THE DEVELOPMENT OF IC-COMPETENCE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN THE CONTEXT OF FORMING SKILLS OF PUPILS’ COMPUTER ADDICTION PREVENTION
PDF (Ukrainian)

Keywords

computer addiction
prevention
primary school pupils
students
information and communicative competence
reflective pedagogical skills
design
web guest
role play

How to Cite

[1]
V. O. Hrynko, “THE DEVELOPMENT OF IC-COMPETENCE OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN THE CONTEXT OF FORMING SKILLS OF PUPILS’ COMPUTER ADDICTION PREVENTION”, ITLT, vol. 43, no. 5, pp. 84–93, Oct. 2014, doi: 10.33407/itlt.v43i5.1112.

Abstract

It is established that professional and pedagogical readiness of future teachers to prevention of students` dependence is a component of readiness to perform specific types of teacher’s work; the basic aspects of computer addiction, stages of its origin and ways of prevention are considered in the article. It is highlighted the content, forms and methods of forming of reflexive and pedagogical component of IC-competence of future primary school teachers on the prevention of children`s computer dependence, namely: project method, a web quest, a business game. It was found out that the formation of readiness of future primary school teachers to prevention the students` computer addiction would be effective provided with scientific-research approach.
PDF (Ukrainian)

References

Бондаренко Т. М. Веб-квест технологія як засіб активізації самостійної діяльності майбутніх вчителів початкових класів / Т. М. Бондаренко // Вісник ЛНПУ ім.Т.Шевченка (педагогічні науки). — Луганськ: 2013. — № 13(272) липень). — Ч.ІІ. — С. 224–231.

Журат Ю. В. Майбутній педагог початкових класів як суб’єкт специфічної педагогічної діяльності / Ю. В. Журат // Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки. — Випуск 59. — 2011. — С.126–131.

Золотова Г. Д. Сучасні соціально-педагогічні погляди на проблему адитивної поведінки дітей / Г. Д. Золотова // Соціальна педагогіка: теорія та практика. — № 1. — 2013. — С. 61–70.

Кадемія М. Ю. Інформаційно-комунікаційні технології навчання : словник-глосарій / М. Ю. Кадемія, М. М. Козяр, Т. Є. Рак. — Львів : «СПОЛОМ», 2011. — 327 с.

Кошелєв О. Л. Алгоритм проведення ділової ігри при підготовці студентів до професійної діяльності / О. Л. Кошелєв, К. В. Бленда // Пошуки і знахідки : матеріали наукової конференції ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» (квітень 2014) / [За заг. ред. Т. А. Євтухової]. — Слов’янськ, 2014. — Вип. 14. — Т.1. — С. 142–144.

Лещенко М. Информатизация непрерывного педагогического образования в Швеции [Электронный ресурс]/ М. Лещенко, И. Капустян // Образовательные технологи и общество: международный электронный журнал. — Том 16. — №1. — 2013. — С. 800–920. – Режим доступа: http://ifetsieeeorg/Russian periodical/ v_161_2013EEhtml.

Лещенко М. Розвиток інформаційно –комунікаційних і медіа-компетентностей учителів у міжнародному освітньому просторі [Електронний ресурс] / М. Лещенко, Л. Тимчук // Інформаційні технології і засоби навчання. — №6 (38). — 2013. — С. 13–28. — Режим доступу : http://www.journal.iitta.gov.ua.

Лист за № 02-15/218 від 14.06.2011 р. з Інституту соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України.

Лозицька Т. Ю. Сутність готовності майбутніх учителів до використання медіа у професійній діяльності / Т. Ю. Лозицька // Науковий вісник Донбасу. — 2011. — № 1.

Пихтіна Н. П. Формування професійно-педагогічної готовності майбутнього вчителя до профілактики адиктивної поведінки учнів : автореф. дис. … канд. .пед. наук / Н. П. Пихтіна. — К., 1999. — 20 с.

