FREE SOFTWARE IN ELECTRONIC LEARNING FUTURE TEACHERS OF MATHEMATICS, PHYSICS AND COMPUTER SCIENCE
PDF (Ukrainian)

Keywords

e-learning
free software
the training of teachers of mathematics
physics and computer science

How to Cite

[1]
V. Y. Velychko, “FREE SOFTWARE IN ELECTRONIC LEARNING FUTURE TEACHERS OF MATHEMATICS, PHYSICS AND COMPUTER SCIENCE”, ITLT, vol. 52, no. 2, pp. 18–26, May 2016, doi: 10.33407/itlt.v52i2.1367.

Abstract

Popularity of the use of free software in the IT industry is much higher than its popular use in educational activities. Disadvantages of free software and problems of its implementation in the educational process is a limiting factor for its use in the education system, however, openness, accessibility and functionality are the main factors for the introduction of free software in the educational process. Nevertheless, for future teachers of mathematics, physics and informatics free software is designed as well as possible because of the specificity of its creation, and therefore, there is a question of the system analysis of the possibilities of using open source software in e-learning for future teachers of mathematics, physics and computer science.
PDF (Ukrainian)

References

Беспалько В. П. Программированное обучение. Дидактические основы / В. П. Беспалько. – М. : Высшая школа, 1970. – 300 с.

Величко В. Е. Сдерживающие факторы использования свобідного програмного обеспечения в университетском образовании / В. Е. Величко //Интеграция науки и практики: проблемы и перспективы развития : материалы II Всероссийской научно-практическойк онференции с международным участием. Старый Оскол, 9–10 апреля 2014 г. / под. ред.: Юриной Н. В., Лаенко Л. В., Рудакова А. В. и др. – Старый Оскол : ООО «Оскольская типография», 2014. – С. 185–188.

Воронкін О. С. Періодизація розвитку інформаційно-комунікаційних технологій навчання / О. С. Воронкін // Вища освіта України. –2014. – № 3 (54). – С. 109–116.

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. – К. Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Семеріков С. О. Теоретико-методичні основи фундаменталізації навчання інформатичних дисциплін у вищих навчальних закладах : дис... д-ра пед. наук : 13.00.02 / Семеріков Сергій Олексійович ; Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К., 2009. – 536 с.

Співаковський О. В. Теоретико-методичні основи навчання вищої математики майбутніх вчителів математики з використанням інформаційних технологій : автореф. дис... докт. пед. наук : 13.00.02. / О. В. Співаковський ; Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2004. – 44 с.

Спірін О. М. Методична система базової підготовки вчителя інформатики за кредитно-модульною технологією : монографія / Олег Михайлович Спірін. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2013. – 182 с.

Стратегія розвитку інформаційного суспільства в Україні [Електронний ресурс] / Кабінет Міністрів України. – 2013. – Режим доступу до ресурсу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-%D1%80

Томас К., ДевисДж., Опеншоу Д., БёрдДж. Перспективы программированного обучения : Пер. с англ. – М. : Мир, 1966. – 391 с.

Триус Ю. В. Комп’ютерно-орієнтовані методичні системи навчання математичних дисциплін у ВНЗ: проблеми, стан і перспективи / Ю. В. Триус // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2: Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання. – 2010. – № 9. – С. 16–29.

Шишкіна М. Перспективні технології розвитку систем електронного навчання / М. Шишкіна // Інформаційні технології в освіті.–2011. – № 10. – С. 132–139.

Clark R. C., Mayer R. E. E-learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. – JohnWiley&Sons, 2011.

Coppola C. Open Source – OpenLearning: why open source makes sense for education / C. Coppola, E. Nelly // Presentedat Open Source Summit, 2004 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://arizona.openrepository.com/arizona/handle/10150/106028. – Назва з екрана.

Mayadas F. Definitionsof E-Learning Courses and Programs Version 2.0 April 4, 2015 : Updated E-LearningDefinitions / FrankMayadas, GaryMiller, JohnSener // OLC Insights. –[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://onlinelearningconsortium.org/updated-e-learning-definitions-2/. – Назва з екрана.

Rosenberg M. E-Learning: Strategies for Delivering Knowledgein the Digital Age / Marc Rosenberg. – New-York: TheMcGrawHillCompanies, 2001. – 344 p.

Pressey S. L. A simple apparatus which gives tests and scores and teaches / S. L. Pressey // SchoolandSociety. – 1926. – № 23. – Р. 373–376.

Skinner B. F. The science of learning and art of teaching / B. F. Skinner // Harward Education Review. – 1954. – № 24. – Р. 86-97.

