DIFFERENTIATED APPROACH IN TEACHING THE BASICS OF MATHEMATICAL MODELING WITH MS EXCEL FOR STUDENTS OF AGRICULTURAL UNIVERSITIES

Keywords: mathematical model of mechanical movement, methods of teaching, differentiated approach, use of computer technology, educational computing experiment

Abstract

The differentiated approach in teaching the students of engineering training areas of Agricultural Universities for the basics of mathematical modelling by information technology on the example of a mathematical model of the mechanical movement of the body in dense environments is proposed. We considered the phased construction, improvement and research of mathematical model of the three levels of difficulty: without the environment resistance, given the environment resistance, taking into account the effects arising from the forward-rotational motion of the body in dense medium. This approach provides successful mastering by students the basic concepts, methods and procedures of mathematical modeling at the basic level, the formation of representations about the application of mathematical models and basic skills for research activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonid O. Flehantov, Poltava State Agrarian Academy, Poltava
PhD (Physical and Mathematical Sciences), Associate professor, Professor of Chair of Higher Mathematics, Logic and Physics
Yuliia I. Ovsiienko, Poltava State Agrarian Academy, Poltava
PhD (Pedagogical Sciences), Associate professor, Associate professor of the Chair of Higher Mathematics, Logic and Physics

References

Алешкевич В. А. Курс общей физики. Механика / В. А. Алешкевич, Л. Г. Деденко, В. А. Караваев ; под ред. В. А. Алешкевича. – М. : ФИЗМАТЛИТ, 2011. – 472 с.

Горда І. М. Комп’ютерне моделювання процесу механічного руху тіла засобами MS Excel [Електронний ресурс] / І. М. Горда, Л. О. Флегантов // Інформаційні технології і засоби навчання / Ін-т інформ. технологій і засобів навчання НАПН України, Ун-т менеджменту освіти НАПН України; гол. ред.: В. Ю. Биков. –– 2015. – № 3 (47). – Режим доступу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1245.

Гроссман С. Математика для биологов / С. Гроссман, Дж. Тернер ; пер. с англ., предисл. и коммент. Ю. М. Свиржева. – М. : Высш. шк., 1983. – 383 с.

Дубовик В. П. Вища математика : [навч. посіб. для студ. вищ. навч. зак.] / В. П. Дубовик, I. I. Юрик. – 4-те вид. –– К. : Ігнатекс-Україна, 2013. – 648 с.

Калиткин Н. Н. Численные методы : в 2 кн. / Н. Н. Калиткин, П. В. Корякин. – Кн. 2. Методы математической физики. – М. : Академия, 2013. – 304 с.

Клочко В. І. Вища математика. Звичайні диференціальні рівняння (з комп’ютерною підтримкою) : [навчальний посібник] / В. І. Клочко, З. В. Бондаренко. – Вінниця, 2013. – 248 с.

Овсієнко Ю. І. Диференційоване навчання: витоки, аналіз досвіду, перспективи / Ю. І. Овсієнко // Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». – 2007. – Вип. 104. – С. 82–92.

Овсієнко Ю. І. Дослідження рівня знань з математики студентів аграрних вищих навчальних закладів / Ю. І. Овсієнко // Наука і сучасність : зб. наук. пр. Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. – Т. 52. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2005. – С. 66–80.

Овсієнко Ю. І. Формування засобами математики у студентів вищих навчальних закладів освіти аграрного профілю умінь дослідницької діяльності / Ю. І. Овсієнко // Вища освіта України. – 2012. – № 3. –– Тематичний вип. «Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології» [дод. 1]. – Т. 3. – С. 89–99.

Раков С. А. Математична освіта: компетентнісний підхід з використанням ІКТ : [монографія] / С. А. Раков. – Х. : Факт, 2005. – 360 с.

Слєпкань З. І. Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі : [навч. посіб.] / З. І. Слєпкань. –– К. : Вища шк., 2005. – 239 с.

