COMPREHENSIVE APPROACH TO THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF FUTURE ECOLOGISTS’ RESEARCH ACTIVITIES

  • Iryna O. Soloshych Kremenchuk Mykhailo Ostohradskyi National University, Kremenchuk
  • Svitlana I. Pochtoviuk Kremenchuk Mykhailo Ostohradskyi National University, Kremenchuk
Keywords: , information and communication technologies, professional training of ecologists, urban ecology

Abstract

On the basis of educational standard analysis and interrogation of ecology disciplines teachers from high educational establishments it is noticed the necessity to inculcate information and communication technologies in teaching and learning process of ecology disciplines. The article investigates the use of various ICT tools in the «urban ecology» subject study and teaching method that focuses on the use of ICT in the research activities of future environmental experts. The main areas of use of ICT in teaching discipline of «urban ecology» and the basic elements of electronic methodical complex of disciplines are highlighted. Examples of the use of ICT to solving practical problems and proprietary program solution are adduced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iryna O. Soloshych, Kremenchuk Mykhailo Ostohradskyi National University, Kremenchuk
lecturer, Ph.D., lecturer of the Department «Ecological Security and Organization of Nature»
Svitlana I. Pochtoviuk, Kremenchuk Mykhailo Ostohradskyi National University, Kremenchuk
lecturer, Ph.D., lecturer of the Department «Informatics and Higher Mathematics»

References

Освітньо-кваліфікаційна характеристика і освітньо-професійна програма бакалавра, напрям підготовки 6.040106 «Екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване природокористування». / Галузевий стандарт вищої освіти України, затверджений наказом МОНмолодьспорту від 27.12.2011 р. № 1543. – Одеса: ТЕС, 2012. – 116 с.

Освітньо-кваліфікаційна характеристика магістра, напрям підготовки 6.040106 «Екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване природокористування»,спеціальність 8.04010603 «Екологічна безпека». / Галузевий стандарт вищої освіти України, затверджений наказом МОНмолодьспорту від 17.06.2013 р. № 773. – Одеса: ТЕС, 2013. – 107 с.

Солошич І. О. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій в процесі навчання майбутніх фахівців-екологів [Текст] тезиси / І. О. Солошич, С. І. Почтовюк //Матеріали Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції «Ресурсно-орієнтоване навчання у вищій школі: проблеми, досвід, перспективи» (22-26 лютого 2016 р). – Полтава: АКУП ПДАА, 2016. – C. 86–90.

Євсюкова Л. С. E-LEARNING: переваги і проблеми [Електронний ресурс] / Л. С. Євсюкова // Вісник Черкаського університету. Випуск 211. Частина II. Серія «Педагогічні науки». – 2011. – С. 79–85.

Жалдак М. І. Педагогічний потенціал комп’ютерно-орієнтованих систем навчання математики / М. І. Жалдак // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : збірник наукових праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2003. – № 7. – С. 3–16.

Франчук Г.М. Урбоекологія і техноекологія: підруч. / Г.М. Франчук, О.І. Запорожець, Г. І. Архіпова..– К. : Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», 2011. – 496 с.

Жалдак М. І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики : [посіб. для вчителів] / М. І. Жалдак, В. В. Лапінський, М. І. Шут. – К. : Дініт, 2004. –100 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Educational qualification characteristics and educational and professional bachelor's program, specialty 6.040106 «Ecology, environmental protection and balanced use of natural resources». / Industry Standard of Higher Education of Ukraine, approved by Order of MONmolodsportu 27.12.2011. № 1543. – Odesa: TES, 2012. – 116 p. (in Ukrainian).

Educational qualification characteristic master, training direction 6.040106 «Ecology, Environmental Protection and Balanced Nature» specialty 8.04010603 «Environmental Security». / Industry Standard of Higher Education of Ukraine, approved by Order of MONmolodsportu 17.06.2013. № 773. – Odesa: TES, 2013. – 107 p. (in Ukrainian).

Soloshy`ch I. O. Тhe use of ICT in teaching future environmental experts [Text] thesis / I. O. Soloshy`ch, S. I. Pochtovyuk// Materials of the All-Ukrainian scientific-practical Internet-conference "Resource-oriented education in higher education: problems, experience and prospects" (22-26 February 2016). – Poltava: AKUP PDAA, 2016. – P. 86–90. (in Ukrainian).

Yevsyukova L. S. E-LEARNING: benefits and problems / L. S. Yevsyukova // Visnyk Cherkas'koho universytetu. Vypusk 211. Chastyna II. Seriya «Pedahohichni nauky». – 2011. – P. 79–85. (in Ukrainian).

Zhaldak M. I. Educational potential of computer-oriented teaching mathematics// M. I. Zhaldak. Naukovyy chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriya 2. Komp"yuterno-oriyentovani systemy navchannya : zbirnyk naukovykh prats'. – K. : NPU imeni M. P. Drahomanova, 2003. – № 7. – P. 3–16. (in Ukrainian).

Franchuk G.M. Technical Ecology and urban ecology: textbook / G. M. Franchuk, O. I. Zaporozhecz`, G. I. Arxipova. – K. : Vy`d-vo Nacz. aviacz. un-tu «NAU-druk», 2011. – 496 p. (in Ukrainian).

Zhaldak M. I. Computer-oriented means of teaching mathematics, physics, computer science : [book for teachers] / M. I. Zhaldak., V. V. Lapins'kyy, M. I. Shut. – К. : Dinit, 2004. – 100 p. (in Ukrainian).

Published
2016-05-03
How to Cite
Soloshych, I. O., & Pochtoviuk, S. I. (2016). COMPREHENSIVE APPROACH TO THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF FUTURE ECOLOGISTS’ RESEARCH ACTIVITIES. Information Technologies and Learning Tools, 52(2), 81-92. https://doi.org/10.33407/itlt.v52i2.1385
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments