THE GENERAL MODEL OF DISTANCE EDUCATION RESOURCE CENTER FOR SECONDARY SCHOOLS

Cover Image
Yuriy M. Bogachkov, Pavlo S. Ukhan

Abstract

In the article it is considered the standard model of the resource center for Distance Education (RCDE) for secondary schools. There is presented the definition of the resource center. The analysis of models of RCDE organization and its functionality is carried out. The focus is on the analysis of the business model of RCDE building. The main nine components of the business model are considered as well as a construction of the author's vision of each component is proposed. In the domain http://rcde.com.ua/ it is opened the registration for students and teachers who want to take part in the testing of RCDE business models and practice to master the technology of distance learning in a real learning process. During the subsequent RCDE experimental work it is planned to improve its business model.

Keywords

Resource Center; model; business model; distance learning; function; tutor



References

Богачков, Ю. М. Пінчук, О. П. (2013) Ключові питання створення концепції мережі ресурсних центрів дистанційної освіти загальноосвітніх навчальних закладів // Інформаційні технології і засоби навчання. — 3 (35). — С. 83–98. ISSN 2076-8184 [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/854#.VE1HISKsWDc. — 20.10.2014.

Стартап : настольная книга основателя : пер. с англ. / Стив Бланк, Боб Дорф. — Москва : Альпина Паблишер, 2013. — 614 с. : ил. ;

Остервальдер А. Построение бизнес-моделей: Настольная книга стратега и новатора / Александр Остервальдер, Ив Пинье ; пер. с англ. — М. : Альпина Паблишер, 2011. — 288 с.

Трунова Н .В. Ресурсные центры как форма государственно — частного партнерства в развитии инновационной деятельности вузов. ИнВестРегион № 1 / 2011 с.60-63 [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.v-itc.ru/investregion/2011/01/pdf/2011-01-13.pdf . — 20.10.2014.

Мелихова М. И., Зволейко Е. В. Возможности ресурсного центра непрерывного профессионально педагогического образования в профессиональной подготовке и переподготовке специальных психологов для системы образования забайкальского края // Ученые записки забайкальского государственного университета. Серия: педагогика и психология выпуск. — № 5 (52). — 2013 научная библиотека Киберленинка [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://cyberleninka.ru/article/n/vozmozhnosti-resursnogo-tsentra-nepreryvnogo-professionalnopedagogicheskogo-obrazovaniya-v-professionalnoy-podgotovke-i#ixzz3HE82bZNK. — 20.10.2014.

Веселова Н. Е. Роль городского ресурсного центра по направлению «Изобразительное искусство» в процессе внедрения новых федеральных государственных требований // Педагогическое образование в России. — Выпуск № 5. — 2014. — С. 18–22

Инновационный образовательный проект «Совершенствование качества подготовки рабочих кадров для высокотехнологичных производств отрасли строительства и жилищно-коммунального хозяйства на основе сетевого взаимодействия в условиях Ресурсного центра». Рукопись [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://profu14.ru/3project.html . — 20.10.2014.

Алашеев С. Ю., Голуб Г. Б., Посталюк Н. Ю. Нормативно-правовое и организационно-управленческое обеспечение деятельности ресурсных центров профессионального образования. — М. : Логос, 2005. — 138 с.

On-line система дистанційної підтримки навчання у школах, ліцеях та гімназіях України. Заголовок с экрана [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://disted.edu.vn.ua/. — 20.10.2014.

Організація середовища дистанційного навчання в середніх загальноосвітніх навчальних закладах : посібник / Ю. М. Богачков, В. Ю. Биков [та ін.] ; [за ред. Богачкова Ю.М.] ; Ін-т інформ. технологій і засобів навчання НАПН України. — Київ : Педагогічна думка, 2012. — 159 с. — Бібліогр. у кінці розд [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/626/. — 20.10.2014.

Технологія розробки дистанційного курсу : [навч. посіб.] / [Биков В. Ю. та ін.] ; ННВК Акад. дистанц. освіти, Ун-т Лондон Метрополітан , Нац. техн. ун-т "ХПІ". — Київ : Міленіум, 2008. — 323 с. — Бібліогр.: с. 317–323. — ISBN 966-8063-5-12 : [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/2398/. — 20.10.2014.

