KEY FEATURES OF INTERACTIVE MAPS WHILE STUDYING HYDROLOGICAL CONCEPTS IN THE ERA OF INFORMATION TECHNOLOGY IN THE PRIMARY SCHOOL PHYSIOGRAPHIC COURSE

Cover Image
Viktor O. Nadtoka

Abstract

This paper describes the possibilities of interactive map in the formation of hydrological concepts while studying physiographic course in primary school. It was made an attempt to find a compromise in the use of interactive maps in the learning process, taking into account the lack of prevalence of interactive cartographic products for educational purpose. It is proposed the ways for increasing the efficiency of formation of hydrological concepts using free access interactive maps, such as Google Maps, Google Earth, as well as the model of students’ interactive maps creation.

Keywords

interactive map; hydrologic concepts; informatization



References

Барладін О. В. Використання електронних атласів "Адміністративно-територіальний поділ України" та"Україна туристична" в освітніх цілях / О .В. Барладін, І. В. Бусол, Л. І. Миколенко [Текст] // Проблеми безперервної географічної освіти і картографії : зб. наук. пр. — Х .: ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2012. — Вип. 15. — С. 14–17

Барладін О. В. Створення електронних картографічних творів / О. Барладін, Л. Миколенко // Сучас. досягнення геодез. науки та вир-ва. — 2011. — Вип. 2. — С. 155–160.

Бубир Н. О. Електронні навчальні картографічні твори з інтерактивними функціями для потреб системи безперервної географічної освіти [Текст] / Н. О. Бубир // Вісник геодезії та картографії. — 2011. — № 3. — С. 11–18.

Вірковський А. П. Синергетичний підхід до освітніх технологій навчання й виховання [Текст] / А. П. Вірковський, Т. С. Гужанова // Вісн. Житомир. держ. пед. ун-ту. — 2003. — № 12. — С. 186–189.

Дорогунцов С. Освітня сфера в інформаційному суспільстві [Текст] / С. Дорогунцов, В. Куценко // Вісник Національної академії наук України. – 2002. – № 11. – С. 3–10 [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/vnanu_2002_11_1.pdf.

Концепція географічної освіти в основній школі: проект / Інститут педагогіки НАПН України / за заг. ред. О. М. Топузов, О. Ф. Надтока, Л. П. Вішнікіна, А. С. Доброскок та ін. — К. : Педагогічна думка, 2014. — 30 с.

Кремінь В. Г. Інформатизація освіти — провідний напрям підвищення результативності навчального процесу [Текст] // Комп′ютер у школі та сім′ї. — 2011. — №1. — С. 3–6.

Кулик В. Б. Використання Інтернет-ресурсу для естетичного оформлення картографічних творів [Текст] // Проблеми безперервної географічної освіти і картографії : зб. наук. пр. — К.: Ін-т передових технолог, 2009. — Вип. № 10. — С. 112–116.

Мадзігон В. М. Інформатизація освіти в Україні: стан, проблеми, перспективи [Текст] // Комп′ютер у школі та сім′ї. — 2011. — №8. — С. 3–8.

Недостатня комп’ютеризація шкіл залишається перешкодою для розвитку інноваційної освіти [Електронний ресурс]. — Режим доступу : https://www.microsoft.com/ukraine/news/issues/2011/05/pil-survey.mspx.

Остроух В. І. Нові навчальні електронні посібники з курсу "Фізична географія України" як форма реалізації іноваційних технологій в освітньому процесі літературний покажчик [Текст] // Вісник геодезії та картографії. — 2013. — №1. — С. 33–36.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Barladin O. V. The use of electronic atlases "Subdivisions Ukraine" and "Tourist Ukraine" for educational purposes/ O.V. Barladin, I. V. Busol, L.I. Mykolenko [Teхt] // Problemy bezperervnoyi heohrafichnoyi osvity i kartohrafiyi: zb. nauk. pr. — Kh. : KhNUim. V. N. Karazina, 2012. — Vyp. 15. — S. 14–17 (in Ukrainian).

Barladin O. V. Create electronic cartographic products / O. Barladin, L. Mykolenko // Suchas. Dosyahnennya heodez. naukyta vyr-va. — 2011. — Vyp. 2. — S. 155—160 (in Ukrainian).

Bubyr N. O. Electronic educational cartographic works wit hinter active functions forth needs of the continuous geographic education [Teхt] / N. O. Bubyr // Visnyk heodeziyi ta kartohrafiyi. — 2011. — # 3. — S. 11–18 (in Ukrainian).

Virkovs'kyy A. P. Synergetic approach to education technology training and education [Teхt] / A. P. Virkovs'kyy, T. S. Huzhanova // Visn. Zhytomyr. derzh. ped. un-tu. — 2003. — # 12. — S. 186–189 (in Ukrainian).

Dorohuntsov S. Education in the information society [Teхt] [online] / S. Dorohuntsov, V. Kutsenko // Visnyk Natsional'noyi akademiyi nauk Ukrayiny . — 2002. — # 11. — S. 3–-10. — Available from : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/vnanu_2002_11_1.pdf(in Ukrainian).

The concept of geographic education in the elementary school: the project/ Instytut pedahohiky NAPN Ukrayiny / Zazah. red. O. M. Topuzov, O. F. Nadtoka, L. P. Vishnikina, A. S. Dobroskoktain. — K.: Pedahohichna dumka, 2014. — 30 s. (in Ukrainian).

Kremin' V. H. Informatization of Education – key ways to increase efficiency of the educational process [Teхt] // Komp′yuter u shkoli ta sim′yi. — 2011. — #1. — S. 3–6 (in Ukrainian).

Kulyk V. B. Use online resource for esthetic design of cartographic products [Teхt] // Problemy bezperervnoyi heohrafichnoyi osvity i kartohrafiyi : Zb. nauk. pr. — K. : In-t peredovykh tekhnoloh., 2009. — Vyp. # 10. — S. 112–116 (in Ukrainian).

Madzihon V. M. Informatization of Educationin Ukraine: State, Problems and Prospects [Teхt] // Komp′yuter u shkoli ta sim′yi. — 2011. — #8. — S. 3–8 (in Ukrainian).

Lack of computerization of schools is an obstacle to the development of innovative education [online]. — Available from : https://www.microsoft.com/ukraine/news/issues/2011/05/pil-survey.mspx (in Ukrainian).

Ostroukh V. I. New training manuals, electronic course "Physical Geography of Ukraine" as a formofimplementationofinnovativetechnologiesineducationliteratureindex [Teхt] // Visnyk heodeziyi ta kartohrafiyi. — 2013. — #1. — S. 33–36 (in Ukrainian).


DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v44i6.1153



Copyright (c) 2014 Viktor O. Nadtoka


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.