Самардакова Г.О. Комп’ютерна залежність [Електронний ресурс] / Г. О. Самардакова. — Режим доступу : http://www.knmu.kharkov.ua/.

Сергєєва Н. В. Соціально-педагогічні умови профілактики комп’ютерної адикції підлітків / Н. В. Сергєєва : автореф. дис. … канд. пед. наук. — К., 2010. — 20 с.

Юрьева Л. Н. Компьютерная зависимость: формирование, диагностика, коррекция и профилактика : монография / Л. Н. Юрьева, Т. Ю. Больбот [Электронный ресурс]. — Днепропетровск : Пороги, 2006. — 196 с. — Режим доступу : http://phtiziatr.ru/library/knigi/?lib=1559.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bondarenko T. M. Quest Web technology as a means of self-activation of future primary school teachers // Bulletin LNPU Shevchenko (pedagogical sciences). — Lugans`k, 2013. — 13(272) ly`pen`). — Ch.II. — S. 224–231. (in Ukrainian)

Zhurat Yu.V. The future elementary school teacher as subject specific teaching activities // Journal of Zhytomyr State University. Teaching science. — Vy`pusk 59. — 2011. — S. 126–131. (in Ukrainian)

Zolotova G. D. Modern social and educational views on the problem of additive behavior in children // Social Pedagogy: Theory and Practice. — №1. — 2013. — S. 61–70. (in Ukrainian)

Kademiya M. Yu. ICT learning: dictionary glossary / M. Yu. Kademiya, M. M. Kozyar, T. Ye. Rak. – L`viv : «SPOLOM», 2011. — 327 s. (in Ukrainian)

Koshelyev O. L. The algorithm of the business game in preparing students for professional work / O. L. Koshelyev, K. V. Blenda // Searches and finds : мaterials Conference SHEI "Donbass State Pedagogical University" (April 2014) — Slov'yans`k, 2014. — Vy`p. 14. — T. 1. — S. 142–144. (in Ukrainian)

Leshhenko M., Kapustjan I. Informatization of continuous pedagogical education in Sweden [online] // Educational Technology and Society: an international electronic journal. — Tom 16. — №1. — 2013. — S. 800–920. — Available from : http://ifetsieeeorg/Russian periodical/ v_161_2013EEhtml. (in Russian)

Leshhenko M., Ty`mchuk L. Development i-komunikatsiynyh information and media competencies of teachers in the international educational space [online] // Information technology and learning tools. — 2013. — №6 (38). — С. 13–28. — Available from : http//www.journal.iitta.gov.ua. (in Ukrainian)

Ly`st №02-15/218 vid 14.06.2011 r. Institute of Social and Political Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine.` (in Ukrainian).

Lozy`cz`ka T. Yu. The essence of future teachers to use media in their professional activities / T. Yu. Lozy`cz`ka // Scientific Bulletin of Donbass. — 2011. — № 1. (in Ukrainian)

Py`xtina N. P. Formation of the professional and pedagogical readiness of a future teacher for the prevention of the addictive behaviour of pupils. / N. P. Py`xtina: Avtoref. dy`s… kand..ped.nauk. — K., 1999. — 20 s. (in Ukrainian)

Samardakova G. O. Computer addiction [online] / G. O. Samardakova. — Available from : http://www.knmu.kharkov.ua/.(in Ukrainian).

Sergyeyeva N. V. Social and educational conditions of computer addiction prevention teenagers / Н. V. Sergyeyeva: Avtoref. dy`s… kand..ped.nauk. — K., 2010. — 20 s. (in Ukrainian)

Jur'eva L. N. Computer addiction: the formation, maintenance, correction and prevention [online] / L. N. Jur'eva, T. Ju. Bol'bot / Monografija. — Dnepropetrovsk : Porogi, 2006. — 196 s. — Available from : http://phtiziatr.ru/library/knigi/?lib=1559. (in Russian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.