LEARNING TECHNOLOGIES FOR STUDENTS IN THE CLOUD ORIENTED LEARNING ENVIRONMENT OF COMPREHENSIVE EDUCATIONAL INSTITUTIONS
PDF (Ukrainian)

Keywords

cloudy oriented
learning environment
technology
flipped training
Web Quest
COLE

How to Cite

[1]
S. G. Lytvynova, “LEARNING TECHNOLOGIES FOR STUDENTS IN THE CLOUD ORIENTED LEARNING ENVIRONMENT OF COMPREHENSIVE EDUCATIONAL INSTITUTIONS”, ITLT, vol. 47, no. 3, pp. 49–66, Jun. 2015, doi: 10.33407/itlt.v47i3.1239.

Abstract

The paper analyzes the «flipped» learning and «Web Quest» technologies. The features of the «flipped» learning technology are generalized, as well as compared with traditional learning, clarified the benefits of the technology for teachers and students, described the features of the technology used by teacher and students, developed a teacher’s and student’s flow chart for preparation to the lesson, generalized control and motivation components for activating learning activities of students, found out that a component of cloud oriented learning environment (COLE) – Lync (Skype Pro) can be used to develop video clips and support «flipped» learning technology. The author defines the concept of «Web Quest» technology, generalizes the «Web Quest» structure components. In the article the functions, features of this technology, the types of problems that can be solved with the help of this technology, as well as «Web Quest» classification are presented. It has been found out that the cloud oriented learning environment gives all the possibilities for «Web Quest» technology implementation in teaching of different subjects of all branches of science. With the help of «flipped» technology training and «Web Quest» a number of important problems of education can be solved – providing the continuous communication intensive training beyond general educational establishment and activation of learning activities of students.
PDF (Ukrainian)

References

Багузина Е. И. Веб-квест технология как дидактическое средство формирования иноязычной коммуникативной компетентности : дисс. … кандидата пед. наук : 13.00.01 / Е. И. Багузина. – Москва, 2011. – 238 c.

Басалгина Т. Ю. Технология «Перевернутый класс» при изучении специальных дисциплин / Т. Ю. Басалгина // Профессиональное образование: проблемы и перспективы развития : материалы V краевой заочной научно-практической конференции (г. Пермь, 17 октября 2014 года). – С. 173–175

Бондаренко Т. М. Веб-квест технологія як засіб активізації самостійної діяльності майбутніх вчителів початкових класів / Т. М. Бондаренко // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. – № 13 (272), Ч. ІІ. – 2013. – С. 224–230

Быховский Я. С. Образовательные веб-квесты. Конгресс конференций. Сайт «Информационные технологии в образовании». [Электронный ресурс] / Я. С .Быховский. – Режим доступа : http://ito.edu.ru/1999/III/1/30015.html. – Назва з екрана.

Волкова О. В. Подготовка будущего специалиста к межкультурной коммуникации с использованием технологии веб-квестов : дисс. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Волкова О. В. – Белгород, 2010. – 217 c.

Гапеєва О. Л. WebQuest технологія у навчанні студентів за програмою підготовки офіцерів запасу / О. Л. Гапеєва // Науковий вісник НЛТУ України : зб. наук.-техн. праць. – 2011. – Вип.21.1. – С. 335–340.

Глазунова О. Г. Теоретико-методичні засади проектування та застосування системи електронного навчання майбутніх фахівців з інформаційних технологій в університетах аграрного профілю : дис…. д-ра пед. наук : 13.00.10 / Глазунова О. Г. – К., 2015. – 545с.

Гончарова Н. Ю. Новые информационные технологии на занятиях по иностранному языку в неязыковом вузе [Электронный ресурс] / Гончарова Н. Ю. – Режим доступа : http://smrgaki.ru/8/4/1_5/4.htm. – Назва з екрана.

Грабчак Д. В. Освітній веб-квест як нова Інтернет-технологія навчання елективних курсів з фізики [Електронний ресурс] / Д. В. Грабчак // Інформаційні технології навчання в освіті. – Режим доступу : http://ite.kspu.edu/webfm_send/299, вільний. – Назва з екрана.

Гриневич М. С. Медiаосвiтнi квести… //Вища освіта України. 2009. № 3. Дод. 1. Тем. Вип. Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології. – К. : Гнозис, 2009. – С. 153–155.

