WEBINARS AS A MEANS TO PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS
PDF (Ukrainian)

Keywords

information and communication competence
information and communication technologies
Webinar-oriented
Webinar

How to Cite

[1]
N. V. Morze, A. B. Kocharian, and L. O. Varchenko-Trotsenko, “WEBINARS AS A MEANS TO PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS”, ITLT, vol. 42, no. 4, pp. 118–130, Sep. 2014, doi: 10.33407/itlt.v42i4.1107.

Abstract

The article describes the possibilities of using webinar-oriented platforms as a means of professional development of teachers and gives examples of using the webinars based on Lync 2013. There is studied the educational component of webinars, namely – interactive method. The authors considered advantages and prospects of using webinars in the implementation of the distance form of researchers and teachers training in higher education and worked out for them guidelines for organizing and conducting webinars.
PDF (Ukrainian)

References

Doug Fisher. ACSD authors [Електронний ресурс]. – Електрон. текст. дані. – Режим доступу : http://www.ascd.org/Publications/ascd-authors/doug-fisher.aspx – Загол. з титулу екрану. – Мова: англ. – Перевірено: 18.08.2014.

Mayorga, Eduardo P.; Bekerman, Jesica G.; Palis, Ana G. Middle East African Journal of Ophthalmology. Apr-Jun2014, Vol. 21 Issue 2 [Електронний ресурс]. – Електрон. текст. дані. – Режим доступу : http://eds.b.ebscohost.com/eds/results?sid=7a5009a0-f805-4a8f-882c-11440de0e274%40sessionmgr110&vid=0&hid=115&bquery=webinar&bdata=JnR5cGU9MCZzaXRlPWVkcy1saXZlJnNjb3BlPXNpdGU%3d. –Загол. з титулу екрану. – Мова: англ. – Перевірено: 18.08.2014.

Nancy Frey. ACSD authors [Електронний ресурс]. – Електрон. текст. дані. – Режим доступу : http://www.ascd.org/Publications/ascd-authors/nancy-frey.aspx. – Загол. з титулу екрану. – Мова: англ. – Перевірено: 18.08.2014.

Treion Muller, Matthew Murdoch. The Webinar manifesto [Електронний ресурс]. – Електрон. текст. дані. – Режим доступу : http://eds.b.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=2&sid=7a5009a0-f805-4a8f-882c-11440de0e274%40sessionmgr110&hid=115&bdata=JnNpdGU9ZWRzLWxpdmUmc2NvcGU9c2l0ZQ%3d%3d#db=cat00362a&AN=neos.6245244. – Загол. з титулу екрану. – Мова: англ. – Перевірено: 18.08.2014.

Бабійчук В. Г. Дистанційна форма підвищення кваліфікації: структура, зміст і забезпечення [Електронний ресурс]. – Електрон. текст. дані. – Режим доступу:http://www.moippo.mk.ua/attachments/article/160/Veresen_2010_3-4.pdf#page=63. – Загол. з титулу екрану. – Мова: укр. – Перевірено: 13.06.2014.

Борошенко І. А. Дистанційне навчання на курсах підвищення кваліфікації вчителів: переваги та особливості / І. А. Борошенко // Освіта Закарпаття : наук.-метод. журнал. – Ужгород: Закарпатський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. – 2010. – Вип. 12.

Биков В. Ю. ІКТ-аутсорсінг і нові функції ІКТ-підрозділів навчальних закладів і наукових установ [Електронний ресурс]. – Електрон. текст. дані. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/717/529#.U5ycNe797IV. – Загол. з титулу екрану. – Мова: укр. – Перевірено: 13.06.2014.

Із Lync зв’язок доступний будь де [Електронний ресурс]. – Електрон. текст. дані. – Режим доступу: http://office.microsoft.com/uk-ua/FX010172905.aspx. – Загол. з титулу екрану. – Мова: укр. – Перевірено: 20.05.2014.

Клейно Л. Г. Можливості та особливості проведення вебінарів [Електронний ресурс] / Клейно Л. Г., Гринько В. О. // Науковий журнал «Аспект» / Міжнар.наук.-практ. конф. 2014. – ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», м. Слов’янськ. – Режим доступу : http://asconf.com/rus/index. – Дата доступу 18.03.2014.

