INFORMATIONAL CULTURE AS SOCIAL QUALITY OF FUTURE SOCIAL PEDAGOGISTS
PDF (Ukrainian)

Keywords

informational culture
future social pedagogists
computerization of education
teaching process
educational process

How to Cite

[1]
O. A. Ratsul, “INFORMATIONAL CULTURE AS SOCIAL QUALITY OF FUTURE SOCIAL PEDAGOGISTS”, ITLT, vol. 42, no. 4, pp. 67–76, Sep. 2014, doi: 10.33407/itlt.v42i4.1103.

Abstract

The paper deals with the highlighting of the essence of informational culture as future pedagogists’ social quality in the aspect of its system development in professional, educational, informal societies. The conditions of ensuring the systematic development of future social pedagogists’ informational culture are defined. General directions (principles) of activity at different phases of the systematic development of future social pedagogists’ informational culture are characterized. A number of conditions that determine the systematic development of future social pedagogists’ informational culture is identified. Groups of functional indicators for conducting qualified diagnostics of the basic level of mastering of future social pedagogists’ informational culture are proposed.
PDF (Ukrainian)

References

Вишнякова А. В. Образовательная среда как условие формирования информационно-коммуникативной компетентности учащихся: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Вишнякова Анжелика Владимировна. — Оренбург, 2002. — 172 с.

Гуревич Р. С. Інформаційна культура педагога як необхідний компонент сучасної освіти / Р. С. Гуревич // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. пр. — К. – Вінниця : ТОВ Фірма «Планер», 2010. — Вип. 23. — С. 190–195.

Гуревич Р. С. Формування інформаційної культури майбутнього фахівця як невід’ємна складова сучасної професійної освіти // Педагогіка і психологія професійної освіти: результати досліджень ; за ред. І. А. Зязюна, Н. Г. Ничкало. — К. : [б. в.], 2003. — С. 354–360.

Жалдак М. І. Основи інформаційної культури вчителя / М. І. Жалдак // Використання інформаційних технологій в навчальному процесі. — К. : РНМК, КДПІ, 1990. — С. 3–17.

Карабін О. Інформаційна культура студентів в контексті модернізації педагогічної освіти / О. Карабін // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. — 2005. — № 2. — С. 37–40.

Клименко Н. Ю. Социально-педагогическая компетентность – необходимая составляющая профессиональной деятельности каждого современного специалиста / Н. Ю. Клименко // Социальная педагогика в России. — № 1. — 2008. — С. 65–69.

Коломієць А. Міжпредметні та надпредметні проекти як спосіб розвитку інформаційної культури студента / А. Коломієць, Д. Коломієць // Педагогіка і психологія професійної освіти. — 2006. — № 2. — С. 24–31.

Коломієць А. М. Основи інформаційної культури майбутнього вчителя / А. М. Коломієць, І. М. Лапшина, В. С. Білоус. — Вінниця : ВДПУ, 2006. — 88 с.

Левшин М. Педагогічна сутність поняття «інформаційна культура особистості» / М. Левшин // Вища освіта України. — 2002. — № 3. — С. 67–74.

Морзе Н. В. Інформаційна культура та її складові [Електронний ресурс] / Н. В. Морзе. — Режим доступу: http://ped.sumy.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=627. — Назва з екрану.

Морковина Э. Ф. Развитие информационной компетентности студента в образовательном процессе: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Морковина Эльвира Фаридовна. — Оренбург, 2005. — 212 с.

Социально-педагогические технологии в деятельности образовательного учреждения: учебн. пособие для студ. вузов по специальностям «Социальная педагогика», «Социальная работа» / [под ред. B. C. Торохтий]. — M. : АНО «СПО «СОТИС», 2007. — 348 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Vishnjakova A. V. Educational Medium as a Condition of Formation of Students’ Informational-and-Communicative Competence: dis. ... cand. ped. sciences : 13.00.01 / Vishnjakova Anzhelika Vladimirovna. — Orenburg, 2002. — 172 s. (in Russian).

Gurevych R. S. A Pedagogist’s Informational Culture as a Necessary Component of Modern Education / R. S. Gurevych // Modern Informational Technologies and Innovative Teaching Methods in Training of Specialists: Methodology, Theory, Experience, Problems: col. of scient. works. — K. – Vіnnicja : TOV Fіrma «Planer», 2010. — Issue 23. — P. 190–195 (in Ukrainian).

Gurevych R. S. Formation of a Future Specialist’s Information Culture as an Integral Part of Modern Vocational Education // Pedagogy and psychology of vocational education: research results ; Ed. І. A. Zjazjun, N. G. Nychkalo. — K. : [b.v.], 2003. — P. 354–360. (in Ukrainian).

Zhaldak M. І. Basics of a Teacher’s Information Culture / M. І. Zhaldak // Usage of Informational Technologies in the Teaching Process. — K. : RNMK, KDPІ, 1990. — P. 3–17. (in Ukrainian).

Karabіn O. Students’ Information Culture in the Context of Pedagogical Education Modernization / O. Karabіn // Scientific Notes of Ternopil National Pedagogical University. Series: Pedagogy. — 2005. — №2. — P. 37–40. (in Ukrainian).

Klymenko N. Ju. Socio-Pedagogical Competence – a Necessary Component of Every Modern Specialist’s Professional Activities / N. Ju. Klymenko // Social Pedagogy in Russia. — №1. — 2008. — P. 65–69. (in Russian).

Kolomіjets’ A. Intersubject and Oversubject Projects as a Way of a Student’s Information Culture Development / A. Kolomіjets’, D. Kolomіjets’ // Pedagogy and Psychology of Professional Education. — 2006. — №2. — P. 24–31. (in Ukrainian).

Kolomіjets’ A. M. Basics of a Future Teacher’s Information Culture / A. M. Kolomіjets’, І. M. Lapshyna, V. S. Bіlous. — Vіnnycja : VDPU, 2006. — 88 s. (in Ukrainian).

Levshyn M. Pedagogical Essence of the Concept of “Informational Culture of a Person” / M. Levshyn // Higher Education of Ukraine. — 2002. — №3. — P. 67–74. (in Ukrainian).

Morze N. V. Informational Culture and Its Components [online] / N. V. Morze. — Available from: http://ped.sumy.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=627. — Title from screen. (in Ukrainian).

Morkovina E. F. Development of Students’ Informational Competence in the Educational Process: dis. ... cand. ped. sciences : 13.00.01 / Morkovina El’vira Faridovna. — Orenburg, 2005. — 212 s. (in Russian).

Socio-Pedagogical Technologies in Activities of an Educational Establishment: Manual for Students of Higher Educational Establishments in Specialities “Social Pedagogy”, “Social Work” / [Ed. V. S. Torohtij]. — M. : ANO «SPO «SOTIS», 2007. — 348 s. (in Russian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.