Зайкин М. И. Об общей структуре и содержательной специфику тематического образовательного веб-квеста по математике / Зайкин М. И., Напалков С. В. // Издательский Дом "Академия Естествознания". – 2013. – №5. – С. 233.

Кадемія М. Ю. Інноваційні технології навчання: словник-глосарій : [навчальний посібник для студентів, викладачів] / М. Ю. Кадемія, Л. С. Євсюкова, Т. В. Ткаченко. – Львів : Вид-во «СПОЛОМ», 2011. – 196 с.

Кононец Н. В. Технологія вебквест у контексті ресурсно-орієнтованого навчання студентів [Електронний ресурс] / Н. В. Кононец // Режим доступу : http://www.rusnauka.com/4_SND_2013/Pedagogica/5_123956.doc. – Назва з екрана.

Кузнецова Т. А. Технология веб-квест как интерактивная образовательная середа / Т. А. Кузнецова // ИТО-Иваново-2011. Секция 2. [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://ito.edu.ru/2011/Ivanovo/II/II-0-12.html. – Название с экрана.

Курвитс М. Модель "Перевернутый класс". Что переворачиваем? / Марина Курвитс, Юрий Курвитс // Управление школой. – 2014. – № 7/8. – С. 38–40

Литвинова С. Г. Поняття та основні характеристики хмаро орієнтованого навчального середовища середньої школи [Електронний ресурс] / С. Г. Литвинова // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання. – 2014. – №2 (40). – С. 26–41 – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/970/756#.U2aW6IF_vzA. – Назва з екрана.

Моделювання й інтеграція сервісів хмаро орієнтованого навчального середовища : монографія / за заг.ред. С. Г. Литвинової. – К. : ЦП «Компринт», 2015. – С. 86,

Мосина М. А. Веб-квест как средство организации учебной деятельности студентов в системе дистанционного обучения / М. А. Мосина // Иностранные языки дистанционном обучении : материалы ІІ Международной научно-практической конференции (Пермь, 6–8 февраля 2006 г.). – Пермь, 2006. – С. 170–175.

Николаева Н. В. Образовательные веб-квесты как метод и средство развития навыков информационной деятельности учащихся [Електронний ресурс] / Николаева Н. В. // Вопросы Интернет-образования. – 2002. – № 7. – Режим доступу : http://vio.fio.ru_07. – Назва з екрана.

Николайчук И. В. Дидактические особенности образовательных веб-квестов. [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://inna-nikolaichuk.narod2.ru/Metodicheskie_ razrabotki/obrazovatelnii_veb-kvest/. – Назва з екрана.

Полат Е. С. Интернет в гуманитарном образовании / Е. С. Полат и др.; под ред. Е. С. Полат. – М.: ВЛАДОС, 2001. – 272 с.

Ремизова Е. Г. Реализация методики смешанного обучения по модели «перевернутый класс» на уроках інформатики [Електронний ресурс] / Е. Г. Ремизова. – Режим доступа : http://msk.ito.edu.ru/2014/section/229/94840/. – Назва з екрана.

Сокол И. Н. Классификация квестов / И. Н. Сокол // Молодий вчений. – 2014. – № 6 (09). – С. 138–140

Сокол І. М. Квест: метод чи технологія? / І. М. Сокол // Компютер у школі та сім’ї. – 2014. – № 2. – С. 28–32.

Сокол І. М. Впровадження квест-технології в освітній процесс : навч.посіб. / І. М. Сокол. – Запоріжжя :Вид-во Акцент Інвест-трейд, 2014. – 108 с.

Федоров А. В., Новикова А. А., Колесниченко В. Л., Каруна И. А. Медиаобразование в США, Канаде и Великобритании. – Таганрог : Изд-во Кучма, 2007. – 256 c.

Шаматонова Г. Л. Веб-квест как интерактивная методика обучения будущих специалистов по социальной работе / Г. Л. Шаматонова // „SOCIOпростір: Междисциплинарный сборник научных работ по социологии и социальной работе”. – 2010. – № 1. – C. 234−236.

Шевцова О. Г. Веб-квест – один из наиболее эффективных способов применения Интернета для внедрения ролевых игр в обучение [Электронный ресурс] / Шевцова О. Г. – ИТО-2008. Секция III. Подсекция 2 Владивостокский государственный университет экономики и сервиса (ВГУЭС), г. Владивосток. – Режим доступа : http://ito.edu.ru/2008/Moscow/III/2/III-2-7656.html. – Назва з екрана.