Буйлова Л. Н. Сетевой ресурсный центр: стратегия научно-методического сопровождения дополнительного образования детей [Текст] / Л. Н. Буйлова, А. В. Павлов // Актуальные вопросы современной педагогики: материалы IV междунар. науч. конф. (г. Уфа, ноябрь 2013 г.). — Уфа : Лето, 2013. — С. 124–129.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bohachkov, Y. Pinchuk, O.P. (2013) Key issues in the creation of the concept of a network of resource centers for Distance Education secondary education Information technology and learning tools, 3 (35). p. 83–98. ISSN 2076-8184 [online]. — Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/854#.VE1HISKsWDc. — 10/20/2014. (in Ukrainian)

Startup: handbook founder: Per. from English / Steve Blank, Bob Dorf. — Moscow: Alpina Publisher, 2013. — 614 p. : Ill. (in Russian)

Osterwalder A. Building of business models: Handbook strategist and innovator / Alexander Osterwalder, Yves Pine; Per. from English. — M .: Alpina Publisher, 2011. — 288 p. (in Russian)

NV Trunov Resource centers as a form of public — private partnership in the development of innovative activity of universities. InVestRegion number 1/2011 s. 60–63 [Electron resource]. — Mode of access http://www.v-itc.ru/investregion/2011/01/pdf/2011-01-13.pdf. — 20.10.2014. (in Russian)

Melikhova M. I., Zvoleyko E. V. Opportunities Resource Center of continuing professional teacher education in the training and retraining of the special education system for psychologists Transbaikalian edge / Scientific Notes Transbaikal State University. Series: Pedagogy and Psychology Issue number 5 (52) / 2013 Research Library Kiberleninka: [online]. — Available from : http://cyberleninka.ru/article/n/vozmozhnosti-resursnogo-tsentra-nepreryvnogo-professionalnopedagogicheskogo-obrazovaniya-v-professionalnoy-podgotovke-i#ixzz3HE82bZNK . — 20.10.2014. (in Russian)

Veselov N. E. The role of the resource center of the city in the direction of "Fine Arts" in the implementation of the new federal government requirements. / Teacher education in Russia Issue number 5/2014 c.18–22 (in Russian)

Innovative educational project "Improvement of the quality of staff training for high-tech industries sector of construction and housing and communal services through networking in terms of the Resource Center." Manuscript. [online]. — Available from : http://profu14.ru/3project.html. — 20.10.2014. (in Russian)

Alasheev S. J., Golub G. B., Postalyuk N. Y. Legal and organizational and administrative support of the resource centers of vocational education. — M .: Logos, 2005. — 138 p. (in Russian)

On-line system for remote support learning in schools, lyceums Ukraine. Title s screen. [online]. — Available from : http://disted.edu.vn.ua/. — 10/20/2014 (in Ukrainian)

Organization distance learning environment in secondary schools: a guide / M. Bohachkov, V. Bykov [et al.]. ; [ed. Bohachkova YN]; Institute of Info. technology and training NAPS Ukraine. — Kyiv : educational thought, 2012. — 159 p. — Ref. at the end of Section [online]. — Available from : http://lib.iitta.gov.ua/626/. — 10/20/2014 (in Ukrainian)

Technology development of distance learning course: [teach. guidances.] / [Bykov, V. et al.]; UNPK Acad. distances. Education, University of London Metropolitan, Nat. techn. University of "KPI". — Kyiv: Millennium, 2008. — 323 p. — Ref .: p. 317-323. — ISBN 966-8063-5-12: [online]. — Available from: http://lib.iitta.gov.ua/2398/. — 10/20/2014 (in Ukrainian)

Buylova L. N. Network Resource Center: Strategy scientific and methodological support additional education of children [Text] / L. N. Buylova, A. V. Pavlov // Actual problems of modern pedagogy, materials IV Intern. scientific. Conf. (Ufa, November 2013). — Ufa: Summer, 2013. — P. 124–129 (in Russian).





Copyright (c) 2014 Yuriy M. Bogachkov, Pavlo S. Ukhan


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.