MODEL OF COMPUTER-ORIENTED LEARNING ENVIRONMENT FOR THE FORMATION OF MULTICULTURAL COMPETENCE OF STUDENT
PDF (Ukrainian)

Keywords

multicultural competence
computer-oriented learning environment
multicultural education

How to Cite

[1]
I. V. Ivanyuk, “MODEL OF COMPUTER-ORIENTED LEARNING ENVIRONMENT FOR THE FORMATION OF MULTICULTURAL COMPETENCE OF STUDENT”, ITLT, vol. 50, no. 6, pp. 14–33, Jan. 2016, doi: 10.33407/itlt.v50i6.1319.

Abstract

The article presents the author's model of computer-oriented learning environment for the formation of a multicultural competence of pupils. It was found the content of "multicultural competence of students" and clarified the basic content of the study "computer-oriented learning environment in terms of multicultural education of pupils." Scientific approaches and principles that underpin the formation of a multicultural competence of pupils were characterized. The basic tools for provide multicultural education students in computer-oriented learning environment were highlighted. It is concluded that the present model includes the basic building blocks that provide consistency and coherence of the educational process in the computer-oriented learning environment for the formation of a multicultural competence of the student.
PDF (Ukrainian)

References

Морзе Н. В. Інформатика: підручник [для 9 кл.] / Н. В Морзе, В. П. Вембер, О. Г. Кузьминська. – К. : УВЦ «Школяр», 2009. – 344 с.

Сороко Н. В. Современные стратегии развития информационно-коммуникационной компетентности учителей в условиях компьютерно ориентированной среды в международном измерении / Н. В. Сороко // Международный электронный журнал «Образовательные технологии и общество (Educational Technology & Society)». – 2013. —V. 16. – №1. – С. 699–737 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ifets.ieee.org/russian/periodical/journal.html. – Назва з екрану.

Taylor E. W. Intercultural competency: A transformative learning process / E. W. Taylor // Adult Education Quarterly. – 1994. – Vol. 44(3). – P. 154–174.

Thomas A. Intercultural competence: Princilpes, problems, concepts / A. Thomas // Erwagen, Wissen, Ethik. – 2003. – Vol.14 (1). – P. 137–150.

Fantini A. Е. Exploring and assessing intercultural competence / A. E. Fantini // Final research report 07-01-2007. Center for Social Development George Warren Brown School of Social Work Washington University [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://csd.wustl.edu/Publications/Documents/RP07-01.pdf. – Назва з екрану.

Interkulturekke Kompetenz. IKUD Seminare [зб.наук.мат. з питань полікультурної компетентності Інституту інтеркультурної дидактики, німеччина]. – 2011 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ikud-seminare.de/interkulturelle-kompetenz.html. – Назва з екрану.

Гончаренко Л. А. Формування полікультурної компетентності вчителів загальноосвітньої школи: навчальний посібник для студентів / Л. А. Гончаренко, В. В. Кузьменко. – Х. : РІПО, 2006. – 92 с.

Воротняк Л. І. Особливості формування полікультурної компетенції магістрів у вищих педагогічних навчальних закладах / Л. І. Воротняк // Вісник Житомирського державного університету (Педагогічні науки). – 2008. – № 39. – С. 105–109.

Сімоненко М. В. Полікультурна компетентність майбутнього вчителя як стандарт освіти європейського виміру / Сімоненко М. В. // Педагогические науки. – 2010 – №2 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.rusnauka.com/6_NITSB_2010/Pedagogica/58322.doc.htm. – Назва з екрану.

Бим-Бад Б. М. Обучение и воспитание через непосредственную среду: теория и практика / Б. М. Бим-Бад // Труды кафедры педагогики, истории образования и педагогической антропологии Университета РАО. – 2001. – № 3. – С. 28–48.

Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія / В. Ю. Биков. – К. : Атіка, 2008. – 684 с.

