DISTRIBUTION THE IDEAS OF IMPLEMENTATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE SYSTEM OF SPECIAL EDUCATION
PDF (Ukrainian)

Keywords

mentally retarded pupils
special education
information technologies
computer technologies
cloud technologies

How to Cite

[1]
T. M. Dehtyarenko, “DISTRIBUTION THE IDEAS OF IMPLEMENTATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE SYSTEM OF SPECIAL EDUCATION”, ITLT, vol. 46, no. 2, pp. 11–21, Apr. 2015, doi: 10.33407/itlt.v46i2.1207.

Abstract

In the article the author has researched some aspects of ideas concerning implementation of modern information technologies in the system of special education. The author reviewed the directions of modern scientific researches in special pedagogy on the issue of implementation of information technologies. The author has considered the theoretical and practical achievements in the use of computer and cloud technologies at the institutional level. There has been defined the nature and possibilities of informatization environment development within the special schools and the possibilities for using the latest information technologies in mentally retarded children learning. The author has proved the expediency of forming a basic level of competence of the mentally retarded students in computer science. The prospects for further scientific research in this area were defined. It was indicated that their subject field should be a process of informatization environment development at the level of special school.
PDF (Ukrainian)

References

Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти : монографія / В. Ю. Биков. — К. : Атіка, 2008. — 684 с.

Борисов В. Полікультурне освітнє середовище як об’єкт соціально-педагогічного дослідження [Електронний ресурс] / В. Борисов, А. Гризоглазова. — Режим доступу : http://archive. nbuv.gov.ua/portal/soc_ gum/gnvp/2011_58_3/25.pdf.

Василенко О. М. Використання комп’ютерних технологій у навчанні дітей з особливими потребами / О. М. Василенко, М. І. Сметанський // Актуальні проблеми комп’ютерних технологій (АПКТ 2008) : зб. наук. пр. за матеріалами ІІ Всеукр. наук.-техн. конф., 24 квіт. 2008 р. — Хмельницький : ХНУ, 2008. — Т. 1. — С. 50–55.

Висоцька А. М. Медіаосвіта як напрям навчально-виховного процесу в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах / А. М. Висоцька // Наукові записки. Серія: Педагогіка. — 2013. — № 3. — С. 70–73.

Гаврись С. Інформаційні технології у навчальній діяльності учнів допоміжної школи / С. Гаврись, Є. Григоренко // Дефектолог : газета. — 2009. — № 11. — С. 18–20.

Дітковська Л. А. Підготовка підлітків із дитячим церебральним паралічем до використання інформаційно-комунікаційних технологій : автореф. дис ... канд. пед. наук : 13.00.03 / Л. А. Дітковська. — К., 2012 . — 20 с.

Дневник конференции. 10 шагов информатизации: призрак виртуальной учительской [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://edugalaxy.intel.ru/index.php?automodule=blog&blogid=8&showentry=3664. — Назва з екрану.

Закон України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 роки» [Електронний ресурс] / НАУ-Online Відомості Верховної Ради України (ВВР). — 2007. — №12. — ст.102. — Режим доступу : http://zakon.nau.ua/doc/?uid=1131.142.0.

Карташова Л. А. Система навчання інформаційних технологій майбутніх вчителів суспільно-гуманітарних дисциплін : монографія / Л. А. Карташова. — Луцьк, 2011. — 264 с.

Качуровська О. Новітні засоби корекції та розвитку мовлення учнів із тяжкими вадами мови / О. Качуровська // Дефектологія. — 2006. — № 2. — С. 46–49.

Концепція Програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільської школи / Огнев’юк В. О., Биков В. Ю., Жалдак М. І. та ін. // Комп’ютер у школі та сім’ї. — 2000. — № 3(11). — С. 3–10.

Кравець Н. Використання комп’ютерних технологій у процесі роботи розумово відсталих школярів з творами художньої літератури / Н. Кравець // Особлива дитина. — № 1 (69). — 2014. — С. 28–37.

Кравчина О. Є. Управлінські інформаційні мережі в системі загальної середньої освіти / О. Є. Кравчина // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2009. — № 6 (14). — Режим доступу до журналу : http://www.ime.edu-ua.net/em.html.

Легкий О. Корекційні можливості застосування комп’ютера у спеціальній школі / О. Легкий // Дефектологія. — 2002. — № 1. — С. 36–39.

Литвинова С. Г. Методика використання технологій віртуального класу вчителем в організації індивідуального навчання учнів : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.10 "Інформаційно-комунікаційні технології в освіті" / С. Г. Литвинова. — К., 2011. — 22 с.

