Abstract
The most effective higher education quality indicators are openness and transparency of all the University activities results, including the results of educational and scientific work of every teacher and student. That is why modern electronic university learning environment should provide open decentralizing component that would contain a webpage with every educational process participants’ qualitative and quantitative indicators of educational activity – an e-portfolio. Indicators of a portfolio should include those of a priority for university development at a certain time and be taken into account on different ratings, including international and Ukrainian. There are different ways of creating and filling an e-portfolio. One of them is the Wiki-technology use that ensures openness and transparency of the performance of the teacher, each structural unit and the university as a whole, used at Borys Grinchenko Kyiv University.References
Anderson, R. S., & DeMeulle, L. (1998). Portfolio use in twenty-four teacher education programs. Teacher Education Quarterly, 25(1), 23–32.
Castle, S., Groth, L., Moyer, P. S., & Burns, S. (2006). Course-based performance assessments. In S. Castle & B. D. Shaklee (Eds.), Assessing teacher performance: Performance-based assessment in teacher education (pp. 49–92). Lanham, MD: Rowman and Littlefield.
Certificates of Distinction and Excellence. [Electronic resource]. Access: http://bokcenter.harvard.edu/certificates-excellence.
Chung, R. R., & Whittaker, A. K. (2007, April). Preservice candidates’ readiness for portfolio assessment: The influence of formative features of implementation. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago.
Junker, B., Weisberg, Y., Matsumara, L. C., Crosson, A., Kim Wolf, M., Levison, A., et al. (2006). Overview of the instructional quality assessment. Los Angeles: Center for the Study of Evaluation, National Center for Research on Evaluation, Standards, and Student Testing.
Q Consultations. [Electronic resource]. Access: http://bokcenter.harvard.edu/q-consultations.
The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area – ESG [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.enqa.eu/index.php/home/esg.
Вікторов В. Основні критерії та показники якості освіти [Текст] / В. Вікторов // Вища освіта України. – 2006. – № 1. – С. 54–58.
Загородній А. Європейська система забезпечення якості вищої освіти [Текст] / А. Загородній // Вища школа. – 2006. – № 4. – С. 15–22.
Закон України про вищу освіту. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
Закон України про наукову і науково-технічну діяльність». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/848-19.
Кузьменчук І.В . Портфоліо як індивідуальна траєкторія підвищення кваліфікації педагога [Текст] / І. В. Кузьменчук // Педагогічний альманах. – 2010. – № 6.
Інституційний репозиторій Київського університету імені Бориса Грінченка. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://elibrary.kubg.edu.ua.
Калінічева Г. І. Імплементація європейської системи забезпечення якості вищої освіти в Україні: досвід і перспективи [Текст] / Г. І. Калінічева // Науковий вісник Чернівецького університету. Збірник наукових праць. – 2009. – № 2. – С. 66–70.
Кириченко В.А. Портфоліо вчителя – як узагальнення і систематизація його педагогічних досягнень [Електронний ресурс] / В.А. Кириченко // Електронний збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. – 2013. –– №3. – Режим доступу : http://www.zoippo.zp.ua/pages/el_gurnal/pages/vip13.html
Консолідований рейтинг вузів України 2015 року. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://osvita.ua/vnz/rating/25712.
Морзе Н. В. Електронне портфоліо як інструмент вимірювання результатів діяльності викладача сучасного ВНЗ [Текст] / Н. В. Морзе, Л. О. Варченко-Троценко // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – 2014. – № 53. – С. 36–41.
Морзе Н. В. Використання wiki-технології для організації навчального середовища сучасного університету [Електронний ресурс] / Н. В. Морзе, Л. О. Варченко-Троценко // Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету – 2015. – № 1. – С. 115-125. – Режим доступу: Режим доступу: http://openedu.kubg.edu.ua.
Портфоліо Людмили Рождєственської [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://sites.google.com/site/portfooliolvr.
Портфоліо Піта Комерса. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://pkommers.wix.com/piet-kommers.
Портфоліо Юрія Пероганича [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://uk.wikipedia.org/wiki/Користувач:Perohanych.
Рейтинг Webometrics [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.webometrics.info/en/Europe/Ukraine%20.
Рейтинг в НУБіП України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nubip.edu.ua/node/12.
Рейтинг університетів за показниками Scopus 2016 року. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/vnz/rating/51053/.
Рейтинг університетів України III, IV рівнів акредитації «Топ-200 Україна». [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=4068.
Рішення наукової ради Сумського державного університету від 22 травня 2014 року з питання «Вплив наукових показників на позиції університету у міжнародних та національних рейтингах». [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://sumdu.edu.ua/ukr/component/content/article/129-scientific/council/decision/5071-22-travnya-2014-r.html.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Anderson, R. S., & DeMeulle, L. (1998). Portfolio use in twenty-four teacher education programs. Teacher Education Quarterly, 25 (1), 23-32. (in English).