Лапінський В. В. Навчальне середовище нового покоління та його складові / В. В. Лапінський // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова Серія №2. Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наукових праць / Редрада. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. – № 6 (13) – С. 26–32.

Жук Ю. О. Особистісний простір учня в комп’ютерно-орієнтованому навчальному середовищі / Ю. О. Жук // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2012. – №3(29) [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/693/508. – Назва з екрану.

Кулюткин Ю. Н. Образовательная среда и развитие личности / Ю. М. Кулюткин, С. В. Тарасов [Електронний ресурс] // Новые знания. Журнал по проблемам образования взрослых. – 2001. – №1. – Режим доступу до ресурсу : http://www.znanie.org/jornal/n1_01/obraz_sreda.html – Назва з екрану.

Рубцов В. В. О проблеме соотношения развивающих образовательных сред и формирования знаний (к определению предмета экологической психологии) / В. В. Рубцов // Вторая Российская -конференция по экологической психологии: Тезисы (Москва, 12–14 апреля 2000 г.). – М., 2000. – С. 169–172.

Слободчиков В. И. Образовательная среда: реализация целей образования в пространстве культуры / В. И. Слободчиков // Новые ценности образования: культурные модели школ – М. : Инноватор-Bennet college, 1997. – Вып. 7. – С. 177–184.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко.— К. : Либідь, 1997. – 376 с.

Сисоєва С. О. Проблеми дистанційного навчання : педагогічний аспект / С. О. Сисоєва // Неперервна професійна освіта. – 2003. – Вип. 3–4. – С. 78–87.

Енциклопедія освіти / [голов. ред. В.Г. Кремень]. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Ващенко Л. Н. Управление инновационными процессами в общем среднем образовании региона : монографія / Л. Н. Ващенко. – М. : ИО “Тираж”, 2005. – 380 с.

Педагогічний словник [ред. М.Д. Ярмаченко] – К. : Педагогічна думка, 2001. – 514с.

Яблонко В.А. Психолого-педагогічні основи формування особистості : навч. посібник для студ. вузів / В.Я. Яблонко. – К. : Центр учбової літератури, 2008. – 258 с.

Философский словарь [ред. И. Т. Фролова]. – 4-е изд. – М. : Политиздат, 1981. – 410 с.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики [заг. ред. О. В. Овчарук]. – К. : «К.І.С.», 2004. – 112 с.

Гайсина Г.И. Культурологический подход в теории и практике педагогического образования : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.08 : / Гайсина Гузель Иншаровна. – М., 2002. – 366 c. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.lib.ua-ru.net/diss/cont/106391.html. – Назва з екрану.

Мареев В. И. Культурологический подход в аспекте развития современного образования / В. И. Мареев, Н. К. Карпова, Е. С. Щипанкина // Научный международный периодический журнал "Научные труды SWorld". – 2012 . – №37. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.sworld.com.ua/index.php/ru/current-status-and-the-development-of-the-education-c112/11973-c112-037. – Назва з екрану.

Кутова Н.А. Вища освіта жінок у США в 70-х роках ХХ – на початку ХХІ ст.: ґендерний підхід / Н. А. Кутова. – К. : Унів. вид-во ПУЛЬСАРИ, 2008. – 312с.

Бех І.Д. Особистісно орієнтований підхід: науково-практичні засади / І. Д. Бех // Виховання особистості: Навчально-методичний посібник: У 2 кн. – Кн. 2. – К. : Либідь, 2003. – 344 с.

Педагогика: уч. пособ. для студ. пед. инст. [ред. Ю.К. Бабанский]. – М. : Просвещение, 1988. – 479 с.

Перотті А. Виступ на захист полікультурності/ Антоніо Перотті. – Л. : Кальварія, 2001. – 128с.

UNESCO Guidelines on Intercultural Education [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001478/147878e.pdf. – Назва з екрану.

EU Cyber Security Strategy and Programs: Handbook. – Vol. 1. – Strategic Information and Regulations, 2013. —282 p.