Литвинова С. Г. Хмарні технології в управлінні дошкільними навчальними закладами / С. Г. Литвинова // Информационно-компьютерные технологии в экономике, образовании и социальной сфере. Выпуск 8. — Симферополь : ФЛП Бондаренко О.А., 2013. — С. 99–101.

Миронова С. П. Використання комп’ютера у корекційному навчанні дітей з вадами інтелекту / С. П. Миронова // Дефектологія. — 2003. — №3. — С. 41–44.

Морзе Н. В. Як навчати вчителів, щоб комп’ютерні технології перестали бути дивом у навчанні? / Н. В. Морзе // Комп’ютер у школі та сім’ї. — № 6 (86). — 2010. — С. 10–14.

Мороз Б. С. К вопросу о внедрении компьютерной технологи в специальное обучение детей с особыми образовательными потребностями / Б. С. Мороз, В. П. Овсяник // Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі : наук.-метод. зб. — К., 2009. — С. 188–194.

Рождественська Л. В. Мастер-класс: Информатизация школы в 10 шагах [Электронный ресурс]. — Режим доступа : https://edugalaxy.intel.ru/conf/baseline/capplication/view/1. – Назва з екрану.

Синьов В. М. Потенціал віртуального комп’ютерного середовища в аспекті корекційної медіаосвіти і соціальної реабілітації осіб з обмеженнями життєдіяльності / В. М. Синьов, А. Г. Шевцов // Зб. стат. методологічного семінару «Медіаосвіта в Україні: наукова рефлексія викликів, практик, перспектив» (3 квітня 2013 р. м. Київ). — К., 2013. — С. 89–99.

Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики [Електронний ресурс] / О. М. Спірін // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2009. — № 5 (13). — Режим доступу до журналу : http://www.ime.edu-ua.net/em.html.

Федоренко І. В. Підготовка майбутніх вчителів-дефектологів до використання новітніх комп’ютерних технологій у процесі корекційного навчання : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.03 «Корекційна педагогіка» / І. В. Федоренко. — К., 2011. — 21 с.

Холковська І. Л. Корекційна педагогіка / І. Л. Холковська. — Вінниця : ВДПУ ім. М. Коцюбинського, 2007. — 328 с.

Шеремет М. К. Сучасні комп’ютерні технології в логопедичній роботі / М. К. Шеремет, Г. Загурська // Педагогіка та методики: спеціальні : зб. наук. праць / Редкол. В. І. Бондар [та ін.] ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. — К., 2001. — С. 183–192.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bykov V. Yu. Models of the open education organizational systems: мonograph / V. Yu. Bykov. — K. : Atika, 2008. — 684 s. (in Ukrainian).

Borysov Multicultural learning environment as an object of socio-pedagogical research [online] / V. Borysov, A. Hryzohlazova. — Available from : http://archive. nbuv.gov.ua/portal/soc_ gum/gnvp/2011_58_3/25.pdf (in Ukrainian).

Vasylenko O. M. The use of computer technology in teaching children with special needs // Aktual’ni problemy komp’yuternyx texnolohij (APKT 2008) : zb. nauk. pr. za materialamy II Vseukr. nauk.-texn. konf., 24 kvit. 2008 r. — Xmel’nyc’kyj : XNU, 2008. — T. 1. — S. 50–55. (in Ukrainian).

Vysoc’ka A. M. Media Education as the direction of the educational process in preschool and secondary schools / A. M. Vysoc’ka // Naukovi zapysky. Seriya: Pedahohika. — 2013. — № 3. — S. 70–73. (in Ukrainian).

Havrys’ S. Information technology in the training of students at a special school / S. Havrys’, Ye Hryhorenko // Defektoloh : hazeta. — 2009.—– № 11. — S. 18–20. (in Ukrainian).

Ditkovs’ka L. A Preparing adolescents with cerebral palsy to use information and communication technologies : avtoref. dys ... kand. ped. nauk: 13.00.03 / Lesya Anatoliyivna Ditkovs’ka. — K., 2012 . — 20 s. (in Ukrainian).

Diary of the conference. 10 steps of informatization: virtual ghost of teachers’ room [online]. — Available from: http://edugalaxy.intel.ru/index.php?automodule=blog&blogid =8&showentry=3664 — Nazva z ekranu. (in Russian).

Law of Ukraine «On the Basic Principles of Information Society in Ukraine in 2007–2015» [online] / NAU-Online Vidomosti Verxovnoyi Rady Ukrayiny (VVR). — 2007. — №12. — St.102. — Available from : http://zakon.nau.ua/doc/?uid=1131.142.0 (in Ukrainian).

