THE GENESIS OF THE IMPLEMENTATION OF THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN PHYSICS EDUCATION: FROM IT-SUPPORT OF STUDYING TO THE FORMATION OF THE KEY AND THE SUBJECT COMPETENCES

  • Mykola V. Holovko Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine, Kyiv
Keywords: the development of the theory and the methodology of teaching Physics, means of information and communication technologies, key and subject competences

Abstract

In the article, the peculiarities of the process of the implementation of the information and communication technologies in teaching Physics, the development of the computer didactic provision are specified on the basis of the historical and methodological analysis. The development of the scientific fundamentals and the tools of their implementation in the homeland theory and methodology of teaching Physics, the impact of the formation of the computer-oriented environment as well as the qualitative change in the academic process subjects’ role are demonstrated. The necessity of the further didactic researches on the abovementioned issue because of the priority of the computer-oriented technologies in the formation of the key and the subject competences of the comprehensive and high school pupils in the process of Physics teaching are actualized.

Author Biography

Mykola V. Holovko, Institute of Pedagogy of the NAES of Ukraine, Kyiv
PhD (pedagogical sciences), associate professor, senior researcher, Deputy Director for Science

References

Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти : монографія. — К. : Атіка, 2008. — 684 с.

Бугайов О. І., Головко М. В., Коваль В. С. Концептуальні положення щодо розробки педагогічних програмних засобів з фізики (з досвіду створення програмно-методичного комплексу “Фізика 8” //Комп’ютер у школі та сім’ї . — № 8 (40). — 2004. — С. 13–16.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс] . — К., 2011. — Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011.

Експеримент на екрані комп’ютера : монографія /авт. кол. Ю. О. Жук, С. П. Величко, О. М. Соколюк, І. В. Соколова, П. К. Соколов. За редакцією: Жука Ю. О —- К. : Педагогічна думка, 2012. — 180 с.

Електронний підручник майбутнього: сьогодні реальність, завтра-необхідність / ]В. Ф. Заболотний, В. І. Сумський, Л. Л. Коношевський, Р. Б. Тичук] // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. пр. — Київ – Вінниця : ДОВ Вінниця, 2002. — С. 226–232.

Заболотний В. Ф. Дидактичні засади застосування мультимедіа у формуванні методичної компетентності майбутніх учителів фізики : автореф. дис. ... доктора пед. наук : 13.00.02 / В. Ф. Заболотний ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. — К., 2010. — 40 с.

Заболотний В. Ф. Інформаційно-комунікативна компетентність майбутнього учителя фізики / В. Ф. Заболотний // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Випуск 36. Серія: Педагогічні науки : збірник у 2-х т. — Чернігів : ЧДПУ, 2008 — № 46. — Т. 2. — С. 169–171.

Жук Ю. О. Розв’язування дослідницьких задач з фізики із використанням нових інформаційних технологій : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Ю. О. Жук ; Український педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова. — К., 1995. — 20 с.

Іваницький О. І. Теоретичні і методичні основи підготовки майбутнього вчителя фізики до впровадження інноваційних технологій навчання автореф. дис. ... доктора пед. наук : 13.00.02 / О. І. Іваницький ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. — К., 2005. — 43 с.

Комп’ютерно орієнтовані засоби навчання з фізики в школі : посібник /авт. кол.: Ю. О. Жук, О. М. Соколюк, І. В. Соколова, П. К. Соколов / за заг. ред. Ю. О. Жука — К. : Педагогічна думка, 2011. — 152 с.

Мультимедійні системи як засоби інтерактивного навчання: посібник / [Жалдак М. І., Шут М. І., Жук Ю.О., Дементієвська Н. П., Пінчук О. П., Соколюк О. М., Соколов П. К]. / за ред. Жука Ю. О. — К. : Педагогічна думка, 2012. — 112 с.

Організація навчальної діяльності у комп’ютерно орієнтованому навчальному середовищі: посібник / [Жук Ю. О., Соколюк О. М., Дементієвська Н. П., Пінчук О. П.] / за ред.: Жука Ю. О. — К. : Педагогічна думка, 2012. — 128 с.

Пінчук О. П. Формування предметних компетентностей учнів основної школи в процесі навчання фізики засобами мультимедійних технологій : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / О. П. Пінчук; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2011. — 20 с.