Castle, S., Groth, L., Moyer, P. S., & Burns, S. (2006). Course-based performance assessments. In S. Castle & B. D. Shaklee (Eds.), Assessing teacher performance: Performance-based assessment in teacher education (pp. 49-92). Lanham, MD: Rowman and Littlefield. (in English).
Certificates of Distinction and Excellence. [online]. – Available from: http://bokcenter.harvard.edu/certificates-excellence. (in English).
Chung, R. R., & Whittaker, A. K. (2007, April). Preservice candidates' readiness for portfolio assessment: The influence of formative features of implementation. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago. (in English).
Junker, B., Weisberg, Y., Matsumara, L. C., Crosson, A., Kim Wolf, M., Levison, A., et al. (2006). Overview of the instructional quality assessment. Los Angeles: Center for the Study of Evaluation, National Center for Research on Evaluation, Standards, and Student Testing. (in English).
Q Consultations. [Electronic resource]. Access: http://bokcenter.harvard.edu/q-consultations.
The Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area - ESG [electronic resource]. Access: http://www.enqa.eu/index.php/home/esg. (in English).
Vladimir Viktorov main criteria and quality education [Text] / V. Viktorov // Higher education Ukraine. – 2006. – № 1. – P. 54-58.(in Ukrainian).
Zagorodny A. European system of quality assurance [Text] / A. Zagorodny // High School. – 2006. –№ 4. – P. 15-22. (in Ukrainian).
Law of Ukraine on higher education. [online] –. Available from: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. (in Ukrainian).
Law of Ukraine on scientific and technical activities. "[online]. – Available from: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/848-19. (in Ukrainian).
Kuzmenchuk IV Portfolio as an individual trajectory of teacher training [Text] / IV Kuzmenchuk // Teaching almanac. – 2010. –№ 6. (in Ukrainian).
Institutional Repository Borys Grinchenko Kyiv University. [online]. – Available from: http://elibrary.kubg.edu.ua. (in Ukrainian).
Kalinicheva GI implementation of the European quality assurance system for higher education in Ukraine: experience and prospects [Text] / GI Kalinicheva // Scientific Bulletin of Chernivtsi University. Collected Works. - 2009. - № 2. - P. 66-70. (in Ukrainian).
Kirichenko VA Teacher Portfolio - a generalization and systematization of its educational achievements [online] / VA Kirichenko // Electronic Scientific works Zaporizhzhya Regional Institute of Postgraduate Education. – 2013. – №3. Available from: http://www.zoippo.zp.ua/pages/el_gurnal/pages/vip13.html (in Ukrainian).
Consolidated ranking universities in Ukraine in 2015. [online]. – Available from: http://osvita.ua/vnz/rating/25712. (in Ukrainian).
Morse NV Electronic portfolios as a tool for measuring the performance of a modern university teacher [Text] / NV Morse, LA Varchenko-Trotsenko // Information and information technology in schools. – 2014. –№ 53. – P. 36-41. (in Ukrainian).
Morse NV Use of wiki-technology to the educational environment of the modern university [online] / NV Morse, LA Varchenko-Trotsenko // Open educational environment is a modern university – 2015.– № 1. – P. 115-125. – Available from: http://openedu.kubg.edu.ua.
Portfolio Lyudmila Rozhdyestvenskoyi [online]. – Available from: https://sites.google.com/site/portfooliolvr. (in Ukrainian).
Portfolio Pete Commerce. [online]. – Available from: http://pkommers.wix.com/piet-kommers. (in Ukrainian).
Portfolio Yuri Perohanych [online]. – Available from: https://uk.wikipedia.org/wiki/Користувач:Perohanych. (in Ukrainian).
Rating Webometrics [online]. – Available from: http://www.webometrics.info/en/Europe/Ukraine%20. (in Ukrainian).
NUBiP rating in Ukraine. [online]. – Available from: http://nubip.edu.ua/node/12. (in Ukrainian).
Rating universities in terms of Scopus 2016. [online]. – Available from: http://osvita.ua/vnz/rating/51053/.(in Ukrainian).
Rating universities in Ukraine III, IV accreditation "Top 200 Ukraine". [online]. – Available from: http://www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=4068. (in Ukrainian).
The decision of the Scientific Council SSU of 22 May 2014 on "The impact of scientific indicators on the position of the university in national and international rankings." [Electronic resource] –. Access mode: http://sumdu.edu.ua/ukr/component/content/article/129-scientific/council/decision/5071-22-travnya-2014-r.html.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
- The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.
Content Licensing
- Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
- Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.
Deposit Policy
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
- Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.