REQUIEREMENTS TO SOFTWARE FOR TEACHING ADOLESCENTS THE INTERNET SECURITY
PDF (Ukrainian)

Keywords

didactic requierements
educational software
the Internet security
teaching adolescents

How to Cite

[1]
D. V. Stolbov, “REQUIEREMENTS TO SOFTWARE FOR TEACHING ADOLESCENTS THE INTERNET SECURITY”, ITLT, vol. 45, no. 1, pp. 68–77, Feb. 2015, doi: 10.33407/itlt.v45i1.1182.

Abstract

The article presents requierents to software for teaching adolescents the Internet security. The requierements were systematized and described in three groups. The first group includes requierements to content of the software, which were made according to fundamental didactic principlles: accessibility, correctness, visualization, problem, logicality description of learning materials. The second group consists of requierements to interface of the software: authenticity, accuracy, dynamism, simplicity and detailing. An interactive requierement and an assistance system in the software were analyzed. A group of requirements to functionality and use conditions of the software was defined.
PDF (Ukrainian)

References

Беляев М. И. Технология создания электронных средств обучения [Електронний ресурс] / М. И. Беляев, В. В. Гриншкун, Г. А. Краснова. — Режим доступу до ресурсу : http://uu.vlsu.ru/files/Tekhnologija_sozdanija_EHSO.pdf.

Білоусова Л. І. Дидактичні функції електронних навчальних ресурсів для молодших школярів [Електронний ресурс] / Л. І. Білоусова, Н. В. Олефіренко // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2012. — Режим доступу до ресурсу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/760/570.

Використання Інтернет технологій для дослідження природних явищ у шкільному курсі фізики : посібник [Електронний ресурс] / [Ю. О. Жук, О. М. Соколюк, Н. П. Дементієвська та ін.] / Ін-т інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. — 2014. — Режим доступу до ресурсу : http://lib.iitta.gov.ua/8048/.

Гризун Л. Е. Дидактичні основи створення сучасного комп'ютерного підручника : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.09 "Теорія навчання" / Гризун Л. Е. — Харків, 2002. — 20 с.

Эльконин Д. Б. Детская психология : пособие для студентов высших учебных заведений / Д. Б. Эльконин. — М. : Издательский центр «Академия», 2007. — 384 с.

Інтернет орієнтовані педагогічні технології у шкільному навчальному експерименті [Електронний ресурс] / [Ю. О. Жук, О. М. Соколюк, Н. П. Дементієвська та ін.] // Ін-т інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. — 2014. — Режим доступу до ресурсу : http://lib.iitta.gov.ua/7675.

Костюк Г. С. Вікова психологія / Г. С. Костюк. — К. : Радянська школа, 1976. — 271 с.

Олефіренко Н. В. Вимоги до електронних дидактичних ресурсів для початкової школи [Електронний ресурс] / Н. В. Олефіренко // Інформаційні технології в освіті. — 2012. — С. 73–82. — Режим доступу до ресурсу : http://ite.kspu.edu/en/webfm_send/291.

Осин А. В. Электронные образовательные ресурсы нового поколения: открытые образовательные модульные мультимедиа системы / А. В. Осин // Интернет-порталы: содержание и технологи. — М. : Просвещение, 2007. — (ФГУ ГНИИ ИТТ "Информика"). — С. 12–29.

Роберт И. В. Современные информационные технологии в образовании: дидактические проблемы; перспективы использования / И. В. Роберт. — М. : ИИО РАО, 2010. — 140 с.

Селевко Г. К. Энциклопедия образовательных технологий: В 2т. / Г. К. Селевко. — М. : НИИ школьных технологий, 2006. — 816 с.

Magee M. State of the Field Review: Simulation in Education. Final Report / Michael Magee. — Canada: Alberta Online Learning Consortium Calgary AB, 2006. — 57 p.

Sauve L. Games, Simulations and Simulations Games for Learning: Definition and Distinctions / L. Sauve, D. Kaufman // Gaming and Simulations: Concepts, Methodologies, Tools and Applications / L. Sauve, D. Kaufman. — The USA: Information Resource Management Association, 2011. — Рp. 168–193.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Belyaev M. I. The technology of design electronic tutorial [online] / Belyaev M. I., Grinshkun V. V., Krasnova G. A. — Available from : http://uu.vlsu.ru/files/Tekhnologija_sozdanija_EHSO.pdf (in Russian).

Bilousova L. I. Didactic functions of electronic tutorial for primary pupils [online] / L. I. Bilousova, N. V. Olefirenko // Information technologies and learning tools. — 2012. — Vol. 6. — Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/760/570. (in Ukrainian).

The Internet technologies application for study of natural phenomena under the school physics course: Textbook [online] / [Yu. O. Zhuk, O. M. Sokolyuk, N. P. Dementievs’ka] // The Institute of information technologies and learning tools NAPS Ukraine. — K. : Atika, 2014. — Available from : http://lib.iitta.gov.ua/8048/ (in Ukrainian).

Grizun L. E. Didactic foundations of design electronic computer textbook : Avtoref. diss. kand. ped. Nauk : 13.00.09 / L. E. Grizun; KhNPU by H. S. Scovorody. — Kharkiv, 2002. — 20 p. (in Ukrainian).

El’konin D. B. Child psycology: texbook for students / D. B. El’konin. — Moscow : Publishing house “Academia”, 2007. — 384p. (in Russian).

The Internet oriented pedagogical technologies in scool teaching experiment: Monograph [online] / [Comp. auth.: Yu. O. Zhuk, O. M. Sokolyuk, N. P. Dementievs’ka, I. V. Sokolova] // The Institute of information technologies and learning tools NAPS Ukraine. — K. : Atika, 2014. — Available from : http://lib.iitta.gov.ua/7675. (in Ukrainian).

Kostjuk G. S. Developmental psycology / G. S. Kostjuk. — Kyiv : Soviet school, 1976. — 271p. (in Ukrainian).

Olefirenko N. V. Requirements to electronic didactic resourches for primary school [online] / N. V. Olefirenko // Information technologies in education. — 2012. — Р. 73–82. — Available from : http://ite.kspu.edu/en/webfm_send/291. (in Ukrainian).

Osin A. V. Electronic educational resourches of new generation: open educational modular multimedia systems / A. V. Osin // The Internet portals: content and technologies / A. V. Osin. — M. : Proswescheniie, 2007. — S. 12–29. (in Russian).

Robert I. V. Advanced information technologies in education : didactic issues; prospects of using / I. V. Robert. — M. : IIO RAO, 2010. — 140 s. (in Russian).

Selevko G. K. Thesaurus of educational technologies: In 2 T. / G. K. Selevko. — M. : NII school technologies, 2006. — 816s. (in Russian).

Magee M. State of the Field Review: Simulation in Education. Final Report / Michael Magee. — Canada : Alberta Online Learning Consortium Calgary AB, 2006. — 57 p. (in English)

Sauve L. Games, Simulations and Simulations Games for Learning: Definition and Distinctions / L. Sauve, D. Kaufman // Gaming and Simulations: Concepts, Methodologies, Tools and Applications / L. Sauve, D. Kaufman. — The USA: Information Resource Management Association, 2011. — Рp. 168–193. (in English)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.