SELF-LEARNING OF COMPUTER PROGRAMS FOR CONTROLLING TEST TASKS EXECUTION OF CALCULATED TYPE
PDF (Russian)

Keywords

control of knowledge
test task
computer software
simulation modeling
the complexity of the tasks

How to Cite

[1]
O. O. Petkov, “SELF-LEARNING OF COMPUTER PROGRAMS FOR CONTROLLING TEST TASKS EXECUTION OF CALCULATED TYPE”, ITLT, vol. 46, no. 2, pp. 71–80, Mar. 2015, doi: 10.33407/itlt.v46i2.1176.

Abstract

In this paper the theoretical model of self-learning based on the use of probability of incorrect assignments of the test for a computer program for monitoring the implementation of tests as the open form is suggested. The results of simulation modeling and pedagogical experiments conducted by using the developed program which implement the self-learning algorithm, are showed the validity of the theoretical model and the appropriateness using of self-learning control programs for differentiation efforts of students on the realization of these tests. The article’s submissions may be used for further studies of the self-training process of software that realize other types of tests and test development of knowledge control and ability based on them.
PDF (Russian)

References

Романовський О. Г. Формування гуманітарно-технічної еліти в освітньому просторі Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" / О. Г. Романовський, Ю. І. Панфілов // Сучасні педагогічні технології в освіті : збір. наук.-метод. праць / ред. О. Г. Романовський, Ю. І. Панфілов. — Харків : НТУ «ХПІ», 2012. — С. 1323.

Алексеев А. Н. Дистанционное обучение инженерным специальностям : монография / А. Н. Алексеев. — Сумы : ИТД «Университетская книга», 2005. — 333 с. — ISBN 966-680-235-Х.

Дуплик С. В. Модели педагогического тестирования [Електронный ресурс] / С. В. Дуплик // Казанский Государственный Технический университет им. А. Н. Туполева. — Режим доступа : http://www.dupliksv.hut.ru/pauk/papers/testmodel.html.

Ким В. С. Тестирование учебных достижений : монография / В. С. Ким. — Уссурийск : Издательство УГПИ, 2007. — 214 с. — ISBN 978-5-86733-165-8.

Технология оценивания тестов в зависимости от типа и уровня сложности тестовых заданий на основе интегрированной модели [Електронный ресурс] / [М. Бондаренко, В. Семенец, Н. Белоус, и др.]. — Режим доступа : http://www.uran.donetsk.ua/~masters/2013/fknt/sedakov/library/ibs-12-p07.pdf.

Раков С. А. Алгоритм корректировки тестовых баллов на основе анализа сложности заданий / С. А. Раков, М. С. Мазорчук, Е. О. Бондаренко // Інформаційні технології в освіті. — 2013. — № 16. — С. 49–56.

Петков А. А. Определение сложности заданий при контроле усвоения языковых выражений [Электронный ресурс] / А. А. Петков, М. А. Петкова // Інформаційні технології і засоби навчання.  2014. — Том 40. — №2. — С. 126134. — Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php

/itlt/article/view/876/649.

Вентцель Е. С. Теория вероятностей / Е. С. Вентцель. — М. : Высш. шк., 2002. — 575 c.

Петков А. А. Тестовый контроль выполнения расчетных заданий на алгоритмическом уровне учебной деятельности [Электронный ресурс] / А. А Петков, М. А. Петкова // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2014. — Том 43. — №5. — С. 189200. — Режим доступа : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1121/837.

Петков А. А. "Компьютерная программа оценки уровня владения умениями применять теоретические знания для расчетов в конкретной предметной области "Расчет". Свидетельство о регистрации авторского права на произведение № 37534 от 23.03.2011. Государственный департамент интеллектуальной собственности Министерства образования и науки Украины.

Майер Р. В. Кибернетическая педагогика : Имитационное моделирование процесса обучения / Р. В. Майер. — Глазов : ГГПИ, 2013. –– 138 c.

Майер Р. В. Компьютерное моделирование : учебник для студентов педагогических вузов / Р. В. Майер. — Глазов : ГГПИ, 2014. — 531 c.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Romanovskiy O. G. Formation of humanitarian-technical elite in educational environment of the National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" / O. G. Romanovskiy, Yu. I. PanfIlov // Suchasni pedagogIchni tehnologiyi v osviti: zbir. nauk.-metod. prats / red. O. G. Romanovskiy, Yu. I. Panfilov. — Harkiv: NTU «HPI», 2012. (in Ukrainian)

Alekseev A. N. Remote training to engineering specialities : monografija / A. N. Alekseev. — Sumy : ITD «Universitetskaja kniga», 2005. — 333 s. — ISBN 966-680-235-X. (in Russian)

Duplik S. V. Models of pedagogical testing [online] / S. V. Duplik // Kazanskij Gosudarstvennyj Tehnicheskij universitet im. A.N. Tupoleva. — Available from : http://www.dupliksv.hut.ru/pauk/papers/testmodel.html. (in Russian)

Kim V. S. Testing of educational achievements : monografija / V. S. Kim. — Ussurijsk : Izdatel'stvo UGPI, 2007. — 214 s. — ISBN 978-5-86733-165-8. (in Russian)

Technology of estimation tests depending on type and a level of complexity of test tasks on the basis of the integrated model [online] / [M. Bondarenko, V. Semenec, N. Belous, V. Borisenko, I. Kucevich, I. Belous, O. Melezhik]. — Available from : http://www.uran.donetsk.ua/~masters/2013/fknt/sedakov/library/ibs-12-p07.pdf. (in Russian)

Rakov S. A. Algorithm of updating of test points on the basis of the analysis of complexity of tasks / S. A. Rakov, M. S. Mazorchuk, E. O. Bondarenko // Іnformacіjnі tehnologії v osvіtі. — 2013. — № 16. — S. 49–56. (in Russian)

Petkov A. A Definition of complexity of tasks at the control of mastering of linguistic expressions [online] / A. A. Petkov, M. A. Petkova // Іnformacіjnі tehnologії і zasobi navchannja. — 2014. — Tom 40. — № 2. — S. 126–134. — Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/876/649. (in Russian)

Ventcel E. S. Probability theory / E. S. Ventcel. — M. : Vyssh. shk., 2002. — 575 р. (in Russian)

Petkov A. A Test control implementation calculated jobs algorithmic level of educational activity [online] / A. A. Petkov, M. A. Petkova // Іnformacіjnі tehnologії і zasobi navchannja. — 2014. — Tom 43. — № 5. — S. 189–200. — Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1121/837. (in Russian)

Petkov A. A. "Computer program evaluation proficiency skills to apply theoretical knowledge to the calculations in a particular domain" Calculate ". Certificate of registration of copyright in a work # 37534 dated 23.03.2011.Gosudarstvennyy departament intellektualnoy sobstvennosti Ministerstva obrazovaniya i nauki Ukrainy (in Russian)

Mayer R. V. Cybernetic Pedagogy: Simulation modeling of the learning process / R. V. Mayer. — Glazov: GGPI, 2013. –– 138 s. (in Russian)

Mayer R. V. Computer modeling: A textbook for students of pedagogical universities / R. V. Mayer. –– Glazov: GGPI, 2014. –– 531 s. (in Russian)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.