CLOUD ORIENTED TECHNOLOGIES AS A FACTOR OF RESEARCH-BASED TRAINING
PDF (Ukrainian)

Keywords

cloud oriented technology
cloud services
electronic instructional materials
research-based training
ICT in education

How to Cite

[1]
D. M. Bodnenko, “CLOUD ORIENTED TECHNOLOGIES AS A FACTOR OF RESEARCH-BASED TRAINING”, ITLT, vol. 48, no. 4, pp. 122–139, Sep. 2015, doi: 10.33407/itlt.v48i4.1261.

Abstract

The purpose of the study is to develop a mechanism for the organization of research work of students toward mastery of ICT literacy. In the article it has been formed the model of research work organization for students in the learning process of informatic disciplines; produced the algorithm of learning cloud-oriented technology use in the organization of students’ research work; described recommendations for the structure and the content of electronic learning materials in the study of learning cloud-oriented technologies (as a part of the training course in LMS Moodle); formed the recommendations on the organization of the scientific group work on the basis of the implementation of the research-based training and development of the ICT competencies.
PDF (Ukrainian)

References

Bodnenko D. The Role of Informatization in the Change of Higher School Tasks: the Impact on the Professional Teacher Competences // ICTERI. – 2013. – Р. 281–287.

Fenollera M. Learning assessment based on active training methods for competence in education using engineering projects [Електронний ресурс]: Third International Symposium on Project Approaches in Engineering Education (PAEE'2011): Aligning Engineering Education with Engineering Chalenges / M. Fenollera, P. Pazos, I. Goicoechea // Proceedings. – 2011. – Режим доступу : http://paee.dps.uminho.pt/past-events/PAEE2011/PAEE2011proceedings.pdf. P. 167–174.

Susan R. Jones, Vasti Torres, та Jan Arminio. Negotiating the Complexities of Qualitative Research in Higher Education Fundamental Elements and Issues Second Edition (2014) / Jones Susan, Torres Vasti, and Arminio Jan [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://samples.sainsburysebooks.co.uk/9781136341663_sample_493389.pdf. – Загол. з титулу екрану. Мова: англ. – Перевірено 13.03.2015.

The Global Competitiveness Report 2014–2015: Full Data Edition is published by the World Economic Forum within the framework of The Global Competitiveness and Benchmarking Network. [Електронний ресурс]. – Режим доступу.: http://www3.weforum.org/docs/WEF_GlobalCompetitivenessReport_2014-15.pdf. – Загол. з титулу екрану. Мова: англ. – Перевірено 13.03.2015.

Zipf J.K. Human behaviour and the principle of least effort [Текст] // J.K. Zipf. – Cambridge (Mass.) : Addison-Wesley Pres, 1949, XI. – 574 p.

Биков В. Ю. Хмарна комп’ютерно-технологічна платформа відкритої освіти та відповідний розвиток організаційно-технологічної будови ІТ-підрозділів навчальних закладів [ Електронний ресурс] / Биков В. Ю. // Научные журналы НТУ "ХПИ": Теория и практика управления социальными системами No 1. – НТУ " ХПИ", 2013. – Режим доступу : http://www.kpi.kharkov.ua/archive/Наукова_періодика /Tipuss/2013_1/Byk.pdf.

Вимоги до проведення експертизи ЕНК [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/ndl.io/Вимоги_до_проведення_експертизи_ЕНК.pdf – Загол. з титулу екрану. Мова: укр. – Перевірено 13.03.2015.

Глушак О. М. Сформованість когнітивного компоненту інформаційної культури майбутніх бакалаврів з філології [Електронний ресурс] / О. М. Глушак // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2014. – Том 40 (№ 2). – С. 14–25. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/984#.U2TkVaKth8E/ю

Гуржій А. М. Дискусійні питання інформаційно-комунікаційної компетентності: міжнародні підходи та українські перспективи / А. М. Гуржій, О. В. Овчарук // Інформаційні технології в освіті. – 2013 – № 15. –С. 38–43.

Інформаційні технології і засоби навчання [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/ – Загол. з титулу екрану. Мова: укр. – Перевірено 13.03.2015 [Вісник]ю

Мазур, Н. П. "Нова концепція профільного навчання у старшій школі та її вплив на підготовку майбутніх вчителів інформатики." Освітологічний дискурс 1 (2014): 139-148.

Науковий гурток "Використання ІКТ в освітньому процесі" . [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/nmc.nd/student_tovarystvo/gurtki/is/Використання _кт в осв_тньому процес_.pdf. – Загол. з титулу екрану. Мова: укр.

