SUBJECT TEACHERS’ ICT COMPETENCE AS ESSENTIAL COMPONENT IN THE MODERN SPECIAL SCHOOLS

  • Zinaida O. Motylkova Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv
Keywords: children with hearing impairments, special school, ICT, ICT competence, survey

Abstract

In the article there are analyzed causes that prevent schools and teachers to make full use of the opportunities that appear when using ICT. The subject teachers’ ICT competence is considered as a necessary component of modern school. The results of questionnaire of teachers’ interviews, discussions and active observations in Kyiv special residential schools (for people with hearing impairments) are analyzed. It was concluded the relevance of systematic ICT inclusion in the learning process. Currently it becomes necessary to develop a system involving ICT training, purposeful preparation of teachers of special schools to use these technologies in the learning process.

Author Biography

Zinaida O. Motylkova, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv
junior researcher of the Department of research and learning environment design

References

Жук Т. В. Проблема застосування комп’ютерно орієнтованих засобів навчання у навчальній діяльності осіб з вадами слуху / Жук Т. В., Зуєнко З. О. // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : зб. наук. праць. — К. : Університет “Україна”, 2004. — С. 395–400.

Організація середовища дистанційного навчання в середніх загальноосвітніх навчальних закладах : посібник / [Богачков Ю. М., Биков В. Ю, Пінчук О. П. та ін. ; наук. ред. Ю. М. Богачков]. — К. : Педагогічна думка, 2012. — 160 с. : іл.

Биков В. Ю. Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти [Електронний ресурс] / Биков В. Ю// Електронна бібліотека НАПН України – 2010. — Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua.

Акуленко В.Л. Методические рекомендации по формированию ИКТ-компетенции учителя физики в системе повышения квалификации. / Акуленко В.Л., Босова Л.Л. // Единое окно. Доступ к образовательным ресурсам. – 2006. — Режим доступу : http://window.edu.ru.

Стандарты ИКТ-компетентности для учителей: стратегические основы. [Электронный ресурс] / Организация Объединенных Наций по вопросам образования, науки и культуры // Межригиональный центр библиотечного ситрудничества. — 2009. — Режим доступу : http://ifapcom.ru.

Проект работы «Повышение ИКТ-компетентности педагогов» по организации новой образовательной практики, направлен на совершенствование учебно-методической деятельности, педагогического творчества и информационной компетентности педагогов МБДОУ № 3 «Фонарик» [Электронный ресурс] / Ресурсы образования. Портал информационной поддержки специалистов дошкольных учреждений – 26.10.11. — Режим доступу: http://www.resobr.ru.

Проект Стандартов ЮНЕСКО по ИКТ-компетентности для учителей [Электронный ресурс] // Организация Объединенных Наций по вопросам образования, науки и культуры //Организация Объединенных Наций. — 2012. — Режим доступу : http://www.ifap.ru.

Структура ИКТ-компетентности учителей. Рекомендации ЮНЕСКО. [Электронный ресурс] // Организация Объединенных Наций по вопросам образования, науки и культуры //Организация Объединенных Наций. — 2011. — Режим доступу : http://iite.unesco.org.

Очирова О. Д. Формирование ИКТ-компетентности у педагогов ДОУ [Текст] / О. Д. Очирова, Л. А. Шаманова // Педагогика: традиции и инновации: материалы III междунар. науч. конф. (г. Челябинск, апрель 2013 г.). — Челябинск: Два комсомольца, 2013. — С. 60–62.

Гребеник М. Э. Повышение компетенции педагогов в области информационно-коммуникационных технологий. [Электронный ресурс] / Гребеник М. Э. // Сервис публикации документов. – 18.11.14. — Режим доступу : http://www.docme.ru.

Вильямс Р., Маклин К. Компьютеры в школе: Пер.с англ. / Общ.ред.и вступ. ст. В. В. Рубцова. — М. : Прогресс, 1988. — 336с.: ил. 69.

Антонова Т. А. Методическая разработка по теме: Формирование ИКТ-компетентности педагогов. [Электронный ресурс] / Антонова Т. А // Социальная сеть работников образования. — 20.04.2013. — Режим доступу : http://nsportal.ru.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Zyk T. V, Zuyenko Z. O. The use of computer-oriented learning tools in educational activities of persons with hearing impairments // Actual problems of training and education of people with special needs: Sat. sciences. works. — Kyiv : University "Ukraine", 2004. — Р. 395–400 (in Ukrainian).

Organization distance learning environment in secondary schools: Manual / Authors: Bohachkov Y. M., Bykov V. U., Pinchuk O. P., Manakov A. F., Volnevych O. I, Tsarenko V. O., Wuhan P. S., Mushka I. V. / Science. eds. Bohachkov Y. M. — K. : Pedagogical Thought, 2012. – 160 p.: Il. (in Ukrainian).

Bykov V. U. Problems Open educational environment and modern networking tools of open education [online] / Buykov V. U. / / Digital Library NAPS of Ukraine – 2010. — Available from : http://lib.iitta.gov.ua/1166/ (in Ukrainian).

Akulenko V. L. Methodological Recommendations for Formation ICT-physics teacher competence in the system Improving qualifications. / Akulenko V. L, Bosova L. L. // Single Window. Access to obrazovatelnыm resources. — 2006. — Mode of access : http://window.edu.ru (in Russian).

ICT competency standards for teachers: a strategic framework. [online] / United Nations Educational, Scientific and Cultural Centre Library // Mezhrigionalny-regional cooperation. — 2009. — Available from : http://ifapcom.ru (in Russian).

Project work "Improving ICT-competence of teachers' organizations on the new educational practices aimed at improving the educational and methodical activities, pedagogical creativity and information competence of teachers MBDOU number 3" Flashlight ". [online] / Resources Education. Support Website specialists preschools — 26.10.11. — Available from : http://www.resobr.ru (in Russian).

Draft Standards UNESCO ICT competence for teachers [online] // The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization // United Nations. — 2012. — Available from : http://www.ifap.ru (in Russian).

The structure of the ICT competence of teachers. UNESCO Recommendation. [online] // The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization // United Nations. — 2011. — Available from : http://iite.unesco.org (in Russian).

Ochirova O. D. Formation ICT competence among teachers DOW [Text] / O. D. Ochirova, L. A. Shamanova // Pedagogy: Tradition and Innovation: Materials III Intern. scientific. Conf. (Chelyabinsk, April 2013). — Chelyabinsk : Two Komsomolets, 2013. — Р. 60–62 (in Russian).

Grebenik M. E. Increased competence of teachers in the field of information-communication technologies. [online] / Grebenik M .E. // Tools publishing documents. -— 11/18/14. — Available from : http://www.docme.ru (in Russian).

Williams, R., McLean K. Computers in schools: per.s Eng. / Obsch.red.i entered. Art. V.V. Rubtsova. — M .: Progress, 1988. — 336 s .: p. 69 (in Russian).

Antonov T. A. Methodical development on the topic: Formation of ICT competence of teachers. [online] / Antonov T. A. // Social network of educators. — 20.04.2013. — Available from : http://nsportal.ru (in Russian).

Published
2014-12-27
Section
Theoretical, methodological and scientific backgrounds of computer-focused educational environment