Young J. Five challenges for open source / J. Young //ChronicleofHigherEducation (September, 2004). [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://chronicle.com/article/5-Challenges-for-Open-Source/18715/. – Назва з екрана.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bespal'ko V. P. Programmed learning. Didactic bases. / V. P. Bespal'ko. – M. :Vysshajashkola, 1970. – 300 s. (inRussian)

Velichko V. E. Constraints of using free software in the university education / V. E. Velichko //Integracija nauki I praktiki: problem I perspektivy razvitija: materialy II Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferencii s mezhdunarodnym uchastiem. Staryj Oskol, 9-10 aprelja 2014 g. / pod. red.: Jurinoj N. V., Laenko L. V., Rudakova A. V. i dr. – StaryjOskol: OOO «Oskol'skajatipografija», 2014. – S. 185-188. (in Russian)

Voronkin O. S. Periods of development ICT training / O. S. Voronkin // Vyshha osvita Ukrajiny, 2014. – # 3 (54). – S. 109–116. (in Ukrainian)

Encyklopedija osvity / Akad. ped. Nauk Ukrajiny; gholovnyj red. V. Gh. Kremenj. – K. Jurinkom Inter, 2008. – 1040 s. (in Ukrainian)

Semerikov S. O. Theoretical and methodological foundations fundamentalization study computer science in higher education: dys... d-raped. nauk : 13.00.02 – teorija ta metodyka navchannja (informatyka) / Semerikov Serghij Oleksijovych ; Nacionaljny j pedaghoghichnyj un-t im. M. P. Draghomanova. – K., 2009. – 536 s. (in Ukrainian)

Spivakovsjkyj O. V. Theoretical and methodical grounds of higher mathematics for future teachers of mathematics using information technology: avtoref. dys... dokt. ped. nauk : 13.00.02. / Oleksandr Volodymyrovych Spivakovsjkyj ;Nacped. un-tim. M. P. Draghomanova. – Kyjiv, 2004. – 44 s. (in Ukrainian)

Spirin O. M. Methodical system of training teachers of basic science for credit-modular technology: monograph / Olegh Mykhajlovych Spirin. – Zhytomyr :Vyd-voZhDUim. I. Franka, 2013. – 182 s. (in Ukrainian)

Strategy of information society development in Ukraine [online] / Cabinet of Ministers of Ukraine. – 2013. – Available from: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/386-2013-%D1%80 (in Ukrainian)

Tomas K., Devis Dzh., Openshou D., Bjord Dzh. Prospects of programmed training: Per. s angl. – M. : Mir. – 1966. – 391s. (in Russian)

TryusJu. V. Computer-oriented methodological training system of mathematical sciences in universities: problems and prospects / Ju. V. Tryus // Naukovyjchasopys NPU imeni M. P. Draghomanova. Serija 2: Komp'juterno-orijentovani systemy navchannja. – 2010. – # 9. – S. 16-29. (in Ukrainian)

Shyshkina M. Advanced technologies of e-learning systems / M. Shyshkina // Informacijni tekhnologhiji v osviti. – 2011. – # 10. – S. 132–-139. (in Ukrainian)

Clark R. C., Mayer R. E. E-learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. – John Wiley & Sons, 2011.(in English).

Coppola C. Open Source – Open Learning: why open source makes sense for education [online] / C. Coppola, E. Nelly // Presented at Open Source Summit, 2004. – Available from: http://arizona.openrepository.com/arizona/handle/10150/106028.(in English).

Mayadas F. Definitions of E-Learning Courses and Programs Version 2.0 April 4, 2015 : Updated E-Learning Definitions [online] / Frank Mayadas, Gary Miller, John Sener // OLC Insights. –– Available from: http://onlinelearningconsortium.org/updated-e-learning-definitions-2/.(in English).

Rosenberg M. E-Learning: Strategies for Delivering Knowledge in the Digital Age / Marc Rosenberg. – New-York: The McGraw Hill Companies, 2001. – 344 p. .(in English).

Pressey S. L. A simple apparatus which gives tests and scores and teaches / S. L. Pressey // School and Society. – 1926. – № 23. – Р. 373–376. .(in English).

Skinner B. F. The science of learning and art of teaching / B. F. Skinner // Harward Education Review. – 1954. – № 24. – Р. 86–97. .(in English).

Young J. Five challenges for open source [online] / J. Young //Chronicle of Higher Education (September, 2004). –– Available from : http://chronicle.com/article/5-Challenges-for-Open-Source/18715/.(in English).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.