RELEVANCE OF ELECTRONIC SOCIAL NETWORKS APPLICATION WORKING WITH PUPILS WITH FUNCTIONAL DISABILITIES
PDF (Ukrainian)

Keywords

electronic social networks
pupils
teaching and educational process
children with functional disabilities

How to Cite

[1]
V. V. Kovalenko and O. M. Kovalenko, “RELEVANCE OF ELECTRONIC SOCIAL NETWORKS APPLICATION WORKING WITH PUPILS WITH FUNCTIONAL DISABILITIES”, ITLT, vol. 50, no. 6, pp. 34–49, Jan. 2016, doi: 10.33407/itlt.v50i6.1318.

Abstract

In the article the scientific literature and government documents related to teaching pupils with functional disabilities is analyzed. There are considered the main concepts and terms regarding the problems of the study. Scientific publications of native and foreign researchers concerning application of electronic social networks in teaching and educational process are analyzed. It is described the types of electronic social networks appropriate to apply working with pupils, in particular, who have functional disabilities. It has been determined that the use of electronic social networks in teaching and educational process can help the pupils with functional disabilities in their study (doing homework, engage to participation in school activities, communication with peers and teachers, etc.).
PDF (Ukrainian)

References

Архипова Т. Л. Социальные сети как средство организации учебного процесса / Л. Т. Архипова, Н. В. Осипова, М. С. Львов // Інформаційні технології в освіті. – 2015. – № 22. – С. 7–18.

Все о социальных сетях. Влияние на человека [1/4] – Режим доступу : http://secl.com.ua/article-vse-o-socialnyh-setjah-vlijanije-na-cheloveka.html. – Доступ 25.11.2015.

Галатир І. А. Особливості навчального процесу дітей з особливими потребами [Електронний ресурс] / І. А. Галатир // Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». – 2009. – № 1. – С. 16–19. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Znpkhist_2009_1_6.pdf – доступ 20.11.2015.

Голощук Р. О. Веб-спільноти в дистанційній освіті / Р. О. Голощук, Н. О. Думанський, Ю. О. Сєров // Науковий вісник Національного лісотехнічного університету України. – Львів, 2008. – Вип. 18.10. – С. 286–292.

Гуревич Р. Інтернет і його соціальні мережі в сфері освіти: напрями використання / Р. Гуревич / Зб. наук. пр. ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. «ІКТ в сучасній освіті : досвід, проблеми, перспективи» – С. 52–56. – Режим доступу : http://ubgd.lviv.ua/konferenc-/kon_ikt/plen_zasid/Gurevuch.pdf. – доступ 01.12.2015.

Закон України «Про реабілітацію інвалідів» – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2961-15 – доступ 09.11.2015.

Запорожченко Ю.Г. Використання засобів ІКТ у дистанційному навчанні учнів з функціональними обмеженнями / Ю.Г. Запорожченко // Інформаційні технології в освіті : Зб. наук. праць. – Херсон : ХДУ, 2013. – № 16. – C. 75–82.

Івашньова С. В. Використання соціальних сервісів та соціальних мереж в освіті / С. В. Івашньова // Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. – 2012. – № 2. – С. 15–17.

Клименко О. А. Социальные сети как средство обучения и взаимодействия участников образовательного процесса / О. А. Клименко // Теория и практика образования в современном мире : материалы Междунар. науч. конф. (г.Санкт-Петербург, фев. 2012 г.). – С.-Пб. : Реноме, 2012. – С. 405–407.

Колупаєва А. А. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання: наук.-метод. посіб. / А. А. Колупаєва, Л. О. Савчук; видання доповнене та перероблене. – К. : Видавнича група «АТОПОЛ», 2011. – 274 с.

Концепція державного стандарту спеціальної освіти дітей з особливими потребами. – Режим доступу : https://docs.google.com/document/d/12B4jD453YeTjv-7l60N0ABxPJ6QS_FMZ5ph4Fa3yeZTw/edit – доступ 25.11.2015.

Крибель С. С. Использование социальных сетей в образовании / С. С. Крибель, В. В. Шобухова // Информатика и образование. – 2012. – № 4 (233). – С. 66–68.

Кучаковська Г. А. Роль соціальних мереж в активізації процесу навчання інформатичних дисциплін майбутніх вчителів початкової школи [Електронний ресурс] / Кучаковська Г. А. // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2015. – № 3 (47) – С. 136–149. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1213/933. – доступ 28.11.2015.

Лист МОН України від 05.06.2015 № 1/9-280 «Про організацію навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2015/2016 навчальному році». – Режим доступу : http://www.krok.org.ua/zakon-ukr.php – доступ 05.11.2015.

Ломакин Д. С. Роль социальных сетей в современном образовательном процессе / Д. С. Ломакин / Веб-сайт Профобразовние РФ. – Режим доступа : http://rossobr.ru/?p=189 – доступ 28.11.2015.

