USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ASSESSMENT LEVEL EDUCATIONAL ACHIEVEMENTS OF UNIVERSITY STUDENTS

Cover Image
Tetiana O. Oliinyk

Abstract

The article proves the necessity of internal (formative) evaluation, the purpose of which is to intensify and optimize the process of the formation of digital citizenship of future specialists. Implementation of competence-based approach and informatization of education allows increasing efficiency of existing evaluation models, requires deep changes in all components of the education system. The attention is focused on a new generation of educational standards through improvement of innovative technologies of evaluation, providing open educational process (transparency of monitoring procedures and equal opportunities of students to achieve educational goals), help the student as a personality of learning activities to solve the problem of self-determination, self-control, self-realization.

Keywords

standards of the new generation; formative assessment; student portfolio



References

Биков В. Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти // Електронне фахове видання. Інформаційні технології і засоби навчання. — 2010. — №1 (15). [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.journal.iitta.gov.ua.

Технологія розробки дистанційного курсу / [В. Ю. Биков, В. М. Кухаренко, Н. Г. Сиротенко, О. В. Рибалко, Ю. М. Богачков] ; за ред. В. Ю. Бикова, В. М. Кухаренка. — К. : : Міленіум, 2008. — 324 с.

Информационные и коммуникационные технологии в образовании : монография / под ред. : Бадарча Дендева. — М. : ИИТО ЮНЕСКО, 2013. — 320 с. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://iite.unesco.org/pics /publications/ru/files/3214728.pdf.

Оцінювання якості програмних засобів навчального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів : монографія / [Жалдак М. І., Шишкіна М. П., Лапінський В. В., Скрипка К. І. та ін.]; за наук. ред. проф. М. І. Жалдака. — К. : Педагогічна думка, 2012. — 132 с.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. — К. : «К.І.С», 2004. — 112 с.

П’єранджело Р., Джуліані Дж. А.. Оцінювання у спеціальній освіті. Практичний підхід // Індивідуальне оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі: навчальний курс та науково-методичний посібник / Т. В. Сак. — К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2011. — 168 с.

Олійник Т. О. Портфоліо як засіб якісного оцінювання навчальних досягнень / Т. О. Олійник // Теорія та методика навчання та виховання : збірник наукових праць. — Харків : «ОВС» ХДПУ, 2004. — Вип. № 14. — С. 123–129.

Huitt W. Bloom et al.'s taxonomy of the cognitive domain // Educational Psychology Interactive. — Valdosta, GA: Valdosta State University, 2011 [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.edpsycinteractive.org/topics/cognition.

Практикум по развитию критического мышления : практикум [Евдокимов В. И., Олейник Т. А., Горькова С. А., Микитюк М. В.]. — Харьков : Торнадо, 2002. — 134 с.

Коммерс П. Социальные медиа в обучении с применением ИКТ. — М. : ИИТО ЮНЕСКО, 2011. — 12 с. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://iite.unesco.org/


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bykov V. Ju. Current objectives educational informatization // electronic issue. Information technology and learning tools. — 2010. — #1 (15) [online]. — Available from : http://www.journal.iitta.gov.ua (in Ukrainian).

Technology of distance course development / [V. Ju. Bykov, V. M. Kukharenko, N. Gh. Syrotenko, O. V. Rybalko, Ju. M. Boghachkov] ; ed. V. Ju. Bykov, V. M. Kukharenko. — K. : Milenium, 2008. — 324 р. (in Ukrainian).

Information and communication technology in education : monograph / ed. Badarcha Dendeva – M. : IITO UNESCO, 2013. — 320 p. [online]. — Available from : http://iite.unesco.org/pics /publications/ru/files/3214728.pdf (in Russian).

Evaluation of quality of educational software for secondary schools : monograph / [Zhaldak M. I., Shyshkina M. P., Lapinsjkyj V. V., Skrypka K. I. etc.] ; on science. eds. prof. M. I. Zhaldak. — K.: Pedaghoghichna dumka, 2012. — 132 p. (in Ukrainian).

Competence approach in modern education: international experience and prospects of Ukrainian Library Educational Policy / under total eds. O. V. Ovcharuk. — K. : «K.I.S», 2004. — 112 p. (in Ukrainian).

P'jerandzhelo R., Dzhuliani Dzh. A. Assessment in special education. A practical approach // Individual evaluation of academic achievement of students with special educational needs in the inclusive classroom: curriculum and research textbook / T. V. Sak. — K. : TOV «Vydavnychyj dim «Plejady», 2011. — 168 p. (in Ukrainian).

Oleinik T. A. Portfolio as a means of quality of educational achievements / T. A. Oleinik // Theory and methodology of training and education : «OVS». Kharkiv : KhDPU, 2004. — Issue # 14. — P. 123–129 (in Ukrainian).

Huitt W. Bloom et al.'s taxonomy of the cognitive domain // Educational Psychology Interactive. – Valdosta, G A : Valdosta State University, 2011. [online]. — Available from : http://www.edpsycinteractive.org/topics/cognition (in English).

Handbook on the development of critical thinking : practicum Evdokimov V. I., Oleinik T. A., Gor'kova S. A., Mikitjuk M. V. — Kharkov : Tornado, 2002. — 134 p. (in Russian).

Kommers P. Social Media in teaching using ICT. — M. : IITE UNESCO, 2011 — 12 p. [online]. — Available from : http://iite.unesco.org/ (in Russian).


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v42i4.1108



Copyright (c) 2014 Tetiana O. Oliinyk


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.