FORMATION OF TEACHERS-TUTOR ICT COMPETENCE OF DISTANCE EDUCATION RESOURCE CENTER

  • Olga E. Konevchshynska Institute of Information Technologies and Learning Tools NAPS of Ukraine, Kyiv
Keywords: distance education, Center for Distance Education, ICT competence, levels of ICT competence

Abstract

The paper analyzes the main approaches to the definition of ICT competence of professionals who provide training and methodological support of distance learning. There is highlighted the level of scientific development of the problem, identified and proved the essence of teacher’s ICT competence, overviewed the international and domestic experience of teacher training in the the sphere of information technologies. It is indicated that one of the main tasks of resource centers for distance education is the provision of an appropriate level of qualification of teacher-tutor working in a network of resource centers. Also it is pointed out the levels of ICT competencies necessary for successful professional activity of network teachers.

Author Biography

Olga E. Konevchshynska, Institute of Information Technologies and Learning Tools NAPS of Ukraine, Kyiv
Ph.D. (in Pedagogics), scientific secretary

References

Биков В. Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти / В. Ю. Биков. // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання [Електронний ресурс] / Ін-т інформ. технологій і засобів навчання АПН України, Ун-т менеджменту освіти АПН України; гол. ред.: В.Ю. Биков. – 2010. – № 1(15). – Режим доступу: http://www.ime.edu-ua.net/em15/emg.html

Дерба Т.О. Функціональні обовʼязки тьютора мереженого дистанційного навчання школярів / Т.О.Дерба // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання [Електронний ресурс] 2010. – № 5(19). – Режим доступу до журналу: http://www.ime.edu-ua.net/em.html

Биков В. Ю., Кухаренко В. М., Сиротенко Н. Г., Рибалко О. В., Богачков Ю. М. Технологія розробки дистанційного курсу. Навчальний посібник. — К.: Міленіум, 2008. — 323 с.

Жевакіна Н. В. Професійні функції діяльності викладача-тьютора в умовах дистанційного навчання / Н. В. Жевакіна, М. А. Семенов // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. – 2011. – №5 (216). – С. 5–9.

«Про затвердження кваліфікаційних характеристик професій (посад) педагогічних та науково-педагогічних працівників навчальних закладів». Наказ МОН № 665 від 01.06.13 року [Електронний ресурс] Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/other/37302/list/2/

Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України : метод. рекомендації /[В. Ю. Биков, О. В. Білоус, Ю. М. Богачков та ін.] ; за заг. ред. В. Ю. Бикова, О. М. Спіріна, О. В. Овчарук. – К. : Атіка, 2010. – 88 с.

Організація середовища дистанційного навчання в середніх загальноосвітніх навчальних закладах : посібник / [Богачков Ю.М., Биков В.Ю, Пінчук О.П., Манако А.Ф. та ін.] ; під наук. ред. Ю.М. Богачкова. – К.: Педагогічна думка, 2012. – 160 с.: іл.

Богачков Ю.М. Ключові питання створення Концепції мережі ресурсних центрів дистанційної освіти загальноосвітніх навчальних закладів / Ю. М. Богачков, О. П. Пінчук // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2013. – № 3 (35). – С. 83-98. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/854

Типове положення про ресурсний центр дистанційної освіти системи загальної середньої освіти. [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/406

«Про затвердження Вимог до вищих навчальних закладів та закладів післядипломної освіти, наукових, освітньо-наукових установ, що налають освітні послуги за дистанційною формою навчання з підготовки та підвищення кваліфікації фахівців за акредитованими напрямами і спеціальностями». Наказ МОН України № 1518 від 30.10.2013 р [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://ipo.kpi.ua/fileadmin/template/Nakaz_Vimogi_30_10_13.pdf

Овчарук, О.В., Гуржій, А.М. Дискусійні питання інформаційно-комунікаційної компетентності: міжнародні підходи та українські перспективи Інформаційні технології в освіті : Збірник наукових праць. Випуск 15. – Херсон: ХДУ, 2013. С. 38-42.

