Abstract
The article deals with the methodical features in training of computer simulation of systems and processes using animation. In the article the importance of visibility of educational material that combines sensory and thinking sides of cognition is noted. The concept of modeling and the process of building models has been revealed. Attention is paid to the development of skills that are essential for effective learning of animated simulation by visual aids. The graphical environment tools of the computer mathematics system Maxima for animated simulation are described. The examples of creation of models animated visual aids and their use for the development of research skills are presented.References
Белоусова Л. И. Дидактические аспекты использования технологий визуализации в учебном процессе общеобразовательной школы [Електронний ресурс] / Л. И. Белоусова, Н. В. Житнева // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2014. – Том 40, №2. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1017#.VOt993ysXHU.
Бугаєць Н. О. Створення анімаційних демонстрацій засобами програми Maple // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – 2013. – №2. – С. 55–62.
Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход / А. А. Вербицкий. – М. : Высшая школа, 1991. – 207 с.
Давыдов В. В. Проблемы развивающего обучения / В. В. Давыдов. – М. : Педагогика, 1986. – 113 с.
Жалдак М. І. Використання комп’ютера в навчальному процесі має бути педагогічно виваженим і доцільним / М. І. Жалдак // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2011. – №3. – С. 3–12.
Калмыкова З. И. Продуктивное мышление как основа обучаемости / З. И. Калмыкова. – М. : Педагогика, 1981. – 200 c.
Комп’ютерне моделювання систем та процесів. Методи обчислень. Частина 1 [Електронний ресурс] / Р. Н. Квєтний, І. В. Богач та ін. – Режим доступу : http://posibnyky.vntu.edu.ua/k_m/t1/11..htm.
Розакова Л. И. Методы математического и компьютерного моделирования в СКМ Maple графических и анимационных материалов для школьных курсов математики [Електронный ресурс] // Вестник ТГПУ, 2010. – №3(21). – Режим доступа : http://cyberleninka.ru/article/n/metody-matematicheskogo-i-kompyuternogo-modelirovaniya-v-skm-maple-graficheskih-i-animatsionnyh-materialov-dlya-shkolnyh-kursov.
Семеріков С. О. Фундаменталізація навчання інформатичних дисциплін у вищій школі : монографія. / Науковий редактор академік АПН України, д.пед.н., проф. М. І. Жалдак. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. – 340 с.
Теплицький І. О. Елементи комп’ютерного моделювання / І. О. Теплицький. – Кривий Ріг : КДПУ, 2005. – 208 с.
Томашевський В. М. Моделювання систем / Томашевський В. М. – К. : Видавнича група BHV, 2005. – 352 с.
Триус Ю. В. Комп’ютерно-орієнтовані методичні системи навчання математики : монографія. – Черкаси : Брама-Україна, 2005. – 400 с.
Фридман Л. М. Наглядность и моделирование в обучении / Л. М. Фридман. – М. : Знание, 1984. – 80 с.
Хазіна С. А. Комп’ютерне моделювання фізичного процесу у різних програмних середовищах / С. А. Хазіна // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. – К. : НПУ імені М. П.Драгоманова, 2008. – №6 (13). – С. 93–97.
Wilhelm Haager. Graphics with MAXIMA. – HTL St. Polten, Department Electrical Engineering, 2011. – 34 p.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Belousova L .I. Didactical aspects using technology of the visualization in educational process of secondary school [online] / Belousova L. I., Zhytneva N. V. // Information Technologies and Learning Tools. – 2014. – Tom 40. – №2. – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1017#.VRl-bfysXHU (in Russian).
Bugayets N. O. Creation animated demonstrations with the help of means of the Maple program / Bugayets N. O. // Informatics and information technology in education. – 2013. – № 2. – P. 55–61 (in Ukrainian).
Verbitskyi A. A. Active learning in higher education: contextual approach / A. A. Verbitskyi. – Moscow : Higher school, 1991. – 207 p. (in Russian).
Davydov V. V. Problems of developing training / V. V. Davydov. – Moscow : Pedagogy, 1986. – 113 p. (in Russian).
Zhaldak M. I. Using a computer in the classroom must be weighed and pedagogically appropriate / M. I. Zhaldak // Computer for school and family. – 2011. – №3. – P. 3–12 (in Ukrainian).
Kalmykova Z. I. Productive thinking as a basis for learning / Z. I. Kalmykova. – Moscow : Pedagogy, 1981. – 200 p. (in Russian).
Computer simulation of systems and processes. Computing techniques. Part 1 [online] / R. N. Kvyetnyy, I. V. Bohach and others. – Available from : http://posibnyky.vntu.edu.ua/k_m/t1/11..htm (in Ukrainian).
Rozakova L .I. Methods mathematical and computer modeling graphic and animated materials for mathematics courses for school in SCM Maple [online] // Vestnik TSPU, 2010. – №3 (21). – Available from : http://cyberleninka.ru/article/n/metody-matematicheskogo-i-kompyuternogo-modelirovaniya-v-skm-maple-graficheskih-i-animatsionnyh-materialov-dlya-shkolnyh-kursov (in Russian).
Semerikov S. A. Fundamentalization study of computer sciences in higher education : monograph. – Kyiv : Drahomanova NPU, 2009. – 340 p. (in Ukrainian).
Teplytskyy I. O. Elements of computer modeling / I. O. Teplytskyy. – Krivoy Rog : KSPU, 2005. – 208 p. (in Ukrainian).
Tomaszewski V. M. Simulation Systems / V. M. Tomaszewski. – Kyiv : Publishing Group BHV, 2005. – 352 p. (in Ukrainian).
Trius U. V. Computer-oriented methodical system of teaching mathematics : monograph. – Cherkasy : Brama-Ukraine, 2005. – 400 p. (in Ukrainian).
Friedman L. M. Visibility and Modeling in learning / L. M. Frydman. – M. : Knowledge, 1984. – 80 p. (in Russian).
Hasina S. A. Computer simulation of physical processes in various software environments / S. A. Hazina // Scientific journal Dragomanov NPU. Series №2. Computer-oriented educational systems. – Kyiv : Dragomanov NPU, 2008. – №6 (13). – P. 93–97 (in Ukrainian).
Wilhelm Haager. Graphics with MAXIMA. – HTL St. Polten, Department Electrical Engineering, 2011. – 34 p. (in English).
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.