Kartashova L. A. System of information technology training for future teachers of social and humanitarian sciences : monograph / L. A. Kartashova. — Luc’k, 2011. — 264 s. (in Ukrainian).

Kachurovs’ka O. New correction tools and language development of students with severe disabilities of speech / O. Kachurovs’ka // Defektolohiya. — 2006. — № 2. — S. 46–49. (in Ukrainian).

Concept of the program of informatization of secondary schools, computerization of village schools / Ohnev’yuk V. O., Bykov V. Yu., Zhaldak M. I. ta in. // Komp’yuter u shkoli ta sim’yi . — 2000. — № 3(11). — S. 3–10.

Kravec’ N. The use of computer technology in the process of work with mentally retarded students using literature / N. Kravec’ // Osoblyva dytyna. — № 1 (69). — 2014. — S. 28–37 (in Ukrainian).

Kravchyna O. Ye. Management information networks in general secondary education // Informacijni texnolohiyi i zasoby navchannya. — 2009. — № 6 (14). — Rezhym dostupu do zhurnalu: http://www.ime.edu-ua.net/em.html.12 (in Ukrainian).

Lehkyj O. Corrective possibility of using a computer in a special school / O. Lehkyj // Defektolohiya. — 2002. — № 1. — S. 36–39 (in Ukrainian).

Lytvynova S. H. Methods of using technology of virtual classroom by teacher in organizing of individual student teaching : avtoref. dys. … kand. ped. nauk : spec. 13.00.10 «Informacijno-komunikacijni texnolohiyi v somite» / S. H. Lytvynova. – K., 2011. – 22 s. (in Ukrainian).

Lytvynova S. H. Cloud technologies in managing pre-school establishments / S. H. Lytvynova // Ynformacyonno-komp’yuternыe texnolohyy v эkonomyke, obrazovanyy y socyal’noj sfere Vыpusk 8. — Symferopol’ : FLP Bondarenko O. A., 2013. — S. 99–101. (in Ukrainian).

Myronova S. P. Using your computer in correctional education of children with disabilities in intelligence / S. P. Myronova // Defektolohiya. — 2003. — №3. — S. 41–44 (in Ukrainian).

Morze N. V. How to train teachers to not make computer technologies be a miracle in education? / N. V. Morze // Komp’yuter u shkoli ta sim’yi. — № 6 (86). — 2010. — S. 10–14 (in Ukrainian).

Moroz B. S. On the question of the introduction of computer technology in special education for children with special educational needs / B. S. Moroz, V. P. Ovsjanik // Didaktichnі ta socіal’no-psihologіchnі aspekti korekcіjnoї roboti u specіal’nіj shkolі : nauk.-metod. zb. — K., 2009. —S. 188–194 (in Ukrainian).

Rozhdestvens’ka L. V. Master Class: Informatization of schools in 10 steps [online]. — Available from : https://edugalaxy.intel.ru/conf/baseline/capplication/view/1. — Nazva z ekranu. (in Russian).

Syn’ov V. M. Potential of virtual computer environment in terms of correctional media education and social rehabilitation of the disabled persons / V. M. Syn’ov, A. H. Shevcov // Zb. stat. metodolohichnoho seminaru «Mediaosvita v Ukrayini: naukova refleksiya vyklykiv, praktyk, perspektyv», 3 kvitnya 2013 r. m. Kyyiv). — K., 2013. — S. 89–99 (in Ukrainian).

Spirin O. M. Informational- communication and information competence as system components of professional and specialized competencies of computer science teacher [online] / O. M. Spirin // Informacijni texnolohiyi i zasoby navchannya. — 2009. — № 5 (13). — Available from: http://www.ime.edu-ua.net/em.html (in Ukrainian).

Fedorenko I. V. The training of future teachers-defectologists to use the latest computer technology in correctional education : avtoref. dys. … kand. ped. nauk : spec. 13.00.03 «Korekcijna pedahohika» / I. V. Fedorenko.——K., 2011. — 21 s. (in Ukrainian).

Xolkovs’ka I. L. Correctional pedagogy / I. L. Xolkovs’ka. — Vinnycya : VDPU im. M. Kocyubyns’koho, 2007. — 328 s. (in Ukrainian).

Sheremet M. K. Modern computer technology in speech therapy work / M.K. Sheremet, H. Zahurs’ka // Pedahohika ta metodyky: special’ni : zb. nauk. prac’ / Redkol. V. I. Bondar [y dr.] ; Nac. ped. un-t im. M. P. Drahomanova. — K., 2001. — S. 183–192 (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.