PARADIGM OF EDUCATION FOR THE INFORMATION SOCIETY

  • Yuriy M. Bogachkov Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv
  • Jacob A. Feldman
Keywords: information society, educational practice, class of problems, educational text, educational paradigm, paradigm of pedagogy as a science, crisis of education

Abstract

Considering total crisis in education in Informational Age, we suggest that to overcome the crisis, it is necessary to promote pedagogical science up from "pre-paradigm stage” to the "paradigm stage". For this purpose it is necessary to separate the "educational science" from "education." “Educational paradigm” in such study will be the subject of the science. The key concepts for the "pedagogical paradigm" should be the concepts of "educational practice", "class of problems" and "educational text". We offer some axioms around these concepts.

Author Biographies

Yuriy M. Bogachkov, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine, Kyiv
PhD, senior researcher, Department of Technologies of Open Learning Environment
Jacob A. Feldman
St. Petersburg

References

Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти : монографія / Биков В. Ю. –– К. : Атіка, 2008. – 684 с: іл.

Биков В. Ю. Основні концептуальні засади інформатизації освіти і головна парадигма прийдешнього суспільства знань / Биков В. Ю. // Я-концепція академіка Неллі Ничкало у вимірі професійного розвитку особистості : зб. наук. пр. / [редкол.: І. А. Зязюн (голова), О. М. Отич та ін.; упоряд.: О. М. Отич, О. М. Боровік ; Національна академія педагогічних наук України; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих НАПН України. – К., 2014. – С. 32–42.

Пальчевський, С. С. Педагогіка : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / С. С. Пальчевський. –Друге вид. – К. : Каравела, 2008. – 496 с. – Бібліогр. в кінці гл.

Kuhn T. S. The Structure of Scientific Revolutions / Kuhn. – Chicago : University of Chicago Press, 1962.

Основы педагогики высшей школы. / [Товажнянский Л. Л, Романовський О .Г., Бондаренко В. В. и др.]. – Харьков : НТУ “ХПИ”, 2005. – 600 с.

Арасланова А. А. Кризис классического образования в эпоху смены педагогических парадигм / А. А. Арасланова. // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. – 2010. – №3. – С. 14–23.

Шиянов Е. Н. Полипарадигмальность как методологический принцип современной педагогики / Шиянов Е. Н., Ромаева Н. Б. [Электронный ресурс]: электрон.данные. – Москва : Научная цифровая библиотека PORTALUS.RU, 01 ноября 2007. – Режим доступа : http://www.portalus.ru/modules/shkola/rus_readme.php?subaction=showfull&id=1193920344&archive=1194448667&start_from=&ucat=& (свободный доступ). – Дата доступа: 04.09.2015.

Зайченко І. В. Педагогіка. Навчальний посібник / І. В. Зайченко. – Київ : Освіта України, КНТ, 2008. – 528 с.

Педагогіка вищої школи : навч. посібник / Т. І. Туркот. – К. : Кондор, 2011. – 628 с.

Макарчук І. О. Рефлексивний потенціал освітньої парадигми / І. О. Макарчук. // Вісник НТУУ “КПІ”. Філософія. Психологія. Педагогіка. – 2011. – №2. – С. 77–80.

Агапова Н. Г. Парадигмальные ориентации современного образования в контексте философии культуры: оппозиции, различия и возможности синтеза / Н. Г. Агапова. // Вестник Рязанского государственного университета им. С. А. Есенина. – 2007. – №17.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

BykovV. Yu. Organizational models of open education: Monograph. – K. : Atika, 2008. – 684 s: il. (in Ukrainian).

BykovV. Yu. he main conceptual basis of information education and the main paradigm of the future knowledge society // academic self-concept Nelly Nychkalo in terms of professional development of the individual : zb. nauk. pr. / [redkol.: I.A. Ziaziun (holova), O .M. Otych ta in.; uporiad.: O. M. Otych, O. M. Borovik ; National Academy of Educational Sciences of Ukraine; Institute of Teacher Education and Adult Education NAESUkraine. – K., 2014. – S. 32–42 (in Ukrainian).

Palchevskyi, S. S. Pedagogy :navch. posib. dlia stud. vyshch. navch. zakl. / S. S. Palchevskyi. – Druhevyd. – K. :Karavela, 2008. – 496 s. – Bibliohr. vkintsi hl (in Ukrainian).

Kuhn T. S. The Structure of Scientific Revolutions / Kuhn. – Chicago: University of Chicago Press, 1962 (in English).

Principles of pedagogy schools High society. / Tovazhnjanskij L. L, Romanovs'kij O. G., Bondarenko V. V. i dr.]. – Har'kov : NTU “HPI”, 2005. – 600 s.(in Russian).

Araslanova A. A. The crisis of classical education in an era of changing educational paradigms / A. A. Araslanova. // Bulletin of Chelyabinsk State Pedagogical University. – 2010. – #3. – S. 14–23 (in Russian).

Shijanov E. N. Multiparadigmatic character as a methodological principle of modern pedagogy [online] //Shijanov E. N.,Romaeva N. B. // jelektron. dannye. – Moskva: Science Digital Library a PORTALUS.RU, 01 nojabrja 2007. – Available from : http://www.portalus.ru/modules/shkola/rus_readme.php?subaction=showfull&id=1193920344&archive=1194448667&start_from=&ucat=& (svobodnyjdostup). – Data dostupa: 04.09.2015 (in Russian).

Zajchenko I. V. Pedagogy. Tutorial. / I. V. Zajchenko. – Kyjiv : OsvitaUkrajiny,KNT, 2008. – 528 s. (in Ukrainian).

Higher Education Pedagogy: Textbook / T. I. Turkot. – K. : Kondor, 2011. – 628 s. (in Ukrainian).

Makarchuk I. O. Reflective potential educational paradigm / I. O. Makarchuk. // Visnyk NTUU “KPI”. Philosophy. Psychology. Pedagogy. – 2011. – #2. – S. 77–80 (in Ukrainian).

Ahapova N. H. Paradigmatic orientation of modern education in the context of the philosophy of culture: the opposition, the differences and possibilities of synthesis / N. H. Ahapova. // Bulletin of Ryazan State University. S. A. Esenyna. – 2007. – #17 (in Russian).

Published
2015-10-31
Section
The methodology, theory, philosophy and history of the use of ICT in education