of modern information and communication technologies.
PDF (Ukrainian)

References

Donald Е Knuth, The Art of Computer Programming, Volumes 1-4, Addison-Wesley Professional 1997, 650 p.

Discipline of Programming [Edsger W. Dijkstra] Prentice-Hall Seriesin Automatic Computation, 1976 , 217 p.

Pratt, Terrence W.,Programming Languages: Design and Implementation, PrenticeHall, Inc.,EnglewoodCliffs, New Jersey, 1975.

Сейдаметова З. С. Подготовка инженеров-программистов по специальности «Информатика» / З. С. Сейдаметова — Симферополь : Крымское учебно-педагогическое государственное издательство, 2007 — 480 с.

Гришко Л. В. Методична система навчання основ програмування майбутніх інженерів-програмістів : автореф. дис. на здобуття вчен. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 "Теорія і методика навчання (інформатика)"/ Л. В. Гришко. — К., 2009. — 20 с.

Крамар Ю. М. Методи та інформаційно-програмні засоби синтезу та аналізу стилів програмування : автореф. дис. на здобуття вчен ступеня канд. техн. наук : спец. 05.13.06 / Крамар Ю. М. — К., 2005. — 19 с.

Нечай О. С. Метод та засіб моніторингу дефектів проектування об'єктно-орієнтованого програмного забезпечення : автореф. дис. на здобуття вчен. ступеня канд. техн. наук: спец. 01.05.03 / Нечай О. С. — К., 2010. — 20 с.

Работа в команде — ключевые факторы успеха [Электронный ресурс] Центр дистанционного образования. — Режим доступа : http://www.elitarium.ru/2010/03/01/rabota_v_komande.html. — Заголовок з екрана.

Морзе Н. Оцінювання якості електронних навчальних ресурсів [Текст] / Н. Морзе, О. Глазунова // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка / гол. ред. Г. Терещук ; редкол. : В. Кравець, В. Мадзігон, М. Фіцула [та ін.]. — Тернопіль : ТНПУ, 2008. — № 7. - С. 3–19.

Умрик М. А. Організація дистанційної освіти в навчальному закладі / Умрик М. А., Нагороднюк В. В. // Науковий часопис Нац. пед. ун-ту імені М.П. Драгоманова. Серія №2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць / Редрада. — К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. — № 13 (20). — С. 192–196.

IRC [Електронний ресурс] / Вікіпедія. — Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/IRC. — Заголовок з екрана.

TeamViewer [Електронний ресурс] / Офіційна сторінка проекту. — Режим доступу : http://www.teamviewer.com/ru/index.asPX. — Заголовок з екрану.

GitHub [Електронний ресурс] / Вікіпедія. — Режим доступу : http://uk.wikipedia.org/wiki/GitHub. — Заголовок з екрана.

QR [Електронний ресурс] / Вікіпедія. — Режим доступу : http://uk.wikipedia.org/wiki/QR-%D0%BA%D0%BE%D0%B4. — Заголовок з екрана.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Donald Е Knuth, The Art of Computer Programming, Volumes 1–4, Addison-Wesley Professional 1997, 650 p. (in English).

Discipline of Programming [Edsger W. Dijkstra] Prentice-Hall Seriesin Automatic Computation, 1976 , 217 p. (in English).

Pratt, Terrence W., Programming Languages: Design and Implementation, PrenticeHall, Inc.,Englewood Cliffs, New Jersey, 1975. (in English).

SejdametovaZ. S. Preparation of software engineersin "Computer"/ Z. S. Sejdametova. — Simferopol : Crimean educational and pedagogical state publishing house, 2007 — 480 р. (in Russian).

Hryshko L. V. Articles of programming training system for future software engineers : Abstract. Thesis. forobtainingsciences. degreecandidate. ped. sciencesspecials. 13.00.02 "Theoryand Methods of Teaching (Science)"/ L. V. Hryshko. — К., 2009. — 20 p. (in Ukrainian).

Kramar Yu. М. Methods and information and tools of analysis and synthesis programming styles: Abstract. Thesis. For obtaining sciences. Degree candidate. tech. Sciences specials: 05.13.06 / Kramar Yu. M. — К., 2005. — 19 p. (in Ukrainian).

Nechaj О. S. Method and means of monitoring defects designing object-oriented software: Abstract. Thesis. For obtaining sciences. Degree candidate. tech. Sciences specials : 01.05.03 / Nechaj О. S. — К., 2010. — 20 p. (in Ukrainian).

Teamwork-key success factors [online] / Centerfor Distance Education. — Available from : http://www.elitarium.ru/2010/03/01/rabota_v_komande.html. — Titlescreen. (in Russian).

Morze, N. Evaluation of the quality of e-learning resources [Text] / N. Morze, О. Hlazunova// Scientific Notes Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatiuk. Avg. Pedagogy / head. eds. G. Tereshchuk; redkol.: V.Kravecʹ, V.Madzihon, М.Ficula [та ін.]. — Ternopil : ТNPU, 2008. — № 7. — Рр. 3–19. (in Ukrainian).

Umryk М. А. Distance education in school. /Umryk М. А., Nahorodnjuk V. V. // Scientific Annals Nat. ped. Univof M.P Drahomanov. Series № 2. Computer-oriented learning systems: sciences. Labor / Redrada. — K. : NPU of M. P. Drahomanov, 2012. — № 13 (20). — Рр. 192–196. (in Ukrainian).

IRC [online] / Wikipedia. — Available from : http://uk.wikipedia.org/wiki/IRC. — Titlescreen. (in Ukrainian).

Team Viewer [online] / Official site of the project. — Available from : http://www.teamviewer.com/ru/index.asPX. — Titlescreen. (in Russian).

GitHub [online] / Wikipedia. — Available from : http://uk.wikipedia.org/wiki/GitHub. — Titlescreen. (in Ukrainian).

QR [online] / Wikipedia. — Available from : http://uk.wikipedia.org/wiki/QR-%D0%BA%D0%BE%D0%B4. — Titlescreen. (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.