PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PRECONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF INFORMATION AND EDUCATIONAL LEARNING ENVIRONMENT FOR UPPER-FORM PUPILS BY MEANS OF NETWORK TECHNOLOGIES

Authors

  • Olga E. Konevshchynska Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.33407/itlt.v49i5.1304

Keywords:

psychological, educational prerequisites, information-educational environment, network technologies

Abstract

In the article the favourable psychological and pedagogical preconditions of the development of information and educational environment for upper-form pupils learning with the use of network technologies are proved. The state and prospects of modern electronic social networks in the educational process are analyzed. There are identified a number of psychological and pedagogical prerequisites to facilitate the development of information and educational environment of upper-form pupils learning based on interaction between education, training and development at all stages. Efficiency of organization of educational process with the use of network technology in accordance with the principles of open education, including integrity, continuity and consistency has been investigated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olga E. Konevshchynska, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv

PhD (pedagogical sciences), Senior Research Fellow, scientific secretary

References

Биков В. Ю. Мобільний простір і мобільно орієнтоване середовище інтернет-користувача: особливості модельного подання та освітнього застосування. / В. Ю. Биков // Інформаційні технології в освіті : збірник наукових праць. Випуск 17. – Херсон : ХДУ, 2013. – 204 с.

Коневщинська О. Е. Розвиток поняття інформаційно-освітнього середовища навчання старшокласників в аспекті використання соціальних електронних мереж / О. Е. Коневщинська // Інформаційні технології і засоби навчання. Електронне наукове фахове видання Online: 2076-8184 2015. № 1 (45). С. 12-20. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1196.

Психологічні особливості соціалізації обдарованих дітей у віртуальному просторі: монографія / А .І. Лучинкіна, К. Г. Мілютіна, Т. А. Яншина. – К. : Інститут обдарованої дитини, 2014. – 307 с.

Формування інформаційного освітнього простору в процесі модернізації середньої загальної освіти: світові тенденції. Колективна монографія. – К. Педагогічна думка, 2007. – 292 с.

Закон Парето или Принцип Парето 80-20. Назва з екрану. – Режим доступу http://www.elitarium.ru/zakon-pareto-princip-80-20/

Пінчук О. П. Історико аналітичний огляд розвитку соціальних сережних технологій і перспектив їх використання у навчанні / О. П. Пінчук // Інформаційні технології і засоби навчання. Електронне наукове фахове видання Online: 2076-8184 2015. № 4 (48). С. 14–34. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1267.

Олексюк Н. В. Лебеденко Л. В. Використання електронних соціальних мереж у соціально-педагогічній роботі зі школярами / Н. В. Олексюк, Л. В.Лебеденко // Інформаційні технології і засоби навчання. Електронне наукове фахове видання Online: 2076-8184. – 2015. – № 4 (48). – С. 88–102. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1273.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bykov V. Mobile space and environment-oriented mobile Internet users: features model presentation and educational applications. / V. Yu. Bykov // Information technologies in education: Collection of scientific papers. Issue 17. – Kherson: KSU, 2013. – 204 р. (in Ukrainian).

Konevschynska O. E. development of the concept of information-educational environment of high school students learning in terms of the use of social networks, electronic / O. E. Konevschynska // Information technologies and means of teaching. Electronic scientific specialized edition Online: 2076-8184 2015. № 1 (45). S. 12–20. Access: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1196 (in Ukrainian).

Psychological features of socialization of gifted children in cyberspace: monograph / A. I. Luchynkina, K. G. Milutin, T. A. Yanshin. – K., Gifted Child Institute, 2014. – 307 р. (in Ukrainian).

Forming informational educational space in the process of modernization of general secondary education: global trends. Collective monograph. – K .: "Pedagogical Thought", 2007. – 292 p. (in Ukrainian).

The Law of Pareto Principle or Pareto's 80-20 [online]. – Available from : http://www.elitarium.ru/zakon-pareto-princip-80-20/ (in Ukrainian).

Pinchuk O. Historical and analytical review of social serezhnyh technologies and prospects of their use in teaching / O..Pinchuk // Information technologies and means of teaching. Electronic scientific specialized edition Online: 2076-8184 2015. № 4 (48). S 14-34. Acess : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1267(in Ukrainian)

Oleksyuk N. Lebedenko L. The use of electronic social networks in social and educational work with students / N. Oleksyuk, L. Lebedenko // Information technologies and means of teaching. Electronic scientific specialized edition Online: 2076-8184 – 2015. – № 4 (48). – S. 88–102. Access : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1273( in Ukrainian)

Published

2015-10-31

How to Cite

Konevshchynska, O. E. (2015). PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PRECONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF INFORMATION AND EDUCATIONAL LEARNING ENVIRONMENT FOR UPPER-FORM PUPILS BY MEANS OF NETWORK TECHNOLOGIES. Information Technologies and Learning Tools, 49(5), 82–88. https://doi.org/10.33407/itlt.v49i5.1304

Issue

Section

ICT and learning tools in secondary education

Most read articles by the same author(s)