Abstract
The modern approach to the effective realization of physical experiment is to combine the real and virtual experiments using new learning technologies for the formation of students’ key and subject competencies. Only a skillful combination of computer technology and traditional methods of teaching physics give the desired result: a high level of learning in physics and understanding of their practical application. This paper considers the approach to the organization and holding of educational physical experiment using computer-oriented learning tools. This approach extends the experiment as a kind of visibility and knowledge sources and includes the following steps: preparation; full-scale physical experiments; conclusions. Modern software automates the collection, processing and systematization of data, saves time and effort of students. In general, you can focus their attention on the physical nature of the phenomenon under study.References
Лекція № 2 на тему: «Навчальний проект та його Портфоліо. Вимоги до змісту та організації навчального проекту». – Режим доступу : http://ito.vspu.net/SAIT/inst_kaf/kafedru/matem_fizuka_tex_osv/www/ENK/ENMK_Metoduka_Intel/with_flash/HTML/zmist/lek/2.htm.
Лаврова А. В. Сучасний підхід до проведення навчального фізичного експерименту / А. В. Лаврова // Збірник матеріалів VІ Всеукраїнського науково-методичного семінару «Комп’ютерне моделювання в освіті». – Кривий Ріг, 2013. – С. 108–110 .
Лаврова А. В. Застосування цифрових лабораторій під час проведення навчального фізичного експерименту / А. В. Лаврова // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. – Київ-Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2013. – №34. – С. 254–265.
Лаврова А. В. Використання сучасних цифрових лабораторій у навчальному фізичному експерименті / А. В. Лаврова, В. Ф. Заболотний // Інноваційні технології управління якістю підготовки майбутніх учителів фізико-технологічного профілю : збірник матеріалів міжнародної наукової конференції. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2013. – С. 69–70.
Енюшкина Е. А. Цифровые технологии в исследовательской деятельности / Е. А. Енюшкина // Физика в школе. – 2011. – №5. – С. 41–46.
Желюк О. Засоби ІКТ у навчальному фізичному експерименті / О. Желюк // Фізика та астрономія в школі. – 2003. – №1. – С. 39–43
Експеримент на екрані комп’ютера: монографія/ авт. кол.: Ю. О. Жук, С. П. Величко та ін, – К. : Педагогічна думка, 2012. – 180 с.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Lecture №2 on «Learning project and its Portfolio. Requirements for the content and organization of the training project»[online]. – Available from : http://ito.vspu.net/SAIT/inst_kaf/kafedru/matem_fizuka_tex_osv/www/ENK/ENMK_Metoduka_Intel/with_flash/HTML/zmist/lek/2.htm (in Ukrainian).
Lavrova A. V. The modern approach to the educational physical experiment / A. V. Lavrova // Zbirny`k materialiv VI Vseukrayins`kogo naukovo-metody`chnogo seminaru «Komp'yuterne modelyuvannya v osviti». – Kry`vy`j Rig.— 2013. – S. 108–110 (in Ukrainian)
Lavrova A. V. Application of digital laboratories during the academic physics experiment / A.V. Lavrova // Suchasni informacijni tekhnologhiji ta innovacijni metodyky navchannja v pidghotovci fakhivciv: metodologhija, teorija, dosvid, problemy. – Kyjiv-Vinnycja : TOV firma «Planer», 2013. – #34. – S. 254–265 (in Ukrainian).
Lavrova A. V. The latest digital laboratories in educational physical experiment / A. V. Lavrova, V. F. Zabolotnyj // Innovacijni tekhnologhiji upravlinnja jakistju pidghotovky majbutnikh uchyteliv fizyko-tekhnologhichnogho profilju: zbirnyk materialiv mizhnarodnoji naukovoji konferenciji. – Kam'janecj-Podiljsjkyj: Aksioma, 2013. – S. 69–70 (in Ukrainian).
Enjushkyna E. A. Digital technology in research activities / E. A. Enjushkyna // Fyzyka v shkole. – 2011. – #5. – S. 41–46 (in Russian).
Zheljuk O. New information technologies in educational physical experiment / O. Zheljuk// Fizyka ta astronomija v shkoli. – 2003. – #1. – S. 39–43 (in Ukrainian).
Experiment on the computer screen: monograph / avt. kol.: Ju. O. Zhuk, S. P. Velychko, O. M. Sokoljuk, I. V. Sokolova, P. K. Sokolov. Za redakcijeju: Zhuka Ju. O. – K. : Pedaghoghichna dumka, 2012. – 180 s. (in Ukrainian).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2015 Alla V. Lavrova, Volodymyr F. Zabolotnyi