Шмідт В. В. Технологія веб-квеста при навчанні англійської мови студентів немовних спеціальностей [Електронний ресурс] / В. В. Шмідт. – Режим доступу : http://winner.se-ua.net/page26/1/10/ . – Назва з екрана.

Яковенко А. В. Использование технологии Web-quest в языковом образовании. [Электронный ресурс] / А. В. Яковенко. – Режим доступа : http://www.rusnauka.com/5_SWMN_2012/Pedagogica/1_100769.doc.htm. – Назва з екрана.

Baker, Celia. (2012, November 25). Flipped classrooms: Turning learning upside down: Trend of “flipping classrooms” helps teachers to personalize education / Celia Baker. Deseret News. (online). – Available from : http:// www.deseretnews.com/article/765616415/Flipped-classrooms-Turning-learning-upside-down. html?pg=all.

Bergmann, J., Sams A. “Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day”, [online] / ISTE. (online). – Available from : http://www.iste.org/store/product?ID=2285.

Berrett, D. (2012, February 19). How ‘flipping’ the classroom can improve the traditional lecture. The Chronicle of Higher Education (online). – Available from : http://chronicle.com/article/How-Flipping-the- Classroom/130857/.

Byrne, D. Blended learning (online) / D. Byrne. – Available from : http://www.trainings.ru/library/articles/?id=6249.

Dodge, Bernie Some Thoughts About WebQuests (online) / Bernie Dodge // WebQuest.org. – 1995. – Available from : http://webquest.sdsu.edu/about_webquests.html, free.

Driscoll, Tom. (2012). Flipped Learning and democratic Education: The Complete Report. (online) / Tom Driscoll. – Available from : http:// www.flipped-history.com/2012/12/flipped-learning-democratic-education.html.

Gorman, M. (2012, July 18). Flipping the classroom...a goldmine of research and resources keep you on your feet. (online) / M. Gorman. – Available from : http://21centuryedtech.wordpress.com/.

Green, G. (2012, July). The Flipped Classroom and School Approach: Clintondale High School. Presented at the annual Building Learning Communities Education Conference, Boston, MA. (online) / G. Green. – Available from : http://2012.blcconference.com/documents/flipped-classroom-school-approach.pdf.

Lamb, A. Locate and Evaluate WebQuests. 2000–2004 / EduScapes. Teacher Tap. Internet resourses.Webquests (online) / A. Lamb. – Available from : http://eduscapes.com/tap/topic4.htm.

Lynn, Laurence E. Teaching and Learning with Cases / Laurence L.E. – A Guidebook. Chatham House Publishers, Seven Bridges Press, LLC, 1999. – P. 45.

March, T. (2003). Criteria for Assessing Best WebQuests (online) / T. March. – Available from : http://www.bestwebquests.com/bwq/matrix.asp.

Marshall, H. W. (2013, March 21). Three reasons to flip your classroom / H. W. Marshall (online). – Available from : http://www.slideshare.net/lainemarsh/3-reasons-to-flip-tesol-2013-32113.

Rogers, C. R. (1983). Freedom to learn for the 80's / C. R. Rogers. – Columbus, OH: Merrill.

Stern, H. H. (1983). Fundamental Concepts of Language Teaching / H. H. Stern. – Oxf.Univ.Press.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Baguzina E. I. Web quest technology as a didactic means of formation of foreign language communicative competence: diss. ... Candidate ped. Sciences: 13.00.01 / E. I. Baguzina. – Moscow, 2011. – 238 p. (in Russian).

Basalgina T. Yu Tecology "Flipped class" in the study of special subjects / T. Y. Basalgina // Vocational Education: Problems and Prospects Proceedings of the V boundary correspondence scientific-practical conference (Perm, 17 October 2014). – P. 173–175 (in Russian).

Bondarenko T. N. Web Quest technology as a means of self-activation of future primary school teachers / T. N. Bondarenko // Bulletin of LNU. – № 13 (272), Part II. – 2013. – P. 224–230 (in Ukrainian).

Bykhovsky Y. S. Educational Web quests. Congress conferences. Site "Information Technologies in Education". [online]. – Available from : http://ito.edu.ru/1999/III/1/30015.html (in Russian).

