CASE STUDIES OF WEB-RESOURCES APPLICATION IN THE PRACTICAL COURSE OF NATURAL RESERVES EDUCATION

  • Vitalina V. Fedoniuk Lutsk National Technical University, Lutsk
  • Vasyl V. Ivantsіv Lutsk National Technical University, Lutsk
  • Mykola А. Fedoniuk Lutsk National Technical University, Lutsk
  • Serhiy H. Pankevych Lutsk National Technical University, Lutsk
Keywords: information resources, sites of environmental organizations, Red Book & Red List, natural reserves management, natural protected areas, practical work, rare and endangered species

Abstract

The main categories of web-resources for natural reserves studying are analyzed (sites of state institutions, of public and international nature protection organizations and conventions, electronic libraries and thematic databases etc). The basic operation and features of work with interactive pages of the Red Book of Ukraine and the IUCN Red List are described. Expediency of use of various cartographical online resources for training of natural reserves education is estimated. The topics and examples of specific wording and practical individual classes, based on the use of specialized web-resources, are outlined. Examples of statement of a creative task in the analysis of webpages of national parks of Ukraine are given.

Author Biographies

Vitalina V. Fedoniuk, Lutsk National Technical University, Lutsk
PhD (geographical sciences), assistant professor, Department of Ecology
Vasyl V. Ivantsіv, Lutsk National Technical University, Lutsk
PhD (historical sciences), chief of the Department of Ecology
Mykola А. Fedoniuk, Lutsk National Technical University, Lutsk
PhD (geographical sciences), assistant professor, Department of Ecology
Serhiy H. Pankevych, Lutsk National Technical University, Lutsk
PhD (geographical sciences), senior lecturer, Department of Ecology

References

Довідник чинних міжнародних договорів України у сфері охорони довкілля / кол. авт.: Андрусевич А., Андрусевич Н., Козак З. — Львів, 2009. — 203 с.

Закон України «Про Червону книгу України» [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/3055-14.

Заповідна справа в Україні : навчальний посібник. / за загальною редакцією М. Д. Гродзинського, М. П. Стеценка. — К., 2003. — 306 с.

Заповідна справа. Практикум. Навчально-методичний посібник для виконання практичних робіт студентами денної та заочної форми навчання спеціальності 6.040106 “Екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване природокористування” / укл. Мудрак О. В., Кравчук Г. І., Єлісавенко Ю. А., Дзюмак М. А. —– Вінниця : ВНАУ, 2011. — 96 с.

Методические материалы по полевой экологии и экологическому образованию в природе [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.ecosystema.ru/04materials.

Панькевич С. Г. Використання web-ресурсів у навчальному курсі «Екологічне право України» / С. Г. Данькевич // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2013 . — Том 37. — № 5.

Попович С. Ю. Природно-заповідна справа :навчальний посібник / С. Ю. Попович. — К. : Арістей, 2007. — 480 с.

Федонюк В. В. Досвід використання програми Google Earth у викладанні географічних дисциплін / В. В. Федонюк, М. А. Федонюк, С. Г. Панькевич // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2013. — Том 38. — № 6.

García Gómez. J, Martínez Bernat, F.J. Cómo y qué enseñar de la biodiversidad en la alfabetización científica. — Enseñanza de las ciencias, 2010, 28(2), 175–184.

Inglis, J. Traditional Ecological Knowledge: Concepts and Cases / International Program on Traditional Ecological Knowledge, IDRC, 1993. — 142 p.

Jeffrey L. Marion, Scott E. Reid. Minimising Visitor Impacts to Protected Areas: The Efficacy of Low Impact Education Programmes / Journal of Sustainable Tourism.Volume 15, Issue 1, 2007. — P. 5–24.

Penaloza Paes J. A. Nuevas perspectivas en la relación ecología y educación. — Universidad de Pamplona, 2005. — 62 p.

Ruiz, F. J. R., Rosales, E. A. C. La educación para la sustentabilidad en las áreas protegidas. X congreso nacional de investigación educativa. Area 3: educación ambiental. — Veracruz, 2009. — P. 1–12.

Scoones Ana. Lа educación ambiental y sus perspectivas en areas protegidas. Algunas reflexiones [online]. — Available from : http://www.academia.edu/4224082/Titulo_la_educaciоn_ambiental_y_sus_ perspectivas_en_areas_protegidas._algunas_reflexiones.

Social Learning in Environmental Management: Towards a Sustainable Future / Edited by Meg Keen, Valerie A.Brown, Rob Dyball. — 2005. — 267 p.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Directory of the international treaties of Ukraine for environmental protection/ Andrusevych A., Andrusevych N., Kozak Z. — L'viv, 2009. — 203 s. (in Ukrainian)

On the Red Book of Ukraine [online] / Law of Ukraine. — Available from: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/3055-14. (in Ukrainian)

Natural reserves protection in Ukraine. Textbook / Chief-editor M. D. Hrodzyns'kyj, M. P. Stetsenko. — K., 2003. — 306 p. (in Ukrainian)

Natural reserves protection. Instructor's Manual for students of specialty 6.040106 "Ecology, Environmental Protection and Sustainable Use of Natural Resources” / Mudrak O. V., Kravchuk H. I., Yelisavenko Yu. A., Dzyumak M .A. — Vinnytsya: VNAU, 2011. — 96 p. (in Ukrainian)

Training materials for the field ecology and environmental education in nature [online]. — Available from : http://www.ecosystema.ru/04materials. (in Russian)

Pan'kevych S. H. Use of web-resources in the educational course "Environmental law of Ukraine" / S. H. Pan'kevych. — Information Technologies and Learning Tools, 2013, T. 37, №5.

Popovych S. Yu. Natural reserves protection. Textbook / S. Yu. Popovych. — K. : Aristey, 2007. — 480 p. (in Ukrainian)

Fedoniuk V. V. Experience of Google Earth use when teaching geographical disciplines / V. V. Fedonyuk, M. A. Fedonyuk, S. H. Pan'kevych // Information Technologies and Learning Tools, 2013, T. 38, №6. (in Ukrainian).

García Gómez. J, Martínez Bernat, F.J. Cómo y qué enseñar de la biodiversidad en la alfabetización científica. — Enseñanza de las ciencias, 2010, 28(2), 175–184 (in Spanish)

Inglis, J. Traditional Ecological Knowledge: Concepts and Cases / International Program on Traditional Ecological Knowledge, IDRC, 1993. — 142 p.(in English)

Jeffrey L. Marion, Scott E. Reid. Minimising Visitor Impacts to Protected Areas: The Efficacy of Low Impact Education Programmes / Journal of Sustainable Tourism.Volume 15, Issue 1, 2007. — P. 5–24. (in English)

Penaloza Paes J. A. Nuevas perspectivas en la relación ecología y educación. — Universidad de Pamplona, 2005. — 62 p. (in Spanish)

Ruiz, F. J. R., Rosales, E. A. C. La educación para la sustentabilidad en las áreas protegidas. X congreso nacional de investigación educativa. Area 3: educación ambiental. — Veracruz, 2009. — P. 1–12. (in Spanish)

Scoones Ana. Lа educación ambiental y sus perspectivas en areas protegidas. Algunas reflexiones [online]. — Available from : http://www.academia.edu/4224082/Titulo_la_educaciоn_ ambiental_ y_sus_ perspectivas_en_areas_protegidas._algunas_reflexiones (in Spanish)

Social Learning in Environmental Management: Towards a Sustainable Future / Edited by Meg Keen, Valerie A.Brown, Rob Dyball. — 2005. — 267 p. (in English)

Published
2015-03-12
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments