PRINCIPLES OF MUSIC TEACHERS PROFESSIONAL COMPETENCE FORMATION BY MEANS OF MULTIMEDIA TECHNOLOGIES

Authors

  • Liudmyla H. Havrilova National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v46i2.1210

Keywords:

professional competence, multimedia technologies, music teaching students, principles of education

Abstract

The article focuses on an urgent problem of contemporary artistic education and concerns implementation of multimedia computer aids of learning in the process of music teachers training. The author considers the principles of music teachers professional competence formation using multimedia technologies and defines them as follows: principle of informatization of learning; principle of visualization, supported with multimedia aids; principle of optimal selection of learning aids; principle of integration of traditional approaches to music education with innovative multimedia technologies; principle of purposeful interaction and creative cooperation between teacher and students; principle of promotion creative musical activities and personal self-expression. Adherence to these principles determines effective professional development of music teachers through the means of multimedia technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liudmyla H. Havrilova, National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv

Ph.D.in Art History, аssistant professor, Doctoral student in Computer Engineering Department

References

Кремень В. Г. Філософія: мислителі, ідеї, концепції : підручник / В. Г. Кремень, В. В. Ільїн. — К. : Книга, 2005. — 528 с. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://studentbooks.com.ua/content/view/1396/53/1/0/.

Зайченко І. В. Педагогіка : навчальний посібник для студентів вищих педагогічних навч. закладів, 2-е вид. / І. В. Зайченко. — К. : Освіта України, КНТ, 2008. — 528 с.

Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін) : [монографія] / Галина Микитівна Падалка. — К. : Освіта України, 2008. — 274 с.

Абдуллин Э. Б. Теория музыкального образования : учеб. для студ. высш. пед. учеб. заведений / Э. Б. Абдуллин, Е. В. Николаева. — М. : Академия, 2004. — 333 с.

Музыкальное искусство. Программа / О. В. Усачёва, Л. В. Школяр, В. А. Школяр // Программно-методические материалы. Музыка. Начальная школа / сост. Е. О. Яременко. — М., 2001. — 256 с.

Алиев Ю. Б. Дидактика и методика школьного музыкального образования [Текст] / Ю. Б. Алиев. — М. : Изд-во Современного гуманитарного ун-та, 2010. — 340 с.

Ростовський О. Я. Теорія і методика музичної освіти : навч.-метод. посібник / О. Я. Ростовський. — Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2011. — 640 с.

Андреев А. Электронная педагогика: может она и существует [Электронный ресурс]. — Режим доступа : http://www.e-learning.by/Article/Elektronnaja-pedagogika-mozhet-ona-i-suschestvuet/ELearning.html.

Петухова Л. Є. Розширення можливостей навчального процесу в умовах інформаційно-комунікаційного педагогічного середовища / Л. Є. Петухова // Інформаційні технології в освіті. — 2010. — № 6. — С. 32–37.

Олексюк О. М. Музична педагогіка : навчальний посібник / О. М. Олексюк. — К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. — 248 с.

Бойко Ю. І. Мультимедіа як інструмент невербального навчання / Ю. І. Бойко [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://int-konf.org/konf042013/206-boyko-yu-multimeda-yak-nstrument-neverbalnogo-navchannya-na-zanyatt-z-nozemnoyi-movi.html.

Співаковський О. В. Філософія трисуб’єктної дидактики в системі підготовки майбутнього вчителя початкових класів / О. В. Співаковський, Л. Є. Петухова, В. В. Коткова // Комп’ютер у школі та сім’ї. — 2014. — № 3. — С. 7–11.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Kremen V. H. Philosophy: thinkers, ideas, concepts: Tutorial [online] / V. H. Kremen, V. V. Ilin. — Kyiv : Kniga, 2005. — 528 p. — Available from : http://studentbooks.com.ua/content/view/1396/53/1/0/. (in Ukrainian).

Zaichenko I. V. Pedagogy: Textbook for students of higher educational institutions / I. V. Zaichenko. — Kyiv : Osvita Ukrainy, KNT, 2008. — 528 p. (in Ukrainian).

Padalka H. M. Pedagogics of Art (Theory and methods of teaching artistic disciplines): [monograph] / H. M. Padalka. — Kyiv : Osvita Ukrainy, 2008. — 274 p. (in Ukrainian).

Abdullin Je. B. Theory of music education: a textbook for students of higher educational institutions / Je. B. Abdullin, E. V. Nikolaeva. — Moscow : Akademija, 2004. — 333 p. (in Russian).

The art of music. The program / O. V. Usachjova, L. V. Shkoljar, V. A. Shkoljar // Software and training materials. Music. Primary School / edited by E. O. Jaremenko. — Moscow, 2001. — 256 p. (in Russian).

Aliev Ju. B. Didactics and methodology of school music education [Text] / Ju. B. Aliev. — Moscow : Izd-vo Sovremennogo gumanitarnogo un-ta, 2010. — 340 p. (in Russian).

Rostovskyi O. Ya. Theory and methods of music education: teaching guide / O. Ya. Rostovskyi. — Ternopil : Navchalna knyha – Bohdan, 2011. — 640 p. (in Ukrainian).

Andreev A. E-Pedagogy: can it exists [online]. — Available from : http://www.e-learning.by/Article/Elektronnaja-pedagogika-mozhet-ona-i-suschestvuet/ELearning.html. (in Russian).

Petukhova L. Ye. Extending the learning process in terms of information and communication educational environment / L. Ye. Petukhova // Informatsiini tekhnolohii v osviti. — 2010. — № 6. — P. 32–37. (in Ukrainian).

Oleksiuk O. M. Music Teaching: Tutorial / О. М. Oleksiuk. — Kyiv : Kyjivsjkyj universytet im. B. Hrinchenka, 2013. — 248 p. (in Ukrainian).

Bojko Ju. I. Multimedia as nonverbal learning tool [online] / Ju. I. Bojko. — Available from : http://int-konf.org/konf042013/206-boyko-yu-multimeda-yak-nstrument-neverbalnogo-navchannya-na-zanyatt-z-nozemnoyi-movi.html. (in Ukrainian).

Spivakovsjkyj O. V. Philosophy trysub'yektnoyi didactics in training of Primary School Teacher / O. V. Spivakovsjkyj, L. Je. Petukhova, V. V. Kotkova // Komp'juter u shkoli ta sim'ji. — 2014. — № 3. — P. 7–11. (in Ukrainian).

Published

2015-04-08

How to Cite

Havrilova, L. H. (2015). PRINCIPLES OF MUSIC TEACHERS PROFESSIONAL COMPETENCE FORMATION BY MEANS OF MULTIMEDIA TECHNOLOGIES. Information Technologies and Learning Tools, 46(2), 45–55. https://doi.org/10.33407/itlt.v46i2.1210

Issue

Section

ICT and learning tools in the higher education establishments