PERSONALITY-ORIENTED TRAINING SYSTEM FOR ENGINEERING PROFESSIONALS USING MEDIA TECHNOLOGIES

Authors

  • Pavlo V. Savaryn Lutsk NTU, Lutsk

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v46i2.1179

Keywords:

personality-oriented system, media technologies, higher technical educational institution, engineering professionals, professional activity

Abstract

The paper poses a problem of lifelong learning. Brief analysis of paradigms of future specialists training for their professional work is done. There has been described in detail personality-oriented training system as well as done the analysis of recent researches and publications relating to this issue. The model of personality-oriented training system in higher technical educational institution is analyzed and stressed the importance of using a variety of sources of scientific information for each student. There has been exposed and given a brief description of the essence of the “media technology” concept. The important principles for using media technologies in teacher’s educational activity are considered. The basic requirements to didactic software development using media technology as supplement are presented. It is noted the important role of the teacher of higher technical educational institution in implementing the main components of personality-oriented training system using media technologies, as well as revealed the qualities that students of higher technical educational institution should develop.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pavlo V. Savaryn, Lutsk NTU, Lutsk

assistant of the Department of Computer Technologies

References

Атутов П. Р. Технология и современное образование / П. Р. Атутов // Педагогика. — 1996. — № 2.

Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання: науково-метод. посіб. / І. Д. Бех. — К. : ІЗМН, 1998. — 203 с.

Бочелюк В. Й. Психологічна готовність вчителя до особистісно-орієнтованого навчання : дис. канд. психол. наук : 19.00.07 / Бочелюк Віталій Йосипович; Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова. — К., 1998. — 186 с.

Горюнова О. Медиа: история экспансии. 2001. Краткий конспект курса лекций: Медиа: история экспансии / О. Горюнова [Электронный ресурс]. — Режим доступа : http://edu.of.ru/attach/17/31177.doc.

Кіосакі Р., Лечтер Ш. Багатий тато, бідний тато / пер. з англ. Н. Шевченко-Гербіш. — К. : Светлая звезда, 2007. — 256 с.

Литвин А. Використання технологій мультимедіа у професійній підготовці / А. Литвин // Педагогіка і психологія професійної освіти. — 2005. — № 2. — С. 7–22.

Медіаосвіта та медіа грамотність : підручник / Ред.-упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; за науковою редакцією В. В. Різуна. — Київ: Центр вільної преси, 2012. — 352 с.

Міхелі С. Педагогічні ідеї В. О. Сухомлинського як концептуальна основа особистісно орієнтованого підходу // Початкова школа. — 2003. — № 9.

Освітні технології : навчально-методичний посібник / [О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.]; за заг. ред. О. М. Пєхоти. — К.: А.С.К., 2002. — 255 с.

Федоров А. В. Развитие медиакомпетентности и критического мышления студентов педагогического вуза / А. В. Федоров. — М. : Изд-во МОО ВПП ЮНЕСКО «Информация для всех», 2007. — 616 с.

Шлыкова О. В. Культура мультимедиа : уч. пособие для студентов / МГУКИ. — М. : ФАИР-ПРЕСС, 2004. — 415 с.

Media Technologies: Essays on Communication, Materiality, and Society. Tarleton Gillespie, Pablo J. Boczkowski and Kirsten A. Foot. MIT Press. Cambridge, Massachusetts. 2014.

Massive open online course [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://en.wikipedia.org/wiki/Massive_open_online_course.

Медіа [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://uk.wikipedia.org/wiki/Медіа.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Atutov P. R. Technology and modern education / P. R. Atutov // Pedaghoghyka. — 1996. — № 2. (in Russian)

Bekh I. D. Individually oriented education, scientific method. guidances. / I. D. Bekh. — К. : IZMN, 1998. — 203 s. (in Ukrainian)

Bocheljuk V. J. Psychological readiness of teacher to student-centered learning: thesis. candidate. psychological. Science: 19.00.07 / Bocheljuk Vitalij Josypovych; Nacionaljnyj pedaghoghichnyj un-t im. M. P. Draghomanova. — К., 1998. — 186 sheets. (in Ukrainian)

Horyunova O. Media: history expansion. 2001. A brief summary of the lectures: Media: history expansion [online] / О. Horyunova. — Available from : http://edu.of.ru/attach/17/31177.doc (in Russian)

Kiosaki R., Lechter Sh. Rich Dad, Poor Dad / Translated from english N. Shevchenko-Gherbish. — К. : Svetlaja zvezda, 2007. — 256 s. (in Ukrainian)

Lytvyn A. The use of multimedia technologies in the training / А. Lytvyn // Pedaghoghika i psykhologhija profesijnoji osvity. — 2005. — № 2. — S.7–22. (in Ukrainian)

Media education and media literacy: tutorial / Red.-compiler. V. F. Ivanov, O. V. Voloshenjuk; For editorial V. V. Rizuna. — Kyiv : Centr viljnoji presy, 2012. — 352 s. (in Ukrainian)

Mikheli S. Teaching ideas V. O. Sukhomlynsjkogho as conceptual basis of individual approach // Pochatkova shkola. — 2003. — № 9. (in Ukrainian)

Educational technology: textbook / [O. M. Pjekhota, A. Z. Kiktenko, O. M. Ljubarsjka та ін.]; under the general editorship O. M. Pjekhoty. — К. : A.S.K., 2002. — 255 s. (in Ukrainian)

Fedorov A. V. Development of media competence and critical thinking pedagogy students / A. V. Fedorov. — M. : Izdat MOO VPP YuNESKO «Ynformatsyya dlya vsekh», 2007. —616 s. (in Russian)

Shlykova O. V. Culture multimedia: Textbook for students / MGUKY. — M.: FAYR-PRESS, 2004. — 415 s. (in Russian)

Media Technologies: Essays on Communication, Materiality, and Society. Tarleton Gillespie, Pablo J. Boczkowski and Kirsten A. Foot. MIT Press. Cambridge, Massachusetts. 2014.(in English)

Massive open online course [online]. — Available from : http://en.wikipedia.org/wiki/Massive_open_online_course (in English)

Media [online]. — Available from : http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B5%D0%B4%D1%96%D0%B0 (in Ukrainian).

Published

2015-03-12

How to Cite

Savaryn, P. V. (2015). PERSONALITY-ORIENTED TRAINING SYSTEM FOR ENGINEERING PROFESSIONALS USING MEDIA TECHNOLOGIES. Information Technologies and Learning Tools, 46(2), 81–90. https://doi.org/10.33407/itlt.v46i2.1179

Issue

Section

ICT and learning tools in the higher education establishments