Мигович С. М. Роль і місце соціальних мереж у формуванні освітньо-інформаційного середовища аграрних університетів / С. М. Мигович, Н. Т. Тверезовська // Науковий вісник НУБіП серія «Педагогіка, психологія, філософія». – Випуск 175, частина 3. – Київ, 2012. http://www.mnau.edu.ua/ua/02_02_01_10_mygovich.-html#ixzz2wnSKAKKp – доступ 06.11.2015.

Олексюк Н. В. Використання електронних соціальних мереж у соціально-педагогічній роботі зі школярами / Н. В. Олексюк, Л. В. Лебеденко // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2015. – № 4 (48). – С. 88–102. Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/ article/view/1273 – доступ 25.11.2015.

Павличенко Е. Н. Социальные сети как инструмент модернизации образования / Е. Н. Павличенко // Народное образование. – 2012. – № 1. – C. 42–47.

Патаракин Е. Д. Социальные взаимодействия и сетевое обучение 2.0 [Текст]: монография / Е. Д. Патаракин. – М.: НП «Современные технологии в образовании и культуре», 2009. – 176 с.

Пінчук О. П. Історико-аналітичний огляд розвитку соціальних мережних технологій і перспектив їх використання у навчанні [Електронний ресурс] / О. П. Пінчук // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2015. – № 4 (48). – С. 14–34. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1267 – доступ 20.11.2015.

Постанова КМУ від 15.06.2011 р. № 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах». – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF – доступ 26.11.2015.

Сборник статей, методических материалов, нормативно-правовых документов / под редакцией проф. Л. М. Шипицыной. – Москва, 2006. – 216 с.

Свєтлорусова А. В. Використання віртуальних спільнот для розвитку інформаційно-комунікаційних компетентностей старшокласників / А. В. Свєтлорусова // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Сер. 5 : Пед. науки : реалії та перспективи – Вип. 28. – Зб. наук. пр. / за ред. В. П. Сергієнко. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. – С. 212–216.

Соціальна педагогіка : мала енциклопедія / за заг. ред. проф. І. Д. Звєрєвої. – К. : Центр учбової літератури, 2008. – 336 с.

Соціальна педагогіка : підручник / за ред. проф. А. Й. Капської – Київ : Центр навчальної літератури, 2003. – 256 с.

Соціальна робота: технологічний аспект : навчальний посібник / ха ред. проф. А. Й. Капської. – К. : Центр навчальної літератури, 2004. – 352 с.

Фещенко А. В. Социальные сети в образовании: анализ опыта и перспективы развития / А. В. Фещенко // Открытое и дистанционное образование. – 2011. – № 3. – С. 44–50.

Щербаков О. В. Соціальна мережа для підтримки навчального процесу у ВНЗ [Електронний ресурс] / О. В. Щербаков, Г. А. Щербина // Системи обробки інформації: зб. наук. праць. / М-во оборони України, Харк. ун-т Повітр. Сил ім. Івана Кожедуба. – 2012. – Вип. 8 (106). – С. 159–162 – Режим доступу : http://www.repository.hneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1545 – доступ 30.11.2015.

Яцишин А. В. Використання електронних соціальних мереж для роботи з дітьми та молоддю з особливими освітніми потребами / А. В. Яцишин, В. В. Коваленко // Освіта та виховання обдарованої особистості. – 2015. – № 8 (39). – С. 32–38.

Яцишин А. В. Застосування віртуальних соціальних мереж для потреб загальної середньої освіти / А. В. Яцишин // Інформаційні технології в освіті. – 2014. – №19. – С. 119–126.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Arhipova T. L. Social networking as a means of organizing the educational process [online] / T. L. Arhipova, N. V. Osipova, M. S. L'vov // Information Technology in Education : Coll. Science. pr. – Issue 22. – Kherson : KSU, 2015. – P. 7–18. – Available from: http://www.ite.kspu.edu/webfm_send/819/1. (in Russian).

All of the social networks. The impact on human [1/4][online]. – Available from: http://secl.com.ua/article-vse-o-socialnyh-setjah-vlijanije-na-cheloveka.html. – access : 11/25/2015. (in Russian).

Halatyr I. A. Features of the learning process of children with disabilities [online] / I. A. Halatyr // Proceedings of Khmelnytsky Social Technologies Institute of the University «Ukraine». – 2009. – № 1. – P. 16–19. – Available from: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Znpkhist_2009_1_6.pdf. – access : 11/20/2015. (in Ukrainian).

Holoschuk R. O. Web community in Distance Education / R. O. Holoschuk, N. O. Dumanskii, J. O. Serov // Scientific Bulletin of National Forestry University of Ukraine. – Lviv, 2008. – № 18.10. – P. 286–292. (in Ukrainian).

Hurevych R.Internet and its social networks in education: Trends use [online] / R. Hurevych / Coll. Science. pr. Third International. scientific-practic. conf. «ICT in modern education : experience, problems and prospects». – P. 52–56. – Available from: http://ubgd.lviv.ua/konferenc/kon_ikt/plen_zasid/Gurevuch.pdf. – access 09/11/2015. (in Ukrainian).

Law of Ukraine «On the Rehabilitation of the Disabled» [online]. – Available from: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2961-15. – access 02/11/2015. (in Ukrainian).

Zaporozhchenko J.G. The use of ICT in distance learning pupils with functional disabilities / J.G. Zaporozhchenko // Information Technologies in Education : Coll. Science. works. – Kherson : KSU, 2013. – № 16. – P. 75–82. (in Ukrainian).

Ivashnova S. V. The use of social services and social networking in education / S. V. Ivashnova // Scientific notes NDU them. Gogol. Psychological and Pedagogical science. – 2012. – № 2. – P. 15–17 (in Ukrainian).

Klimenko O. A. Social networking as a means of learning and interaction between the participants of the educational process / O. A. Klimenko // Theory and practice of education in the modern world : Proceedings Intern. scientific. Conf. (St. Petersburg, February. 2012). – S.-Pb. : Renome, 2012. – P. 405–407 (in Russian).

Kolupaeva A. A. Children with special educational needs and the organization of their training, scientific-method. Training Manual. / A. A. Kolupaeva, L. A. Savchuk; revised and enlarged edition. – K. : Publishing group "ATOPOL", 2011. – 274 p. (in Ukrainian).

The concept of of state standard of of special education of children with special needs [online]. – Available from: https://docs.google.com/document/d/12B4jD453YeTjv7l60N0ABxPJ6QS_FMZ5ph4Fa3yeZTw/edit. – access 11/25/2015. (in Ukrainian).

Kribel' S. S. Using social network in education / S. S. Kribel', V.V. Shobuhova // Information and

education. – 2012. – № 4 (233). – P. 66–68 (in Russian).

Kuchakovska H. А. The role of social networks in enhancing the learning process informatic disciplines of future elementary school teachers [online] / H. A. Kuchakovska // Information technology and learning tools. – 2015. – № 3 (47). – P. 136–149. – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1213#.-VaS1GV_tlBc. – access 11/28/2015 (in Ukrainian).

Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine from 05.06.2015 № 1 / 9-280 «On the organization of the teaching and educational process for pupils from special education needs general educational establishments in the 2015/2016 academic year» [online]. – Available from: http://www.krok.org.ua/zakon-ukr.php. – access 05/11/2015. (in Ukrainian).

Lomakin D. S. Role of social networks in the modern educational process [online] / D. S. Lomakin // Web Site Vocational education Russian Federation. – Available from: http://rossobr.ru/?p=189. – access 11/28/2015 (in Russian).

Myhovych S. M. The role and place of social networks in shaping the educational informative environment agrarian universities [online] / S. M. Myhovych, N. T. Tverezovska // Scientific Herald NUBiP series «pedagogy, psychology, philosophy». – Issue 175, Part 3. – Kyiv, 2012. – Available from: http://www.mnau.edu.ua/ua/02_02_01_10_mygovich.-html#ixzz2wnSKAKKp. – access 06/11/2015. (in Ukrainian).

Oleksyuk N. V. The use of electronic social networks in social and educational work with pupils [online] / N. V. Oleksyuk, L. V. Lebedenko // Information technology and learning tools. – 2015. – № 4 (48). – P. 88–102. – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/ article / view / 1273. – access 11/25/2015. (in Ukrainian).

Pavlicenco E. N. Social networks as a tool the modernization of education / E.N. Pavlicenco // Education. – 2012. – № 1. – P. 42–47. (in Russian).

Patarakin E. D. Social interaction and networked learning 2.0 [Text] : monograph / E. D. Patarakin. –M . : NP «Modern technologies in education and culture», 2009. – 176 p. (in Russian).

Pinchuk O. P. Historical and analytical review of social networking technologies and prospects of their use in training [online] / O. P. Pinchuk // Information technologies and means of teaching. – 2015. – № 4 (48). – P. 14–34. – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1267. – access 11/20/2015. (in Ukrainian).

CMU from 15.06.2011 g. № 872 «On approval of the organizations inclusive learning General secondary schools of». [online]. – Available from: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF. – access 11/26/2015. (in Ukrainian).

Collection of articles, methodical materials, normative and legal documents / Edited by prof. L.M. Shipitsyna. – Moscow, 2006. – 216 p. (in Russian).

Svetlorusova A. V. The use of virtual communities for the development of ICT competencies seniors / A. V. Svetlorusova // Scientific journal NEA them. M. P. Dragomanova. Avg. 5 : Ped. Science: Reality and Prospects – Vol. 28. – Coll. Science. pr. / eds. V. P. Sergienko. –K. : NEA them. M.P. Dragomanova 2011. – P. 212–216. (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.