Колос К. Р. Дидактичні вимоги до комп’ютерно орієнтованого навчального середовища закладу післядипломної педагогічної освіти [Електронний ресурс]. – Електрон. текст. дані. – Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/1229/1/%D0%94%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96_%D0%B2%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%B3%D0%B8.pdf. – Загол. з титулу екрану. – Мова: укр. – Перевірено: 13.06.2014

Котяк В. В. Вебінари як засоби навчання у сучасній системі освіти // Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. – 2011. – №7.

Кухаренко В. М. Використання вебінарів у навчальному процесі // Комп'ютер у школі та сім'ї. – № 2(90), – 2011. – С. 12–16.

Морзе Н. В. Ігнатенко О. В. Методичні особливості вебінарів, як інноваційної технології навчання [Електронний ресурс]. – Електрон. текст. дані. – Режим доступу: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/itvo/2010_5/4.pdf. – Загол. з титулу екрану. – Мова: укр. – Перевірено: 20.05.2014.

Пічугіна І. С Застосування вебінарів для психолого-педагогічного консультування [Електронний ресурс]. – Електрон. текст. дані. – Режим доступу : http://bit.ly/1mZb3lY. – Загол. з титулу екрану. – Мова: укр. – Перевірено: 20.05.2014.

Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси [Електронний ресурс]. – Електрон. текст. дані. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12. – Загол. з титулу екрану. – Мова: укр. – Перевірено: 13.06.2014.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Doug Fisher. ACSD authors [online]. – Available from: http://www.ascd.org/Publications/ascd-authors/doug-fisher.aspx. (in English).

Mayorga, Eduardo P.; Bekerman, Jesica G.; Palis, Ana G. Middle East African Journal of Ophthalmology. Apr-Jun2014, Vol. 21 Issue 2. . [online]. – Available from : http://eds.b.ebscohost.com/eds/results?sid=7a5009a0-f805-4a8f-882c-11440de0e274%40sessionmgr110&vid=0&hid=115&bquery=webinar&bdata=JnR5cGU9MCZzaXRlPWVkcy1saXZlJnNjb3BlPXNpdGU%3d (in English).

Nancy Frey. ACSD authors [online]. – Available from : http://www.ascd.org/Publications/ascd-authors/nancy-frey.aspx (in English).

Treion Muller, Matthew Murdoch. The Webinar manifesto [online]. – Available from : http://eds.b.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=2&sid=7a5009a0-f805-4a8f-882c-11440de0e274%40sessionmgr110&hid=115&bdata=JnNpdGU9ZWRzLWxpdmUmc2NvcGU9c2l0ZQ%3d%3d#db=cat00362a&AN=neos.6245244 (in English).

Babiychuk V. H. Distance form professional development: structure, content and software [online]. – Available from : http://www.moippo.mk.ua/attachments/article/160/Veresen_2010_3-4.pdf#page=63 (in Ukrainian).

Boroshenko I. A. Distance learning courses for teachers: benefits and features / Boroshenko I. A. // Education Zakarpattya: scientific-method. Magazine. – Uzhgorod: Zakarpattya Regional Institute of Postgraduate Education. – 2010 – № 12 (in Ukrainian).

Bykov V. Yu. ICT outsourcing and new features of ICT departments of educational institutions and research centers [online]. – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/717/529#.U5ycNe797IV (in Ukrainian).

With Lync connection available anywhere [online]. – Available from : http://office.microsoft.com/uk-ua/FX010172905.aspx (in Ukrainian).

Kleyno L. H. The possibilities and features of webinars [online] – Available from : http://asconf.com/rus/index (in Ukrainian).

Kolos K. R. Didactic requirements for computer-based learning environment and graduate teacher education [online]. – Available from: http://lib.iitta.gov.ua/1229/1/%D0%94%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96_%D0%B2%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%B3%D0%B8.pdf (in Ukrainian).

Kotyak V. V. Webinars as a learning tool in modern education .// Scientific Notes NDU them. Gogol. Psychological and Pedagogical Sciences. – 2011. – №7 (in Ukrainian).

Kukharenko V.M. The use of webinars in the learning process. The computer in the school and family. 2011 – №2(90).– P. 12–16 (in Ukrainian).

Morze N. V. Ihnatenko O. V. Methodological features webinars as innovative learning technologies [online]. – Available from : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/itvo/2010_5/4.pdf (in Ukrainian).

Pichuhina I. S. The use of webinars for psychological and pedagogical counseling [online]. – Available from : http://bit.ly/1mZb3lY (in Ukrainian).

On Approval of the electronic educational resources [online]. – Available from : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12 (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.