Сумський В. І. Методика і теорія застосування ЕОМ у процесі вивчення фізики у педагогічних закладах : монографія. — Вінниця : ВДПУ, 2003. — 380 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bykov V. Yu. Models of organizational Open Education Monograph. — K. : Atika, 2008. — 684 s. (in Ukrainian).

Buhaiov O. I., Holovko M. V., Koval V. S. Conceptual provisions for developing educational software in Physics (with experience in creating software and methodical complex "Physics 8" //Kompiuter u shkoli ta simi. — # 8 (40). — 2004. — S. 13–16 (in Ukrainian).

State Standard of full secondary education [online]. — K., 2011. — Available from : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011 (in Ukrainian).

Experiment on the computer screen : мonograph /avt. kol. Yu. O. Zhuk, S. P. Velychko, O. M. Sokoliuk, I. V. Sokolova, P. K. Sokolov. Za redaktsiieiu: Zhuka Yu. O. — K. : Pedahohichna dumka, 2012. — 180 s. (in Ukrainian).

Electronic textbook of the future: the requirement of reality, today, tomorrow / V. F. Zabolotnyi, V. I. Sumskyi, L. L. Konoshevskyi, R. B. Tychuk // Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy: zb. nauk. pr. — Kyiv – Vinnytsia : DOV Vinnytsia, 2002. — S. 226–232 (in Ukrainian).

Zabolotnyi V. F. Didactic principles of application of multimedia in the formation of methodical competence of future physics teachers: Author. Thesis. ... Dr. ped. Sciences : 13.00.02 / V. F. Zabolotnyi ; Nats. ped. un-t im. M.P.Drahomanova. — K., 2010. — 40 s. (in Ukrainian).

Zabolotnyi V. F. Information and communicative competence of the teacher of physics / V. F. Zabolotnyi // Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Vypusk 36. Seriia: Pedahohichni nauky: Zbirnyk u 2-kh t. — Chernihiv : ChDPU, 2008 — # 46. — T. 2. — S. 169–171 (in Ukrainian).

Zhuk Yu. O. Solving problems in physics research using new information technologies: Author. Thesis ... candidate. ped. Science: 13.00.02 / Yu. O. Zhuk ; Ukrainskyi pedahohichnyi un-t im. M.P. Drahomanova. — K., 1995. — 20 s. (in Ukrainian).

Ivanytskyi O. I. Theoretical and methodological foundations of future teacher of physics to the introduction of innovative learning technologies: Author. dis ... Dr. ped. Sciences: 13.00.02 / O. I. Ivanytskyi ; Nats. ped. un-t im. M.P.Drahomanova. — K., 2005. — 43 s. (in Ukrainian).

Computer-oriented learning tools in physics in school: Manual /avt. kol.: Yu. O. Zhuk, O. M. Sokoliuk, I. V. Sokolova, P. K. Sokolov / za zah. red. Yu. O. Zhuka. — K. : Pedahohichna dumka, 2011. — 152 s. (in Ukrainian).

Multimedia systems as a means of interactive learning: Manual / avt. Zhaldak M. I., Shut M. I., Zhuk Yu. O., Dementiievska N. P., Pinchuk O. P., Sokoliuk O. M., Sokolov P. K. / Za redaktsiieiu: Zhuka Yu. O. — K. : Pedahohichna dumka, 2012. — 112 s. (in Ukrainian).

The organization of training activities in computer-oriented learning environment: Manual /avt.: Zhuk Yu. O., Sokoliuk O. M., Dementiievska N. P., Pinchuk O. P. / Za redaktsiieiu: Zhuka Yu. O. — K. : Pedahohichna dumka, 2012. — 128 s. (in Ukrainian).

Pinchuk O. P. Formation of subject competencies of primary school students in learning physics by means of multimedia technologies: Author. Thesis ... candidate. ped. Sciences: 13.00.02 / O. P. Pinchuk; Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova. — K., 2011. — 20 s. (in Ukrainian).

Sumskyi V. I. Methodology and Theory of computer applications in the study of physics teaching in schools : Monograph. — Vinnitsa : BDPU, 2003. — 380 s. (in Ukrainian).

Published
2015-02-26
Section
The methodology, theory, philosophy and history of the use of ICT in education