Volkova O. V. training of future specialists in intercultural communication using the technology of web quests: diss. ... Candidate ped. Sciences: 13.00.08 / Volkova O. V. – Belgorod, 2010. – 217 p. (in Russian).

Hapeyeva O. L. WebQuest technology in teaching students program for reserve officers / O. L. Hapeyeva // Scientific Bulletin NLTU Ukraine: Coll. scientific-technical. works. – 2011. – Vyp.21.1. – P. 335–340 (in Ukrainian).

Glazunov O. G. Theoretical and methodological principles of design and application of e-learning future professionals in the agricultural universities dis ... profile. Dr. ped. Sciences .: 13.00.10 / Glazunov O. G. – K., 2015. – 545 p. (in Ukrainian).

Goncharova N. Y. New information technologies in the classroom for foreign language in not language high school [online]. – Available from : http://smrgaki.ru/8/4/1_5/4.htm (in Russian).

Grabchak D. V. Educational your quest as a new Internet technology education elective courses in physics [online] // Instructional education. – Available from : http://ite.kspu.edu/webfm_send/299, free (in Ukrainian).

Hrynevych M. S. Media Quests ... // Higher education Ukraine. 2009. № 3. Ext. 1. Topics. Vol. Educator Country higher education: methodology, theory and technology. – K. : Gnosis, 2009. – P. 153–155 (in Ukrainian).

Zaykin M. I. The overall structure and specific content of the thematic educational web quest in mathematics / M. I. Zaykin, S. V. Napalkov // Publishing House "Academy of Natural History." – 2013. – №5. – P. 233 (in Russian).

Kademiya M. innovative learning technologies: Dictionary and Glossary: [textbook for students, faculty] / M. Kademiya, L.S. Evsukova, T. Tkachenko. – Lviv : Izd "spol", 2011. – 196 p. (in Ukrainian).

Kononets N. V. vebkvest technology in the context of resource-based learning students [online] / N. V. Kononets. – Available from :http://www.rusnauka.com/4_SND_2013/Pedagogica/5_123956.doc (in Ukrainian).

Kuznetsova T. A. Technology web quest as an interactive educational environment [online] // ITO-Ivanovo-2011 / Section 2. – Available from : http://ito.edu.ru/2011/Ivanovo/II/II-0-12.html (in Ukrainian).

Kurvits M. Model "Inverted class." What overturn? [Text] / Marina Kurvits, Urey Kurvits // Management School. – 2014. – № 7/8. – P. 38–40 (in Russian).

Lytvynova S. G. Concepts and characristics of cloud oriented learning environment of school [online] / S. G. Lytvynova // Іnformatsіynі tehnologії i zasobi navchannya: E-Naukova fahove Vidanov. – 2014. – №2 (40). – P. 26–41. – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/970/756#.U2aW6IF_vzA (in Ukrainian).

The modeling and integration of cloud orient learning environment : monograph / Society. ed. S. G. Lytvynova. – K. : CB "Komprynt", 2015. – p.86 (in Ukrainian).

Mosin M. A. WebQuest as a means of organizing learning activities of students in distance learning system / M. A. Mosin // Foreign languages Distance learning : materials II International Scientific and Practical Conference (Perm, 6–8 February 2006 ). – Perm, 2006. – P. 170–175 (in Russian).

Nikolaev N.V. Educational WebQuest as a method and means of developing the skills of information activity of students [online] / Nikolaev NV // Questions of online education. - 2002. - № 7. – Available from :http://vio.fio.ru_07 (in Russian)

Nikolaichuk I. V. Didactic features educational web quests [online]. – Available from : http://inna-nikolaichuk.narod2.ru/Metodicheskie_ razrabotki/obrazovatelnii_veb-kvest/ (in Russian).

Polat E. S. Internet in humanities / E. S. Polat, etc .; Ed. E. S. Polat. – M. : VLADOS, 2001. – 272 p. (in Russian).

Remizov E. G. Implementation techniques blended learning model "flipped classroom" in the classroom іnformatiki [online]. – Available from : http://msk.ito.edu.ru/2014/section/229/94840/ (in Russian).

Sokol I. N. Classification of quests / I. N. Falcon // Young Falcon vcheny. – 2014. – № 6 (09). – S. 138–140 (in Russian).

Sokol I. N. Quest: method or technology? / I. N. Sokol // Kompyuter at school and family. – 2014. – № 2. – P. 28–32 (in Ukrainian).