Закон України «Про основи національної безпеки України» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/964-15. – Назва з екрану.

Дистанційне навчання. Дистанційний курс: [навчальний посібник] / В. М.Кухаренко [та ін.]. – Х. : ХДПУ, 1999. – 216 с.

Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід : метод.посіб [уклад. О. Пометун, Л. Пироженко]. – К. : А.Н.Н., 2002. – 136 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Morze N. V. Information: textbook [for 9 cl.] / N. V. Morze, V. P Vember, O.H. Kuz'myns'ka. – K. .: UVC "Sckolyarl", 2009. – 344 p. (in Ukrainian).

Soroko N. V. Modern strategy development of teachers information and communication competence in terms of computer oriented environment in the international dimension / N. V. Soroko [online] // International Electronic Magazine “Educational Technology & Society”. – 2013. – V. 16. – №1. – С. 699–737. – Available from : http://ifets.ieee.org/russian/periodical/journal.html (in Russian).

Taylor E. W. Intercultural competency: A transformative learning process / E. W. Taylor // Adult Education Quarterly. – 1994. – Vol. 44(3). – P. 154–174 (in English).

Thomas A. Intercultural competence: Princilpes, problems, concepts / A. Thomas // Erwagen, Wissen, Ethik. – 2003. – Vol. 14 (1). – P. 137–150 (in English).

Fantini A. Е. Exploring and assessing intercultural competence [online] / A. E. Fantini // Final research report 07-01-2007. Center for Social Development George Warren Brown School of Social Work Washington University. – Available from : http://csd.wustl.edu/Publications/Documents/RP07-01.pdf (in English).

Interkulturekke Kompetenz. IKUD Seminare [online]. – 2011. – Available from: http://www.ikud-seminare.de/interkulturelle-kompetenz.html (in German).

Goncharenko L. A. Formation of multicultural competence of secondary school teachers: a manual for students / L. A. Goncharenko, V. V. Kuzmenko. – H. : RIPO, 2006. – 92 p.(in Ukrainian).

Vorotniak L .I. Features of formation of Masters multicultural competence in higher educational institutions / L .I. Vorotniak // Bulletin Zhytomyr State University (Pedagogical Sciences). – 2008. – № 39. – P. 105–109. (in Ukrainian).

Simonenko M. V. Multicultural competence of future teacher as a standard European dimension of education [online] / Simonenko M. // Pedagogical Sciences. – 2010 – №2. – Available from: http://www.rusnauka.com/6_NITSB_2010 (in Ukrainian).

Bim-Bad B. M. Teaching and learning through natural environment: Theory and Practice / B. M. Bim-Bad // Proceedings of the department of pedagogy, education history and pedagogical anthropology University RAO. – 2001. – № 3. – P. 28–48 (in Russian).

Bykov V. Y. Organizational models of open education: monograph / V. U. Bykov. – K. : Atika, 2008. – 684 p. (in Ukrainian).

Lapinsky V.V. Learning environment of a new generation and its components / V.V. Lapinsky // Scientific Journal of SPU named after M.P. Dragomanova. Series №2. Computer-oriented learning system: Coll. scientific papers / Pedrada. – K .: SPU named after M.P. Dragomanova, 2008. – № 6 (13). – P. 26–32 (in Ukrainian).

Zhuk Y. O. The personal space of student in computer-oriented learning environment [online] / Y. A. Zhuk // Information technologies and means of teaching. – 2012. – №3 (29). – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/693/508 (in Ukrainian).

Kulyutkyn Y. N. Educational Environment and Development of Personality [online] / Y. M. Kulyutkyn, S. V. Tarasov // New knowledge. Magazine on problems of adults education – 2001. – №1. – Available from : http://www.znanie.org/jornal/n1_01/obraz_sreda.html (in Russian).

Rubtsov V. V. About the problem relations of developing educational environments and the formative knowledge (definition of the ecological psychology subject) / V. V. Rubtsov // Second Russian conference on ecological psychology: Abstracts (Moscow, 12–14 April 2000). – M., 2000. —P. 169–172 (in Russian).