Теплицький І. О. Комп'ютерне моделювання рухів тіл під дією сили всесвітнього тяжіння / І. О. Теплицький, С. О. Семеріков // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія №2. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Випуск 12: збірник наукових праць / За ред. П. В. Дмитренка, В. Д. Сиротюка. – К.: Вид-во НПУ імені М .П. Драгоманова, 2008. – С. 319–328.

Триус Ю. В. Комп’ютерно-орієнтовані методичні системи навчання математики : [монографія] / Ю. В. Триус. – Черкаси : Брама-Україна, 2005. – 400 с.

Флегантов Л. О. Математичні моделі масового обслуговування у практиці інженерів сільського господарства : [навчальний посібник] / Л. О. Флегантов. – Полтава : Інтерграфіка, 2006. – 124 с.

Флегантов Л. О. Спосіб комплектування студентських академічних груп. Патент на корисну модель / Л. О. Флегантов, М. І. Волчкова. Зареєстровано в Державному реєстрі патентів України на винаходи № 69586 10.05.2012.

Флегантов Л. О. Методика і алгоритм комплектування студентських академічних груп / Л. О. Флегантов, М. І. Волчкова. // Методи совершенствования фундаментального образования в школах и вузах : Матеріали ХV международной научно-методической конференции 20–24 вересня 2010. –– Севастополь, СНТУ, 2010. –– С. 173–177.

Франс Дж. Математические модели в сельском хозяйстве / Дж. Франс, Дж. Х. М. Торнли ; пер. с англ. А. С. Каменского ; под ред. Ф. И. Ерешко ; предисл. Ф. И. Ерешко и А. С. Каменского. – М. : Агропромиздат, 1987. – 400 с.

Швець В. О. Диференційоване навчання математики студентів вищих аграрних закладів освіти: концептуальна модель / В. О. Швець, Ю. І. Овсієнко // Вища освіта України. – 2008. – № 2. – Тематичний вип. «Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології» [дод. 1]. – К. : Гнозис, 2008. – С. 207–215.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Aleshkevich V. A. The course of general physics. Mechanics / V. A. Aleshkevich, L. G. Dedenko, V. A. Karavaev ; pod red. V. A. Aleshkevicha. – M. : FIZMATLIT, 2011. – 472 s. (in Russian)

Horda I. M. Computer modeling of the mechanical process of the body in MS Excel [online] / I. M. Horda, L. O. Flehantov // Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia / In-t inform. tekhnolohii i zasobiv navchannia NAPN Ukrainy, Un-t menedzhmentu osvity NAPN Ukrainy; hol. red.: V. Yu. Bykov. – 2015. – #3 (47). – Available from: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1245. (in Ukrainian)

Grossman S. Mathematics for biologists / S. Grossman, Dzh. Terner ; per. s angl., predisl. i komment. Ju. M. Svirzheva. – M. : Vyssh. shk., 1983. – 383 s. (in Russian)

Dubovyk V. P. Higher mathematics : [navch. posib. dlia stud. vyshch. navch. zak.] / V. P. Dubovyk, I. I. Yuryk. – 4-te vyd. – K. : Ihnateks-Ukraina, 2013. – 648 s. (in Ukrainian)

Kalitkin N. N. Numerical methods: v 2 kn. / N. N. Kalitkin, P. V. Korjakin. – Kn. 2. Methods of Mathematical Physics. – M. : Akademija, 2013. – 304 s. (in Russian)

Klochko V. I. Higher mathematics. Ordinary differential equations (with computer support) : [navchalnyi posibnyk] / V. I. Klochko, Z. V. Bondarenko. – Vinnytsia, 2013. – 248 s. (in Ukrainian)

Ovsiienko Yu. I. Differentiated Learning: Origins, analysis of experience, perspectives / Yu. I. Ovsiienko // Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia «Pedahohichni nauky». – 2007. – Vyp. 104. – S. 82–92. (in Ukrainian)

Ovsiienko Yu. I. Research knowledge on mathematics students of agricultural higher education institutions / Yu. I. Ovsiienko // Nauka i suchasnist : zb. nauk. pr. Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. – T. 52. – K. : NPU imeni M. P. Drahomanova, 2005. – S. 66–80. (in Ukrainian)

Ovsiienko Yu. I. Forming tools of mathematics to students of higher educational establishments of the agricultural research skills profile / Yu. I. Ovsiienko // Vyshcha osvita Ukrainy. – 2012. – # 3. – Tematychnyi vyp. «Pedahohika vyshchoi shkoly: metodolohiia, teoriia, tekhnolohii» [dod. 1]. – T. 3. – S. 89–99. (in Ukrainian)

Rakov S. A. Mathematical education: competence approach using ICT : [monohrafiia] / S. A. Rakov. – Kh. : Fakt, 2005. – 360 s. (in Ukrainian)

Sliepkan Z. I. Scientific principles of educational process in higher education : [navch. posib.] / Z. I. Sliepkan. – K. : Vyshcha shk., 2005. – 239 s. (in Ukrainian)

Teplytskyi I. O. Computer modeling of the body under the force of gravity / I. O. Teplytskyi, S. O. Semerikov // Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia #2. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. Vypusk 12: zbirnyk naukovykh prats / Za red. P. V. Dmytrenka, V. D. Syrotiuka. – K.: Vyd-vo NPU imeni M.P. Drahomanova, 2008. – S. 319-328. (in Ukrainian)

Tryus Yu. V. Computer-oriented methodical system of teaching mathematics : [monohrafiia] / Yu. V. Tryus. – Cherkasy : Brama-Ukraina, 2005. – 400 s. (in Ukrainian)

Flehantov L. O. Mathematical models of queuing in the practice of agriculture engineers : [navchalnyi posibnyk] / L. O. Flehantov. – Poltava : Interhrafika, 2006. – 124 s. (in Ukrainian)

Flehantov L. O. The method of recruitment of student academic groups. Patent na korysnu model / L. O. Flehantov, M. I. Volchkova. Zareiestrovano v Derzhavnomu reiestri patentiv Ukrainy na vynakhody # 69586 10.05.2012. (in Ukrainian)

Flehantov L. O. The technique and algorithm of students completing academic groups / L. O. Flehantov, M. I. Volchkova. // Metody sovershenstvovanyia fundamentalnoho obrazovanyia v shkolakh y vuzakh : Materialy XV mezhdunarodnoi nauchno-metodycheskoi konferentsyy 20-24 veresnia 2010. – Sevastopol, SNTU.– 2010. – S. 173-177. (in Ukrainian)

Frans Dzh. Mathematical models in agriculture / Dzh. Frans, Dzh. H. M. Tornli ; per. s angl. A. S. Kamenskogo ; pod red. F. I. Ereshko ; predisl. F. I. Ereshko i A. S. Kamenskogo. – M. : Agropromizdat, 1987. – 400 s. (in Russian)

Shvets V. O. Differentiated teaching mathematics students in higher agricultural education institutions: conceptual model / V. O. Shvets, Yu. I. Ovsiienko // Vyshcha osvita Ukrainy. – 2008. – # 2. – Tematychnyi vyp. «Pedahohika vyshchoi shkoly: metodolohiia, teoriia, tekhnolohii» [dod. 1]. – K. : Hnozys, 2008. – S. 207–215. (in Ukrainian)

Published
2016-09-30
How to Cite
Flehantov, L. O., & Ovsiienko, Y. I. (2016). DIFFERENTIATED APPROACH IN TEACHING THE BASICS OF MATHEMATICAL MODELING WITH MS EXCEL FOR STUDENTS OF AGRICULTURAL UNIVERSITIES. Information Technologies and Learning Tools, 54(4), 165-182. https://doi.org/10.33407/itlt.v54i4.1407
Section
ICT and learning tools in the higher education establishments