USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ASSESSMENT LEVEL EDUCATIONAL ACHIEVEMENTS OF UNIVERSITY STUDENTS
PDF (Ukrainian)

Keywords

standards of the new generation
formative assessment
student portfolio

How to Cite

[1]
T. O. Oliinyk, “USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR ASSESSMENT LEVEL EDUCATIONAL ACHIEVEMENTS OF UNIVERSITY STUDENTS”, ITLT, vol. 42, no. 4, pp. 85–93, Sep. 2014, doi: 10.33407/itlt.v42i4.1108.

Abstract

The article proves the necessity of internal (formative) evaluation, the purpose of which is to intensify and optimize the process of the formation of digital citizenship of future specialists. Implementation of competence-based approach and informatization of education allows increasing efficiency of existing evaluation models, requires deep changes in all components of the education system. The attention is focused on a new generation of educational standards through improvement of innovative technologies of evaluation, providing open educational process (transparency of monitoring procedures and equal opportunities of students to achieve educational goals), help the student as a personality of learning activities to solve the problem of self-determination, self-control, self-realization.
PDF (Ukrainian)

References

Биков В. Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти // Електронне фахове видання. Інформаційні технології і засоби навчання. — 2010. — №1 (15). [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.journal.iitta.gov.ua.

Технологія розробки дистанційного курсу / [В. Ю. Биков, В. М. Кухаренко, Н. Г. Сиротенко, О. В. Рибалко, Ю. М. Богачков] ; за ред. В. Ю. Бикова, В. М. Кухаренка. — К. : : Міленіум, 2008. — 324 с.

Информационные и коммуникационные технологии в образовании : монография / под ред. : Бадарча Дендева. — М. : ИИТО ЮНЕСКО, 2013. — 320 с. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://iite.unesco.org/pics /publications/ru/files/3214728.pdf.

Оцінювання якості програмних засобів навчального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів : монографія / [Жалдак М. І., Шишкіна М. П., Лапінський В. В., Скрипка К. І. та ін.]; за наук. ред. проф. М. І. Жалдака. — К. : Педагогічна думка, 2012. — 132 с.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. — К. : «К.І.С», 2004. — 112 с.

П’єранджело Р., Джуліані Дж. А.. Оцінювання у спеціальній освіті. Практичний підхід // Індивідуальне оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі: навчальний курс та науково-методичний посібник / Т. В. Сак. — К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2011. — 168 с.

Олійник Т. О. Портфоліо як засіб якісного оцінювання навчальних досягнень / Т. О. Олійник // Теорія та методика навчання та виховання : збірник наукових праць. — Харків : «ОВС» ХДПУ, 2004. — Вип. № 14. — С. 123–129.

Huitt W. Bloom et al.'s taxonomy of the cognitive domain // Educational Psychology Interactive. — Valdosta, GA: Valdosta State University, 2011 [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.edpsycinteractive.org/topics/cognition.

Практикум по развитию критического мышления : практикум [Евдокимов В. И., Олейник Т. А., Горькова С. А., Микитюк М. В.]. — Харьков : Торнадо, 2002. — 134 с.

Коммерс П. Социальные медиа в обучении с применением ИКТ. — М. : ИИТО ЮНЕСКО, 2011. — 12 с. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://iite.unesco.org/


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bykov V. Ju. Current objectives educational informatization // electronic issue. Information technology and learning tools. — 2010. — #1 (15) [online]. — Available from : http://www.journal.iitta.gov.ua (in Ukrainian).

Technology of distance course development / [V. Ju. Bykov, V. M. Kukharenko, N. Gh. Syrotenko, O. V. Rybalko, Ju. M. Boghachkov] ; ed. V. Ju. Bykov, V. M. Kukharenko. — K. : Milenium, 2008. — 324 р. (in Ukrainian).

Information and communication technology in education : monograph / ed. Badarcha Dendeva – M. : IITO UNESCO, 2013. — 320 p. [online]. — Available from : http://iite.unesco.org/pics /publications/ru/files/3214728.pdf (in Russian).

Evaluation of quality of educational software for secondary schools : monograph / [Zhaldak M. I., Shyshkina M. P., Lapinsjkyj V. V., Skrypka K. I. etc.] ; on science. eds. prof. M. I. Zhaldak. — K.: Pedaghoghichna dumka, 2012. — 132 p. (in Ukrainian).

Competence approach in modern education: international experience and prospects of Ukrainian Library Educational Policy / under total eds. O. V. Ovcharuk. — K. : «K.I.S», 2004. — 112 p. (in Ukrainian).

P'jerandzhelo R., Dzhuliani Dzh. A. Assessment in special education. A practical approach // Individual evaluation of academic achievement of students with special educational needs in the inclusive classroom: curriculum and research textbook / T. V. Sak. — K. : TOV «Vydavnychyj dim «Plejady», 2011. — 168 p. (in Ukrainian).

Oleinik T. A. Portfolio as a means of quality of educational achievements / T. A. Oleinik // Theory and methodology of training and education : «OVS». Kharkiv : KhDPU, 2004. — Issue # 14. — P. 123–129 (in Ukrainian).

Huitt W. Bloom et al.'s taxonomy of the cognitive domain // Educational Psychology Interactive. – Valdosta, G A : Valdosta State University, 2011. [online]. — Available from : http://www.edpsycinteractive.org/topics/cognition (in English).

Handbook on the development of critical thinking : practicum Evdokimov V. I., Oleinik T. A., Gor'kova S. A., Mikitjuk M. V. — Kharkov : Tornado, 2002. — 134 p. (in Russian).

Kommers P. Social Media in teaching using ICT. — M. : IITE UNESCO, 2011 — 12 p. [online]. — Available from : http://iite.unesco.org/ (in Russian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.