MODERN TEACHER IN VIRTUAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Authors

  • Maryna L. Smulson G.S. Kostiuk Institute of Psychology of NAPS of Ukraine, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v7i3.114

Keywords:

teacher professional environment, types of educational environments, teacher vocational training, virtual educational environments, teacher professional development

Abstract

The modern professional teacher environment is analyzed in the article. There are selected the basic teacher functions in accordance with the type of educational environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maryna L. Smulson, G.S. Kostiuk Institute of Psychology of NAPS of Ukraine, Kyiv

доктор психологических наук, профессор, заведующая лабораторией новых информационных технологий обучения

References

Абульханова К.А., Брушлинский А.В. Философско-психологическая концепция С.Л. Рубинштейна. – М.: Наука, 1989. – 243 c.

Бернерс-Лі Т. Заснування павутини: З чого починалася і до чого прийде Всесвітня мережа. – К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2007. – 207 с.

Вачков И.В., Дерябо С.Д. Окна в мир тренинга. Методологические основы субъектного подхода к групповой работе: Учебное пособие. – СПб.: Речь, 2004. – 272 с.

Гибсон Дж. Экологический подход к зрительному восприятию. – М.: Прогресс, 1988. – 464 c.

Гусинский Э.Н., Турчанинова Ю.И. Введение в философию образования. – М.: Логос, 2000. – 224 c.

Зеер Э.Ф. Личностно-ориентированное профессиональное образование. –Екатеринбург, 1998. – 126 с.

Калмыков А. Виртуальный учитель. // Школьные технологии. – 2002. – №4. –С. 200–206.

Карпіловська С.Я. До питання смислової саморегуляції особистості. / Проблеми загальної та педагогічної психології : Зб. наук. пр. Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. академіка Максименка С.Д. – Том Y1, частина 3. – К., 2004. – С. 130–136.

Маркова А.К. Психология профессионализма. – М., 1996. – 308 с.

Машбиц Е.И. Психологические механизмы обучения / Развивающее образование: Диалог с В.В. Давыдовым. – М., 2002. – Т. І. – С. 245–252.

Преподавание в сети Интернет. / Отв. редактор В.И. Солдаткин. – М.: Высшая школа, 2003. – 792 с.

Проектування гіпертекстових навчальних систем / За ред. Ю.І. Машбиця. – К., 2000. – 100 c.

Роджерс К. Взгляд на психотерапию, становление человека: Пер. с англ. – М.: Прогресс, 1994. – 480 c.

Смульсон М. Л. Психологія розвитку інтелекту. – К.: Нора-друк, 2003.– 298 с.

Старов М.И., Чванова М.С., Вислобокова М.А. Психолого-педагогические проблемы общения при дистанционном обучении // Дистанционное образование. – 1999. – №2. – С. 26–32.

Сыманюк Э.Э. Психология профессионально-обусловленных кризисов. – М.-Воронеж: Издательство НПО «Модэк», 2004. – 320 с.

Тиффин Дж,, Раджасингам Л. Что такое виртуальное обучение. – М.: ИНФО, 1999. – 312 c.

Хуторской А.В. Интернет в школе. – М.: ИОСО РАО, 2000. – 304 c.

Хуторской А.В. Научно-практические предпосылки дистанционной педагогики // ИНТЕРНЕТ-технологии в открытом образовании: Матер. семинара. – М.: МЭСИ, 2000.

Ясвин В.А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию. – М.: Смысл, 2001. – 365 с.

Distance Education: An Overview // [Електронний ресурс] — (Каталог дистанційних курсів) — Систем. вимоги: Pentium-266; 32 Мb RАМ; СD-RОМ Windows 98/2000/NT/ХР. — Режим доступу: Internet: avanta. vvsu.ru. – Назва з титул. екрана.

Online learning: Personal reflections on the transformation of education // Ed. by G. Kiersley. – New-Jersey, 2005. — pp. 66–72.

How to Cite

Smulson, M. L. (2010). MODERN TEACHER IN VIRTUAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT. Information Technologies and Learning Tools, 7(3). https://doi.org/10.33407/itlt.v7i3.114

Issue

Section

Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment