TURING MACHINE AS UNIVERSAL ALGORITHM EXECUTOR AND ITS APPLICATION IN THE PROCESS OF HIGH-SCHOOL STUDENTS` ADVANCED STUDY OF ALGORITHMIZATION AND PROGRAMMING FUNDAMENTALS

  • Oleksandr B. Yashchyk Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil
Keywords: algorithmization and programming fundamentals, advanced study, algorithm executor, programming methods, Turing machine

Abstract

The article discusses the importance of studying the notion of algorithm and its formal specification using Turing machines. In the article it was identified the basic hypothesis of the theory of algorithms for Turing as well as reviewed scientific research of modern scientists devoted to this issue and found the main principles of the Turing machine as an abstract mathematical model. The process of forming information competencies components, information culture and students` logical thinking development with the inclusion of the topic “Study and Application of Turing machine as Universal Algorithm Executor” in the course of Informatics was analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oleksandr B. Yashchyk, Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, Ternopil
assistant of Computer Engineering and Technology Department

References

Варпаховский Ф. Л. Элементы теории алгоритмов : учебное пособие / Ф. Л. Варпаховский. – М. : Просвещение, 1970. – 25 с.

Гетманова А. Д. Логика : для пед. учеб. заведений / А. Д. Гетманова. – М. : Новая школа, 1995. –– 415 с.

Жалдак М. І. Модель системи соціально-професійних компетентностей вчителя інформатики / М. І. Жалдак, Ю. С. Рамський, М. В. Рафальська// Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 2. Компʼютерно-орієнтовані системи навчання : Зб.наук. праць / Редрада. – 2009 – № 7(14). – С. 3–18.

Как проектировать универсальные учебные действия в начальной школе : от действия к мысли : пособие для учителя / [А. Г. Асмолов [и др.] ; под ред. А. Г. Асмолова. – М. : Просвещение, 2008. – 152 с.

Машина Тюрінга [Електронний ресурс] // Навчальні матеріали з інформатики. Основні поняття інформатики. – Режим доступу : http://www.ua5.org/osnovi/158-mashina-tjuringa.html.

Основи програмування [Електронний ресурс] // Електронна бібліотека Libr.Org.Ua. – Режим доступу : http://libr.org.ua/books/74.html.

Пильщиков В. Н. Машина Тьюринга и алгоритмы Маркова. Решение задач : учебно-методическое пособие. // В. Н. Пильщиков, В. Г. Абрамов, А. А. Вылиток, И. В. Горячая. – М. : МГУ, 2006. –– 47 с.

Сидоров А. В. Теория алгоритмов : машины Тьюринга : учеб.-метод. пособие / А. В. Сидоров. – Кострома : КГУ им. Н. А. Некрасова, 2010. – 26 с.

Складові інформаційної культури майбутнього вчителя математики / Ю. С. Рамський, М. А. Умрик // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 2 : Компʼютерно-орієнтовані системи навчання: Зб.наук. праць / Редрада. – 2011. –№ 11. – С. 16–25.

Спірін О. М. Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики[Електронний ресурс] // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2009. – № 5 (13). – Режим доступу до журн. : http://www.ime.edu.ua.net/em.html.

Техніка обчислень і алгоритмізація : навчальний посібник / І. Ф. Следзінський, А. М. Ломакович, Ю. С. Рамський, Р. І. Зароський. – К. : Вища школа, 1991 – 199 с.

Триус Ю. В. Програма-інтерпретатор алгоритмічних систем Маркова, Тюрінга, Поста / Ю. В. Триус, А. Ю. Дяченко // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 2. Компʼютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць / Редкол. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова. – № 4 (11). – 2006. – С. 28–41.

Фаліна М. М. Машина Тьюрінга / М. М. Фаліна // Інформатика. – № 26. – 2005. – С. 12–15.

