SYSTEM OF INFORMATION SUPPORT OF FORMATION OF MASTERS’ ICT COMPETENCE SCIENTIFIC COMPONENT

Cover Image
Nataliia V. Morze, Olena H. Kuzminska

Abstract

The article is devoted to a systematic approach to the formation of the masters’ ICT competence in the modern university: development and approval of corporate standard, identification of necessary and sufficient conditions for its software, development of tools for the evaluation of the masters’ ICT competence and mechanisms for the integration of ICT in education system. There is presented the example of one of the ways of forming the masters’ ICT competence in the process of scientific activity by training on a specially designed course of study, which can serve as an example of open course in informal learning, and evaluation system of their formation through the use of the University e-learning resources.

Keywords

competence; the standard; model of ICT competence; educational electronic environment of the University; e-portfolio of master



References

Michael Fullan, Maria Langworthy. How New Pedagogies Find Deep Learning. — January 2014. — URL: http://www.michaelfullan.ca/wp-content/uploads/2014/01/3897.Rich_Seam_web.pdf (27.10.2014).

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.

Биков В.Ю. Інноваційні інструменти та перспективні напрями інформатизації освіти [Електронний ресурс] / В. Ю. Биков // Зб. наук. праць третьої Міжнарод. наук.-практ. конф. "Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи". — Львів: Львівськ. держ. ун-т безпеки життєдіяльності, 2012. — С. 14–26. — Режим доступу : http://ubgd.lviv.ua/konferenc/kon_ikt/plen_zasid/Bukov.pdf.

Смирнова-Трибульская Е. Н. О некоторых аспектах информатизации высшего образования в ряде стран центральной Европы / Е. Н. Смирнова-Трибульская // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: зб. наук. праць /Ред. рада. — К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. — № 13 (20). — С. 53 – 66 . — Режим доступу : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/3399.

Биков В. Ю. Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти / В. Ю. Биков // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 2. Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання : збірник / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. — К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2010. — Вип. 9 (16). — C. 9—16. — Режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/703.

N. Morze, O. Kuzminska, G. Protsenko. Public Information Environment of a Modern University/ ICT in Education, Research and Industrial Applications: Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, CEUR Workshop Proceedings, Vol-1000 ISSN 1613-0073. — P. 264–272.– URL: http://ceur-ws.org/Vol-1000/ICTERI-2013-p-264-272.pdf.

Жалдак М. І. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання — становлення і розвиток / М. І. Жалдак // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. — 2010. — № 9 (16). — С. 3–9.

Манако А. Ф. Подход к построению формализованного описания информационных систем для образования и обучения //Международный электронный журнал "Образовательные технологии и общество (Educational Technology & Society). — 2013. — Т. 16. — №. 1. — С. 536-547. — Режим доступа:http://ifets.ieee.org/russian/depository/v16_i1/html/10.htm.

Meyer, Katrina A. Qualityin Distance Education: Focuson On-Line Learning. ASHE-ERIC Higher Education Report. Jossey-Bass HigherandAdultEducationSeries.—URL:http://repositorio.ub.edu.ar:8080/xmlui/handle/123456789/2126.

Dias, Sofia Balula, and José Alves Diniz. "Towards An Enhanced Learning Management System For Blended Learning In Higher Education Incorporating Distinct Learners' Profiles." Journal Of Educational Technology & Society 17.1 (2014): 307-319.Academic Search Premier. Web. 23 June 2014.— URL: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=94937820〈=ru&site=ehost-live.

Морзе Н.В. Корпоративний стандарт ІКТ-компетентності магістрів / Morze N., Buinytska O., 2014: Corporate Standard of ICT Competence of Masters. Information Technology in Education: Scientific Journal, vol 19. — Kherson: KSU (2014).— P. 9–21.

Морзе Н. В., Кузьмінська О.Г. Підготовка конкурентно здатного випускника магістратури в умовах сучасного університету // Науковий часопис Націнального педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5.Педігогічні науки: реалії та перспективи : наукове видання / М-во освіти і науки України, НПУ ім. МП. Драгоманова. — Київ : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова , 2011. — Вип. 27. — С.190–196.

Future Work Skills 2020. — URL: http://www.iftf.org/futureworkskills/.

Запорожченко Ю. Г. Міжнародні стандарти в сфері інформаційно-комунікаційних засобів навчання. — К: Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки, 2011. — № 13. — С. 198–204.

Структура ИКТ-компетентности учителей. Рекомендации ЮНЕСКО [Электронный ресурс]. — Режим доступа:http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214694.pdf (27.10.2014).

Tenyearson from the Budapest Open Access Initiative: setting the default to open // [Electronic resource] Way of access: http://www.budapestopenaccessinitiative.org/boai-10-recommendations.

Кузьминская Е.Г. Информационные технологии и научная коммуникация : инструменты и модели внедрения в условиях университета // Международный электронный журнал "Образовательные технологии и общество (Educational Technology & Society)" — 2014.— V.17. — № 1. — C.447–457. — ISSN 1436-4522.— Режим доступа : http://ifets.ieee.org/russian/depository/v17_i1/pdf/8.pdf.

Морзе Н.В., Кузьминская Е.Г. Организация самостоятельной работы студентов в контексте формирования исследовательской компетентности // Международный электронный журнал "Образовательные технологии и общество (Educational Technology & Society)" — 2013.— V.16. — № 1. — C.516–526. — ISSN 1436-4522. URL: http://ifets.ieee.org/russian/depository/v16_i1/pdf/8.pdf.