Sokol I. N. Implementation quest technologies in the educational process : navch.posib. / I. N. Sokol. – Brussels : Izd Accent Invest-trade, 2014. – 108 p. (in Ukrainian).

Fedorov A. V. Media Education in the United States, Canada and the UK / A. V. Fedorov, A. A. Novikov, V. L. Kolesnichenko, I. A. Karuna. – Taganrog : Publishing House of Kuchma, 2007. – 256 p. (in Russian).

Shamatonova G. L. WebQuest as an interactive methods of teaching future experts in social work / G. L. Shamatonova // "SOCIOprostіr: Interdisciplinary collection of scientific works on the sociology and social work." – 2010. –№ 1. – P. 234–236 (in Russian).

Shevtsova O. G. Web Quest – one of the most effective ways to use the Internet for implementation of role-playing games in education [online] / ITO-2008 / Section III / Subsection 2 Vladivostok State University of Economics and Service (VSUES), Vladivostok. – Available from : http://ito.edu.ru/2008/Moscow/III/2/III-2-7656.html (in Russian).

Schmidt V. V. Technology Web quest in learning English students of non-linguistic specialties [online]. – Available from : http://winner.se-ua.net/page26/1/10/ (in Ukrainian).

Yakovenko A. V. Using technology Web-quest in language education [online]. – Available from : http://www.rusnauka.com/5_SWMN_2012/Pedagogica/1_100769.doc.htm (in Russian).

Baker, Celia. (2012, November 25). Flipped classrooms: Turning learning upside down: Trend of “flipping classrooms” helps teachers to personalize education / Celia Baker. Deseret News [online]. – Available from : http:// www.deseretnews.com/article/765616415/Flipped-classrooms-Turning-learning-upside-down. html?pg=all. (in English)

Bergmann, J., Sams A. “Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day”, [online] / ISTE. – Available from : http://www.iste.org/store/product?ID=2285. (in English)

Berrett, D. (2012, February 19). How ‘flipping’ the classroom can improve the traditional lecture. The Chronicle of Higher Education [online]. – Available from : http://chronicle.com/article/How-Flipping-the- Classroom/130857/.(in English)

Byrne, D. Blended learning [online] / D. Byrne. – Available from : http://www.trainings.ru/library/articles/?id=6249. (in English)

Dodge, Bernie Some Thoughts About WebQuests [online] / Bernie Dodge // WebQuest.org. – 1995. – Available from : http://webquest.sdsu.edu/about_webquests.html, free. (in English)

Driscoll, Tom. (2012). Flipped Learning and democratic Education: The Complete Report [online] / Tom Driscoll. – Available from : http:// www.flipped-history.com/2012/12/flipped-learning-democratic-education.html. (in English)

Gorman, M. (2012, July 18). Flipping the classroom...a goldmine of research and resources keep you on your feet [online] / M. Gorman. – Available from : http://21centuryedtech.wordpress.com/. (in English)

Green, G. (2012, July). The Flipped Classroom and School Approach: Clintondale High School. Presented at the annual Building Learning Communities Education Conference, Boston, MA [online] / G. Green. – Available from : http://2012.blcconference.com/documents/flipped-classroom-school-approach.pdf. (in English)

Lamb, A. Locate and Evaluate WebQuests. 2000–2004 / EduScapes. Teacher Tap. Internet resourses.Webquests [online] / A. Lamb. – Available from : http://eduscapes.com/tap/topic4.htm. (in English)

Lynn, Laurence E. Teaching and Learning with Cases / Laurence L.E. – A Guidebook. Chatham House Publishers, Seven Bridges Press, LLC, 1999. – P. 45. (in English)

March, T. (2003). Criteria for Assessing Best WebQuests [online] / T. March. – Available from : http://www.bestwebquests.com/bwq/matrix.asp. (in English)

Marshall, H. W. (2013, March 21). Three reasons to flip your classroom [online] / H. W. Marshall. – Available from : http://www.slideshare.net/lainemarsh/3-reasons-to-flip-tesol-2013-32113. (in English)

Rogers, C. R. (1983). Freedom to learn for the 80's / C. R. Rogers. – Columbus, OH: Merrill. (in English)

Stern, H. H. (1983). Fundamental Concepts of Language Teaching / H. H. Stern. – Oxf.Univ.Press. (in English)

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.