DIDACTIC PRINCIPLES OF DEVELOPMENT OF TEACHER INFORMATIVE COMPETENCE IN THE SYSTEM OF POST GRADUATE PEDAGOGICAL EDUCATION
PDF (Ukrainian)

Keywords

andragogy
andragogical principles
teacher informative competence
differentiated approach

How to Cite

[1]
P. P. Hrabovskyi, “DIDACTIC PRINCIPLES OF DEVELOPMENT OF TEACHER INFORMATIVE COMPETENCE IN THE SYSTEM OF POST GRADUATE PEDAGOGICAL EDUCATION”, ITLT, vol. 9, no. 1, Jul. 2010, doi: 10.33407/itlt.v9i1.11.

Abstract

In the article, on the basis of analysis of organization studies process principles at higher school, the advisability of andragogocal principles and principle of the differentiated approach used for providing the process of teachers’ informative competence development in general educational establishment during in-service teachers’ training in the system of post graduate pedagogical education is grounded.
PDF (Ukrainian)

References

Алексюк А. М. Педагогіка вищої освіти України: Історія. Теорія: Підручник для студентів, аспірантів та молодих викладачів вузів / А. М. Алексюк / Міжнародний фонд "Відродження". – К. : Либідь, 1998. – 558 с.

Андрагогічні проблеми у підготовці викладачів для системи післядипломної освіти : посібник / Пєхота О. М., Пуцов В. І., Набока Л. Я., Старєва А . М. – К., 2006. – 96 с.

Браже Т. Г. Принципы оценки деятельности андрагога / Т. Г. Браже // Педагогіка. – 2000. – №6. – С. 18–20.

Бурда М. І. Методичні основи диференційованого формування геометричних умінь учнів основної школи: дис. … доктора педагогічних наук: 13.00.02 / Бурда М. І. – К., 1994. – 347 с.

Бутузов И. Д. Дифференцированный поход к обучению учащихся на современном уроке : учебное пособие / И. Д. Бутузов. – Новгород, 1972.

Грабовський П. П. Інформаційна компетентність учителя середньої школи / П. П. Грабовський // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – 2008. – №37. – С. 118–123.

Змеёв С. И. Андрагогика: основы теории, истории и технологии обучения взрослых : монографія / С. И. Змеёв – М. : ПЕР СЭ, 2007. – 272 с.

Клокар Н. І. Андрагогічна модель підвищення кваліфікації педагогів на засадах диференційованого підходу [Електронний ресурс] / Н. І. Клокар // Народна освіта. – 2007. – №1. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/e-journals/NarOsv/2007-1/07knizdp.htm. – Заголовок з екрану.

Козырева О. А. Феноменология профессиональной компетентности учителя [Електронний ресурс] / О. А. Козырева // Международный журнал Образовательные технологии и общество. – 2008. — том 11, №2. – С. 361–364. – Режим доступу до журн.: http://ifets.ieee.org/russian/periodical/V_112_2008EE.html. – Заголовок з екрану.

Педагогика: Учебное пособие для студентов пед. ин-тов / [Ю. К. Бабанський, В. А. Сластенин, Н. А. Сорокин и др.] / Под ред. Ю. К. Бабанского. – М. : Просвещение, 1988. – 479 с.

Протасова Н. Г. Післядипломна освіта педагогів: зміст, структура, тенденції розвитку. / Н. Г. Протасова. – Київ, 1998. – 176 с.

Семенов Е. Е. Дифференцированное обучение математике с позиций гуманизма / Е. Е. Семенов, В. В. Малиновский // Математика в школе. – 1991. – №6. – С. 3–6.

Сікорський П. І. Теорія і методика диференційованого навчання: монографія / Сікорський П. І. – Львів : В-во “СПОЛОМ”, 2000. – 421 с.

Словарь иностранных слов. – 18-е изд., стер. – М. : Рус. яз., 1989. – 624 с.

Спірін О. М. Диференційований підхід у вивченні основ штучного інтелекту в курсі інформатики фізико-математичного факультету вищого педагогічного закладу: дис. … кандидата педагогічних наук: 13.00.02 / Спірін Олег Михайлович. – К., 2001. – 223 с.

Спірін О. М. Зміст навчального матеріалу з основ штучного інтелекту в курсі інформатики / О. М. Спірін // Вісник Житомирського педагогічного університету. – 2004. – №14. – С. 121–124.

Спірін О. М. Методологічні аспекти різнорівневого формування знань і вмінь студентів / О. М. Спірін // Вісник Житомирського педагогічного університету. – 2003. – №11. – С. 126–129.

Спірін О. М. Теоретичні та методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів інформатики за кредитно-модульною системою : монографія за наук. ред. акад. М. І. Жалдака) / О. М. Спірін – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. – 300 с.

Чобітько М. Г. Особистісно-орієнтована професійно-педагогічна підготовка студентів / М. Г. Чобітько // Педагогічний процес: теорія і практика. – К. : ЕКМО, 2004. – №2. – С. 268–277.

Hutmacher Walo. Key competencies for Europe: Report of the Symposium Berne, Switzerland, 27-30 March 1996 / Council for Cultural Cooperation (CDCC) // Secondary Education for Europe Strasburg. – 1997. – Р. 11.

Knowles M. S. The Adult Learner: A Neglected Species. Houston, 1973. – P. 104.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.