Алисултанова Э.Д. Компетентностный подход в инженерном образовании: монографія /Издательство"Академия Естествознания", 2010 год. — ISBN 978-5-91327-123-5. — Режим доступа: http://www.monographies.ru/114-3789.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Michael Fullan, Maria Langworthy. How New Pedagogies Find Deep Learning [online] .—January 2014. — Available from:http://www.michaelfullan.ca/wp-content/uploads/2014/01/3897.Rich_Seam_web.pdf (in English).

NationalStrategyoftheEducationalDevelopmentinUkrainefortheperiodtill 2021, 2013 [online]. — Available from:http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013(in Ukrainian).

Bykov V.U., 2010: Open learning environment and modern net working tools of open education. Scientific journal of the National pedagogical Dragomanov university. Series 2, Computer-oriented training system: compilation [online] / Ministry of Education and Science of Ukraine, National pedagogical Dragomanov university. — К. : Publisher of National pedagogical Dragomanov university, 2010. —Issue 9 (16). — P. 9–16. —Available from : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/703(in Ukrainian).

Smirnova-Tribulskaya E.N., 2012: Some aspects of the informatization of higher education in several central European countries. Scientific journal of the National pedagogical Dragomanov university. Series 2. Computer-oriented training system : compilation of scientific papers [online] / Redrada. —К. : National pedagogical Dragomanov university, 2012. — № 13 (20). — P. 53–66. —Available from : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/3399 (27.10.2014)(in Russian).

Bykov V.J., 2012: Innovative tools and future directions of information education. Scientific Papers of the Third International Scientific Conference " ICT in modern education: experience, problems and prospects "[online]. — Lviv : Lviv State University of Life Safety, 2012. — P. 14–26. — Available from : http://ubgd.lviv.ua/konferenc/kon_ikt/plen_zasid/Bukov(in Ukrainian).

N. Morze , O. Kuzminska, G. Protsenko. Public Information Environment of a Modern University [online] / ICT in Education, Research and Industrial Applications: Integration, Harmonization and Knowledge Transfer, CEUR Workshop Proceedings, Vol-1000 ISSN 1613-0073. — P. 264–272.—Available from: http://ceur-ws.org/Vol-1000/ICTERI-2013-p-264-272.pdf (in English).

Zhaldak M.I., 2010: Computer-oriented training system – the establishment and development. Scientific journal of the National pedagogical Dragomanov university. — 2010. — № 9 (16). — P. 3–9 (in Ukrainian).

Manako A.F., 2013: The approach to the construction of a formalizeddescriptionofinformationsystemsforeducationandlearning. International electronic journal "Educational Technology & Society”[online].— 2013. — V. 16. — №. 1. — P. 536-547. — Available from:http://ifets.ieee.org/russian/depository/v16_i1/html/10.htm.(in Russian)

Meyer, Katrina A. Quality in Distance Education: Focus on On-Line Learning. ASHE-ERIC Higher Education Report. Jossey-Bass Higher and Adult Education Series. [online].—Available from:http://repositorio.ub.edu.ar:8080/xmlui/handle/123456789/2126. (in English)

Dias, Sofia Balula, and José Alves Diniz. "TowardsAnEnhancedLearningManagementSystemForBlendedLearningInHigherEducationIncorporatingDistinctLearners'Profiles." Journal Of Educational Technology & Society 17.1 (2014): 307-319.Academic Search Premier. Web. 23 June 2014 [online].—Available from :http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=94937820〈=ru&site=ehost-live (in English).

Morze N., Buinytska O., 2014: Corporate Standard of ICT Competence of Masters. Information Technology in Education: Scientific Journal, vol 19. —Kherson: KSU (2014).— P. 9–21(in Ukrainian).

O. Kuzminska Preparation of competitive Master's graduate in contemporary University : Scientific journal of the National pedagogical Dragomanov university. — 2011. — № 27. — P. 190–196 (in Ukrainian).

Future Work Skills 2020. —URL: http://www.iftf.org/futureworkskills/(in English).

Zaporozhchenko U.G., 2011: International standards in the scope of information – communication learning tools. К: Actual problems of sociology, psychology, pedagogy, 2011. — №13. — P. 198–204(in Ukrainian).

Structure of the ICT Competency of teachers. UNESCO Recommendation, 2013, [online]. — Available from:thttp://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214694.pdf(in Russian).

Ten year son from the Budapest Open Access Initiative: setting the default to open // [online]. —Available from: http://www.budapestopenaccessinitiative.org/boai-10-recommendations(in English).

Kuzminska O., 2014: Information technologies and science communication: the tools and the implementation model in a university. International electronic journal "Educational Technology & Society "[online].— 2014.— V.17. — №1. — P.447–457. — ISSN 1436-4522. — Available from: http://ifets.ieee.org/russian/depository/v17_i1/pdf/8.pdf/(in Russian).

Morze N., Kuzminska O., 2013: Organization of independent work of students in the context the formation of research competence. International electronic journal "Educational Technology & Society " [online].— 2013.— V.16. — № 1. — P.516–526. — ISSN 1436-4522. — Available from:http://ifets.ieee.org/russian/depository/v16_i1/pdf/8.pdf(in Russian).

Alisultanova E.D., 2010: Competence-based approach in engineering education: a monograph. The Academy of Natural Sciences, ISBN 978-5-91327-123-5 [online]. — Available from : http://www.monographies.ru/114-3789(in Russian).


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v44i6.1146



Copyright (c) 2014 Nataliia V. Morze, Olena H. Kuzminska


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.