INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCY DEVELOPMENT IN EDUCATION SYSTEM: MODERN STUDIES AND PROSPECTS

  • Oksana V. Ovcharuk Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv
  • Nataliia V. Soroko Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv
Keywords: ICT competency, information and communication technology, informatisation of education, education

Abstract

The article shows the results of international and Ukrainian experience on the development of information and communication competency of secondary education process participants, based on research and scientific achievements of academic staff of the Comparative Studies Department for Information and Education Innovations of the Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine. The main obstacles for school teachers towards the formation of computer-based learning process are underlined. The article justifies actuality, significance and necessity for creation, development and evaluation of the ICT competency in education, as well as it further investigation in order to make substantial recommendations on the improvement of education system.

Author Biographies

Oksana V. Ovcharuk, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv
PhD (pedagogical sciences), senior researcher
Nataliia V. Soroko, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine, Kyiv
PhD (pedagogical sciences), senior researcher

References

Білоус О.В. Професійна підготовка майбутніх вчителів у країнах Європейського Союзу в умовах інформатизації освіти // [Електронний ресурс] : Інформаційні технології і засоби навчання. – 2012. – № 3 (29). – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/600

Гриценчук О.О. Інформаційно-комунікаційна компетентність учнів як аспект моніторингу (досвід міжнародних порівняльних досліджень ОЕСБ та IEA) // [Електронний ресурс] : Інформаційні технології і засоби навчання. – 2013. – № 6 (38). – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/958/709#.VLSG1HY0qZk

Гуржій А.М., Овчарук О.В. Дискусійні питання інформаційно-комунікаційної компетентності: міжнародні підходи та українські перспективи / А.М. Гуржій, О.В. Овчарук // Інформаційні технології в освіті. – 2013 - № 15. – с. 38 – 43.

Іванюк І.В. Досвід віртуальних навчальних спільнот у формуванні полікультурної компетентності учнів: міжнародний аспект / Постметодика, 2013. – 2 (111). – с. 59-64.

Кравчина О.Є. Розвиток ІКТ компетентності вчителів в процесі впровадження автоматизованих систем управління / Педагогічна компаративістика: компаративіські підходи підтримки та розвитку обдарованості. - 2011 (Частина ІІ). - с. 1-16.

Лещенко М.П., Капустян И.И. Информатизация непрерывного педагогического образования в Швеции // [Електронний ресурс] : Образовательные технологии и общество: международный электронный журнал. Том 16. – №1. – 2013. - С.800-920 - Режим доступу: http://ifetsieeeorg/russian/periodical/v_161_2013EEhtml

Локшина О.І., Бєдная В.Б. Навчальна програма дисципліни “Порівняльна педагогіка” (для спеціалістів, магістрів). – К.: МАУП, 2005. – 14 с.

Малицька І.Д. Віртуальні спільноти як інноваційні освітні середовища в системах освіти зарубіжних країн / І.Д.Малицька // Інформаційні технології в освіті. - 2013. - № 15. – С. 276-284.

Малицька І.Д. Віртуальні освітні спільноти як ефективний засіб формування ІКТ-компетентності: зарубіжний досвід [Електронний ресурс] / І.Д.Малицька // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2013. – № 6 (38). – 29-40 стор. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/956/

Морзе Н.В. Формування й оцінювання ІК-компетентностей науково-педагогічних працівників в умовах впровадження дистанційних технологій/ Н.В. Морзе, О.Г. Глазунова / [Електронний ресурс] Інформаційні технології і засоби навчання. 2012. №6 (32). Режим доступу: http://www.journal.iitta.gov.ua.

Овчарук О.В. Інформаційно-комунікаційні технології в реалізації міжпредметного підходу в шкільній освіті / В.Ю. Биков, О.В. Овчарук // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2013. – №5. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view.

Сороко Н.В. Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів філологічної спеціальності в умовах комп’ютерно орієнтованого середовища: дис. канд. пед. наук : 13.00.10 / Наталія Володимирівна Сороко. – К., 2012. – 257 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bilous O. Professional training of future teachers in the European Union in terms of informatization of education / Information Technologies and Learning Tools. – 2012. – № 3 (29). – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/600 (in Ukrainian)

Grytsenchuk О. Students’ information and communication competence as an aspect of monitoring (OESD and IEA international comparative study experience) / Information Technologies and Learning Tools. – 2013. – № 6 (38). – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/958/709#.VLSG1HY0qZk (in Ukrainian)

Gurzhiy А., Ovcharuk O. Discussion aspects of information and communication technologies competencies: international approaches and ukrainian prospеcts / Information Technologies in Education. – 2013 - № 15. – с. 38 – 43. (in Ukrainian)

Ivaniuk I.V. Experience of virtual learning communities in the formation of multicultural competence of pupils : the international aspect / Postmetodika, 2013. – 2 (111). р. 59-64. (in Ukrainian)

Kravchina O. The development of teachers ICT competence in the implementation of automated control systems / Comparative Education: Comparative approaches for supporting and developing talent. - 2011 (Part ІІ). - p. 1-16. (in Ukrainian)

Leshchenko M., Kapustyan I. Informatization of long life pedagogical education system in Sweden [online] / M. Leshenk., I. Kapustyan // International journal "Education Technology and Society". – 2013. – № 1. – P. 800–845. – Available from : http://ifets.ieee.org/russian/periodical/V_161_2013EE.html. – 11.11.2013. (in Russian)

Lokshina O., Bednaja V. Curriculum subjects "Comparative Education" (for specialists, masters) – К.: МАUP, 2005. – 14 p.

Malytska I.D. Virtual communities as innovative educational environments in the systems of education of foreign countries / Information Technologies in Education. - 2013. - № 15. – С. 276-284. (in Ukrainian)

Malytska I.D. Virtual learning communities as effective means for ICT competence formation: foreign experience [online] / І.D. Malytska // Іnformation Technologies and Learning Tools. – 2013. – No 6 (36). – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article (in Ukrainian)

Morze N. Glazunova O. Forming and evaluation of ICT competence of scientific and pedagogical staff in conditions of distance learning technologies introduction / N. Morze, O. Glazunova / [online] Information Technologies and Learning Tools – 2012. №6 (32). – Available from: http://www.journal.iitta.gov.ua. (in Ukrainian)

Ovcharuk O.V. Informational support of interdisciplinary approach in the general secondary education / Information Technologies and Learning Tools – 2013. – №5. – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view. (in Ukrainian)

Soroko N.V. The development of information and communication competence of teachers philological specialty in computer-based oriented environment/ Thesis of the Candidate of Pedagogical Sciences Degree: 13.00.10 / N.V. Soroko – К., 2012. – 257 p. (in Ukrainian).

Published
2016-02-29
Section
ICT and learning tools in secondary education