ESTIMATION OF ICT COMPETENCE LEVEL OF SPECIAL SCHOOLS TEACHERS (FOR CHILDREN WITH IMPAIRED HEARING)
PDF (Ukrainian)

Keywords

діти з вадами слуху
спеціальна школа
ІКТ
ІКТ-компетентність
анкетування

How to Cite

[1]
Z. O. Motylkova, “ESTIMATION OF ICT COMPETENCE LEVEL OF SPECIAL SCHOOLS TEACHERS (FOR CHILDREN WITH IMPAIRED HEARING)”, ITLT, vol. 42, no. 4, pp. 56–66, Aug. 2014, doi: 10.33407/itlt.v42i4.1085.

Abstract

The article deals with the problem of the use of ICT for teaching children with special needs and readiness of school teachers to introduce advanced international experience in practice. There are identified the causes of insufficient use of ICT in different classes and extracurricular work of the teaching staff of special schools. Based on the collected materials and conducted study it is attempted to establish the level of ICT competence of teachers of special schools for children with hearing impairments. There is highlighted the experience of Russian teachers and practitioners who proved that the use of computer technology in lessons shows that the computer helps to organize efficiently the structure of the lesson.
PDF (Ukrainian)

References

Рекомендації до проекту стандартів з інформаційно-комунікаційних компетентностей учителів. Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України : метод. рекомендації / [В. Ю. Биков, О. В. Білоус, Ю. М. Богачков та ін.] ; за заг. ред. В. Ю. Бикова, О. М. Спіріна, О. В. Овчарук. – К. : Атіка, 2010. – 88 с.

Сучкова Т. М. Оценка ИКТ-компетентности учителя. [Електронний ресурс] / Сучкова Т. М. // 14-й Всероссийский интернет-педсовет – 2008. – Режим доступу : http://pedsovet.org/component/option,com_mtree/task,viewlink/link_id,6072/Itemid,118/.

Аналитическая справка о проделанной работе в составе областной экспериментальной площадки по теме «Информационно-коммуникационные технологии в организации современного урока физики», учителя физики МОУ «СОШ №4», г. Корсакова, Сахалинской области, Сенина В. Г.(сентябрь 2008 г. – май 2011 г.)Учебные проекты с использованием Microsoft Office. Методическое пособие для учителя. – М. : Изд-во "БИНОМ. Лаборатория знаний", 2006. – 65 c.

Організація середовища дистанційного навчання в середніх загальноосвітніх навчальних закладах : посібник / [Богачков Ю. М., Биков В. Ю., Пінчук О. П., Манако А. Ф. та ін. ; наук. ред. Богачков Ю. М.]. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 160 с. : іл.

Моніторинг рівня навчальних досягнень з використанням Інтернет технологій: монографія / за ред. В. Ю. Бикова, Ю. О. Жука. – К. : Педагогічна думка, 2008. – 128 с., табл.

Биков В. Ю. Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти [Електронний ресурс] / Биков В. Ю// Електронна бібліотека НАПН України – 2010. – Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/1166/.

Дибли Д. М. Проект «ИКТ и учитель» в рамках программы информатизации. [Електронний ресурс.] / Дибли Д. М. // Офіційний сайт Конференцій Форуму. Частина 2. «Новая школа: мой маршрут» – 20.08.2012. – Режим доступу : https://edugalaxy.intel.ru/?automodule=blog&blogid=3030&showentry=3418.

Литвинова С. Г. Мережа як засіб формування ІКТ компетентностей вчителів-редметників [Електронний ресурс] / Литвинова С. Г. // Електронна бібліотека НАПН України – 2011. – Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/224.

Коневщинська О. Е. Організаційні заходи створення ресурсного центру дистанційної освіти для загальноосвітніх навчальних закладів [Електронний ресурс] / Коневщинська О. Е. // Електронна бібліотека НАПН України – 2013. – Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1344.

Калошина Р. О. Информационно-коммуникативная компетентность учителя в рамках современного урока (Размышления на тему…) [Електронний ресурс] / Р. О. Калошина // Офіційний сайт Мінусінського коледжу – 2010. – Режим доступу : www.minuspk.ru/resource/resource1302485143.doc.

