Abstract
The article shows the results of international and Ukrainian experience on the development of information and communication competency of secondary education process participants, based on research and scientific achievements of academic staff of the Comparative Studies Department for Information and Education Innovations of the Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine. The main obstacles for school teachers towards the formation of computer-based learning process are underlined. The article justifies actuality, significance and necessity for creation, development and evaluation of the ICT competency in education, as well as it further investigation in order to make substantial recommendations on the improvement of education system.References
Білоус О.В. Професійна підготовка майбутніх вчителів у країнах Європейського Союзу в умовах інформатизації освіти // [Електронний ресурс] : Інформаційні технології і засоби навчання. – 2012. – № 3 (29). – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/600
Гриценчук О.О. Інформаційно-комунікаційна компетентність учнів як аспект моніторингу (досвід міжнародних порівняльних досліджень ОЕСБ та IEA) // [Електронний ресурс] : Інформаційні технології і засоби навчання. – 2013. – № 6 (38). – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/958/709#.VLSG1HY0qZk
Гуржій А.М., Овчарук О.В. Дискусійні питання інформаційно-комунікаційної компетентності: міжнародні підходи та українські перспективи / А.М. Гуржій, О.В. Овчарук // Інформаційні технології в освіті. – 2013 - № 15. – с. 38 – 43.
Іванюк І.В. Досвід віртуальних навчальних спільнот у формуванні полікультурної компетентності учнів: міжнародний аспект / Постметодика, 2013. – 2 (111). – с. 59-64.
Кравчина О.Є. Розвиток ІКТ компетентності вчителів в процесі впровадження автоматизованих систем управління / Педагогічна компаративістика: компаративіські підходи підтримки та розвитку обдарованості. - 2011 (Частина ІІ). - с. 1-16.
Лещенко М.П., Капустян И.И. Информатизация непрерывного педагогического образования в Швеции // [Електронний ресурс] : Образовательные технологии и общество: международный электронный журнал. Том 16. – №1. – 2013. - С.800-920 - Режим доступу: http://ifetsieeeorg/russian/periodical/v_161_2013EEhtml
Локшина О.І., Бєдная В.Б. Навчальна програма дисципліни “Порівняльна педагогіка” (для спеціалістів, магістрів). – К.: МАУП, 2005. – 14 с.
Малицька І.Д. Віртуальні спільноти як інноваційні освітні середовища в системах освіти зарубіжних країн / І.Д.Малицька // Інформаційні технології в освіті. - 2013. - № 15. – С. 276-284.
Малицька І.Д. Віртуальні освітні спільноти як ефективний засіб формування ІКТ-компетентності: зарубіжний досвід [Електронний ресурс] / І.Д.Малицька // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2013. – № 6 (38). – 29-40 стор. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/956/
Морзе Н.В. Формування й оцінювання ІК-компетентностей науково-педагогічних працівників в умовах впровадження дистанційних технологій/ Н.В. Морзе, О.Г. Глазунова / [Електронний ресурс] Інформаційні технології і засоби навчання. 2012. №6 (32). Режим доступу: http://www.journal.iitta.gov.ua.
Овчарук О.В. Інформаційно-комунікаційні технології в реалізації міжпредметного підходу в шкільній освіті / В.Ю. Биков, О.В. Овчарук // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2013. – №5. – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view.
Сороко Н.В. Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів філологічної спеціальності в умовах комп’ютерно орієнтованого середовища: дис. канд. пед. наук : 13.00.10 / Наталія Володимирівна Сороко. – К., 2012. – 257 с.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Bilous O. Professional training of future teachers in the European Union in terms of informatization of education / Information Technologies and Learning Tools. – 2012. – № 3 (29). – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/600 (in Ukrainian)
Grytsenchuk О. Students’ information and communication competence as an aspect of monitoring (OESD and IEA international comparative study experience) / Information Technologies and Learning Tools. – 2013. – № 6 (38). – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/958/709#.VLSG1HY0qZk (in Ukrainian)
Gurzhiy А., Ovcharuk O. Discussion aspects of information and communication technologies competencies: international approaches and ukrainian prospеcts / Information Technologies in Education. – 2013 - № 15. – с. 38 – 43. (in Ukrainian)
Ivaniuk I.V. Experience of virtual learning communities in the formation of multicultural competence of pupils : the international aspect / Postmetodika, 2013. – 2 (111). р. 59-64. (in Ukrainian)
Kravchina O. The development of teachers ICT competence in the implementation of automated control systems / Comparative Education: Comparative approaches for supporting and developing talent. - 2011 (Part ІІ). - p. 1-16. (in Ukrainian)
Leshchenko M., Kapustyan I. Informatization of long life pedagogical education system in Sweden [online] / M. Leshenk., I. Kapustyan // International journal "Education Technology and Society". – 2013. – № 1. – P. 800–845. – Available from : http://ifets.ieee.org/russian/periodical/V_161_2013EE.html. – 11.11.2013. (in Russian)
Lokshina O., Bednaja V. Curriculum subjects "Comparative Education" (for specialists, masters) – К.: МАUP, 2005. – 14 p.
Malytska I.D. Virtual communities as innovative educational environments in the systems of education of foreign countries / Information Technologies in Education. - 2013. - № 15. – С. 276-284. (in Ukrainian)
Malytska I.D. Virtual learning communities as effective means for ICT competence formation: foreign experience [online] / І.D. Malytska // Іnformation Technologies and Learning Tools. – 2013. – No 6 (36). – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article (in Ukrainian)
Morze N. Glazunova O. Forming and evaluation of ICT competence of scientific and pedagogical staff in conditions of distance learning technologies introduction / N. Morze, O. Glazunova / [online] Information Technologies and Learning Tools – 2012. №6 (32). – Available from: http://www.journal.iitta.gov.ua. (in Ukrainian)
Ovcharuk O.V. Informational support of interdisciplinary approach in the general secondary education / Information Technologies and Learning Tools – 2013. – №5. – Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view. (in Ukrainian)
Soroko N.V. The development of information and communication competence of teachers philological specialty in computer-based oriented environment/ Thesis of the Candidate of Pedagogical Sciences Degree: 13.00.10 / N.V. Soroko – К., 2012. – 257 p. (in Ukrainian).
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.