Коневщинська О.Е. Кадрове забезпечення ресурсного центру дистанційного навчання / О.Е. Коневщинська // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2013. – № 6 (38). – С 182-195. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/957#.U6bQSZR_vVI

Laura H. Salganik, Dominique S. Rychen, Urs Moser, John W. Konstant (1999), Projects on Competencies in the OECD Context: Analysis of Theoretical and Conceptual Foundations, SFSO, OECD, ESSI, Neuchatel.

Науково-методичні рекомендації до проекту державних стандартів інформативних компетентностей вчителів. Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/1918/1 _.pdf.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bykov V. Y. Modern task information education [online] / V. Bykov / Information technology and learning tools: electronic scientific specialized edition / Inst inform. technology and training Sciences of Ukraine, University of Management Education Pedagogical Sciences of Ukraine, Ch. eds.: V. Bykov. - 2010. - № 1 (15). – Available from:http://www.ime.edu-ua.net/em15/emg.html (in Ukrainian)

Derba TO Functional responsibilities tutor of network distance education students [online] / T.O.Derba / / Information technology and learning tools: electronic scientific specialized edition . - 2010. - № 5 (19). – Available from: http://www.ime.edu-ua.net/em.html(in Ukrainian)

Bykov V. Y, Kuharenko V. M, Sirotenko N. G Rybalko O. V Bohachkov Y. M. Technology development of distance learning course. Manual. - K.: Millennium, 2008. - 323 p. (in Ukrainian)

Zhevakina N. V. Professional business features teacher-tutor in terms of distance education / NV Zhevakina, M. A. Semenov / Bulletin LNU Taras Shevchenko. – 2011. – №5 (216). – p. 5–9. (in Ukrainian)

On approval of job descriptions professions (positions) teaching and teaching staff of educational institutions. Order of the Science of Ukraine № 665 from 01.06.13 year [online]. – Available from:http://osvita.ua/legislation/other/37302/list/2/(in Ukrainian)

Fundamentals of standardization of information and communication competencies in the education system of Ukraine: method. recommendations / [V. Bykov, O. Bilous, Y. Bohachkov et all.], For the Society. eds. V .Bykov, O. Spirin, O. Ovcharuk. - K.: Atika, 2010. - 88 p. (in Ukrainian)

Organization learning environment in secondary schools: a guide [Text] / [BohachkovYu.M., BykovV.Yu, Pinchuk O.P., Manako A.F. ta in.]. – K. :Pedahohichna dumka, 2012. – 160 s. (in Ukrainian)

Bohachkov Yu. M The key issue of establishing a network of resource centers concept of distance education secondary schools [online] / M. Bohachkov, O. Pinchuk / / Information technology and learning tools. - 2013. - № 3 (35). - P. 83-98. – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/854(in Ukrainian)

The default position of the Center for Distance Education of the general secondary education. [online]. – Available from: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/406(in Ukrainian)

Requirements for higher education and post-graduate education, research, educational and scientific institutions Setting educational services for distance learning with training and professional development for accredited and specialties." Order of the Science of Ukraine № 1518 of 10.30.2013 p [online]. – Available from: http://ipo.kpi.ua/fileadmin/template/Nakaz_Vimogi_30_10_13.pdf(in Ukrainian)

Ovcharuk, OV, Gurzhiy, AM Discussions about information and communication competence: international approaches and perspectives of Ukrainian IT in Education: Collected Works. Issue 15 - Kherson: KSU, 2013. S. 38-42. (in Ukrainian)

Konevschynska O.E. Staff of the Center for Distance Learning [online] / O.E. Konevschynska // Information technology and learning tools. - 2013. - № 6 (38). - P. 182-195. – Available from: : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/957#.U6bQSZR_vVI (in Ukrainian)

Laura H. Salganik, Dominique S. Rychen, Urs Moser, John W. Konstant (1999), Projects on Competencies in the OECD Context: Analysis of Theoretical and Conceptual Foundations, SFSO, OECD, ESSI, Neuchatel. (in English)

Scientific and guidelines to draft standards informative competencies of teachers. [online]. – Available from: http://lib.iitta.gov.ua/1918/1 _.pdf. (in Ukrainian)

Published
2014-09-26
Section
Theoretical and methodological backgrounds of innovation educational environment development: world's trends