Прошкін В .В.. Інтеграція науково­дослідної та навчальної роботи в університетській підготовці майбутніх учителів: теорія та практика: монографія / Володимир Вадимович Прошкін. – Луганськ: Вид­во ДЗ „ЛНУ імені Тараса Шевченка”, 2013. – 456 с. – (Першотвір).

Рейтинг вищих навчальних закладів України «Топ – 200 Україна» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=3281. – Загол. з титулу екрану. – Мова: укр.

Савенков, А. И. Психологические основы исследовательского подхода к обучению : учебное пособие [Текст] / А. И. Савенков. – М. :»Ось-89»,2006. – 480 с.

Спірін О. М. Критерії і показники якості інформаційно-комунікаційних технологій навчання [Електронний ресурс] / О. М. Спірін // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2014. – № 1 (33). – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/788#.Uzz9i_l_t1Z.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bodnenko, D. (2013). The Role of Informatization in the Change of Higher School Tasks: the Impact on the Professional Teacher Competences. In ICTERI (pp. 281-287) (in English).

Fenollera M. Learning assessment based on active training methods for competence in education using engineering projects. [online]: Third International Symposium on Project Approaches in Engineering Education (PAEE'2011): Aligning Engineering Education with Engineering Chalenges. / M. Fenollera, P. Pazos, I. Goicoechea // Proceedings. – 2011. – Available from : http://paee.dps.uminho.pt/past-events/PAEE2011/PAEE2011proceedings.pdf. – P. 167–174 (in English) .

Susan R. Jones, Vasti Torres, та Jan Arminio. Negotiating the Complexities of Qualitative Research in Higher Education Fundamental Elements and Issues Second Edition (2014) [online] / Jones Susan, Torres Vasti, and Arminio Jan. – Available from : http://samples.sainsburysebooks.co.uk/9781136341663_sample_493389.pdf (in English).

The Global Competitiveness Report 2014–2015: Full Data Edition is published by the World Economic Forum within the framework of The Global Competitiveness and Benchmarking Network. [online].. – Available from: http://www3.weforum.org/docs/WEF_GlobalCompetitivenessReport_2014-15.pdf. (in English).

Zipf J. K. Human behaviour and the principle of least effort [Текст] // J. K. Zipf. – Cambridge (Mass.) : Addison-Wesley Pres, 1949, XI. – 574 p. (in English).

Bykov V. Cloud computer-technology platform of open education and appropriate development of organizational and technological structure of it de partments of educational establishments [online] / V. Bykov // Theory and practice of social systems: philosophy, psychology, education, sociology. – 2013. – No 1. – P. 81–98. – Available from: http://lib.iitta.gov.ua/1184/ ( in Ukrainian).

Requirements of the examination ENC. [online]. – Available from : http://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/ndl.io/Vymohy_do_provedennja_ekspertyzy_ENK.pdf (in Ukrainian).

Ghlushak O. M. Formation of the cognitive component of information culture of the future bachelors of Philology [online] / O. M. Ghlushak // Informacijni tekhnologhiji i zasoby navchannja. – 2014. – Tom 40 (# 2). – S. 14–25. – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/984#.U2TkVaKth8E/ (in Ukrainian).

Gurzhiy А. Discussion aspects of information and communication technologies competencies: international approaches and ukrainian prospеcts / А. Gurzhiy, O. Ovcharuk // .Information Technologies in Education. – 2013. – № 15. – Р. 38–43 (in Ukrainian).

Information Technologies and Learning Tools. [online]. – Available from : http://journal.iitta.gov.ua (in Ukrainian).

Mazur N.P. New concept of profile education in high school and its influence on training of future teachers of informatics. Osvitolohichnyy discourse. 1 (2014): 139–148 (in Ukrainian).

Research group "The use of ICT in education". [online]. – Available from : http://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/nmc.nd/student_tovarystvo/gurtki/is/ Vykorystannja Ikt v osvitnomu procesi.pdf (in Ukrainian).

Proshkin V. V. Integration of Scientific Research and academic work in the university training of future teachers: theory and practice: a monograph / Volodymyr Vadymovych Proshkin. – Luhansk: Vyd­vo DZ „LNU imeni Tarasa Shevchenka”, 2013. – 456 p.

Rating of higher educational establishments of Ukraine «Top – 200 Ukraine" [online]. – Available from : http://www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=3281 – dividers. from title screen (in Ukrainian).

Savenkov, A. Y. Psychological foundations of the research approach to learning: A Tutorial [Tekst]/A. Y. Savenkov. – M.: «Os-89»,2006. –480 p.

Spirin O. M. Criteria and quality indicators of information and communication technologies of learning [online] / О. М. Spirin // Information Technologies and Learning Tools. – 2014. – № 1 (33). – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/788#.Uzz9i_l_t1Z (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.