Ящик О. Б. Компетентнісний підхід у навчанні обʼєктно-орієнтованого програмування як основа підготовки учнів старших класів / О. Б. Ящик // Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка – Серія «Педагогіка». – 2011. – № 1. – С. 103–108.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Varpahovskiy F. L. Elements of the theory of algorithms: manuel / F. L. Varpahovskiy. – M. : Prosveschenie, 1970. – 25 s .(in Russian)

Getmanova A. D. Logic :dlya ped. ucheb. zavedeniy / A. D. Getmanova. – M. : Novaya shkola, 1995. – 415 s. (in Russian)

Zhaldak M. I. Model of social and professional competence of teachers of informatics / M. I. Zhaldak, Iu. S. Ramskyi, M. V. Rafalska // Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia № 2. opʼiuterno-oriientovani systemy navchannia : Zb. nauk. prats / Redrada. – 2009. – № 7(14). – S. 3–18. (in Ukrainian)

How to design a universal educational activities in elementary school: from action to thought : posobie dlya uchitelya / [A. G. Asmolov [idr.] ; podred. A. G. Asmolova. – M. :Prosveschenie, 2008. – 152 s. (in Russian)

Turing machine [online] // Navchalni materialy z informatyky. Osnovni poniattia informatyky. – Available from: http://www.ua5.org/osnovi/158-mashina-tjuringa.html. (in Ukrainian)

Basics of programming [online] // Elektronna biblioteka Libr.Org.Ua. – Available from: http://libr.org.ua/books/74.html. (in Ukrainian)

Pilschikov V. N. Turing machine and Markov algorithms. Solving problems: manual // V. N. Pilschikov, V. G. Abramov, A. A. Vyilitok, I. V. Goryachaya. – M. : MGU, 2006. – 47 s. (in Russian)

Sidorov A. V. Theory of algorithms: Turing machine: manual / A. V. Sidorov. – Kostroma : KGU im. N. A. Nekrasova, 2010. – 26 s. (in Russian)

The components of the information culture of the future teacher of mathematics / Iu. S. Ramskyi, M. A. Umryk // Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia № 2 : Kompʼiuterno-oriientovani systemy navchannia : Zb. nauk. prats / Redrada. – 2011. – № 11. –S. 16–25. (in Ukrainian)

Spirin O. M. Information and communication informatychni and competence as components of the professional competence of teachers specialized science [online] // Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. – 2009. – № 5 (13). – Available from : http://www.ime.edu.ua.net/em.html.(inUkrainian)

Engineering calculations and algorithmic: manual / I. F. Sledzinskyi, A. M. Lomakovych, Iu. S. Ramskyi, R. I. Zaroskyi. – K. : Vyshchashkola, 1991 – 199 s. (in Ukrainian)

TryusIu. V. The program in terpreter algorithmic systems of Markov, Turing, Post/ Iu. V. Tryus, A. Iu. Diachenko // Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia № 2. Kompʼiuterno-oriientovani systemy navchannia : Zb. nauk. prats / Redkol. – K. : NPU im. M. P. Drahomanova. – № 4 (11). – 2006. – S. 28–41. (in Ukrainian)

Falina M. M. Turing machine / M. M. Falina // Informatyka. – № 26. – 2005. – S. 12–15. (in Ukrainian)

Iashchyk O. B. Competence approach in teaching object-oriented programming as a basis for the preparation of high school students / O. B. Yashchyk // Naukovi zapysky TNPU im. V. Hnatiuka – Seriia «Pedahohika». – 2011. – № 1. – S. 103–108. (in Ukrainian).

Published
2016-05-03
How to Cite
Yashchyk, O. B. (2016). TURING MACHINE AS UNIVERSAL ALGORITHM EXECUTOR AND ITS APPLICATION IN THE PROCESS OF HIGH-SCHOOL STUDENTS` ADVANCED STUDY OF ALGORITHMIZATION AND PROGRAMMING FUNDAMENTALS. Information Technologies and Learning Tools, 52(2), 10-17. https://doi.org/10.33407/itlt.v52i2.1365
Section
ICT and learning tools in secondary education