Slobodchikov V. I. Educational Environment: implementation of education goals in the cultural space / V. I. Slobodchikov // New values of education: cultural models of schools. – M. : Innovator-Bennet college, 1997. – Vol. 7. – P. 177–184 (in Russian).

Goncharenko S. U. Ukrainian pedagogіchny dictionary / S. U. Goncharenko. – K. : Lybid, 1997. – 376 p. (in Ukrainian).

Sysoeva S. O. Problems of distantce education: pedagogіcal aspect / S. O. Sysoeva // Lifelong learning professional education. – 2003 – Vol. 3–4. – P. 78–87 (in Ukrainian).

Education Encyclopedia / [ Ed. V. G. Kremen] – K. : Yurinkom Inter, 2008. – 1040 p. (in Ukrainian).

Vashchenko L. N. Management of innovational process in the secondary education of the region: monograph / L.N. Vashchenko. – Moscow : IO "Tirazh", 2005. – 380 p. (in Russian).

Teaching Dictionary [Ed. M. D. Yarmachenko] – K: Pedagogichna dumka, 2001. – 514p. (in Ukrainian).

Yablonko V. A. Psychological and pedagogical bases of identity formation, teach. guide for the university students. Universities / V. A. Yablonko. – K. : Centr uchbovoyi literatury, 2008. – 258 p. (in Ukrainian).

Philosophical dictionary [Ed. I. T. Frolov]. – 4th ed. – Moscow : Politizdat, 1981. – 410 p. (in Russian).

Competence approach in modern education: international experience and Ukrainian prospects Library Educational Policy [Ed. O. V. Ovcharuk]. – K. : "K.I.S", 2004. – 112p. (in Ukrainian).

Gaisina G. I. Kulturological approach in pedagogical theory and practice of education: Dis. ... Dr. ped. sciences: 13.00.08: [online] / Gaisina Guzel Ynsharovna. – M., 2002. —366 c. – Available from: http://www.lib.ua-ru.net/diss/cont/106391.html. (in Russian)

Mareyev V. I. Kulturological approach to development of modern education [online] / V. I. Mareyev, N. K. Karpov, Y. S. Schypankyna // Scintific Periodical magazin " SWorld". – 2012. – №37. – Available from : http://www.sworld.com.ua/index.php/ru/current-status-and-the-development-of-the-education-c112/11973-c112-037 (in Russian).

Kutova N. A. Higher education of women in the USA in the 70s of the XX–XXI century .: Gender Mainstreaming / N. A. Kutova. – K. : Univ. publishing house PULSARY, 2008. – 312p. (in Ukrainian).

Bech I. D. Personality oriented approach: scientific and practical bases / I. D. Bech //Personality Education: Manual for students. In 2nd book. – Book 2. – K.: Lybid, 2003. – 344 p. (in Ukrainian).

Pedagogika: Manual for students of ped.Univ. [Ed. Y. K. Babanskyy]. – M. : Education, 1988. – 479 p. (in Russian).

A. Perotti speech in defense of multiculturalism / Antonio Perotti. – L: Calvary, 2001. – 128 p. (in Ukrainian).

UNESCO Guidelines on Intercultural Education [online]. – Available from : http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001478/147878e.pdf (in English).

EU Cyber Security Strategy and Programs: Handbook. – Vol. 1. – Strategic Information and Regulations, 2013. – 282 p. (in English).

Law of Ukraine "On National Security of Ukraine" [online]. – Available from : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/964-15 (in Ukrainian).

Distance Learning. Distance course: [Manual] / V. M. Kuharenko [and other]. – H .: HDPU, 1999. – 216 p. (in Ukrainian).

Interactive learning technologies: theory, practice and experience: manual [ed. A. Pometun, L. Pyrozhenko]. – K. .: A.N.N., 2002. – 136 p. (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.