Собкин В. С. Отношение участников образовательного процесса к информационно-коммуникационным технологиям (по материалам социологического опроса администраторов школ, учителей и учащихся в пилотных регионах проекта ИСО) 2005–2010 [Електронний ресурс] / В. С. Собкин, Д. В. Адамчук // Сайт Информационная система "Единое окно доступа к образовательным ресурсам". –. Режим доступу : http://window.edu.ru/library/.

Образовательная программа муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения «Мюрюнская средняя общеобразовательная школа №2»МР «Усть-Алданский улус (район)» Республики Саха (Якутия) на 2012–2013 учебный год. [Електронний ресурс] // Електронна бібліотека – 2013. – Режим доступу : http://lib2.znate.ru/docs/index-306713.html.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Recommendations for project standartivz ICT competencies of teachers. Fundamentals of standardization of information and communication competencies in the education system of Ukraine: method. recommendations / [V. U. Bykov, O. Bilous, M. Bohachkov et al.]; by the Society. eds. V. U. Bykov, A. Spirin, О. Ovcharuk. – K. : Atika, 2010. – 88 p. (in Ukrainian).

Suchkova T. M. Location ICT-competence of the teacher. [online]. / Suchkova T. M. / 14-th All-Russian Internet-pedsovet – 2008. – Available from : http://pedsovet.org/component/option, com_mtree / task, viewlink / link_id, 6072/Itemid, 118 / (in Russian).

Brief on the work done as part of the regional pilot site on "Information and communication technologies in the organization of modern physics lessons," physics teacher MOU "School № 4" Korsakov, Sakhalin Region, Senin VG (Sepember 2008. – May 2011.) Training projects using Microsoft Office. Handbook for teachers. – Moscow : Publishing House "BINOM. Laboratory of Knowledge", in 2006. – 65 p. (in Russian).

Organization distance learning environment in secondary schools: Manual / Authors: Bohachkov Y. M., Bykov V. U., Pinchuk O. P., Manakov A. F., Volnevych O. I, Tsarenko V. O., Wuhan P. S., Mushka I. V. / Science. eds. Bohachkov Y. M. – K. : Pedagogical Thought, 2012. – 160 p.: Il. (in Ukrainian).

Monitoring academic achievements using Internet technologies: monograph / Ed. Bykov V. U., Zhuk U. O. – K. : Pedagogical Thought, 2008. – 128 s., Tab. (in Ukrainian).

Bykov V. U. Problems Open educational environment and modern networking tools

of open education [online] / Buykov V. U. / / Digital Library NAPS of Ukraine -– 2010. –Available from: http://lib.iitta.gov.ua/1166/ (in Ukrainian).

Dybly D. M The "ICT and teacher" within the program ynformatyzatsyy. [online] / Dybly D. M. / / The official website of the Forum Conferences. Part 2. "New School: My Route" – 20.08.2012. – Available from : https://edugalaxy.intel.ru/?automodule=blog&blogid=3030&showentry=3418 (in Russian).

Litvinovа S. G. The network as a source of ICT competences subject teachers [online] / Litvinovа S. G. // Digital Library NAPS of Ukraine – 2010. – Available from : http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/224 (in Ukrainian).

Konevschynska O. E. Arrangements creation of a resource center distance education for secondary schools [online] /. Konevschynska O. E. // Digital Library NAPS of Ukraine – 2010. – Available from : http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/1344 (in Ukrainian).

Kaloshyna R. O. Information and Communicative competence of the teacher within sovremennoho lesson (Reflections on ...) [online] / R. O. Kaloshyna // Site Minusinskoho College – 2010. – Available from : www.minuspk.ru/resource/resource1302485143.doc (in Russian).

Sobkin V. S. ratio of participants in the educational process to the information and communication technologies (based on a poll school administrators, teachers and students in the pilot regions ISO) 2005–2010 [online] / Sobkin V. S., Adamchuck D. V. // Website Information System "single window access to educational resources". –. Available from : http://window.edu.ru/library/ (in Russian).

ELducational program municipal budget educational institution "Myuryunskaya Secondary School № 2" MR "Ust-Aldan ulus (district)" Republic of Sakha (Yakutia) in the 2012–2013 academic year. [online] // Digital Library – 2013. – Available from : http://lib2.znate.ru/docs/index-306713.html (in Russian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.